Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Převod e-shopu na jiný systém aneb Jak se postavit k migraci e-shopu

inzerce
Před 5 roky

Potřeba migrovat e-shop na jiný systém je zcela běžná záležitost. Mnoho e-shopů je postaveno na různých řešeních. Některé na jiných krabicových, jiné na Open Source systémech jako na např. PrestaShop.

Velkou skupinu e-shopů však jedno spojuje: omezení ze strany systému, na kterém je e-shop vytvořen. Dostat se do takové situace je velice snadné a denně se s ní potýká tisíce provozovatelů.

Poznámka z praxe:

Mnoho provozovatelů bazíruje na systému, kde e-shop původně postavili, jelikož jsou na něj zvyklí a bojí se jej migrovat na jiný systém z obavy o pokles tržeb. Takový přístup je mnohdy nákladnější a současně méně efektivní, než přistoupit na migraci a převést e-shop na lepší a výkonnější systém.

Inzerce

Dobré důvody pro migraci e-shopu na jiný systém

  • Řešení, na kterém aktuálně běží e-shop je nekvalitní a vykazuje problémy,
  • řešení, na kterém aktuálně běží e-shop dostatečně nedrží krok s dobou,
  • řešení, na kterém aktuálně běží e-shop nedokáže držet krok s rychlostí růstu Vašeho projektu a zpomaluje ho,
  • řešení, na kterém aktuálně běží e-shop je Open Source (např. PrestaShop) a není dostatečně vyvíjeno podle aktuálních trendů a potřeb,
  • potřebujete funkce a doplňky, které aktuální řešení nepodporuje,
  • potřebujete individuální úpravy e-shopu, ale aktuální řešení není možné individuálně upravovat
  • na začátku bylo vybráno levné řešení, ale nyní je již potřeba hledět více na kvalitu nežli na cenu.

Špatné způsoby, jak si vybrat nový systém pro migraci

  • Známí nebo kamarádi říkali, že jejich kamarád má e-shop na nějakém systému a je velice spokojený a tak byste i Váš e-shop měli převést na onen systém,
  • na Facebooku Vám uživatelé v nějaké podnikatelské skupině doporučují přechod na jiný systém, většinou, aniž by věděli alespoň co prodáváte a jaké má Váš projekt potřeby a zavedené postupy,
  • řešení je obecně známé a je na něm postaveno tisíce jiných e-shopů – to samotné neznamená, že bude vyhovovat i potřebám Vašeho projektu.

Jak správně vybrat nový systém pro migraci

Migraci e-shopu nechcete dělat dvakrát, proto je potřeba vědět, že systém, na který budete e-shop migrovat vyhovuje všem Vašim potřebám. Ideální je sepsat si veškeré potřeby od práce s produktem, případně jeho variantou, po importy, exporty, fakturaci, expedici a účetnictví. Pokud má Váš sortiment specifické požadavky, tak je také zahrnout.

S takto sepsanými informacemi můžete začít zjišťovat, jaký systém je pro Váš projekt vhodný.

Poznámka z praxe:

Pokud migrujete e-shop na nový systém, tak nejste ještě plně seznámeni se všemi jeho funkcemi a možnostmi. Některé požadavky, které na první pohled systém neumí řešit se nakonec mohou ukázat jako snadno nastavitelné a tedy možné. Toto se mi velice často stává na systému UPgates, kde jednotlivé moduly mají mnoho možností nastavení nebo využití a je tak možné docílit požadované funkčnosti pouhým nastavením nebo kombinací různých nastavení v několika modulech.

Jak správně přemýšlet nad migrací e-shopu

Migrace e-shopu na jiné řešení v podstatě znamená postavit nový e-shop a naplnit jej daty z původního e-shopu. Jelikož se na migrace specializuji, je pro mne denní chléb řešení migrací nebo zaobírání se poptávkou po migraci.

K migraci e-shopu nejčastěji přistupují tři typy projektů:

  • Při výběru původního řešení se nevěnovalo výběru dostatek prostoru a systém omezuje projekt a tím i jeho růst,
  • původní systém kdysi stačil, ale nedokáže držet krok s růstem projektu,
  • při výběru původního řešení se koukalo hlavně na cenu, proto se e-shop postavil na nějakém laciném systému nebo v horším případě na Open Source řešení “zdarma” typu PrestaShop, WordPress a další podobné.

Ať přemýšlíte nad migrací z jakéhokoli důvodu, je dobré postavit se k ní nikoli jako k možnosti získat pár doplňků, které Vám chybí a vyřešit něco málo omezení, které Vás aktuálně trápí, ale jako k možnosti pozvednutí Vašeho e-shopu na vyšší úroveň.

Při migraci nově sestavujete celý e-shop a máte k dispozici množství dat z původního provozu. Můžete tak pro Vaše zákazníky vytvořit lepší nákupní prostředí, můžete jim nákup usnadnit, vytvořit e-shop přehlednější a více přizpůsobený potřebám zákazníků.

