Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Faktor strachu: Jsou uchazeči o práci neschopní nebo jen nervózní?

Jednou z největších výzev v oblasti podnikání je moment, kdy už vám dětské botičky samostatného profesionála začnou být malé a vy začnete uvažovat o rozšíření svého podnikání. S tím se ovšem pojí jedna velmi ošemetná záležitost: najímání zaměstnanců.

74 % společností se k růstu odhodlá příliš brzy a příliš brzy také najme nové lidi. Následuje neodvratné selhání. Schopný podnikatel ví, kdy je čas najmout nové zaměstnance. Pokud zrovna nepracujete jako nezávislý profesionál a chcete vybudovat fungující byznys, dlouho si sami se sebou nevystačíte. Víc hlav víc ví a když se ruka k ruce vine, tak se dílo podaří, řekla by teta Kateřina a měla by pravdu.

Proces najímání první (druhé, třetí…) vlny zaměstnanců může být pro řadu podnikatelů velmi náročný a stresující. Mějte ovšem na paměti, že uchazeči o zaměstnání ve vaší společnosti budou patrně ještě více nesví a napjatější.

Studie, kterou provedl Harris Interactive pro Everest College ukazuje, že se nepřekvapivých 92 % uchazečů o zaměstnání obává některého aspektu pracovního pohovoru. Nejčastější obavy se týkají přílišné nervozity, nedostatečné kvalifikace, nebo naopak překvalifikovanosti a toho, že uchazeče zmate nějaká lstivá otázka.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Až budete sedět u pohovoru a naproti vám se bude klepat uchazeč o zaměstnání, vyzkoušejte pár tipů, jak odhalit trému od skutečné neschopnosti.

Vnímejte obsah, ne sebejistý obal

Nervozita je při pohovorech smrtící. I skvělí, schopní lidé se mohou při pohovoru sesypat jako domeček z karet a udělat tak příšerný dojem, že kvůli němu ztratí téměř všechny naděje na získání práce.

Vy jako zaměstnavatelé musíte vědět, že nervózní kandidát není vždy špatný pracovník. Řada mladých společností a startupů ovšem dělá tu chybu, že nejistého kandidáta odmítne a nedá mu další šanci. Místo obsahu toho, co kandidát říká, často upřednostní jeho sebejisté vystupování.

Dejte šanci nervózním, potícím se kandidátům. I když je jejich projev nesouvislý a občas se zakoktají, jejich schopnosti z nich mohou učinit superstar vaší firmy. Dalším příjemným faktem je, že o viditelně nejisté kandidáty se společnosti tolik nepřetahují jako o jejich sebevědomější, ovšem přeplácené kolegy a vy na jejich zaměstnání můžete mnohé získat – především rozumného, loajálního zaměstnance za adekvátní plat.

Upusťte od záludných otázek

Hodně zaměstnavatelů své potenciální zaměstnance rádo mučí záludnými, lstivými otázkami. Ty nejbizarnější, jaké kdy v pracovních pohovorech padly, si můžete přečíst v seznamu od Glassdoor a pak vám možná začne být jasné, proč celých 15 % lidí uvádí, že se při pohovoru bojí selhání právě na podobných otázkách.

Možná se vám líbí představa, že se přiblížíte společnostem, jako je Google nebo Zappos, ale dotazy na počet krav v Kanadě nebo na to, co byste řekli, kdyby do místnosti vešel tučňák v sombreru, nejsou zrovna nejlepším způsobem, jak se postavit na roveň velikánům průmyslu.

Než se uchazeče zeptáte, zda někdy v práci ukradl pero (jako to dělají v Jiffy Software), zamyslete se nad tím, proč to děláte. Co vám podobné otázky sdělí o uchazečových schopnostech? Co vám prozradí o tom, jak zapadne do pracovního týmu či jak pečlivý bude pracovník? Asi nic moc – zato vám ale umožní sledovat, jak se uchazeč o zaměstnání před vašima očima mění v rozklepaný uzlíček nervů.

