Inzerce

Inzerce

Je podnikání pro každého? Aneb 9 vlastností úspěšných podnikatelů

Proč to prodlužovat, budu k vám upřímný hned od začátku. Moje odpověď zní ne.

Ale opravdu ne. Kdyby bylo (úspěšné) podnikání pro každého, neexistovali by zaměstnanci. Nikdo by nevyřizoval pokuty na magistrátu, nevyvážel odpad, neobsluhoval u pokladen… A pokud ano, pak by nepracoval za super hrubou mzdu, ale za vydanou fakturu. Asi každého, kdo někde slyší, jak je dnes podnikání jednoduché a dostupné, občas napadne myšlenka „tak proč do toho teda nejde každý, když je to tak super“?

„Hele, vybodni se na to, na podnikání nemáš buňky.“

Zkuste si to trochu otočit. Můžeme být každý jezdcem Formule 1? Na tuto otázku bychom všichni odpověděli stejně, tedy negativně, i když má tolik lidí řidičák. Prohlásit, že podnikání je pro každého, může pouze někdo žijící absolutně mimo realitu. Podobné, přespříliš optimistické slogany nemám rád. Ne, že bych byl výjimečně negativní, nebo nevěřil ve schopnosti druhých, ale do podnikání je třeba jít s náležitou přípravou, rozvahou a vhodným finančním i mentálním stavem. Například člověk, který se určitým způsobem hledá, nebo je dokonce v životní krizi, se poměrně snadno zmanipuluje do různých kurzů o podnikání za několik tisíc korun. S nadějí, že se samo všechno změní a splní se mu sen…

Nemám nic proti kurzům, knihám, či členským sekcím, kde se učíte o podnikání. Ale když se do něčeho podobného přihlásíte bez připravené půdy pro své podnikání, pravděpodobně vám to stejně nepomůže. Znám lidi, kteří absolvují nejrůznější kurzy za desetitisíce korun už pět let. A nic jim nepřinesly. Na druhou stranu je i procento těch, kterým online kurz o podnikání pomohl, nebo dokonce změnil život. Někoho totiž stačí jen nepatrně popostrčit a on potom maká a dá do podnikání vše. Ale musí mít správné předpoklady. 

Navíc, málokdo dělá vedení klientů na cestě k podnikání opravdu srdcem. A ví, kdy je v pořádku prohlásit: „Hele vybodni se na to – na podnikání nemáš buňky.“ Možná je to kruté, ale když tohle někomu řeknete, stanou se dvě věci. Buď ho to konečně nakopne a stane se z něj podnikatel, který vás za pár let v byznysu převálcuje, protože chce dokázat, že na to má. Anebo si najde práci. Bude ale zkušenější a spokojený, že se o svůj nápad aspoň pokusil. A za čas třeba zkusí podnikat znovu.

Říká se, že na podnikání musíte mít správné buňky.

Mám raději konkrétní pojmy, a tak potřebné předpoklady nenazývám buňkami, ale vlastnostmi. Na to, abyste mohli podnikat, potřebujete následující:

  1. Musíte být zapálení pro své nápady, najít si svou vizi či sen.
  2. Potřeba je také houževnatost. Umět makat, děj se co děj.
  3. Přijměte zodpovědnost za vše, co děláte. Nevymlouvejte se.
  4. Měli byste být ochotní učit se nové věci a posouvat se dál.
  5. Nemůžete se zastavit u první překážky. Překonávat problémy a neutíkat před nimi neumí každý.
  6. Sociální inteligence vám pomůže při komunikaci s lidmi.
  7. Mentální inteligence se bude zase hodit při řešení nejrůznějších (nejen finančních) potíží.
  8. Empatie vám pomůže k tomu, poznat lidi kolem sebe. V podnikání se musíte obklopit těmi, kterým věříte a inspirují vás.
  9. Ano, samozřejmě je poslední bod – peníze.

V posledním bodu paradoxně nemyslím peníze na rozjezd podnikání. K tomu vám někdy stačí i pár tisícovek (o tom najdete více zde). Mnohem důležitější je finanční rezerva. K podrobnějšímu vysvětlení si půjčím úryvek z knihy Můj první byznys.

