Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Mark Zuckerberg (Facebook): Příběh nejmocnějšího muže internetu

Inzerce

Inzerce

Časopis Forbes Marka Zuckerberga považuje za nejmocnějšího muže internetu. Toto označení je naprosto oprávněné. Má totiž poslední slovo při řešení jakýchkoliv záležitostí ohledně Facebooku, který dnes čítá více než 1,5 miliardy aktivních uživatelů.

Inzerce

Navíc mu největší sociální síť zařídila 7. místo v žebříčku nejbohatších lidí světa. Jeho jmění odhaduje časopis Forbes na 46 miliard dolarů, a to mu ještě nebylo ani 32 let. Zdá se, že musí být génius, aby za tak krátký čas vybudoval něco tak obrovského. A ano, inteligence mu opravdu nechybí, ale to není to hlavní, co stojí za úspěchem Marka Zuckerberga. Musel totiž dřít víc, než všichni ostatní.

Mládí: Vždy o krok napřed

Mark Zuckerberg se narodil 14. 5. 1984 ve White Plains v New Yorku. Jeho dětství bylo harmonické, narodil se do vážené a vzdělané rodiny, která mu poskytovala tu nejlepší možnou oporu. Jeho otec byl zubař a matka psychiatrička, a tak měli dost prostředků pro podporu nákladného vzdělávání svého syna.

Markova láska k počítačům se objevovala již v raném mládí. Už ve svých dvanácti letech napsal v programovacím jazyku Atari Basic komunikační program, který nazval Zucknet. Jeho otec jej používal ve své ordinaci k volání dalších pacientů a celá rodina se pomocí Zucknetu domlouvala.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Malý Zuckerberg se také často bavil tím, že sezval své kamarády, kteří byli především umělecky založeni, a společně tvořili jednoduché hry. Jeho přátelé malovali a Mark programoval kompletní zdrojové kódy.

Zuckerbergovi nebyli k jeho nadání slepí, a tak mu zaplatili soukromého učitele, jež k nim domů jednou týdně docházel a učil Marka programovat.

Později se novinářům vyjádřil o neuvěřitelně rychlém pokroku Marka, kterého nazval “zázračným dítětem”.

Po základní škole, přišla prestižní Philips Exeter Academy, která byla přípravkou na ty nejlepší vysoké školy v Americe. Zde se ukázalo, jak skvěle se dokáže učit. Exceloval například i v literatuře.

Ještě na střední škole vytvořil software zvaný Synapse. Šlo o prvotní verzi známé aplikace Pandora. Již na střední škole se objevily tak velcí hráči jako AOL a Microsoft, kteří měli zájem o koupi Synapse a o zaměstnání mladého Zuckerberga. Mark měl ale vždycky svoji hlavu a prodej okamžitě odmítl.

Vysoká škola a začátky Facebooku

Nejdůležitější kapitola Zuckerbergova života se začala psát v roce 2002, kdy nastoupil na prestižní Harvardskou univerzitu, kde byl vyhlášeným programátorem, za nímž chodili všichni z kampusu, kdykoliv si nevěděli rady.

Ve druhém ročníku vytvořil aplikaci Facemash (podobná dnešnímu Tinderu), která byla první sociální sítí. Zobrazovala vždy dvě fotky lidí z Campusu a uživatelé mohli hlasovat pro toho, kdo jim přijde atraktivnější. Vedení univerzity však zanedlouho používání této aplikace zakázalo z důvodu její nepatřičnosti.

Později Marka oslovili Divya Narendra a dvojčata Winklevossovi, aby s nimi začal pracovat na sociální síti, která se jmenovala Harvard Connection. Práce na tomto projektu ho ale po dvou týdnech přestala bavit a záhy Harvard Connection opustil.

Nová síť na sebe nenechala dlouho čekat.  S Dustinem Moskowitzem, Chrisem Hugesem a Eduardem Saverinem založil sociální síť jménem The Facebook.

Šlo sociální síť, v níž bylo možné vytvořit profil a komunikovat s ostatními studenty v rámci kampusu Harvardu. The Facebook se stal rychle opravdu populárním a Mark nedokázal udržet jeho tempo a zároveň studovat. Vybral si tedy podle hlasu svého srdce a začal se věnovat své zatím malé sociální síti naplno.

V roce 2004 se přestěhoval s celým týmem do Palo Alta, kde začali pracovat na plné obrátky. Již na konci tohoto roku měl Facebook 1 milion uživatelů, kteří síť aktivně využívali. Vzhledem k popularitě Facebooku na sebe nenechal investor dlouho čekat.

Prvním investorem byl fond Accel Partners, který do Facebooku napumpoval 12,7 milionu dolarů, díky čemuž se popularita mladé sociální sítě mohla šířit dále a rychleji.

