Časopis Forbes Marka Zuckerberga považuje za nejmocnějšího muže internetu. Toto označení je naprosto oprávněné. Má totiž poslední slovo při řešení jakýchkoliv záležitostí ohledně Facebooku, který dnes čítá více než 1,5 miliardy aktivních uživatelů.
Inzerce
Navíc mu největší sociální síť zařídila 7. místo v žebříčku nejbohatších lidí světa. Jeho jmění odhaduje časopis Forbes na 46 miliard dolarů, a to mu ještě nebylo ani 32 let. Zdá se, že musí být génius, aby za tak krátký čas vybudoval něco tak obrovského. A ano, inteligence mu opravdu nechybí, ale to není to hlavní, co stojí za úspěchem Marka Zuckerberga. Musel totiž dřít víc, než všichni ostatní.
Mládí: Vždy o krok napřed
Mark Zuckerberg se narodil 14. 5. 1984 ve White Plains v New Yorku. Jeho dětství bylo harmonické, narodil se do vážené a vzdělané rodiny, která mu poskytovala tu nejlepší možnou oporu. Jeho otec byl zubař a matka psychiatrička, a tak měli dost prostředků pro podporu nákladného vzdělávání svého syna.
Markova láska k počítačům se objevovala již v raném mládí. Už ve svých dvanácti letech napsal v programovacím jazyku Atari Basic komunikační program, který nazval Zucknet. Jeho otec jej používal ve své ordinaci k volání dalších pacientů a celá rodina se pomocí Zucknetu domlouvala.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Malý Zuckerberg se také často bavil tím, že sezval své kamarády, kteří byli především umělecky založeni, a společně tvořili jednoduché hry. Jeho přátelé malovali a Mark programoval kompletní zdrojové kódy.
Zuckerbergovi nebyli k jeho nadání slepí, a tak mu zaplatili soukromého učitele, jež k nim domů jednou týdně docházel a učil Marka programovat.
Později se novinářům vyjádřil o neuvěřitelně rychlém pokroku Marka, kterého nazval “zázračným dítětem”.
Po základní škole, přišla prestižní Philips Exeter Academy, která byla přípravkou na ty nejlepší vysoké školy v Americe. Zde se ukázalo, jak skvěle se dokáže učit. Exceloval například i v literatuře.
Ještě na střední škole vytvořil software zvaný Synapse. Šlo o prvotní verzi známé aplikace Pandora. Již na střední škole se objevily tak velcí hráči jako AOL a Microsoft, kteří měli zájem o koupi Synapse a o zaměstnání mladého Zuckerberga. Mark měl ale vždycky svoji hlavu a prodej okamžitě odmítl.
Vysoká škola a začátky Facebooku
Nejdůležitější kapitola Zuckerbergova života se začala psát v roce 2002, kdy nastoupil na prestižní Harvardskou univerzitu, kde byl vyhlášeným programátorem, za nímž chodili všichni z kampusu, kdykoliv si nevěděli rady.
Ve druhém ročníku vytvořil aplikaci Facemash (podobná dnešnímu Tinderu), která byla první sociální sítí. Zobrazovala vždy dvě fotky lidí z Campusu a uživatelé mohli hlasovat pro toho, kdo jim přijde atraktivnější. Vedení univerzity však zanedlouho používání této aplikace zakázalo z důvodu její nepatřičnosti.
Později Marka oslovili Divya Narendra a dvojčata Winklevossovi, aby s nimi začal pracovat na sociální síti, která se jmenovala Harvard Connection. Práce na tomto projektu ho ale po dvou týdnech přestala bavit a záhy Harvard Connection opustil.
Nová síť na sebe nenechala dlouho čekat. S Dustinem Moskowitzem, Chrisem Hugesem a Eduardem Saverinem založil sociální síť jménem The Facebook.
Šlo sociální síť, v níž bylo možné vytvořit profil a komunikovat s ostatními studenty v rámci kampusu Harvardu. The Facebook se stal rychle opravdu populárním a Mark nedokázal udržet jeho tempo a zároveň studovat. Vybral si tedy podle hlasu svého srdce a začal se věnovat své zatím malé sociální síti naplno.
V roce 2004 se přestěhoval s celým týmem do Palo Alta, kde začali pracovat na plné obrátky. Již na konci tohoto roku měl Facebook 1 milion uživatelů, kteří síť aktivně využívali. Vzhledem k popularitě Facebooku na sebe nenechal investor dlouho čekat.
Prvním investorem byl fond Accel Partners, který do Facebooku napumpoval 12,7 milionu dolarů, díky čemuž se popularita mladé sociální sítě mohla šířit dále a rychleji.
