Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Kde prodávat fotografie? Jak může fotograf na svých dílech vydělávat?

Pokud fotíte dobře a rádi, určitě byste rádi i nějakou tu fotku prodali. Možná už se vám dokonce poštěstilo něco prodat a rádi byste vydělali víc. Pokud berete focení opravdu vážně a nebojíte se práce, je několik způsobů, jak pomocí svého nákladného koníčka také něco vydělat.

Prodávajte na fotobankách

Fotobanky jsou pro začátečníka nejjednodušší, protože nemusíte shánět zákazníka, pracujete svým vlastním tempem a fotíte to, co sami chcete. Nemáte také problémy s vymáháním peněz z neplatičů. Každá legrace ale něco stojí, fotobanky si účtují z prodeje 50-85 % z koncové ceny. Fotobanky jsou přibližně dvojího typu, i když existují i určité smíšené druhy. Tradiční „makrofotobanky“ prodávají většinou poměrně draho, mají velmi náročné vstupní podmínky a často požadují exkluzivitu. Typickými zástupci jsou Getty a Corbis, u nás třeba Profimedia. Novější „mikrofotobanky“ prodávají velice levně, zato ale nemají příliš náročné požadavky pro vstup. Typičtí zástupci jsou Shutterstock, IStock, Dreamstime a Fotolia, u nás například Pixmac.

Takto vypadá ShutterStock.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Realizujte přímé zakázky

Tento způsob je už nesrovnatelně náročnější, protože musíte zakázky aktivně shánět a také ze zákazníků následně často páčit peníze. Obvykle je více práce se sháněním a řízením zakázky než s její samotnou realizací. Zakázky se mohou pohybovat od focení portrétů, školních fotografií, svateb až po zakázkové focení reportáží či produktové fotografie. Zakázkové focení často vyžaduje vynikající znalost techniky a také patřičné vybavení.

Pořiďte si vlastní eshop s fotkami

Pokud se vám nechce platit vysoké provize fotobankám, popřípadě fotíte příliš specifické téma, budete si muset zřídit vlastní minifotobanku a prodávat sami. Ovšem není to tak snadné, pokud nerozumíte tvorbě webových stránek, bude vstupní investice hodně vysoká. Sehnat schopný eshop lze dnes i zdarma, ale jeho přizpůsobení, nastavení a připojení k platební bráně nebude úplně jednoduché. Pokud jste zdatní ve webových technologiích, můžete použít hotovou fotobanku Coppermine zdarma. Pokud jste zdatní méně, existují placené hotové služby Photoshelter a Ktools.

Pořádejte výstavy

Jestli jste specialisté na určité téma, můžete zkusit uspořádat výstavu. Není to však organizačně úplně jednoduché a vstupní investice je poměrně vysoká. I při relativně levném tisku bude vytištění a adjustování 20-30 fotografií snadno stát přes 20 tisíc. Na druhou stranu je u líbivých fotek velká šance na prodej (pokud je výstava prodejní) a výstava má velmi pozitivní vliv na získávání kontaktů a reputace.

Závěrem

Ideální je všechny uvedené způsoby kombinovat. Snížíte tak riziko, protože málokdy selžou všechny způsoby najednou. Všechny přístupy ale vyžadují čas a samozřejmě také patřičnou fototechniku a znalost úpravy fotografií. Doby, kdy se fotilo kompaktem a fotky se odevzdávaly neupravené, jsou dávno pryč. Rozhodně nečekejte rychlé zbohatnutí, ale při pravidelné poctivé práci se výsledky určitě dostaví.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

Premium
martina-kneiflova-web

Jak nastavit vnitřní infrastrukturu firmy? | Martina Kneiflová (EY)

tomas-reytt-web

Jak se odlišit od konkurence? | Tomáš Reytt (mBank)

jiri-peslar-web

Pojištění podnikatelů: Na jaká rizika se často zapomíná? | Jiří Peslar (Allrisk)

Právě vyšlo

Premium
jakub-tizek-web

Začátky podnikání: Největší výzvy, které musíte překonat | Jakub Tížek (Podnikni.to)

Premium
michal-vratny-web

Železná koule: Jak se buduje komunita? | Michal Vrátný

adam-neuberger-web

Kryptoměny a regulace | Adam Neuberger (Probinex)

Nejoblíbenější

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

Premium
lenka-oneill-web

Pietro Filipi: Příčiny pádu módní značky | Lenka O’Neill

Premium
pavel-hrstka-web

Jak si spočítat investice do firmy? | Pavel Hrstka (CityZen)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
david-manych-web

Finanční problémy a financování firem | David Manych (Natland)

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

Premium
eduard-mika-web

Seniorní management. Jak ho přivést a motivovat? | Eduard Míka (Reflex Capital, ex-MALL.cz)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

Inzerce