V guestpostu Tomáše Sládečka z agentury Bromelo se dozvíte o metodách uživatelského testování webu, které můžete vyzkoušet i vy.
Inzerce
Uživatelské testování naživo je pro většinu malých eshopařů utopická záležitost. Samotné testování stojí desetitisíce a slouží pouze k odhalení problémů. Následně je potřeba investovat do řešení odhalených chyb. To pochopitelně neznamená, že byste měli nechat uživatelské testování pouze velkým hráčům. Testujte také…chytře, levně a online.
Tyto metody používám i pro svůj web
Rád hledám problémy levnější cestou. Možná jste v podobné situaci.Víte, že je třeba ověřovat průchodnost webu a chcete zpětnou vazbu uživatelů. Jenže váš rozpočet nevítá uživatelské testování s otevřenou náručí. Proto vám rád poskytnu tipy, jak nenákladně analyzovat chování a pohnutky uživatelů.
Co testovat online?
Nejdůležitějším prvkem na webu, který opravdu mění konverzní poměr, je jasnost sdělení. Není to vymazlená navigace a není to ani ideální umístění bannerů. Musíte potenciálnímu zákazníkovi srozumitelně vysvětlit, co prodáváte, pro koho to prodáváte a proč by to měl koupit zrovna od vaší firmy.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Naštěstí pro vás, jasnost sdělení se dá ověřit online. A druhá dobrá zpráva. Online můžete testovat mnohem více. Ukážu vám tři metody uživatelského testování, které můžete levně odzkoušet. Jsou to:
pětisekundový test (otestuje jasnost sdělení)
KaDF test(otestuje jasnost sdělení a tonalitu)
user recordings(prověří přehlednost webu)
Všechny tři si postupně rozebereme v tomto článku tak, abyste si je mohli vyzkoušet sami.
Potřebné nástroje pro levné testování
Nástrojů pro uživatelské testování je mnoho. K vytvoření třech zmíněných testů budeme potřebovat dva. Použijeme UsabilityHub a Hotjar, protože je v nich snadné testy vytvořit.
Oba nástroje jsou v omezené funkcionalitě zdarma. V UsabilityHub platíte za rekrutaci respondentů. Bezplatná verze Hotjaru nabízí možnost analyzovat pouze 300 nahrávek, což je dostatek pro nalezení nejvýznamnějších překážek k uskutečnění konverze. Nemusíte se bát, že byste v neplacených verzích nedokázali své uživatelské testování provést. Verze zdarma budou bez problému stačit.
UsabilityHub
UsabilityHub je skvělý nástroj, protože má velmi intuitivní ovládání a hlavně nabízí šablony pro pětisekundový a KaDF test. Skvěle jím tedy otestujete srozumitelnost titulků či textů.
Uživatelské testování pomocí UsabilityHub
Hotjar
Hotjarslouží k uskutečnění user recordings. Ovládání je taktéž velmi intuitivní.
Přestože se nahrává téměř každý návštěvník, může se stát, že nedostanete nahrávky úplně všech uživatelů. Nejčastěji příčiny selhání při nahrávání uživatelského počínání na webu jsou:
Uživatel má zastaralý prohlížeč (např.: Microsoft Explorer 7)
Uživatel má v prohlížeči zakázaný JavaScript
Uživatel má v prohlížeči aktivován „Do not track“
Uživatel má v prohlížeči blokovacími aplikacemi (uBlock, Adblock apod.)
Hotjar nabízí mnoho dalších analytických nástrojů (např.: heatmapy či analýza vyplňování formulářů), ale v tomto článku se budu věnovat pouze user recordings, protože je tato funkce nejužitečnější pro uživatelské testování.
Nástroj pro sledování chování uživatelů na webu
Typy metod online uživatelského testování
Některé techniky jsou poměrně nenáročné a některým je třeba věnovat více času. Zaměřte se zvláště na rekrutaci respondentů, protože to je klíčový faktor rozhodující o kvalitě výsledných dat. Na základě názorů respondentů patřících do vaší cílové skupiny, můžete provést změny, které vám pomohou v prodeji. Odpovědi a názory lidí, kteří nikdy nepřijdou do styku s vašim eshopem budou zcestné (např.: nepotřebujete názory motorkářů, když prodáváte koberečky do aut).
