Inzerce

Inzerce

David Lörincz: Dát výpověď a začít podnikat bylo nejtěžší, ale i nejlepší rozhodnutí v mém životě

David Lörincz se toho nebojí. Několik let působil jako manažer ve společnostech Mironet.cz, Mall.cz a New Travel.cz, dlouho ale uvažoval o podnikání. Není tomu tak dlouho, co ve svém životě udělal obrovský krok novým směrem, stal se freelancerem a začal se specializovat na Facebook marketing. Tvrdě makal, až se stal odborníkem a skutečným profesionálem. Jak se mu to povedlo?

Davide, tvůj příběh je fantastický v tom, že jsi dokázal něco, co by chtělo hodně zaměstnaných lidí – osamostatnit se a hlavně se dokázat uživit. Polepšil sis? Byl to krok správným směrem?
Jednoznačně se jednalo o nejtěžší, ale zároveň nejlepší rozhodnutí v mém životě. Plánování vlastního času si užívám, i když sem tam nastanou nějaké ty porodní bolesti.

Jaký ten přesun je? Dokážeš nějak popsat své pocity, jaké jsi měl, když jsi dával výpověď a věděl jsi, že teď bude všechno už jen na tobě?
Pocity před výpovědí byly skvělé. Těšil jsem se, až to bude za mnou a věděl jsem, že čím dříve to udělám, tím lépe pro mě jak po finanční, tak po zdravotní stránce. Sedět na dvou židlích je z dlouhodobého hlediska neúnosné. Věděl jsem, že když se Facebook marketingu budu věnovat naplno, tak to bude jen lepší. A taky je.

Jak dlouho jsi vůbec podnikal při zaměstnání?
Vydržel jsem to asi půl roku. Byly dny, kdy jsem přišel unavený z práce domů a pak jsem musel pracovat třeba ještě do 2 do rána. Soukromé telefonáty do práce zaměstnavatel také příliš nemiloval.

Co tě motivovalo ke změně? Přeci jen v zaměstnání máš nějaké jistoty, v podnikání ne.
V březnu jsem cestoval 3 týdny po Thajsku a tento zážitek radikálně změnil můj pohled na svět a můj život. Přestal jsem investovat do věcí kolem sebe a začal investovat do vztahů a sebe rozvoje. Společně se zálibou k cestování byl pak přechod na volnou nohu přirozeným vyústěním situace.

david-lorincz-4
David určitě úspěšný je.
Zdroj: Archiv Davida Lörincze

Jak ti mohlo Thajsko změnit pohled na vlastní život? Co jsi tam našel?
Život v Asii je úplně jiný než život v západním světě. Auto, dům a další hmotné statky tam nejsou měřítkem společenské úspěšnosti. Větší důraz přikládají vzájemným vztahům.

Neměl jsi strach, že to nevyjde?
Měl jsem strach a jaký! K finálnímu rozhodnutí mi pomohla kamarádka, která je osobním koučem, podnikatelkou a také mou klientkou. Po půl hodinovém rozhovoru jsem se těšil na následující den, abych mohl dát výpověď. Hodně mi také pomohli nejbližší přátelé, za což jim moc děkuji.

Měl jsi nějaký plán B?
Plán B neexistuje. Skoč do vody, a pokud se začneš topit, tak začni hledat záchranný kruh. Tak žiju svůj život. Naplno.

Zdroj: Archiv Davida Lörincze
David není malý člověk. Myšlením ani postavou.
Zdroj: Archiv Davida Lörincze

Vzpomeneš si, co ti tehdy tvoje kamarádka řekla? Přeci jen po půlhodině někoho takto namotivovat… To nemůže být jen tak.
Bylo to velmi jednoduché – spočítal jsem si své nutné měsíční výdaje a očekávané měsíční příjmy. Náhle jsem zjistil, že se vlastně nemám čeho bát.

