Inzerce

Inzerce

Kde prodávat fotografie? Jak může fotograf na svých dílech vydělávat?

Pokud fotíte dobře a rádi, určitě byste rádi i nějakou tu fotku prodali. Možná už se vám dokonce poštěstilo něco prodat a rádi byste vydělali víc. Pokud berete focení opravdu vážně a nebojíte se práce, je několik způsobů, jak pomocí svého nákladného koníčka také něco vydělat.

Prodávajte na fotobankách

Fotobanky jsou pro začátečníka nejjednodušší, protože nemusíte shánět zákazníka, pracujete svým vlastním tempem a fotíte to, co sami chcete. Nemáte také problémy s vymáháním peněz z neplatičů. Každá legrace ale něco stojí, fotobanky si účtují z prodeje 50-85 % z koncové ceny. Fotobanky jsou přibližně dvojího typu, i když existují i určité smíšené druhy. Tradiční „makrofotobanky“ prodávají většinou poměrně draho, mají velmi náročné vstupní podmínky a často požadují exkluzivitu. Typickými zástupci jsou Getty a Corbis, u nás třeba Profimedia. Novější „mikrofotobanky“ prodávají velice levně, zato ale nemají příliš náročné požadavky pro vstup. Typičtí zástupci jsou Shutterstock, IStock, Dreamstime a Fotolia, u nás například Pixmac.

Takto vypadá ShutterStock.

Realizujte přímé zakázky

Tento způsob je už nesrovnatelně náročnější, protože musíte zakázky aktivně shánět a také ze zákazníků následně často páčit peníze. Obvykle je více práce se sháněním a řízením zakázky než s její samotnou realizací. Zakázky se mohou pohybovat od focení portrétů, školních fotografií, svateb až po zakázkové focení reportáží či produktové fotografie. Zakázkové focení často vyžaduje vynikající znalost techniky a také patřičné vybavení.

Pořiďte si vlastní eshop s fotkami

Pokud se vám nechce platit vysoké provize fotobankám, popřípadě fotíte příliš specifické téma, budete si muset zřídit vlastní minifotobanku a prodávat sami. Ovšem není to tak snadné, pokud nerozumíte tvorbě webových stránek, bude vstupní investice hodně vysoká. Sehnat schopný eshop lze dnes i zdarma, ale jeho přizpůsobení, nastavení a připojení k platební bráně nebude úplně jednoduché. Pokud jste zdatní ve webových technologiích, můžete použít hotovou fotobanku Coppermine zdarma. Pokud jste zdatní méně, existují placené hotové služby Photoshelter a Ktools.

Pořádejte výstavy

Jestli jste specialisté na určité téma, můžete zkusit uspořádat výstavu. Není to však organizačně úplně jednoduché a vstupní investice je poměrně vysoká. I při relativně levném tisku bude vytištění a adjustování 20-30 fotografií snadno stát přes 20 tisíc. Na druhou stranu je u líbivých fotek velká šance na prodej (pokud je výstava prodejní) a výstava má velmi pozitivní vliv na získávání kontaktů a reputace.

Závěrem

Ideální je všechny uvedené způsoby kombinovat. Snížíte tak riziko, protože málokdy selžou všechny způsoby najednou. Všechny přístupy ale vyžadují čas a samozřejmě také patřičnou fototechniku a znalost úpravy fotografií. Doby, kdy se fotilo kompaktem a fotky se odevzdávaly neupravené, jsou dávno pryč. Rozhodně nečekejte rychlé zbohatnutí, ale při pravidelné poctivé práci se výsledky určitě dostaví.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

Právě vyšlo

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

karel-kovy-kovar-web

Karel „Kovy“ Kovář: Jak se stát úspěšným youtuberem?

oliver-dlouhy-web

Oliver Dlouhý (Kiwi.com): Rychlý růst firmy, budování managementu, spolupráce s investory

michal-hanacek-web

Michal Hanáček (Pilulka.cz): Jak na vendor marketing e-shopu?

jan-tichy-web

VIDEO: Jan Tichý: Co a jak by měly e-shopy měřit a vyhodnocovat?

Inzerce