Metoda 1: Pětisekundový test
Vytvoření testu: Velmi nenáročné
Testovaný faktor: Jasnost sdělení
Typ respondentů: Neznají firmu
Rekrutace respondentů: Náročná
Pětisekunďák lze nastavit v UsabilityHub. Funguje na jednoduchém principu. Ukážete uživateli webovou stránku na pět sekund. Poté se zeptáte na nějakou otázku. V našem případě se bude jednat o otázky, které napoví, zda uživatelé chápou, co a komu prodáváme či proč produkt koupit.
Založení pětisekundového testu
Jak testovat
Čím přesněji bude otázka definována, tím hodnotnější insights získáte. Neptejte se na příliš věcí najednou. Po pěti sekundách si uživatelé stejně nedokáží udělat obrázek o všech aspektech vaší firmy. Jedna až dvě otázky stačí.
Příklady vhodných otázek:
S čím by vám firma dokázala pomoci?
Pro koho je služba určena?
V čem jsou produkty této firmy odlišné?
Příklady nevhodných otázek:
Co si o stránce myslíte?
Jaké má firma zákazníky?
Víte, že firma nabízí i dopravu zdarma?
Po vyhodnocení a interpretaci dat je rekrutace nejnáročnější činností. Všichni dotazovaní by měli být členy vaší cílové skupiny.
Respondenty můžete získat pomocí partnerů, kteří nasdílí test na svých sociálních sítích či v newsletteru. Možností je také využít přihlášené testery v UsabilityHub, ale toto řešení je velmi limitováno nemožností dotazovat se specifických segmentů. Mezi přihlášenými uživateli jsou i Češi a Slováci, ale není jich mnoho. Bez vlastních respondentů můžete čekat na výsledek dny až týdny.
Dbejte na to, aby při testování nebyli mezi respondenty vaši zákazníci. Ti už ví, co prodáváte a čím se lišíte. Odpoví vám na otázky, i když to z webu nelze vyčíst.
Kde na webu testovat
Každá webovástránka má svůj účel. Konverzí mohou být prodeje, ale i přihlášení do newsletterů či sdílení. Určete cíl stránky definováním, proč konkrétní obsah na webu existuje (k čemu chcete uživatele obsahem přesvědčit). Vytvořte sdělení nabádající k cílové konverzi a testujte, zda jej uživatelé správně chápou.
Na co se při analýze zaměřit
Uživatelé by měli slovy popsat přesně to, co prodáváte. Prozkoumejte všechny odpovědi a označte každou, která neodpovídá vašemu sortimentu. Důkladně je prohlédněte a vytvořte nápravná opatření, která jasněji charakterizují váš eshop.
Prodáváte pouze doplňky pro telefony, ale respondenti často uvádí, že jste prodejce telefonů? Pravděpodobně nějak nefunguje hlavní sdělení. Potenciální zákazníci získávají mylný první dojem. Jsou nespokojeni, když nenajdou mobil a odchází bez jakékoli konverze. Napravit to můžete použitím popisnějších obrázků a titulku stránky.
UsabilityHub vám automaticky vytvoří slovní mrak nejčastěji používaných slov. Ten vám pomůže s výběrem slov.
Wordcloud vytvořený z odpovědí v uživatelském testování
V obrázku výše je výsledek jednoho z našich prvních pětisekunďáků. Zaměřujeme se na zvýšení efektivity práce se stávající návštěvností. To znamená, optimalizujeme weby. Slovní spojení „optimalizace webu“ vyvolávalo v potenciálních klientech pocit, že děláme SEO. Odstranili jsme z titulku na hlavní stránce slovo optimalizace a lidé přesněji chápou naši službu.
