Podnikání a hospodářství za První republiky se stává čím dál oblíbenějším tématem hovorů a povzdechů typu: „Jó, za První republiky jsme byli světoví“, „Za První republiky se nekradlo a nepodplácelo“ a podobně. Co je na tom pravdy a bylo podnikání za První republiky skutečně tak růžové?
Inzerce
Jako První republiku označujeme období od vzniku Československa v roce 1918 až do jeho okupace v roce 1938. Dvacet let existence První republiky není dlouhá doba, přesto jej můžeme zhodnotit jako období českých dějin, které bývá nejčastěji připomínáno, komentováno a jaksi obdivováno. Možná vlivem zejména naivních komedií z té doby, historizujících a podobně idealistických filmů a seriálů doby současné a také nostalgie pamětníků máme obvykle za to, že První republika byla jakousi ideální zemí, kde všichni nadšeně táhli za jeden provaz, budovali republiku, kde se úspěšní podnikatelé rodili jako na běžícím pásu a slova jako korupce nebo krádež vůbec nedávala smysl.
Jak se podnikalo za První republiky
Podnikání za První republiky podléhá podobným idealizujícím mýtům jako První republika v čele s tatíčkem Masarykem samotná. Pravdou je, že se již za Rakouska-Uherska v českých zemích čile rozvíjelo hospodářství, nejprve založené na zemědělství, později se přidal i průmysl. Toto vyspělé hospodářství si pak Češi udrželi i po vzniku samostatného státu.
Ekonomická situace tehdy ale také nebyla snadná. Hospodářské krize, které postihly tehdejší Československo, se s dnešními ekonomickými krizemi vůbec nedají srovnat – současné krize jsou proti těm minulým jen pětkrát vyluhovaný čajíček. Když ve třicátých letech udeřila hospodářská krize, lidé to skutečně pocítili – nezřídka trpěli hladem, zimou. Dnešním nářkům na krizi by se patrně jen vysmáli.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
O československé ekonomice panuje přesvědčení, že byla velmi otevřená a liberální, což není docela pravda. Tehdejší vláda nastolila silně ochranářskou celní a obchodní politiku, takže se český průmysl musel zčásti věnovat i oblastem, které pro něj neměly význam – třeba výrobě biopaliv – a kvůli vysokým clům nejenže nemohl své zboží exportovat, ale ani importovat suroviny či produkty, které se vyráběly v jiných částech bývalého mocnářství. Na druhé straně český průmysl dusily banky a monopoly, jejichž vliv byl v té době mnohem silnější, než je dnes.
A jak je to s liberálností tehdejšího hospodářství? Liberální hospodářství je takové, které jedince nijak neomezuje v tom, aby si vydělával tím, v čem je nejlepší (čímž stát vlastně produkuje nejvýkonnější pracovníky), nebo tím, co jej nejvíce baví (a stát získává nejspokojenější občany). Překážky, které omezují liberálnost hospodářství, jsou třeba daně, ale i nutnost vlastnit nejrůznější oprávnění, licence či kádrové posudky.
První republika skutečně v tomto ohledu patřila mezi svobodnější ekonomiky. Zároveň ovšem probíhal velký „hon na čarodějnice“ – respektive na Němce a jiné cizince, kteří za První republiky zastávali významné funkce. Z těchto funkcí byli odejiti, čímž si ovšem státní ekonomika pod sebou podřezala větev – tito lidé totiž své funkce zastávali obvykle skutečně z toho důvodu, že byli zkrátka nejlepší, a s jejich odchodem tak československá ekonomika přišla o svou elitu. Majetek Němců byl pak „znárodněn“ a přešel do rukou českých soukromníků.
Čeští podnikatelé se tedy měli v podstatě dobře, mohli svobodně podnikat a navíc měli velkou šanci, že jim stát nadělí nějaký ten dáreček po odejitých Němcích. Tato podnikatelská pohoda byla ovšem poskvrněna právě nelítostným a neetickým chováním k německým podnikatelům. Roku 1920 byl navíc přijat Zákon o podnicích, který zahraničním firmám přikazoval, že pokud chtějí v Československu podnikat, musí si zde zřídit své sídlo. To se řadě firem nevyplatilo, a tak československý trh obešly obloukem. Českoslovenští občané tak přicházeli o zahraniční zaměstnavatele a navíc řada produktů podražila, když československému výrobci odešel konkurent, který mohl cenu produktu poněkud regulovat.