Pokud máme rezervu finanční, znamená to, že máme rezervu i časovou. Byznys se nerozjíždí snadno při zaměstnání, kde 8/10/12 hodin denně pracujete pro někoho jiného. Když přijdete domů, jste rádi, že zařídíte každodenní povinnosti. Proto ta finanční rezerva… Ideální je se na pár měsíců uskromnit a zaplatit na půl roku dopředu nájem, ať máte mentální pohodu. I když poloviční úvazek je také dobrá varianta. Je důležité mít co nejvíce času na svůj byznys, nepracovat na dalších projektech a nechodit do zaměstnání. Nedostatek energie a soustředění je totiž nejčastější důvod k nenaplnění vizí.

Můžete rozjet byznys i bez finanční rezervy a při každodenním zaměstnání? Ano, ale když budete podnikání věnovat průměrně hodinu denně, může vám to trvat i dva roky. Jde to, ale potřebujete větší výdrž. Navíc existuje riziko, že vás někdo s nápadem za tu dobu předběhne. Nejedná se o konec světa, ale je to škoda…

A teď se zamysleme. Kdo má všechny zmíněné předpoklady?

Peníze do startu nejsou až takový problém. Ušetřit pár desítek tisíc korun, nebo zajet na půl roku do zahraničí a pořádně si vydělat, zvládne hodně lidí. Ale co zbytek potřebné výbavy? Statisticky v České republice podniká přibližně dvanáct procent lidí. Do výpočtu se přitom zahrnují i (pod)průměrní živnostníci. Opravdu úspěšné podnikání provozuje pouze pět procent obyvatelstva. Tím nemyslím jen milionářské projekty typu Kiwi apod., ale podnikatele, kteří mají dostatek volného času a patří alespoň do střední třídy.

Jako strhaný živnostník, který jen těsně vychází s penězi, bych se zamyslel, co dělám špatně. A pokud bych nemohl nic změnit, raději bych si našel běžné zaměstnání.
Shodněme se na průměru deset procent nějak normálně podnikajících obyvatel. Každý desátý má tedy správnou výbavu, aby mohl dlouhodobě podnikat. Na první pohled takové číslo nevypadá moc dobře, že? Ale není to tak zlé. Já vždy říkám:

Zkusit podnikat může opravdu každý.

Jak jinak chcete zjistit, zda máte na to, abyste vybudovali vlastní podnikání? Snít a mluvit nestačí.

Bez akce není reakce a bez reakce není transformace.

Cena za to, že se o podnikání pokusíte a nevyjde, nemusí být vyšší, než jste schopni dát. Horší je vzít si nápad s sebou do hrobu. Potřebujete především jasnou vizi, odhodlání a čas. Žijeme v době informací. Výmluvy, že neumíte postavit web, nebo nevíte, jak funguje online marketing, už dnes neplatí. Všechno se dá najít a na všechno jsou lidi. Anebo se můžete zkusit přihlásit k někomu, kdo už si trnitou stezkou na počátku byznysu úspěšně prošel a povede vás.

Zároveň se nemusíte stydět si po roce říct, že podnikání není pro vás. Vždyť devadesát procent lidí chodí do klasického zaměstnání. Pro někoho je to správná cesta. A aspoň pak budete moct prohlásit, že jste to zkusili a udělali pro svou vizi maximum. Prohra není neúspěch, ale podlehnutí strachu to aspoň zkusit…

Nosíte nápad v hlavě? Chcete vědět, co obnáší dnešní úspěšné podnikání?

Máte jedinečnou možnost shlédnout reprízu živého webináře. 

STAČÍ SE PŘIHLÁSIT

Alexander Fryč

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

radek-prochazka-web

Budování úspěšné firmy a aktuální stav na trhu komerčních nemovitostí | Radek Procházka (Prochazka & Partners)

jindrich-jira-web

Jindřich Jíra (SmartEmailing.cz): Jak přemýšlet při hledání práce v marketingu?

ja-prachy-1024×695

Jak vydělávat více na e-shopu

Právě vyšlo

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

david-klecka-web

Startup Klub #1: Byznys Yieldiga, expanze do zahraničí, seniorní zaměstnanci a B2B sales

tomas-janu-web

Tomáš Janů: Jak se dělá e-commerce v Avastu?

muz-spanek-web

Spánek: Vyvarujte se jeho nedostatku a vytvořte si správné návyky

klavesnice-kuzely-web

Jak změnit e-shopové řešení a nepřijít o svoje tržby?

Inzerce