Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Růst projektu vždy něco stojí: S jakými náklady byste měli počítat při rozšiřování nabídky?

inzerce
Před 2 roky

Téměř každý podnikatel usiluje o růst své firmy, kterou často považuje za své druhé dítě. Rozšiřování nabídky a expanze však něco stojí, a to někdy i mnohem více nežli by se dalo na první pohled čekat. S rozvojem firmy či projektu je totiž spojeno plno skrytých nákladů, se kterými byste měli dopředu počítat.

Vyšší zisky s sebou nesou i vyšší náklady

Většina podnikatelů se snaží při založení svého podnikání minimalizovat své náklady. Takový stav je ale dlouhodobě neudržitelný a v průběhu času budete muset chtě nechtě přistoupit k jejich navýšení. Proč? Pokud má vaše firma prosperovat a být schopná se na trhu udržet, měla by meziročně dosahovat růstu.

V opačném případě bude pouze stagnovat a dříve či později začne upadat do ztráty. Každá firma tedy musí jít s dobou a investovat do svého růstu, kterého dosáhne zpravidla rozšířením svých služeb či nabídky produktů. Spolu s nimi však začnou růst i náklady, které budete muset každý měsíc uhradit – řadí se sem mzdy, splátky závazků, vyšší náklady na dopravu, propagace či nájemné.

Jen málokterá firma je na takový růst nákladů připravená a často má problémy s generováním dostatečného cashflow na jejich pokrytí. V takové situaci můžete přistoupit buď k prodeji nepotřebného majetku a zásob nebo si na rozvoj svého podnikání půjčit.

Inzerce

Pokud zvolíte druhou variantu, neměli byste výběr úvěru podcenit a naopak věnujte energii hledání výhodnější alternativy. Jednou z nich je například bezúročná půjčka, se kterou sice nedosáhnete na vysoké finanční částky, ale na druhou stranu nebudete muset splácet žádné úroky. Výsledná cena úvěru je tak výrazně nižší než u klasických půjček, což v takové situaci zaručeně oceníte.

Nezapomeňte na kvalitní marketing

Rozšiřování nabídky je skvělý způsob, jak můžete získat nové zákazníky a posunout své podnikání zase o kousek dál, ale má to jeden háček. Jaký? Pokud nikdo nebude vědět, že jste svoji nabídku služeb či produktů rozšířili, nikdo si je od vás neobjedná ani nekoupí.

Právě proto byste neměli při růstu zanedbávat ani marketing, díky kterému můžete získávat nové zákazníky a u těch stávajících budovat důvěru. V souvislosti s tím budete muset část svého kapitálu vyčlenit na tvorbu nových marketingových kampaní a strategií.

I když se může zprvu jednat o vyšší investici, ve většině případů se dočkáte toho, že se vám vše vrátí i s úroky. V každém případě byste ale měli přemýšlet nad tím, kolik peněz se vám do propagace své značky či produktů vyplatí investovat.

V souvislosti s tím je třeba nejprve zjistit, kolik peněz vám váš nový zákazník může za určité časové období přinést – v marketingu se hovoří o takzvané celoživotní hodnotě zákazníka. Teprve podle ní byste měli nastavit svůj rozpočet, čímž snížíte potenciální riziko ztráty.

Klíčem k úspěšnému růstu firmy je plánování

Růst se podobně jako většina procesů uvnitř firmy neobejde bez pořádného plánování. Rozšiřování nabídky či další formy expanze představují poměrně velké riziko, které se nevyplácí podstupovat bez dobře promyšleného plánu. Ještě předtím, než investujete do růstu svého podnikání, zkuste se na chvíli zastavit a položte si několik zásadních otázek.

Ta první se určitě bude týkat nákladů, které jsou s růstem firmy přímo spojené. Pokud se tedy rozhodnete například rozšířit svůj sortiment, budete muset počítat s navýšením počtu zaměstnanců, vyššími provozními náklady, dražší dopravou či nákupem nových strojů a technologií. Všechny tyto položky budete muset zohlednit v rozpočtu, který budete k rozvoji firmy potřebovat.

O růstu vaší firmy a jejím úspěchu však mohou rozhodovat i další aspekty, které bohužel často nemůžete ovlivnit. Při vaší cestě za dobře fungujícím podnikáním vás totiž může potkat mnoho překážek, které vám mohou při špatném plánování zlomit vaz.

Jak jsme se mohli v posledních několika letech přesvědčit, politická i ekonomická situace se může měnit i v řádu několika dní, což může mít vliv i na vaše podnikání. Příkladem jsou například vlastníci restaurací, kteří během pandemie bojovali doslova o přežití svých podniků a provozovatelé online obchodů s potravinami naopak nestíhali vyřizovat objednávky.

Při tvorbě svého plánu se tedy zkuste věnovat i méně pravděpodobným scénářům, které by vás mohly v budoucnu ohrozit. Firma je nejvíce zranitelná zejména při svém založení a během expanze. V obou případech není podnikání stabilní a podnikatel se vystavuje riziku, že se jeho záměr setká s neúspěchem – případné ekonomické výkyvy navíc mohou fungování firmy zcela ochromit.

Ať už se tedy rozhodnete přidat do své nabídky „pouze“ pár nových produktů nebo se pustíte do expanze i na další trhy, nikdy nezapomínejte na pečlivé plánování. I v tomto případě se totiž můžete řídit jednoduchým pravidlem – štěstí přeje připraveným.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium Nyní zdarma
lukas-uhl-web

TOP Line #1: V Malině mi nabízeli ochranku, Temu a další jsou nový standard, status quo v byznysu neexistuje | Lukáš Uhl

marek-odehnal-web

Dědictví: Co se stane s vaším majetkem, pokud nečekaně zemřete? | Marek Odehnal

Premium
karel-borovicka-web

Jak podnikat na volné noze bez zbytečného stresu a ambiciózních cílů? | Karel Borovička

petr-macek-web

Jaká čísla sledovat ve firmě? Důležitá KPIs napříč oblastmi | Petr Macek (Caflou)

Premium
david-makovsky-web

Prodal e-shop s vlastními produkty. U toho studuje vysokou školu | David Makovský

Premium
pavel-ungr-web

Návštěvnost z vyhledávačů se může snížit. Uživatelům odpoví rovnou AI. Co to znamená pro SEO? | Pavel Ungr

david-krobot-web

Vybudovali vlastní značku kosmetiky. Po 3 letech dělají 125 milionů ročně | David Krobot (Lobey)

jiri-jemelka-web

Řídit e-shop jako firmu. Jak se to dělá? | Jiří Jemelka (JPF)