Inzerce

Inzerce

Podnikání na internetu: Nejčastější chyby, kterých se musíte vyvarovat

„Jak je možné, že mu taková maličkost vydělává? To mu opravdu stačilo založit jednu webovou stránku a ta ho teď živí? To je to tak lehké?“ Takto zní jedna z nejčastějších otázek, jaké si lidé pokládají při obdivování práce nějakého internetového podnikatele a jeho živobytí. Odpověď na ní je jednoduchá: Ano, opravdu stačí založit jednu stránku, která vás uživí. Ale co se za tím skrývá? Je to opravdu tak lehké?

Začínající internetoví podnikatelé dělají mnoho chyb. To je v podnikání zcela normální. Začátky jsou těžké a ne každému se jeho start povede. V čem ale podobní začátečníci dělají nejčastější chyby?

1) Neberou svoje podnikání vážně

Podnikání je činnost, která si zaslouží svůj čas. Nikomu z nás se s nejvyšší pravděpodobní nepovede zbohatnout přes noc nebo vymyslet nápad a díky němu vydělat miliony. Většina podnikatelů začíná od píky a budování jejich byznysu mají čistě ve vlastních rukou.

Mnoho lidí dodnes nebere online podnikání vážně. Vždyť je to přežitek, zbohatnout na tom může jen někdo, musíte umět programovat, je to nejisté a těžké, nejsme Američani a nemáme na to prostředky. A co je nejlepší: Na těch internetech se nedá zbohatnout!

Na to zapomeňte. Podnikání na internetu je dnes stále rostoucím světem, v němž se točí neskutečné množství peněz. Budoucnost bude jen v jeho režii a podnikat v něčem tak perspektivním se rozhodně dá. Podnikatel ale musí svojí internetovou činnost brát vážně, přistupovat k ní jako k „normálnímu“ podnikání a nebát se zkoušet věci, s nimiž se ještě nesetkal.

2) Nemyslí na budoucnost

Strašně moc rádoby podnikatelů se do podnikání pustí jen proto, že jejich známý vydělal pár korun. Jak jsem psal v úvodní otázce, je přeci velice jednoduché založit jednu stránku a na ní vydělávat. Pro laika to tak vypadá. Není to ale pravda.

Před začátkem podnikání si musíte rozmyslet, zdali se podobné činnosti chcete věnovat i do budoucna. Musíte si stanovit vlastní cíle, rozšířit si obzory a zjistit, zdali vaše podnikání bude mít smysl. Zřizovat si živnostenské oprávnění jen kvůli chvilkovému nadšení je opravdu hloupost…

3) Nemají prachy a potřebují je

Začít podnikání bez peněz je přeci naprostý nesmysl. Copak můžete začít něco budovat, když to nemáte jak zaplatit? Dá se vůbec podnikat bez počátečního kapitálu? Ano, dá.

Snad si nemyslíte, že všichni podnikatelé měli na začátku haldy peněz a díky nim jsou úspěšní. Budovat něco od píky znamená, že vybudujete něco sami, vlastníka rukama a bez peněz. Ty vám cestu sice zpříjemní a jsou velkou výhodou, ale jejich nedostatek rozhodně není překážkou v podnikání, natož aby vás zastavily.

Pokud chcete podnikat s webovými stránkami, můžete si je vytvořit na zdarma dostupných systémech. Chcete-li si založit eshop, rovněž existují systémy, za něž nemusíte platit. Internet nabízí tisíce volně dostupných šablon, log a další grafiky. Hosting se dá sehnat za pár korun i s doménou. Vaše počáteční investice nemusí být vyšší než 500 Kč. Pokud vůbec bude muset…

Samozřejmě se zde uplatňuje pravidlo ceny na úkor kvality, ale ze začátku nemusíte mít to nejlepší.

4) Myslí si, že budou nejlepší, přičemž kašlou na to hlavní

I když je online podnikání v mnoha ohledech odlišné od podnikání bez internetu, stále na něm platí stejné ekonomické zákony. Podnikání vždy bylo, je a bude činností, kterou chcete dosáhnout zisku. Podniká tedy ten, kdo chce vydělat peníze.

To je základním kamenem všeho, co se v online podnikání odehrává. Vy musíte nabízet lepší služby než vaše konkurence. Musíte být levnější, rychlejší, lepší a vyčnívat z řady. Musíte nakupovat levněji, než budete prodávat. Musíte být vidět a musí o vás být slyšet. Pokud to nesplníte, vaše podnikání bude zbytečné…

5) Čím více toho má, tím více zbohatne

Každý podnikatel by měl začínat postupně. Mnoho z nich si však myslí, že ten, kdo má webových stránek více, je úspěšnějším podnikatelem a musí vydělat daleko více, než když má stránku jenom jednu. Může to být pravda, ale musíte tedy začínat byznys tím, že založíte desítky webů a vy mezi nimi budete běhat a snažit se vše utáhnout?