Takovéto otázky jsou ve skutečnosti jen ztrátou času. O schopnostech uchazeče vám neřeknou naprosto nic a jediným skutečným důvodem jejich existence je fakt, že slouží jako berlička ega samotného zaměstnavatele či personalisty. Zaměřte se tedy na otázky, které se vztahují přímo k náplni práce, firemní kultuře nebo dovednostem, které jsou zapotřebí pro vykonávání specifických pracovních činností.

Pro malou společnost je zaměstnání toho správného člověka velmi podstatné a může vám ušetřit velké množství peněz i starostí. Tím správným člověkem je pochopitelně míněn takový, který nejen zapadne do vašeho týmu, ale zároveň má i nějaké jedinečné a potřebné schopnosti, které pomohou vaší firmě zas o kousek povyrůst.

Kandidáti na práci pro vás si budou jistější, pokud budou vědět, že se je nebudete ptát na ezoterní zeměpisné informace. Ty, kteří nebudou schopni zodpovědět otázky týkající se práce, budete moci s klidným svědomím vytřídit a zůstanou vám ti, u nichž důležité schopnosti převažují nad znalostmi kanadského skotu.

Buďte přímí ohledně kvalifikace

Velkou obavou kandidátů o zaměstnání je i úroveň jejich kvalifikace – obávají se, že pro danou pozici je jejich kvalifikace buď nedostatečná, nebo naopak nadbytečná. Těmto obavám zamezíte nejsnáze tak, že předem seznámíte možné kandidáty o zaměstnání s vašimi požadavky a pak se spojíte primárně s těmi, kteří odpovídají vašim nárokům.

Někdy je ale vhodné trochu zapátrat i v oblastech, kde obvykle nehledáte. To, že kandidát nemá popsané dvě strany svým vzděláním a zkušenostmi ještě neznamená, že to nebude skvělý pracovník. V dnešní době zuří lítá válka o velké talenty, zejména v oblasti technologií, a o hvězdy v oboru se strhává bitka. Opusťte bitevní pole a zapátrejte po nenápadnějších, méně zkušených, avšak kvalitních talentech. Schopnosti se vždy dají trénovat – firemní kulturu a zaujetí posláním společnosti ale nacvičit nelze.

Pokud před vámi právě sedí člověk, který nemá přesně vámi požadovanou kvalifikaci, buďte přímí a jednejte s ním otevřeně. Řekněte mu, že jeho kvalifikace není přesně to, co sháníte, ale že má určité schopnosti a atributy, které hledáte. To uchazeči pomůže, aby se uvolnil a zaměřil na to, co vaší firmě může přinést, místo aby se soustředil na schopnosti, které postrádá.

Uchazeči o zaměstnání bývají často pod velkým tlakem a často neuspějí při pohovoru na pozici, v níž by svými dovednostmi mohli zazářit. Jejich obavy, které jsme vyjmenovali výše, však můžete do velké míry ovlivnit a utišit. Je to plně ve vašem zájmu – můžete tak totiž najít budoucí superstar, která vaši společnost vystřelí až k hvězdným výšinám úspěchu.

Zdroj: http://thenextweb.com/entrepreneur/2013/09/29/fear-factor-are-your-job-candidates-unqualified-or-terrified/

Jaké strachy nás v podnikání trápí?


Celé video nejen o strachu podnikání, ale celkovém úspěchu, najdete zde.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Práce na dálku. Budoucnost, nebo jen dočasný trend? | Petr Macek (Caflou.cz)

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Mladí podnikatelé. Tvoří vlastní svět a dávají šanci nápadům

Právě vyšlo

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

adam-neuberger-web

Začátek recese kryptoměn? | Adam Neuberger (Probinex)

jiri-peslar-web

Podnikatel na cestách. Proč myslet na pojištění? | Jiří Peslar

Nejoblíbenější

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
karol-gulas-web

Marketing Astratexu | Karol Guláš

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?

Premium
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Premium
david-manych-web

Finanční problémy a financování firem | David Manych (Natland)

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Inzerce