KaDF test (…není to nějaký oficiální termín) funguje podobně jako pětisekundový test. Ukážete uživatelům náhled webové stránky s tím rozdílem, že již nemají k prohlednutí omezené množství času. V tomto testu můžete nechat uživatele v klidu přečíst copy.
Test můžete vytvořit v UsabilityHub pod názvem „Question Test“.
Vytvoření KaDF testu v UsabilityHub
Testování je možné provádět i přímo na webu pomocí vyskakujícího okna s otázkami. Hotjar pro toto nabízí funkci ankety. Nezapomeňte v Google Analytics poznačit, že máte na stránce zapnuté dotazování, protože se může výrazně změnit doba strávená na stránce.
Jak testovat
Tento typ testu zkoumá celkové sdělení stránky, ne pouze první dojem. To vám dává větší možnosti. Můžete se ptát na více otázek a do větší hloubky. Navíc lze díky specifičtějším otázkám získávat zpětnou vazbu i od zákazníků (např.: jak zákazníci chápou změnu dopravního systému, který vysvětlujete na určité stránce).
Příklady vhodných otázek:
Jaké pro vás důležité informace o produktu jste na stránce nenašli?
Vnímáte použité barvy jako uklidňující?
Jaká funkce vás nejvíce zaujala a proč?
Příklady nevhodných otázek:
Co byste změnili?
Chápete první odstavec?
Nakoupíte u firmy?
Kde na webu testovat
Stejně jako pětisekundový test i KaDF můžete uplatnit kdekoli napříč webem. Každopádně testování již nezabere jen pár sekund. Analyzujte pouze ty nejvýznamnější stránky. Nechcete vyplýtvat ochotu zákazníků poskytnout feedback na testy bez hodnotných insights.
Na co se při analýze zaměřit
Snažte se tonalitu copy přizpůsobit cílové skupině. Nesledujte pouze, jaké informace uživatelům chybí, ale zvláště jak mluví. Používají specifické fráze? Pokud vaši zákazníci říkají „chci zcheckovat zboží“, napište na webu „zcheckujte zboží“. Nechte je se ztotožnit s vaším brandem.
Metoda 3: User recordings
Vytvoření testu: Nenáročné
Testovaný faktor: Přehlednost
Typ respondentů: Uživatelé na webu
Rekrutace respondentů: Nenáročná
User recordings je jednou z nejlepších metod, jak nenákladně optimalizovat nákupní funnel i celkovou přehlednost webu. Testování funguje na základě nahrávání pohybu kurzoru návštěvníků napříč celým webem. Uvidíte, na co klikají, kde se zadrhnou nebo který prvek je odradí. Bohužel, zde nemáte uživatelův komentář k akcím jako při uživatelském testování naživo. Navzdory tomu je user recordings výborná výzkumná metoda pro zvýšení použitelnosti webu.
Jak testovat
Při user recordings máte možnost sběru obrovského množství dat. Využijte toho a snažte se najít vzorce chování návštěvníků. Můžete například sledovat, jak si lidé počínají při čtení článků dle stupně náročnosti tématu či jak probíhá výběr produktů u návštěvníků z PPC reklam.
Díky těmto datům můžete zpříjemnit zákazníkům cestu ke konverzi nebo využít znalosti vzorců chování k personalizaci obsahu.
Kde na webu testovat
S Hotjar testujete na všech stránkách webu. Důležitější je spíše kdy testovat. User recordings funguje dobře jako předvýzkum pro live uživatelskému testování. Máte tak koncept pro tvorbu scénářů. Samozřejmě se vyplatí nahrávat uživatele v podstatě kdykoli. Je to zdarma a velmi to pomůže pro návrh hypotéz pro AB testování vašeho eshopu. Tak proč to nedělat, že?
Na co se při analýze zaměřit
Podobná data jako z user recordings můžete získat i v Google Analytics. Zjistíte, kde lidé klikli, jak dlouho na stránce byli či jak hluboko scrollovali. Ale bude vám chybět pohyb kurzoru a doba strávená nad konkrétními prvky každého uživatele. Využijte této příležitosti. Vžijte se do uživatelů a jejich myšlení.
