Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Jan Svoboda: Korporace nejsou místem pro každého

Inzerce

Inzerce

jan-svoboda-velkyPortál MladýPodnikatel.cz se stal oficiálním mediálním parťákem sdružení Bigthinking.cz, za kterým stojí Jirka Kratochvíl a Honza Černý a mají za sebou dost zajímavé akce. Třeba přednášku Adama Zbiejczuka, ale hlavně v září dělali v regionu nevídanou akci Bigthinking Business Inspiration, kde vystoupili spíkři jako Tomáš Čupr, Ondra Bartoš nebo Oliver Dlouhý (s ním jsme dělali rozhovor také).

Inzerce

Mimo to dělají jako podporu menšího podnikání v regionu obchodní snídaně v Opavě a Ostravě a 20.11. chystají další hodně zajímavou akci, přednášku a debatu s Janem Svobodou, víceprezidentem banky HSBC, zajišťující chod inhouse marketingové agentury pro pobočky banky po celém světě.

Jako malou ochutnávku jsme zajistili rozhovor s Honzou, tak směle do čtení :-)

Vystudoval jste ČZU, absolvoval studijní pobyty ve Velké Británii – a prý bez dobré znalosti angličtiny. Jaká byl Vaše situace po příjezdu do Anglie?
V Anglii mě zaskočila hovorová angličtina, kterou používali i někteří vyučující. Je opravdu velký rozdíl mezi školní angličtinou, kterou nás učili doma, a tou mluvenou. Po dvanácti letech studia angličtiny mi v obchodě nerozuměli, že se ptám na volné místo brigádníka.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jak se Vám podařilo vyrovnat s cizím prostředím?
Nebylo to až tak těžké, protože na univerzitě studovalo spoustu jiných cizinců. Proniknout mezi domácí bylo obtížnější, přesto jsem i mezi nimi našel pár kamarádů.

V čem spatřujete výhody britské mentality proti české?
Těžko se mi hodnotí výhody nebo nevýhody. Líbí se mi ctění tradic a hrdost na všechno britské. V bance jsem se například setkal s tím, že gentlemanské dohody stále drží. Britové mi také přijdou flexibilnější v rozhodování než třeba Francouzi, které jsem poznal v KB. Připadá mi, že máme společnou počáteční nedůvěru k cizincům a trvá nám déle si k nim najít cestu.

A naopak – v čem my Češi můžeme převálcovat Brity?
Jednoznačně improvizace a schopnost dotáhnout projekty s velmi omezenými zdroji.

Říkáte své jasné never more státní sféře. Co Vás k tomuto nekompromisnímu rozhodnutí vedlo?
Jsem rád, že jsem si to na pár měsíců vyzkoušel. Zažil jsem nudu a naprostou spokojenost kolegů s ní, což mi vůbec nevyhovovalo. Před časem se mi líbil výrok ředitele České spořitelny Pavla Kysilky, který odhadoval, že státní správa funguje zhruba na třiceti procentech produktivity soukromého sektoru a že v rámci úsporných opatření by se měla ministerstva vystěhovat z drahých paláců do administrativních center a uvolněné prostory pronajmout.

Významným bodem Vašeho kariérního putování je Vaše zaměstnání u Komerční banky, kde jste coby webmaster spouštěl mimo jiné i projekt G2.cz pro studenty. Jak na toto období vzpomínáte?
Vzpomínám na to velmi rád. Přešel jsem do oddělení marketingové komunikace a dostal jsem spoustu prostoru se realizovat, včetně projektu G2.cz. Dodnes si vzpomínám, jak jsem volal do magazínu Koktejl s tím, že chystáme super projekt pro mládež a ať nám posílají obsah, že sice nemám ještě vůbec nic v ruce, ale bude to pecka.

Nyní řídíte produkční centrum Global Publishing Services v rámci jedné z největších světových bank – HSBC. Můžete našim čtenářům přiblížit náplň Vaší práce?
Když to zjednoduším, fungujeme jako interní agentura, která dodává marketingové a komunikační materiály oddělením v rámci banky po celém světě. Konkrétně jde o weby, intranety, prezentace a nově i videa a animace.

Co Vás přesvědčilo o správnosti Vašeho rozhodnutí pracovat pro bankovního giganta HSBC?
Velmi rychle jsem měl možnost se naučit věci, ke kterým bych se v české bance nikdy nedostal. Například karetní technologie. Nezapomenu, jak jsme po nocích testovali karty na benzínkách a vybírali z prvních bankomatů a při tom měli na uchu kolegy z karetního oddělení na Floridě.

