Každý den se na nás valí obrovská spousta všemožných informací a kapacita mozku přestává stačit. Je snazší než kdy dříve na nějakou záležitost zapomenout a stejně tak najít informaci, kterou jsme si před časem někam uložili. Jak z toho ven?
Inzerce
Zapisujte si všechno, co se Vám dostane do hlavy
Postupem času jsem se naučil, že pro efektivní fungování si musím začít zapisovat naprosto vše, na co narazím. Ať už se jedná o úkol v pravém slova smyslu či přání, cíl nebo nějakou informaci k archivaci, musím si ji zapsat. Důvod je vcelku prostý – nejen, že hrozí její zapomenutí, ale zároveň se člověk přestává soustředit, pokud v hlavě udržuje spoustu aktuálních záležitostí. Lidský mozek totiž spotřebovává spoustu energie k udržení nějaké myšlenky. Logicky pak tuto energii nemůže využít pro další činnosti mozku (přemýšlení, kreativitu apod.).
Pokud se tedy snažíte všechny myšlenky udržovat v hlavě, bude Vám práce trvat zpravidla déle a není tak kvalitní. Hrozí navíc, že na nějaké záležitosti zapomenete. Kdo se zajímal o GTD metodu (Mít vše hotovo od Davida Allena), možná již narazil na pojem Inbox. Tedy jakousi schránku, do které zapisujeme všechny záležitosti, na které za den narazíme. A o tom dnes bude řeč.
Diář, zápisník, nebo mobilní telefon? O tom rozhodněte Vy
Mnoho lidí brzy začne řešit otázku, kam tedy všechny informace zapisovat? Na svých školeních často dostávám otázky, zda je lepší využít klasický papírový zápisník nebo nějakou sofistikovanější aplikaci do mobilního telefonu. Odpověď je jednoduchá – použijte to, co nejvíce vyhovuje Vám.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Pokud s sebou budete stále nosit miniaturní zápisník a pravidelně si do něj poznamenáte vše, co se dostane na mysl, je to super řešení. Já osobně ale dávám přednost mobilnímu telefonu, který mám u sebe tak jako tak většinu času. Oproti papírové metodě mi navíc umožní diktování hlasem či záznam fotografií, článků apod.
Důležité ale je, abyste měli těchto tzv. Inboxů co nejméně – a nejlépe jen jeden. Spousta z nás má již nyní určité Inboxy – některé záležitosti máte v e-mailu, něco si zapisujete do telefonu, něco do diáře a něco třeba lepíte jako lístečky na monitor. Jistě mi dáte za pravdu, že je pak extrémně složité nějakou informaci najít. Proto ať se rozhodnete pro jakoukoliv formu Inboxu, mějte nejlépe jen jeden. Plňte jednu hromadu.
Zdroj obrázku: Archiv Honzy Dolejše
Minimálně jednou za den Inbox zpracujte
Samotný fakt, že si veškeré záležitosti začnete zapisovat, hodně pomůže. Člověk se může na jednu stranu lépe soustředit (nemusí v hlavě udržovat tolik informací) a zároveň máte jistotu, že o informace nepřijdete. Nezapomenete je. Pokud bychom však poznamenané informace nechali ladem a nijak je nezpracovali, zase tolik by nám to nepomohlo. Věci by se nedaly kupředu.
Z toho důvodu je potřeba Inbox minimálně jednou za den tzv. zpracovat. Tento proces obnáší kontrolu všech zapsaných položek za daný den a rozhodnutí nad 4 kroky u každé z nich:
smazání: Možná se zdá kontraproduktivní, proč bychom nějakou poznamenanou informaci zpětně mazali. V době zapsání však šlo jen o to, abychom ji co nejrychleji dostali z halvy a nemuseli nad ní přemýšlet. Nyní se však můžeme zamýšlet, zda vůbec daná záležitost souvisí s našimi cíli a zda ji potřebujeme vykonat. Pokud ne, smažeme ji. Tím se vůbec nedostane do našeho “ToDo-čka”.
vykonání: využijme tzv. pravidlo 2 minut. Pokud vykonání nějakého úkolu zabere méně než 2 minuty, nemá cenu se zdržovat jeho plánováním do kalendáře a ani jej odkládat. Udělejme jej nyní.
plánování: úkoly, které budeme plnit v budoucnosti a zaberou více než 2 minuty (nebo je nemůžeme z určitých důvodů udělat hned), si naplánujeme. Do kalendáře, speciální aplikace, diáře apod. Tomu se detailně budeme věnovat v dalších dílech.
archivace: pokud jsem si poznamenal informaci, kterou budu chtít uložit na pozdější využití, vhodně ji archivuji. Osobně používám výborný Google Disk, který má velmi dobré vyhledávání. Data jsou navíc v cloudu. Na uložení článků může zase sloužit Pocket.
Po této sadě kroků budeme mít všechny poznamenané události ze dne zaneseny ve svém systému. Tím máme jistotu, že když se druhý den podíváme do svého diáře, kalendáře nebo nějaké aplikace, bude vše aktuální. A to je extrémně důležité. Inbox lze podle potřeby zpracovávat i vícekrát denně. Mně osobně stačí většinou jednou denně večer.
Doporučuji myslet vždy na to, že položky v Inboxu budu později zpracovávat, a tak se snažte ukládat informace ve srozumitelné formě. Poznámka “banka” mi nemusí později prozradit, co jsem vlastně chtěl udělat apod. Lepší je si tedy rovnou do Inboxu zapisovat informace stylem “zavolat do banky kvůli účtu”. Nezabere to o tolik více času a bude vždy při zpracování Inboxu jasné, co jsem přesně v době zapsání zamýšlel.
Zdroj obrázku: Archiv Honzy Dolejše
Google Keep, Trello a další alternativy
Na závěr si pojďme představit několik aplikací, které můžete pro svůj Inbox vyzkoušet. Žádná není dokonalá, ale zároveň každá poslouží spoustě uživatelů výborně. Vlastníte-li smartphone s Androidem, vybízí se vcelku povedený a nenáročný Google Keep. Ten umožní přidávat položky nejen textově, ale i třeba hlasem, přidávat fotografie a další. Je navíc zdarma a přístupný i z počítače.
Osobně používám pro svůj Inbox, ale zároveň i organizaci úkolů a projektů aplikaci Trello. Ta je k dispozici zcela zdarma a opět funguje v cloudu. Jako Inbox používám vlastní nástěnku a první sloupec Inbox. Další sloupce slouží k organizaci úkolů, což si představíme v dalším článku. Trello nabízí také povedený Widget na domácí obrazovku, je možné diktovat položky hlasem a jako přílohu lze přidávat libovolné soubory.
Mezi další programy, které mohou posloužit nejen jako Inbox, ale i posléze i třídění úkolů, mohu zařadit:
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jsem lektorem osobní produktivity a moderních nástrojů, které pomáhají lidem s osobní produktivitou. Mými školeními již prošly za poslední roky stovky klientů. Mým cílem je naučit lidi věnovat se pouze důležitým úkolům a pracovat méně, ale o to chytřeji.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.