V prosinci roku 2005 se Facebook rozšířil do celé řady dalších vysokých i středních škol a počet uživatelů vzrostl na 5,5 milionu. Všechno zatím vypadalo růžově a Facebook rostl raketovou rychlostí.

Najednou se ale objevili na scéně dvojčata Winklevossovi, původní zakladatelé sítě Harvard Connection. Ti chtěli po Markovi odškodnění za ušlý zisk vzhledem k tomu, že podle jejich slov vykradl nápad, a tím pádem porušoval zákon o duševním vlastnictví.

Dle Markových slov šlo o dvě podobné sociální sítě s jiným zaměřením, a tak nebyl zákon porušen. Přesto byl nucen podepsat dohodu a vyplatit mimosoudní vyrovnání ve výši 65 milionů dolarů.

Celý Facebook ale tuto aféru ustál a zanedlouho přišla masová propagace jeho historie. Byl natočen velmi známý a velmi oceňovaný film The Social Network, který získal osm nominací na Academy Award.

Mark Zuckerberg se o něm po premiéře vyjádřil jasně: “Je zde celá řada špatných věcí a pár náhodných věcí, které jsou pravdivé”.

Zuckerberg filantrop

Stejně tak jako většina opravdu bohatých lidí, i Zuckerberg se výrazně angažuje v charitě. Daroval například 100 milionů na záchranu sítě veřejných škol Newark Public Schools. Zároveň podepsal dokument Giving Pledge, kterým se zavazuje k odevzdávání 50 % svého zisku charitě.

Budoucnost zahalená tajemstvím

Facebook ještě pořád roste. Co se ale stane, až růst přestane? Už se nejedná o rozlítaný startup, ale o zavedenou firmu, která je na trhu již více než 10 let. A otázkou zůstává, jestli se nebude konat další internetová bublina, kterou jsme zažili v 90. letech.

Těžko na takto složitou otázku odpovídat nyní. Můžeme si ale být jistí tím, že Facebook ví moc dobře, co dělá a kdykoliv se na trhu objeví nějaká konkurence, funguje velmi ostražitě.

Tuto skutečnost dokládají dvě akvizice, které Facebook v minulosti provedl. Byly jimi nákup Instagramu a WhatsApp.

Instagram na sebe totiž strhával obrovskou pozornost a v začátcích rostl ještě rychleji než Facebook. Bylo tedy logické nastřelit astronomickou částku, aby majitelé Instagramu po této neodolatelné nabídce sáhli ihned.

Dost podobné to bylo s WhatsApp. Internetový komunikátor byl přímou konkurencí Facebook Messengeru, a tak Facebooku nezbylo nic jiného, než WhatsApp odkoupit. Opět za astronomicky vysokou částku.

Největší otázkou však je, jaký má dnes Facebook vlastně smysl. Je spíš sociální sítí pro lidi, nebo reklamní plochou pro firmy?

Obávám se, že v dnešní době se stáčíme směrem ke druhé variantě, tedy ke skutečnosti, že už nechce sbližovat lidi, ale vydělávat na nich peníze. Je jasné, že v takové velikosti je potřeba roztáčet čím dál více peněz. Kde je ale hranice?

Odpověď na tuto otázku nechám na vás. Závěrem ale musím zmínit, že Mark Zuckerberg se svým týmem vytvořili něco, co aspiruje na stvoření nového internetu.

Zdroje: Businessinsider.com, Forbes.com, Fundersandfounders.com, Theverge.comBiography.com

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
jan-prochazka-web

Jak firmu připravit na příchod finančního ředitele? | Jan Procházka (4camping)

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

jiri-jemelka-web

Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

petr-macek-web

Díky čemu roste aplikace Caflou? | Petr Macek

Premium
pavel-milan-cerny-web

Vybudoval Econea.cz, ale nakonec z ní odešel. Cesta za štěstím Pavla Milana Černého

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

Komentáře

Miroslav Hora

Před 8 roky

Úspěch to byl a je úcty hodný i co se týká nynějších charitativních aktivit, ale že by to byl nový internet? Sociální sítě tu byly před a budou i po Facebooku, to co se Facebooku podařilo, bylo podchycení nástupu smartphonů a s tím spojený sběr uživatelských dat v době, kdy se až tak moc neřešila ochrana soukromí. Dnes už není ani takový tlak na to, aby uživatel byl skutečně „pravý“, takže je otázka, co roste, zda praví uživatelé a nebo ti virtuální marketingoví prodavači ;)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
martin-fuks-web

V představenstvu Seznamu byl pár dní, pak se pozvracel na schodech a změnil svůj život | Martin Fuks

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
vit-horky-web

Jak prodat firmu? Příběh Brand Embassy | Vít Horký

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Inzerce