„Tenkrát se nekradlo a nepodvádělo…“
„Tenkrát“ to bylo ve skutečnosti úplně stejné, jako dnes, ne-li horší. V době celosvětové bankovní krize vás snad trochu utěší, že za První republiky byly finanční skandály a špatné investice na denním pořádku. Parlament byl stejně „užvaněný“, jako je ten dnešní, a korupce bujela ve velkém.
Podnikatelé, jako byli Baťa, Preiss nebo Loevenstein, tvořili vlastně jakousi stínovou vládu republiky – takový byl jejich vliv na tehdejší vládu! Jejich vlivu se dnes snad jen přibližují Martin Roman nebo Andrej Babiš, a to ještě mají co dohánět. Prorůstání podnikatelských špiček do politiky bylo snadnější i díky prvorepublikovému veřejnému mínění, které mělo za to, že velmi bohatí lidé budou mít zcela logicky legitimní vliv i v politice – myšlenka dnes již nevídaná. Velcí podnikatelé ovlivňovali dokonce i prezidenta Masaryka a nejvyšší představitele vlády a v podstatě byli nezastavitelní.
Když si to shrneme, musíme realisticky vyhodnotit, že podnikání za První republiky mělo své klady i zápory. Jako čeští podnikatelé jste byli nehorázně protežováni svou vládou, se kterou jste si navíc mohli pohrávat podle vašeho přání, navíc jste při troše štěstí přišli k pěknému majetku po Němcích a prakticky vám nehrozila levnější zahraniční konkurence. Na druhou stranu jste se museli potýkat s vysokými cly a nedostatečným odbytem zboží do zahraničí, nutností vyrábět nepotřebné zboží a silnými ekonomickými krizemi, které zasáhly až do morku kostí.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jelikož se již deset let velmi zajímám o prvorepublikové podnikání tento článek mě docela zvedl ze židle. Jednak souhlasím s komentářem o zdrojích. A také pokud něco takového čtu na webových stránkách mladypodnikatel.cz pak mě to opravdu nedává smysl. Jde o základní nepochopení podstaty podnikání. Tím základním zdrojem velikého ekonomického úspěchu prvorepublikového státu byl rozvoj, odvaha a veliká expanze našich výrobků a služeb do světa. A hlavně služba zákazníkovi. Taková o které se nám dnes ani nezdá. Posuzovat první republiku takto, jak píšete je populismus a nepochopení. A na vaši otázku, zda bych chtěl podnikat za dob první republiky odpovím ano, stejně tak jako chci podnikat dnes.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Lukáš
Před 10 roky
Tohle všecko je moc pěkná pohádka, ale zdroje nikde, podklady nikde, výpovědi nikde. Nikde nic, působí to jako vycucané z prstu.
Odpovědět »
Jan Novotný
Před 9 roky
Podnikat v te dobe bych asi nechtel, nicmene jiste vyhody jsem v tom clanku nasel, i presto, ze neni podlozeny.
Odpovědět »
Milan Nerud
Před 7 roky
Jelikož se již deset let velmi zajímám o prvorepublikové podnikání tento článek mě docela zvedl ze židle. Jednak souhlasím s komentářem o zdrojích. A také pokud něco takového čtu na webových stránkách mladypodnikatel.cz pak mě to opravdu nedává smysl. Jde o základní nepochopení podstaty podnikání. Tím základním zdrojem velikého ekonomického úspěchu prvorepublikového státu byl rozvoj, odvaha a veliká expanze našich výrobků a služeb do světa. A hlavně služba zákazníkovi. Taková o které se nám dnes ani nezdá. Posuzovat první republiku takto, jak píšete je populismus a nepochopení. A na vaši otázku, zda bych chtěl podnikat za dob první republiky odpovím ano, stejně tak jako chci podnikat dnes.
Odpovědět »