Zaměstnání Vás opět přivedlo do cizojazyčného prostředí – produkční centrum, které řídíte, se nachází v Krakově. Jak zvládáte nároky tohoto prostředí?
Z pohledu jazyka se až tak moc nezměnilo. S týmem komunikuji obvykle anglicky. Mimochodem, moje zkušenost je taková, že v Krakově je mnohem lepší znalost angličtiny ve srovnání s Ostravou. V obou městech mi prošla rukama více než stovka kandidátů. V Ostravě jsem musel rovnou odmítnout téměř polovinu kvůli špatné angličtině. V Krakově jen dva. To je strašná škoda. Lidé jsou tu šikovní, ale bez jazyků to prostě nejde.

Je pro Vás pobyt v polském Krakově v něčem snazší či naopak náročnější, než byly studijní pobyty v Británii?
Je to úplně o něčem jiném. Dneska jsem v Krakově expert s vybudovaným postavením ve firmě a podle toho se se mnou zachází. V Anglii jsem byl jen student z východní Evropy, a to ještě před vstupem do EU.

Jste součástí vedení globální korporace. Jak vyvažujete pracovní nasazení a stres?
Myslím, že se mi daří docela dobře skloubit pracovní a osobní život. Dvanáct a více hodin denně jsem trávil v práci v počátcích své kariéry. Dnes mám kolem sebe šikovné lidi a snažím se, ať mají i oni prostor se realizovat.

Jaký je typický průběh Vašeho dne? Udržujete nějaké zvyky, které považujete za užitečné a prospěšné Vašemu zdraví a/nebo osobní efektivitě?
Naučil jsem se neodkládat nepříjemné úkoly a řeším je co nejdříve. Když potřebuji víc klidu, odpojím se od komunikátoru a nenechám se vyrušovat. Dále si také vždycky  udělám čas na oběd.

Jaké osobnosti najdou v prostředí globálních korporací své uplatnění? Jaké osobnostní i profesní charakteristiky musí uchazeč splňovat?
Velkou výhodou korporací je možnost spoustu se toho naučit, podívat se do zajímavých zemí a samozřejmě uplatnit jazykové dovednosti. Není to ale prostředí pro každého. Firemní kultura se liší firmu od firmy a ne každý ji je ochotný akceptovat.

Ve středu 20. listopadu mohou zájemci v Ostravě navštívit Vaši přednášku. Jaká témata chcete posluchačům přiblížit?
Přiblížím jim prostředí nadnárodních firem a doporučím, jak se na ně připravit od náboru až po budování dlouhodobé kariéry. A také, jak se nenechat pohltit.

Komu je Vaše přednáška určena?
Všem těm, kteří se chtějí dozvědět víc o fungování velkých firem.

Jaký cíl či poslání Vaše přednáška sleduje?
Prostřednictvím konkrétních příkladů z praxe přiblížit fungování velkých firem se všemi jejich klady i zápory.

Pocházíte z Ostravy, Vaše přednáška se opět koná v Ostravě. Sledujete změny, jimiž Vaše rodné město prochází? Jak na ně reagujete?
V Ostravě jsem sice doma, ale původem pocházím ze středočeského Berouna. Ostravě bych přál opravdové změny hlavně ve složení místní ekonomiky. Připadá mi, že se jen konzervuje současný stav a není prostor pro nové technologie, ať už v průmyslu nebo ve službách. Vezměte si třeba, kdy naposledy se realizovala nějaká zásadní investice? Největšími investory jsou kraj, město, a to zejména z fondů Evropské unie. Velmi vítám aktivity jako Bigthinking, které se snaží stálé vody zčeřit.

Jak často nyní v Ostravě pobýváte?
Obvykle jen na prodloužené víkendy.

Mediálním partnerem akce je MladýPodnikatel.cz. Co byste vzkázal jeho čtenářům – typicky začínajícím i zkušenějším podnikatelům?
Že jim hrozně fandím a ať si stojí za svými vizemi.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

Premium
jan-prochazka-web

Jak firmu připravit na příchod finančního ředitele? | Jan Procházka (4camping)

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

jiri-jemelka-web

Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

petr-macek-web

Díky čemu roste aplikace Caflou? | Petr Macek

Premium
pavel-milan-cerny-web

Vybudoval Econea.cz, ale nakonec z ní odešel. Cesta za štěstím Pavla Milana Černého

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

jitka-dvorakova

Jitka Dvořáková živě na E-shop Klubu. Co prozradila o řízení CZC.cz?

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Premium
petr-janosik-web

Takhle se za víc jak miliardu prodal Smartlook | Petr Janošík

Inzerce