Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Podnikatelem ze zoufalství: Je to správná cesta?

Proč jste začali podnikat? Důvody mohou být velmi různé: někdo vidí příklad v rodině, jiný se zkrátka rozhodl zkusit prodat jedinečné a cenné znalosti a podařilo se mu to. Někdo se věnoval tomu, co jej baví (třeba při škole), a zjistil, že mu jeho koníček dokonce vydělá na živobytí. Někteří lidé začínají podnikat ze zoufalství…

Podnikání ze zoufalství charakterizuje stav, kdy jedinec například dlouhodobě nemůže najít pracovní uplatnění, a tak mu vlastně „nezbývá nic jiného“ než se postavit na velmi nejistou vlastní nohu. Je taková výchozí situace únosná?

Rizika zoufalství

Nejspíš ze svého okolí znáte někoho, kdo začal podnikat právě z nutnosti a dnes se mu dobře daří. Možná jste sami příkladem takového odvážlivce, který se vydal do nebezpečných vod podnikání na vetché bárce zoufalství a uspěl.

Podnikání ze zoufalství s sebou ovšem přináší některá specifická rizika, která by měl mít takový začínající podnikatel na paměti – a případně si rozmyslet, zda je podnikání skutečně nejlepším řešením jeho momentální situace.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Pamatujte, že vaši klienti obvykle poznají, že jste ve špatné situaci – ať už podle horečných slev za vaše služby nebo jen podle tónu vašeho hlasu a vyznění e-mailu. Řadu klientů může takový přístup odradit.

Ve chvílích finanční tísně budete nuceni pracovat na velkém množství méně placených, nekvalitních zakázek. Nebudete mít zkrátka prostor ani vůli říct „ne“ některým projektům. Už vůbec pak nebudete schopni se třeba věnovat svým vlastním projektům, které ve finále mohou vynést mnohonásobně více, ale je třeba jim věnovat čas a podstoupit určité riziko. Vaše profesní dráha se tak deformuje jen na plnění mizerně placených, nepřínosných zakázek.

Špatně placené zakázky a projekty, které jste nuceni z nouze dělat, pro vás mohou mít celou řadu nepříjemných důsledků: abyste poplatili účty, budete muset pracovat mnohem více než v regulérním zaměstnání. Kvůli vyčerpání a neustálému stresu budete také mnohem náchylnější k syndromu vyhoření, který vás může vyřadit z pracovního procesu na celé měsíce. A přes dlouhé pracovní dny se stejně může stát, že nevyděláte moc a budete muset i nadále čelit finančním problémům. Zoufalý podnikatel se tak zamotá do nekonečné smyčky dalších laciných zakázek a delších pracovních dnů…

Jak se stát méně zoufalým podnikatelem?

Našli jste se v předchozích odstavcích? Gratulace nečekejte – na vaší situaci není nic k oslavování a vy to nejspíš sami cítíte. Jak z bludného kruhu ven?

Pokud jste začali podnikat ze zoufalství, váš vztah k práci lze zřejmě nejlépe charakterizovat vědomím povinnosti a existenciální tísní. Jinými slovy, pracujete, protože musíte vydělávat. V podnikání nicméně více než kde jinde záleží na tom, abyste ke své práci přistupovali trochu jako ke hře, jako k výzvě. Zkuste vypátrat nebo vytvořit příležitosti, které vám přinesou pocit radostného vzrušení a probudí váš zájem. Objevíte v sobě novou energii a třeba i zcela nové obzory svého podnikání.

Možná jste zjistili, že vám podnikání nepřináší takové výdělky, jaké k přežití nezbytně potřebujete. V tom případě je na místě zvážit přijetí nějaké práce na zkrácený úvazek. Tím získáte příjem na poněkud jistější bázi, než jaký představují nárazové příjmy z podnikání, a pokryjete aspoň část svých výdajů.

Ve chvíli, kdy v sobě najdete ten správný „drajv“ pro nové příležitosti a jste schopni díky práci či brigádě ustálit finanční situaci své domácnosti, jste připraveni naučit se říkat „ne“. Řekněte „ne“ dalším špatně placeným, neperspektivním zakázkám. Snižte množství projektů, na kterých pracujete, na přijatelnou úroveň. Vyhnete se tím stresu a vyhoření a navíc vytvoříte prostor pro zajímavější a lépe placené zakázky, které na vás zatím čekají.

Jaké byly začátky vaší podnikatelské dráhy? Začali jste také podnikat ze zoufalství? Podělte se s námi o své zkušenosti z této nelehké situace…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

jan-kodytek-web

Jak zanalyzovat stav jakékoliv firmy? Zkuste metodu 3S | Jan Kodytek (JPF)

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

Právě vyšlo

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
michal-mesko-web

Strategie knihkupectví Martinus | Michal Meško

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

jaroslav-kaucky-web

Úspěchy a pády e-shopů s módou | Jaroslav Kaucký (Bibloo, UrbanStore.cz)

Premium
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Inzerce