David Lörincz se toho nebojí. Několik let působil jako manažer ve společnostech Mironet.cz, Mall.cz a New Travel.cz, dlouho ale uvažoval o podnikání. Není tomu tak dlouho, co ve svém životě udělal obrovský krok novým směrem, stal se freelancerem a začal se specializovat na Facebook marketing. Tvrdě makal, až se stal odborníkem a skutečným profesionálem. Jak se mu to povedlo?
Inzerce
Davide, tvůj příběh je fantastický v tom, že jsi dokázal něco, co by chtělo hodně zaměstnaných lidí – osamostatnit se a hlavně se dokázat uživit. Polepšil sis? Byl to krok správným směrem? Jednoznačně se jednalo o nejtěžší, ale zároveň nejlepší rozhodnutí v mém životě. Plánování vlastního času si užívám, i když sem tam nastanou nějaké ty porodní bolesti.
Jaký ten přesun je? Dokážeš nějak popsat své pocity, jaké jsi měl, když jsi dával výpověď a věděl jsi, že teď bude všechno už jen na tobě? Pocity před výpovědí byly skvělé. Těšil jsem se, až to bude za mnou a věděl jsem, že čím dříve to udělám, tím lépe pro mě jak po finanční, tak po zdravotní stránce. Sedět na dvou židlích je z dlouhodobého hlediska neúnosné. Věděl jsem, že když se Facebook marketingu budu věnovat naplno, tak to bude jen lepší. A taky je.
Jak dlouho jsi vůbec podnikal při zaměstnání? Vydržel jsem to asi půl roku. Byly dny, kdy jsem přišel unavený z práce domů a pak jsem musel pracovat třeba ještě do 2 do rána. Soukromé telefonáty do práce zaměstnavatel také příliš nemiloval.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Co tě motivovalo ke změně? Přeci jen v zaměstnání máš nějaké jistoty, v podnikání ne. V březnu jsem cestoval 3 týdny po Thajsku a tento zážitek radikálně změnil můj pohled na svět a můj život. Přestal jsem investovat do věcí kolem sebe a začal investovat do vztahů a sebe rozvoje. Společně se zálibou k cestování byl pak přechod na volnou nohu přirozeným vyústěním situace.
David určitě úspěšný je. Zdroj: Archiv Davida Lörincze
Jak ti mohlo Thajsko změnit pohled na vlastní život? Co jsi tam našel? Život v Asii je úplně jiný než život v západním světě. Auto, dům a další hmotné statky tam nejsou měřítkem společenské úspěšnosti. Větší důraz přikládají vzájemným vztahům.
Neměl jsi strach, že to nevyjde? Měl jsem strach a jaký! K finálnímu rozhodnutí mi pomohla kamarádka, která je osobním koučem, podnikatelkou a také mou klientkou. Po půl hodinovém rozhovoru jsem se těšil na následující den, abych mohl dát výpověď. Hodně mi také pomohli nejbližší přátelé, za což jim moc děkuji.
Měl jsi nějaký plán B? Plán B neexistuje. Skoč do vody, a pokud se začneš topit, tak začni hledat záchranný kruh. Tak žiju svůj život. Naplno.
David není malý člověk. Myšlením ani postavou. Zdroj: Archiv Davida Lörincze
Vzpomeneš si, co ti tehdy tvoje kamarádka řekla? Přeci jen po půlhodině někoho takto namotivovat… To nemůže být jen tak. Bylo to velmi jednoduché – spočítal jsem si své nutné měsíční výdaje a očekávané měsíční příjmy. Náhle jsem zjistil, že se vlastně nemám čeho bát.
Myslíš si, že takovou životní změnu může zvládnout každý? Je podnikání pro každého? Určitě ne. Některým vyhovuje řád a jistota. Práci berou jako nutné zlo a oddělují ji od soukromého života. To u mě nefunguje. Většina mých přátel jsou podnikatelé, kteří milují svou práci a těší se na další den. To mě hodně motivuje.
Jak dlouho ses podnikání věnoval, když jsi byl ještě zaměstnaný? Co jsi dělal? První webové stránky, za které jsem dostal honorář, jsem udělal v třeťáku na střední škole, kdy mě vybral ředitel školy pro vytvoření stránek pro jeho kamaráda. Od té doby jsem se věnoval hlavně vytváření stránek na CMS Joomla! a později WordPress.
Poslední 2 roky jsem se více věnoval internetovému marketingu, zkoušel jsem affiliate, věnoval jsem se PPC, webové analytice a skončil u sociálních sítí, respektive Facebooku.
Proč ses začal specializovat zrovna na sociální sítě? Je to kvůli poptávce nebo tě prostě baví? Velmi mě baví behaviorální psychologie a pokročilé znalosti mám také napříč online marketingem. Dnes tedy dokážu nejen lépe odhadnout, jaká kampaň bude na dané publikum fungovat, ale také nastavit KPI, změřit a vyhodnotit výsledky nebo propojit aktivity s dalšími marketingovými kanály v rámci strategie společnosti. Sociální sítě jsou o lidech a těm já rozumím.