Myslíš si, že takovou životní změnu může zvládnout každý? Je podnikání pro každého?
Určitě ne. Některým vyhovuje řád a jistota. Práci berou jako nutné zlo a oddělují ji od soukromého života. To u mě nefunguje. Většina mých přátel jsou podnikatelé, kteří milují svou práci a těší se na další den. To mě hodně motivuje.

Jak dlouho ses podnikání věnoval, když jsi byl ještě zaměstnaný? Co jsi dělal?
První webové stránky, za které jsem dostal honorář, jsem udělal v třeťáku na střední škole, kdy mě vybral ředitel školy pro vytvoření stránek pro jeho kamaráda. Od té doby jsem se věnoval hlavně vytváření stránek na CMS Joomla! a později WordPress.

Poslední 2 roky jsem se více věnoval internetovému marketingu, zkoušel jsem affiliate, věnoval jsem se PPC, webové analytice a skončil u sociálních sítí, respektive Facebooku.

Proč ses začal specializovat zrovna na sociální sítě? Je to kvůli poptávce nebo tě prostě baví?
Velmi mě baví behaviorální psychologie a pokročilé znalosti mám také napříč online marketingem. Dnes tedy dokážu nejen lépe odhadnout, jaká kampaň bude na dané publikum fungovat, ale také nastavit KPI, změřit a vyhodnotit výsledky nebo propojit aktivity s dalšími marketingovými kanály v rámci strategie společnosti. Sociální sítě jsou o lidech a těm já rozumím.

Takže chceš říci, že se marketingu na sociálních sítích musí věnovat pouze člověk se znalostí behaviorální psychologie? Jaké další znalosti by měl mít?
To určitě ne, ale tyto znalosti mu mohou v mnohém pomoci. Dnes si už nedovedu představit, že bych mohl svou práci dělat bez základních až pokročilých znalostí analytiky, copywritingu, UX, krizové komunikace, grafiky nebo HTML a CSS. S každou novou vědomostí se ti otevírají nové pohledy na danou problematiku.

David je dnes velmi aktivní. Přednášel i na Barcamp 2013. Zdroj: Archiv Davida Lörincze
David je dnes velmi aktivní. Přednášel i na Barcamp 2013.
Zdroj: Archiv Davida Lörincze

V Česku je obrovská nabídka „marketingu na sociálních sítích a správy profilů“. Je to ale asi jako s copywritingem a často se pod tím skrývá něco naprosto odlišného. Jak to vnímáš ty?
Myslím, že správa profilů na sociálních sítích je tak trochu buzzword. Popravdě ani nevím, co si pod tím mám dnes představit. Marketing na sociálních sítích by neměl být od strategie společnosti nijak oddělen. Měl by být jeho součástí. Za 3 hodiny dokážu i opici naučit vložit příspěvek na firemní stránku na Facebooku.

Takže co se pod marketingem na sociálních sítích skrývá? Můžeš to pro neznalé čtenáře krátce shrnout?
Marketing na sociálních sítích neexistuje. Facebook je pouze kanál. V rámci marketingového mixu by měla firma přemýšlet o zařazení Facebooku pro zvyšování povědomí o značce, komunikaci se stávajícími i potencionálními zákazníky nebo pro prodejní kampaně. Jistě, sociální sítě mají svá specifika, ale to každá síť, která umožňuje inzerci obchodníkům.

Řešíš nějak svou skutečnou konkurenci?
Konkurence mi tady popravdě trochu chybí. Zákazníky nepřemlouvám, aby využívali v rámci svého marketingového mixu také Facebook, ale díky nedostatku informací mají o sociálních sítích často zkreslené a negativní mínění.

Jakto?
Spousta podnikatelů se nedokáže na tuto síť dívat z jiné perspektivy a Facebook zatratí se slovy: „To je ta síť, která žere všem čas a řeší se tam blbosti. Tam moje firma nebude.“

Práce ho baví, rád cestuje a hraje badminton. Zdroj: Archiv Davida Lörincze
Práce ho baví, rád cestuje a hraje badminton.
Zdroj: Archiv Davida Lörincze

Jak se člověk může vyprofilovat na odborníka v určitém oboru? Můžeš něco poradit těm, kteří by to také rádi zkusili?
Je to každodenní dřina, ať již online nebo off-line. Svému osobnímu brandingu přikládám velký důraz a vše, co dělám, má nějaký smysl. Návštěvy či přednášky na konferencích, mentoring v rámci startup akcelerátoru, oborový blog, členství v BforB klubu apod.

