Potřeba migrovat e-shop na jiný systém je zcela běžná záležitost. Mnoho e-shopů je postaveno na různých řešeních. Některé na jiných krabicových, jiné na Open Source systémech jako na např. PrestaShop.
Inzerce
Velkou skupinu e-shopů však jedno spojuje: omezení ze strany systému, na kterém je e-shop vytvořen. Dostat se do takové situace je velice snadné a denně se s ní potýká tisíce provozovatelů.
Poznámka z praxe:
Mnoho provozovatelů bazíruje na systému, kde e-shop původně postavili, jelikož jsou na něj zvyklí a bojí se jej migrovat na jiný systém z obavy o pokles tržeb. Takový přístup je mnohdy nákladnější a současně méně efektivní, než přistoupit na migraci a převést e-shop na lepší a výkonnější systém.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Řešení, na kterém aktuálně běží e-shop je nekvalitní a vykazuje problémy,
řešení, na kterém aktuálně běží e-shop dostatečně nedrží krok s dobou,
řešení, na kterém aktuálně běží e-shop nedokáže držet krok s rychlostí růstu Vašeho projektu a zpomaluje ho,
řešení, na kterém aktuálně běží e-shop je Open Source (např. PrestaShop) a není dostatečně vyvíjeno podle aktuálních trendů a potřeb,
potřebujete funkce a doplňky, které aktuální řešení nepodporuje,
potřebujete individuální úpravy e-shopu, ale aktuální řešení není možné individuálně upravovat
na začátku bylo vybráno levné řešení, ale nyní je již potřeba hledět více na kvalitu nežli na cenu.
Špatné způsoby, jak si vybrat nový systém pro migraci
Známí nebo kamarádi říkali, že jejich kamarád má e-shop na nějakém systému a je velice spokojený a tak byste i Váš e-shop měli převést na onen systém,
na Facebooku Vám uživatelé v nějaké podnikatelské skupině doporučují přechod na jiný systém, většinou, aniž by věděli alespoň co prodáváte a jaké má Váš projekt potřeby a zavedené postupy,
řešení je obecně známé a je na něm postaveno tisíce jiných e-shopů – to samotné neznamená, že bude vyhovovat i potřebám Vašeho projektu.
Jak správně vybrat nový systém pro migraci
Migraci e-shopu nechcete dělat dvakrát, proto je potřeba vědět, že systém, na který budete e-shop migrovat vyhovuje všem Vašim potřebám. Ideální je sepsat si veškeré potřeby od práce s produktem, případně jeho variantou, po importy, exporty, fakturaci, expedici a účetnictví. Pokud má Váš sortiment specifické požadavky, tak je také zahrnout.
S takto sepsanými informacemi můžete začít zjišťovat, jaký systém je pro Váš projekt vhodný.
Poznámka z praxe:
Pokud migrujete e-shop na nový systém, tak nejste ještě plně seznámeni se všemi jeho funkcemi a možnostmi. Některé požadavky, které na první pohled systém neumí řešit se nakonec mohou ukázat jako snadno nastavitelné a tedy možné. Toto se mi velice často stává na systému UPgates, kde jednotlivé moduly mají mnoho možností nastavení nebo využití a je tak možné docílit požadované funkčnosti pouhým nastavením nebo kombinací různých nastavení v několika modulech.
Jak správně přemýšlet nad migrací e-shopu
Migrace e-shopu na jiné řešení v podstatě znamená postavit nový e-shop a naplnit jej daty z původního e-shopu. Jelikož se na migrace specializuji, je pro mne denní chléb řešení migrací nebo zaobírání se poptávkou po migraci.
K migraci e-shopu nejčastěji přistupují tři typy projektů:
Při výběru původního řešení se nevěnovalo výběru dostatek prostoru a systém omezuje projekt a tím i jeho růst,
původní systém kdysi stačil, ale nedokáže držet krok s růstem projektu,
při výběru původního řešení se koukalo hlavně na cenu, proto se e-shop postavil na nějakém laciném systému nebo v horším případě na Open Source řešení “zdarma” typu PrestaShop, WordPress a další podobné.
Ať přemýšlíte nad migrací z jakéhokoli důvodu, je dobré postavit se k ní nikoli jako k možnosti získat pár doplňků, které Vám chybí a vyřešit něco málo omezení, které Vás aktuálně trápí, ale jako k možnosti pozvednutí Vašeho e-shopu na vyšší úroveň.
Při migraci nově sestavujete celý e-shop a máte k dispozici množství dat z původního provozu. Můžete tak pro Vaše zákazníky vytvořit lepší nákupní prostředí, můžete jim nákup usnadnit, vytvořit e-shop přehlednější a více přizpůsobený potřebám zákazníků.