Ne. Začněte tvořit jen jeden web. Udělejte ho pořádně, zajistěte ho a třeba na jeho údržbu najměte další lidi. Ve svém eshopu nemusíte hned nabízet tisíce výrobků, váš sortiment může být užší. Můžete vyrobit jen jeden výrobek, ale za to kvalitní a propracovaný.

Ne nadarmo se říká, že úspěšná firma je taková, která dokáže pracovat sama…

6) Udělám si SEO a budu mít vystaráno

SEO optimalizace (což je vlastně špatné označení, jelikož to „o“ znamená onu „optimalizaci“) je pojem sám o sobě. Nepřeberné množství podnikatelů si myslí, že je SEO zachrání. „Udělám si ho, zaplatím to někomu, pak budu nejlepší!“

Je to hloupost. K čemu bude podnikateli SEO, když nedokáže zákazníky zaujmout a přemluvit je, aby opustili od konkurence, u níž si už něco zakoupili. Umístění ve vyhledávači totiž neurčuje zisk vašeho obchodu a zákazníci si vás nevyberou jen kvůli tomu, že jste první.

Samotné SEO navíc není jednorázovou záležitostí. Pokud svoje stránky dnes zoptimalizujete pro vyhledávače a třeba se i dostanete na první místo, nebudete na něm navždy. Nikdo dnes nezná algoritmy, pomocí nichž vyhledávače webové stránky řadí. Na dobrém SEO tedy budete muset pracovat i do budoucna

7) Přečtením chytrých knih se stanou experty

Můžete přečíst miliony knih, ale nedá vám to tolik co praxe. Je sice dobré si nastudovat příběhy jiných podnikatelů, přečíst si jejich metody, zkušenosti, převzít od nich poselství, které knihou předat chtějí. Tím vším se z vás ale nestanou milionáři, peníze si tím nevyděláte, zdaleka vás to na podnikání nepřipraví.

Podnikatel se nesmí bát zkoušet. Musí umět riskovat, zvládat nátlak. Měl by umět od všeho něco, učit se od konkurence a v každém oboru, do něhož hodlá vstoupit, by si měl něco zjistit. Pokud by úspěšnost v podnikání závisela na počtu přečtených knih, svět by byl hned krásnější. Bohužel není…

8) Bojí se neúspěchu, oni na to nemají

Pokud hned na začátku svého podnikání usoudíte, že na to nemáte, raději to zabalte. Myslíte si, že Steve Jobs čekal, že se stane jedním z nejbohatších lidí planety? Že Mark Zuckerberg tušil, kolik lidí bude používat jeho síť? Ne, netušil to nikdo. Všichni to chtěli zkusit… tak to prostě zkusili.

Bát se neúspěchu je jeho základem. Co se stane, když váš obchod nebude prodávat? Co se stane, když něco vybudujete a zítra se objeví daleko lepší konkurence? Nic. Máte dvě možnosti. Buďto se pokusíte s tím něco udělat a zainvestujete do vývoje, nebo se na to vykašlete a podnikání zabalíte.

Tak i tak je to na vás. To je totiž základní podstata podnikání – jste v něm sami, jste sám sobě pánem…

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Právě vyšlo

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Nejoblíbenější

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

Komentáře

Michal

Před 8 roky

Čtením chytrých knih získáte aspoň přehled, a můžete narazit i na zajímavej nápad, který vaše podnikání inspiruje. Hlavně si také často uvědomíte, kterých chyb se dopouštíte, když už v online businessu plujete a minimálně vám to zlepší náhled a tento typ podnikání. Z online seminářů a motivačních videí je mi kolikrát spíš do smíchu :) ono záleží totiž na jejich kvalitě. No ale tím si asi prošel nejeden z nás – online posnikatelů :-)
http://www.mojepodnikani.eu

Odpovědět »

Michal

Před 8 roky

Pardon překlep :-) Podnikatelů :)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

miroslav-udan-web

Miroslav Uďan: Budování Shoptetu, z korporátu do firmy, přístup k podnikání

juraj-sutoris-web

Juraj Sutoris: Krach v podnikání, pád na dno, drogová závislost

carly-kirstenova-web

Carly Kirstenová aka Carrie Kirsten: Život úspěšné influencerky, cena za úspěch, přístup firem a fanoušků

petr-pouchly-os-2-web

Petr Pouchlý o osobním rozvoji: Jak poznat sám sebe?

Inzerce