Každý třetí návštěvník e-shopu si informace o zboží zjistí online, ale samotný nákup realizuje v kamenné prodejně. Podle expertů panelu e-shopista nepředstavuje samotný ROPO efekt pro e-shopy zásadní problém. Řada z nich jde v tomto ohledu svým zákazníkům naproti realizací showroomů a kamenných prodejen. Problémem zůstává, jak ho měřit.
Inzerce
Jan Mayer (Dataweps, CEO)
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Největší hrozbou pro e-shopy není ROPO efekt samotný, ale to, pokud na základě jejich online kampaní a nabídky nakonec zákazník nakoupí v konkurenčním kamenném obchodě. Velké e-shopy si podle mě ROPO efekt uvědomují. Svědčí o tom fakt, že mnoho z nich rozvíjí síť svých kamenných prodejen a showroomů. Těžko říct, jestli očekávat růst, nebo pokles, protože se ROPO efekt těžko měří. Valná většina obchodů tato čísla nesdílí a není jasné, zda a jak je vůbec měří. 33 % je taková obecná klasika. Už v roce 2014 podobné číslo, přesněji 34 %, uváděla studie Deloitte a eBay pro britský trh. Osobně si myslím, že jako celek se toto číslo příliš měnit nebude.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Některé české firmy se určitě o měření ROPO snaží, ale třeba velké e-shopy podle mě nevytěžují své možnosti dostatečně. Například Alza po vás v showroomu nevyžaduje váš případný účet, díky kterému by si mohla vždy spojit nákup s vaším pohybem na webu. Je možné, že se snaží svá data propojovat na základě jiné informace. Příkladem, i když ne čistě tuzemským, který se o měření ROPO snaží, je IKEA. Pracuje například se svým klubem IKEA Family, na základě nějž vidí, jak zákazník reaguje na určité nabídky a co nakupuje. Rozhodně ale žádná firma nedisponuje žádnými zázračnými nástroji na měření ROPO. Musí především dobře pracovat s daty, které má, a umět je propojit.
Rostislav Urbánek (Bidding Tools, CEO)
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Slovo problém bych nahradil slovem výzva. Je to příležitost pro e-shopy, které dokážou ROPO efekt správně využít. Týká se to hlavně těch, které mají vlastní pobočky a prodejny. 33 % je určitě hodně vysoké číslo. ROPO efekt je u nás silnější než v Británii nebo Německu. Kvůli tomu se odvážím tvrdit, že trend bude v budoucnu stagnovat, a pokud poroste, tak ne příliš zásadně.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Věřím, že firmy jako Mall.cz a Alza si určitě velmi efektivně vyhodnocují a měří, jak velký dopad na ně ROPO efekt má. Vyhodnocování je ale pořád hodně obtížné a patří do šedé zóny marketingu, kde se přesný výsledek jen velice špatně odhaduje. Jelikož ale stále přibývají nové pobočky a showroomy, myslím, že ROPO efekt je silný a vyplatí se přemýšlet, jak ho nejlépe využít pro růst vašeho byznysu.
Jindřich Jíra (ACOMWARE, Head of Marketing)
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
ROPO a jeho správné měření je určitě příležitostí pro velké e-shopy. Malé a střední musejí kvalitu svých služeb inovacemi a cenovou politikou přizpůsobit tak, aby se dokázaly s efektem vyrovnat. Myslím, že v krátkodobém horizontu bude ROPO efekt stagnovat. Co se týče toho střednědobého, bude hodně záležet, do jaké míry budou tradiční retailoví hráči investovat do e-commerce a navyšovat v této oblasti svůj tržní podíl. Dále je potřeba si uvědomit, že tradiční model, kdy se zákazníci jdou na provozovnu poradit s odborníkem a vybrat si produkt, už je upozaděn. Zaměstnanci velkých retailových řetězců mají obvykle nízkou znalostní bázi a v podstatě dokážou jen na základní úrovni poradit zákazníkům, kteří si nedělali online rešerši produktů a jejich funkcí. Výjimku tvoří například showroom Alzy s velmi kvalifikovaným a odborným personálem. Myslím, že v této oblasti je značný potenciál pro e-commerce i retail a jeho případné využití pak může v dlouhodobém horizontu míru ROPO efektu ovlivnit.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Přiznám se, že si nevybavím žádnou případovou studii dobrého a úspěšného měření ROPO efektu. Každopádně ve spojitosti s trendem pokročilé analýzy dat věřím, že se v brzké době dočkáme inspirativní ukázky i na tuzemském trhu.
Miroslav Uďan (Shoptet, CEO)
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Problém ROPO efektu je jen v možnostech měření online marketingu. Marketingové týmy by s ním měli počítat a brát ho v potaz při vyhodnocování kampaní. V porovnání s více rozvinutými ekonomikami je 33 % nadprůměrné číslo. Proto si myslím, že s postupně se zvětšující důvěrou v online prodejce bude tato hodnota klesat.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Nevím o nikom, kdo by se tím zabýval podrobně. Obrovskou příležitost, jak si tento trend ověřit, mají všichni retail hráči s věrnostními programy, kteří do ecommerce právě vstupují. Příkladem může být třeba nedávný vstup DM drogerie, která provozuje oblíbený věrnostní program.
Petra Švehlová (Zásilkovna, asistentka vedení společnosti)
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Podle mne záleží, o jaký typ e-shopu se jedná. Pokud zákazník hledá šaty na webu autorizovaných obchodů, jako je třeba H&M, a ty si pak koupí v kamenném obchodě, to jako zásadní problém neberu. Pro e-shop je podle mě negativní situace, kdy si zákazník na jeho stránkách prohlíží například produkty se zdravou výživou, čte recenze, kontroluje ceny a poté je zakoupí v kamenném obchodě jiné firmy. Myslím, že v budoucnu hodnoty ROPO efektu budou klesat. Lidé upřednostní nákupy přes internet, a to například díky možnosti reklamace. V zahraničí to tak už naprosto běžně funguje.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Bohužel nevím.
Michal Zelinka (Biano, CEO)
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Popravdě se mi 33 % zdá přiměřených, ale záleží to vždy na konkrétním případu.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.