Jak se mění e-shop při převodu na jiný systém
Jen zřídka kdy se u e-shopu při migraci zachovává původní design a struktura, jelikož původní e-shop se většinou stavěl několik let nazpět. Za dobu jeho provozu se změnily trendy v designu i přístup k přehlednosti a optimalizaci e-shopu (UI/UX/CRO).
Většinou tedy dojde současně k úpravě designu dle aktuálních trendů a struktury dle nasbíraných dat, aby e-shop byl pro zákazníky co nejpřehlednější. Což je současně postup, který doporučuji. Jedná se o jednu z možností, jak migraci využít k pozvednutí celého projektu na vyšší úroveň.
Současně často může dojít i k optimalizaci expedičních procesů, automatizace a procesů automatického informování zákazníka o jeho objednávce nebo řešení požadavků. Časy potřebné pro expedice a vyřizování komunikace se zákazníky je možné snížit např. až o více než polovinu.
Poznámka z praxe:
U většiny projektů provozovatel nemá přesnou představu, co vše může migrací získat. Má specifické požadavky na funkce, které aktuálně u e-shopu nemá k dispozici. Když mu odprezentujeme jaké možnosti tvorby e-shopu má systém UPgates, většinou se rozhodne pro komplexnější úpravy a optimalizaci celého projektu.
Jak provést zásadní kroky migrace e-shopu
Přesměrování URL adres
Přesměrování url adres je při migraci zásadní krok, který nesmíte za žádných okolností vynechat nebo mu věnovat malou pozornost.
Váš e-shop již nějakou dobu funguje, má množství stránek, kategorií a produktů. Tyto všechny podstránky e-shopu mají konkrétní url adresu (např. mujeshop.cz/kategorie). Tyto adresy vyhledávače ukládají do své databáze a díky tomu jsou schopni zobrazovat Váš e-shop ve výsledcích vyhledávání. Jenže, každé e-shop řešení má mírně odlišný způsob, jakým url adresy vytváří, tím se mohou po přechodu lišit a je potřeba vyhledávači jasně sdělit, jaké změny proběhly a kde najde obsah, který se nacházel na původní url adrese. To provádíme přesměrováním URL s kódem 301.
Poznámka z praxe:
Při tvorbě e-shopu UPgates jsou pro přesměrování vytvořeny potřebné moduly a to dokonce i v případě změny domény a tedy přesměrování url z jedné domény na druhou.
Jaké url a jak přesměrovat
url adresy samotných produktů: Produkty se do nového e-shopu většinou importují pomocí xml. Tímto importem se přenesou veškerá produktová data jako jsou texty, obrázky, varianty, parametry, upraví se případně nastavení pro dopravy a další specifická nastavení. Současně se vloží k produktům přesměrování do příslušného pole v administraci produktu.
url adresy kategorií e-shopu: pokud zůstává struktura menu stejná, je možné ji importovat stejně jako produkty. Pokud se struktura mění, musí se manuálně vytvořit tabulka s přesměrováním, která bude určovat, kam se staré kategorie budou přesměrovávat v nové struktuře
url adresy info stránek (kontakty, doprava, atd.): Přesměrování pro tyto adresy většinou vkládáme manuálně do připravených polí v administraci. Není jich většinou mnoho a často zůstávají i po migraci stejné (např. vasedomena.cz/kontakty)
Některé e-shopy generují různé parametrické url adresy nebo jiné automaticky generované, ty je nejlepší detekovat pomocí Google Analytics a Google Search Console a individuálně je přesměrovat
Nastavení designu nového e-shopu
V případě systému UPgates je v administraci k dispozici modul “Designer”, ve kterém si dle vlastních preferencí poskládáte a nastavíte design nového e-shopu a to i včetně nastavení vzhledu jednotlivých modulů.
Poznámka z praxe:
Designer v UPgates je opravdu velice zajímavý nástroj, který dává konečně prostor nastavit si moderní a pěkný e-shop bez znalosti kódování. Takový nástroj u krabicových e-shop řešení není zrovna běžný. Většina jiných nástrojů Vám umožní vybrat si z předem připravených šablon, kde si maximálně změníte barvy a font. Výsledkem je smutná realita tisícovek stejných e-shopů jejichž design není vůbec přizpůsobený na míru sortimentu e-shopu.
Nastavení samotného e-shopu, cenotvorby, fakturace, expedice a dalších potřebných funkčností
Nastavení samotného e-shopu a jeho funkčností jsou v systému UPgates rozsáhlé. Veškerá nastavení jsou uživatelsky zpracovaná a dobře pochopitelná. Stačí v podstatě jen projít nastavení jedno po druhém a tím si “naklikat” veškeré potřebné funkce e-shopu.
Článek pro vás připravil e-shop konzultant a specialista na UPgates, Kamil Kopecký.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.