Jak se mění e-shop při převodu na jiný systém

Jen zřídka kdy se u e-shopu při migraci zachovává původní design a struktura, jelikož původní e-shop se většinou stavěl několik let nazpět. Za dobu jeho provozu se změnily trendy v designu i přístup k přehlednosti a optimalizaci e-shopu (UI/UX/CRO).

Většinou tedy dojde současně k úpravě designu dle aktuálních trendů a struktury dle nasbíraných dat, aby e-shop byl pro zákazníky co nejpřehlednější. Což je současně postup, který doporučuji. Jedná se o jednu z možností, jak migraci využít k pozvednutí celého projektu na vyšší úroveň.

Současně často může dojít i k optimalizaci expedičních procesů, automatizace a procesů automatického informování zákazníka o jeho objednávce nebo řešení požadavků. Časy potřebné pro expedice a vyřizování komunikace se zákazníky je možné snížit např. až o více než polovinu.

Poznámka z praxe:

U většiny projektů provozovatel nemá přesnou představu, co vše může migrací získat. Má specifické požadavky na funkce, které aktuálně u e-shopu nemá k dispozici. Když mu odprezentujeme jaké možnosti tvorby e-shopu má systém UPgates, většinou se rozhodne pro komplexnější úpravy a optimalizaci celého projektu.

Jak provést zásadní kroky migrace e-shopu

Přesměrování URL adres

Přesměrování url adres je při migraci zásadní krok, který nesmíte za žádných okolností vynechat nebo mu věnovat malou pozornost.

Váš e-shop již nějakou dobu funguje, má množství stránek, kategorií a produktů. Tyto všechny podstránky e-shopu mají konkrétní url adresu (např. mujeshop.cz/kategorie). Tyto adresy vyhledávače ukládají do své databáze a díky tomu jsou schopni zobrazovat Váš e-shop ve výsledcích vyhledávání. Jenže, každé e-shop řešení má mírně odlišný způsob, jakým url adresy vytváří, tím se mohou po přechodu lišit a je potřeba vyhledávači jasně sdělit, jaké změny proběhly a kde najde obsah, který se nacházel na původní url adrese. To provádíme přesměrováním URL s kódem 301.

Poznámka z praxe:

Při tvorbě e-shopu UPgates jsou pro přesměrování vytvořeny potřebné moduly a to dokonce i v případě změny domény a tedy přesměrování url z jedné domény na druhou.

Jaké url a jak přesměrovat

  • url adresy samotných produktů: Produkty se do nového e-shopu většinou importují pomocí xml. Tímto importem se přenesou veškerá produktová data jako jsou texty, obrázky, varianty, parametry, upraví se případně nastavení pro dopravy a další specifická nastavení. Současně se vloží k produktům přesměrování do příslušného pole v administraci produktu.
  • url adresy kategorií e-shopu: pokud zůstává struktura menu stejná, je možné ji importovat stejně jako produkty. Pokud se struktura mění, musí se manuálně vytvořit tabulka s přesměrováním, která bude určovat, kam se staré kategorie budou přesměrovávat v nové struktuře
  • url adresy info stránek (kontakty, doprava, atd.): Přesměrování pro tyto adresy většinou vkládáme manuálně do připravených polí v administraci. Není jich většinou mnoho a často zůstávají i po migraci stejné (např. vasedomena.cz/kontakty)
  • Některé e-shopy generují různé parametrické url adresy nebo jiné automaticky generované, ty je nejlepší detekovat pomocí Google Analytics a Google Search Console a individuálně je přesměrovat

Nastavení designu nového e-shopu

V případě systému UPgates je v administraci k dispozici modul “Designer”, ve kterém si dle vlastních preferencí poskládáte a nastavíte design nového e-shopu a to i včetně nastavení vzhledu jednotlivých modulů.

Poznámka z praxe:

Designer v UPgates je opravdu velice zajímavý nástroj, který dává konečně prostor nastavit si moderní a pěkný e-shop bez znalosti kódování. Takový nástroj u krabicových e-shop řešení není zrovna běžný. Většina jiných nástrojů Vám umožní vybrat si z předem připravených šablon, kde si maximálně změníte barvy a font. Výsledkem je smutná realita tisícovek stejných e-shopů jejichž design není vůbec přizpůsobený na míru sortimentu e-shopu.

Nastavení samotného e-shopu, cenotvorby, fakturace, expedice a dalších potřebných funkčností

Nastavení samotného e-shopu a jeho funkčností jsou v systému UPgates rozsáhlé. Veškerá nastavení jsou uživatelsky zpracovaná a dobře pochopitelná. Stačí v podstatě jen projít nastavení jedno po druhém a tím si “naklikat” veškeré potřebné funkce e-shopu.

Článek pro vás připravil e-shop konzultant a specialista na UPgates, Kamil Kopecký.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)