Jak moc ti pomáhá blog? Jsi na něm velmi aktivní.
Blog je součástí osobního brandingu, zdrojem informací a také nových zakázek. I já někdy hledám informace, které jsem zapomněl, na svém vlastním blogu.

Nevím, zda to není tajné, ale čtenáře to bude určitě zajímat. Odkud získáváš nejvíce klientů?
Většinu klientů získávám na doporučení od kolegů z marketingu. Klienti vědí, že Facebook v sobě skrývá velký potenciál, ale nevědí, jak jej uchopit. Proto jim pomáhá doporučení. Doporučení je také závazek vůči klientovi, a proto je kvalitně odvedená práce z mé strany samozřejmostí, nikoliv předností.

Co ti dále ve tvém podnikání pomáhá? Čteš knihy, chodíš na různé akce, přednášky a podobně? Co by začátečníci neměli podceňovat?
Denně čtu nejméně 5 zahraničních článků a zpravidla mám rozečtenou nejméně jednu knihu o marketingu, psychologii, sociálních dovednostech nebo podnikání. Hodně času i financí věnuji konferencím a školením nejen ze svého oboru. Vzdělávání mě moc baví.

Jedním ze základních kamenů úspěchu je pro mě networking. Jsem členem Bussiness for Breakfast, pravidelně navštěvuji srazy markeťáků a podnikatelů v Ostravě i Olomouci.

Páni, jak to vše stíháš? Věnuješ se klientům, píšeš články na blog, účastníš se různých akcí, čteš minimálně pět článků denně a máš rozečtenou alespoň jednu knihu. Stíháš i něco jiného? Kolik hodin denně spíš?
Ano, pravidelně chodím hrát badminton. Snažím se spát nejméně 5 hodin denně, což mi krátkodobě stačí. 3,5 hodiny spánku je mé minimum, po kterém jsem schopen dále fungovat. Jednou za týden si dopřeju výživný spánek  8 hodin.

Jaké máš cíle do budoucna? Vidíš se stále na volné noze, nebo se budeš chtít posouvat ještě jiným směrem? Stále sociální sítě?
Člověk míní a bůh mění. Ale protože jsem ateista, tak věřím, že si svůj osud určujeme sami. Vždy budu dělat to, co mě baví, a budu se snažit být v tom nejlepší.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

ales-skoupy-web

Nábor zaměstnanců do firmy bez HR oddělení | Aleš Skoupý (In creative)

bergsmith-web

V Česku rozjíždí novou značku švýcarských hodinek. Lidem radí, aby si vážili svého času

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

Právě vyšlo

marek-dvorak-web

Jak se dělá úspěšná videoreklama? | Marek Dvořák (Markusfilm)

david-brenner-web

SEO e-shopu jako hlavní zdroj objednávek? | David Brenner (Klenota.cz)

karol-veleba-web

Získávání klientů pro agenturu skrze cold calling | Karol Veleba (Effectix)

Nejoblíbenější

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

pocitac-emaily-web

E-mailing: Na jaké svátky a události se zaměřit?

eshop-klub-pilulka-web

E-shop Klub #4: Michal Hanáček (Pilulka.cz) o firemní kultuře, trade marketingu a expanzi do zahraničí

tomas-salamon-web

Tomáš Šalamon (Incomaker): Automatizace a budoucnost marketingu, práce s daty, vývoj nových nástrojů

eshop-klub-mladypodnikatel-3-web

E-shop Klub #3: Martin Stibor (Korálky.cz) o finančním řízení e-shopu, logistice a expanzi do zahraničí

Inzerce