V prosinci roku 2005 se Facebook rozšířil do celé řady dalších vysokých i středních škol a počet uživatelů vzrostl na 5,5 milionu. Všechno zatím vypadalo růžově a Facebook rostl raketovou rychlostí.
Najednou se ale objevili na scéně dvojčata Winklevossovi, původní zakladatelé sítě Harvard Connection. Ti chtěli po Markovi odškodnění za ušlý zisk vzhledem k tomu, že podle jejich slov vykradl nápad, a tím pádem porušoval zákon o duševním vlastnictví.
Dle Markových slov šlo o dvě podobné sociální sítě s jiným zaměřením, a tak nebyl zákon porušen. Přesto byl nucen podepsat dohodu a vyplatit mimosoudní vyrovnání ve výši 65 milionů dolarů.
Celý Facebook ale tuto aféru ustál a zanedlouho přišla masová propagace jeho historie. Byl natočen velmi známý a velmi oceňovaný film The Social Network, který získal osm nominací na Academy Award.
Mark Zuckerberg se o něm po premiéře vyjádřil jasně: “Je zde celá řada špatných věcí a pár náhodných věcí, které jsou pravdivé”.
Zuckerberg filantrop
Stejně tak jako většina opravdu bohatých lidí, i Zuckerberg se výrazně angažuje v charitě. Daroval například 100 milionů na záchranu sítě veřejných škol Newark Public Schools. Zároveň podepsal dokument Giving Pledge, kterým se zavazuje k odevzdávání 50 % svého zisku charitě.
Budoucnost zahalená tajemstvím
Facebook ještě pořád roste. Co se ale stane, až růst přestane? Už se nejedná o rozlítaný startup, ale o zavedenou firmu, která je na trhu již více než 10 let. A otázkou zůstává, jestli se nebude konat další internetová bublina, kterou jsme zažili v 90. letech.
Těžko na takto složitou otázku odpovídat nyní. Můžeme si ale být jistí tím, že Facebook ví moc dobře, co dělá a kdykoliv se na trhu objeví nějaká konkurence, funguje velmi ostražitě.
Tuto skutečnost dokládají dvě akvizice, které Facebook v minulosti provedl. Byly jimi nákup Instagramu a WhatsApp.
Instagram na sebe totiž strhával obrovskou pozornost a v začátcích rostl ještě rychleji než Facebook. Bylo tedy logické nastřelit astronomickou částku, aby majitelé Instagramu po této neodolatelné nabídce sáhli ihned.
Dost podobné to bylo s WhatsApp. Internetový komunikátor byl přímou konkurencí Facebook Messengeru, a tak Facebooku nezbylo nic jiného, než WhatsApp odkoupit. Opět za astronomicky vysokou částku.
Největší otázkou však je, jaký má dnes Facebook vlastně smysl. Je spíš sociální sítí pro lidi, nebo reklamní plochou pro firmy?
Obávám se, že v dnešní době se stáčíme směrem ke druhé variantě, tedy ke skutečnosti, že už nechce sbližovat lidi, ale vydělávat na nich peníze. Je jasné, že v takové velikosti je potřeba roztáčet čím dál více peněz. Kde je ale hranice?
Odpověď na tuto otázku nechám na vás. Závěrem ale musím zmínit, že Mark Zuckerberg se svým týmem vytvořili něco, co aspiruje na stvoření nového internetu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Úspěch to byl a je úcty hodný i co se týká nynějších charitativních aktivit, ale že by to byl nový internet? Sociální sítě tu byly před a budou i po Facebooku, to co se Facebooku podařilo, bylo podchycení nástupu smartphonů a s tím spojený sběr uživatelských dat v době, kdy se až tak moc neřešila ochrana soukromí. Dnes už není ani takový tlak na to, aby uživatel byl skutečně „pravý“, takže je otázka, co roste, zda praví uživatelé a nebo ti virtuální marketingoví prodavači ;)
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Miroslav Hora
Před 8 roky
Úspěch to byl a je úcty hodný i co se týká nynějších charitativních aktivit, ale že by to byl nový internet? Sociální sítě tu byly před a budou i po Facebooku, to co se Facebooku podařilo, bylo podchycení nástupu smartphonů a s tím spojený sběr uživatelských dat v době, kdy se až tak moc neřešila ochrana soukromí. Dnes už není ani takový tlak na to, aby uživatel byl skutečně „pravý“, takže je otázka, co roste, zda praví uživatelé a nebo ti virtuální marketingoví prodavači ;)
Odpovědět »