Proč se uživatel zastavil právě zde? Možná obsahu nerozumí. Kurzor odcestoval nahoru do neznáma. Ano, nerozumí tomu a hledá, co konkrétní věc znamená na jiném webu. Kurzor začal být po pár minutách zase aktivní. Našel, co hledal a může pokračovat dále.
Když se vžijete do uživatelů, budete mnohem lépe rozumět tomu, jak se zákazníků ptát při zákaznickém výzkumu. Například v případě, že jste viděli vzorec v předešlém odstavci často, víte, že musíte zjistit, proč obsahu nerozumí a kde hledají odpověď.
Shrnutí
Uživatelské testování není pouze pro velké hráče. Můžete spoustu insights získat i pomocí méně nákladných online metod. Záleží pouze, zda máte chuť uživatelské chování zkoumat a jste schopni najít respondenty.
Online můžete testovat například jasnost sdělení či přehlednost eshopu
Vytvořte si zdarma UsabilityHub i Hotjar účet
Testujte na cílové skupině a snažte se při analýzách vžít do kůže uživatelů
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tom Sládeček je CEO a optimalizátor konverzí v agentuře Bromelo. O způsobech jak zvyšovat obchodní výkonnost webových stránek píše na blogu o optimalizaci konverzí a ve volném čase hraje tenis nebo školí o CRO.
Pro nahrávání namísto „vševjednom“ Hotjaru doporučuju FullStory:
– absolutně nejlepší nahrávání – používal jsem Inspectlet, Mouseflow, Hotjar,…
– narozdíl od konkurence mu nedělá problém Javascript – single page aplikace jsou budoucnost ;)
– seš schopnej si na pár kliknutí vyfiltrovat konkrétní záznamy podle zadaných podmínek (např. uživatele, kteří neprošli formulářem, uživatelé, kteří zběsile klikali na nějaký prvek (tzv. rage click:-D) atp.)
– nabízí spoustu integrací na služby třetích stran
– máš přístup k záznamům konzole uživatele, což je naprosto killer feature (např. na ladění bugů)
– má to API. Díky němu jsi mimo jiné schopen jasně identifikovat konkrétní uživatele své aplikace. Už to tím pádem nejsou záznamy používání anonymních lidí, ale jsi schopen si to napárovat na zákazníky, což ocení nejenom oddělení supportu.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
bunak
Před 8 roky
insights = postřehy :-)
Odpovědět »
Tom Sledovat @bromelo
Před 8 roky
Příště vypustím do akce závorky, abych slovíčko vysvětlil.
Odpovědět »
Pavel
Před 8 roky
Děkuji za super článek
Odpovědět »
Tom Sledovat @bromelo
Před 8 roky
Ne, já děkuji za přečtení a pochvalu. :)
Odpovědět »
Michal Acler Sledovat @agilek
Před 8 roky
Díky za článek.
Pro nahrávání namísto „vševjednom“ Hotjaru doporučuju FullStory:
– absolutně nejlepší nahrávání – používal jsem Inspectlet, Mouseflow, Hotjar,…
– narozdíl od konkurence mu nedělá problém Javascript – single page aplikace jsou budoucnost ;)
– seš schopnej si na pár kliknutí vyfiltrovat konkrétní záznamy podle zadaných podmínek (např. uživatele, kteří neprošli formulářem, uživatelé, kteří zběsile klikali na nějaký prvek (tzv. rage click:-D) atp.)
– nabízí spoustu integrací na služby třetích stran
– máš přístup k záznamům konzole uživatele, což je naprosto killer feature (např. na ladění bugů)
– má to API. Díky němu jsi mimo jiné schopen jasně identifikovat konkrétní uživatele své aplikace. Už to tím pádem nejsou záznamy používání anonymních lidí, ale jsi schopen si to napárovat na zákazníky, což ocení nejenom oddělení supportu.
Odpovědět »
Tom Sledovat @bromelo
Před 8 roky
Díky za tip,
FullStory vypadá velmi dobře. :)
Odpovědět »