Takže chceš říci, že se marketingu na sociálních sítích musí věnovat pouze člověk se znalostí behaviorální psychologie? Jaké další znalosti by měl mít? To určitě ne, ale tyto znalosti mu mohou v mnohém pomoci. Dnes si už nedovedu představit, že bych mohl svou práci dělat bez základních až pokročilých znalostí analytiky, copywritingu, UX, krizové komunikace, grafiky nebo HTML a CSS. S každou novou vědomostí se ti otevírají nové pohledy na danou problematiku.
David je dnes velmi aktivní. Přednášel i na Barcamp 2013. Zdroj: Archiv Davida Lörincze
V Česku je obrovská nabídka „marketingu na sociálních sítích a správy profilů“. Je to ale asi jako s copywritingem a často se pod tím skrývá něco naprosto odlišného. Jak to vnímáš ty? Myslím, že správa profilů na sociálních sítích je tak trochu buzzword. Popravdě ani nevím, co si pod tím mám dnes představit. Marketing na sociálních sítích by neměl být od strategie společnosti nijak oddělen. Měl by být jeho součástí. Za 3 hodiny dokážu i opici naučit vložit příspěvek na firemní stránku na Facebooku.
Takže co se pod marketingem na sociálních sítích skrývá? Můžeš to pro neznalé čtenáře krátce shrnout? Marketing na sociálních sítích neexistuje. Facebook je pouze kanál. V rámci marketingového mixu by měla firma přemýšlet o zařazení Facebooku pro zvyšování povědomí o značce, komunikaci se stávajícími i potencionálními zákazníky nebo pro prodejní kampaně. Jistě, sociální sítě mají svá specifika, ale to každá síť, která umožňuje inzerci obchodníkům.
Řešíš nějak svou skutečnou konkurenci? Konkurence mi tady popravdě trochu chybí. Zákazníky nepřemlouvám, aby využívali v rámci svého marketingového mixu také Facebook, ale díky nedostatku informací mají o sociálních sítích často zkreslené a negativní mínění.
Jakto? Spousta podnikatelů se nedokáže na tuto síť dívat z jiné perspektivy a Facebook zatratí se slovy: „To je ta síť, která žere všem čas a řeší se tam blbosti. Tam moje firma nebude.“
Práce ho baví, rád cestuje a hraje badminton. Zdroj: Archiv Davida Lörincze
Jak se člověk může vyprofilovat na odborníka v určitém oboru? Můžeš něco poradit těm, kteří by to také rádi zkusili? Je to každodenní dřina, ať již online nebo off-line. Svému osobnímu brandingu přikládám velký důraz a vše, co dělám, má nějaký smysl. Návštěvy či přednášky na konferencích, mentoring v rámci startup akcelerátoru, oborový blog, členství v BforB klubu apod.
Jak moc ti pomáhá blog? Jsi na něm velmi aktivní. Blog je součástí osobního brandingu, zdrojem informací a také nových zakázek. I já někdy hledám informace, které jsem zapomněl, na svém vlastním blogu.
Nevím, zda to není tajné, ale čtenáře to bude určitě zajímat. Odkud získáváš nejvíce klientů? Většinu klientů získávám na doporučení od kolegů z marketingu. Klienti vědí, že Facebook v sobě skrývá velký potenciál, ale nevědí, jak jej uchopit. Proto jim pomáhá doporučení. Doporučení je také závazek vůči klientovi, a proto je kvalitně odvedená práce z mé strany samozřejmostí, nikoliv předností.
Co ti dále ve tvém podnikání pomáhá? Čteš knihy, chodíš na různé akce, přednášky a podobně? Co by začátečníci neměli podceňovat? Denně čtu nejméně 5 zahraničních článků a zpravidla mám rozečtenou nejméně jednu knihu o marketingu, psychologii, sociálních dovednostech nebo podnikání. Hodně času i financí věnuji konferencím a školením nejen ze svého oboru. Vzdělávání mě moc baví.
Jedním ze základních kamenů úspěchu je pro mě networking. Jsem členem Bussiness for Breakfast, pravidelně navštěvuji srazy markeťáků a podnikatelů v Ostravě i Olomouci.
Páni, jak to vše stíháš? Věnuješ se klientům, píšeš články na blog, účastníš se různých akcí, čteš minimálně pět článků denně a máš rozečtenou alespoň jednu knihu. Stíháš i něco jiného? Kolik hodin denně spíš? Ano, pravidelně chodím hrát badminton. Snažím se spát nejméně 5 hodin denně, což mi krátkodobě stačí. 3,5 hodiny spánku je mé minimum, po kterém jsem schopen dále fungovat. Jednou za týden si dopřeju výživný spánek – 8 hodin.
Jaké máš cíle do budoucna? Vidíš se stále na volné noze, nebo se budeš chtít posouvat ještě jiným směrem? Stále sociální sítě? Člověk míní a bůh mění. Ale protože jsem ateista, tak věřím, že si svůj osud určujeme sami. Vždy budu dělat to, co mě baví, a budu se snažit být v tom nejlepší.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.