Inzerce

Inzerce

Lukáš Mikulaško: Největší chybou provozovatele eshopu je to, že se nevzdělává a nesleduje aktuální trendy

lukas-mikulasko-velkyRozvojem informačních technologií se snížil zájem o tištěná média, mezi něž patří i knihy. Přesto na internetu existuje řada velkých obchodů, které dnes a denně knihy prodávají. Jedním z nich je slovenský eshop UpBook.sk, který provozuje Lukáš Mikulaško. V tomto rozhovoru jsme se ho zeptali na jeho podnikání, výsledky i obchod s knihami obecně.

Vše začalo po přečtení knihy o bohatém tátovi

Lukáš je dvacetipětiletý slovenský internetový podnikatel, student vysoké školy, bloger a v neposlední řadě i velký milovník knih. Mezi sortimentem jeho eshopů najdeme hlavně knihy o financích, finanční inteligenci, investování, podnikání, životním stylu a podobně. A právě tato témata jsou mu nejvíce blízká: “Protože nepocházím z příliš bohaté rodiny a často jsem byl nucen řešit obtížné finanční problémy, jaksi mě tato témata začala přitahovat. Stejně jako já totiž obdobné potíže řeší i spousta jiných lidí, kteří si myslí, že se získáním kvalitní práce nebo přestěhováním se do jiné země jejich problémy zmizí. Já si to myslel také, ale poté, co jsem začal v zahraničí pracovat a vydělávat poměrně hodně peněz, jsem názor přehodnotil. Důležité není to, kolik člověk vydělává, ale to, jak s penězi dokáže hospodařit. A v tom jim mohou pomoci knihy, které prodávám.“

“Největší obrat nastal, když se mi poprvé dostala do ruky kniha od Roberta T. Kiyosakiho Bohatý táta, chudý táta, která je velmi populární. Tehdy se můj pohled na svět rázem změnil. Díky knihám jsem přišel na to, že čím víc je člověk finančně gramotný, tím zvyšuje svoje šance na úspěch,” popisuje mladý podnikatel dobu, kdy definitivně propadl knihám, které později začal i prodávat: “Líbila se mi myšlenka svobody a vytváření hodnot. Knihy mne velmi inspirovaly, dozvěděl jsem se z nich všechny potřebné informace o podnikání, marketingu a investování, takže přechod k vlastní činnosti na internetu netrval dlouho.”

Začátky přitom nebyly vůbec snadné. V prvním měsíci existence svého eshopu prodal knihy pouze za 70 €. Dnes se pohybuje v řádech tisíců měsíčně. “Moji první objednávku jsem vyřídil tak, že jsem objednanou knihu zakoupil v konkurenčním eshopu o 2 € dráž, než za kolik jsem ji sám prodával. Musel jsem tak učinit, protože se mi ji nepovedlo objednat od dodavatele a nechtěl jsem prvního zákazníka zklamat. Neměl jsem žádné zkušenosti a nebyl jsem vůbec připravený. Dokonce jsem ani nevěděl, kde se na obálce vypisuje příjemce a odesílatel,” s úsměvem na tváří vzpomíná a dodává, že dnes ho pošťačky zdraví už z dálky a obálky nakupuje po krabicích.

Podle Lukáše lidé koupí cokoliv a využijí jakoukoliv prospěšnou službu. Základem úspěchu je podle něj schopnost odlišit se od většiny a schopnost prosadit se. Jeho eshopy například nabízejí poštovné a balné zdarma: “Specializujeme se na úzké téma, tedy na osobní a profesionální rozvoj. Neprodáváme knihy všeho druhu. Dále jsme vyškrtli poštovné a balné a zbavili cenovou politiku baťovských cen typu 19,99 €, místo toho máme prostě 19 nebo 20 €. To jsou jedny z našich největších odlišení od konkurence.”

Největší motivací je konkurence a největší chybou nic nedělání

Obchod s knihami by se leckomu mohl zdát mrtvý, Lukáš je ale opačného názoru. Když před dvěma lety svůj eshop zakládal, byl si jistý, že největším problémem pro něj nebude klesajicí popularita knih, ale něco zcela jiného: “Tištěné knihy mohl zabít už například rozhlas nebo televize, nepovedlo se. Dokonce přežily i rozvoj počítačů a internetu. Osobně vidím větší potíž v konkurenci, kterou ale chápu jako skvělou věc. Díky ní mám motivaci neustáleho rozvoje a vylepšování stávajících služeb,” popisuje svoje odhodlání a trh s knihami komentuje i na příkladu z Ameriky: “Tam se prodá více elektronických knih než tištěných. Věřím, že se tento trend brzy dostane i k nám na Slovensko a do České republiky.”

Zajímavé ale je, že Lukáš nikdy lídrům trhu konkurovat nechtěl: “Na to jsem neměl potřebné znalosti ani kapitál. Šel jsem do toho takřka s nulou, takže jsem nemohl být silným konkurentem. Marketing jsem tvořil sám, a to hlavně na sociálních sítích. Investoval jsem velmi málo a pouze tehdy, kdy jsem opravdu musel,” vzpomíná s tím, že bez peněz do začátků může začít opravdu každý, nesmí ale zaspat: “Největší chybou provozovatele obchodu s knihami může být to, že mu knihy budou ležet na skladě a on nebude nic dělat. Je potřeba poznat své zákazníky a přizpůsobit se jim. Dále se neustále vzdělávat a sledovat aktuální trendy. Bez toho to prostě nejde.”

Právě vzdělávání přikládá Lukáš největší váhu. Sám se vzdělává jak jinak než z knih, kterých mu rukama projde nepřeberné množství. Objednané knihy sám balí, odnáší na poštu a odesílá svým zákazníkům. Zatím nemá žádné zaměstnance, ale brzy to chce změnit: “Plánuji spustit další eshop a povinností mi přibývá. Chystám se tedy některé činnosti delegovat na jinou osobu, kterou je samozřejmě potřeba i zaplatit.”

lukas-mikulasko-stul
I takhle může vypadat stůl internetového podnikatele. Zdroj: Facebook.com

Knihy samotné ale nejsou vším, co vás může k úspěchu dovést. “Samy o sobě vám úspěch nezaručí a už vůbec vám nevydělají balík peněz. Dokáží vám maximálně poskytnout důležité informace, ale základem je váš vlastní přístup. Pokud se na vše budete dívat skepticky nebo nebudete vnímat vlastní příležitosti, nikdy nic nedokážete. Knihy nelze jen číst, je potřeba je i studovat, dělat si poznámky, vracet se k nim a snažit se je přenést do reálného života,” dodává na závěr Lukáš a přiznává, že vše, co je v knihách napsané, nemusí být zákonitě pravdivé, použitelné a přínosné.

Jeho eshopy jsou podle něj teprve na začátku. Do budoucna se je chystá aktivně rozvíjet a i nadále lidem pomáhat v řešení finančních nesnází prodejem knih, které jim mohou změnit život. Alespoň ten Lukášův změnily a my mu děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí!

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Právě vyšlo

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Nejoblíbenější

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

marek-kriz-web

Marek Kříž: Ve 23 letech podíly ve 3 firmách a 30 zaměstnanců

ondrej-preuss-vymahani-web

Nezaplatil vám fakturu? Zjistěte, jak můžete svoje peníze vymáhat

jakub-unger-web

Jakub Unger (Seznam Zprávy): Tvoříme médium budoucnosti. Sleduje nás 3,5 milionu lidí měsíčně

katerina-wich-web

Kateřina Wich (Radost dětem): Za 6 let jsme potěšili zhruba 4000 dětí

Inzerce