Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jan Svoboda: Korporace nejsou místem pro každého

Rozhovor

jan-svoboda-velkyPortál MladýPodnikatel.cz se stal oficiálním mediálním parťákem sdružení Bigthinking.cz, za kterým stojí Jirka Kratochvíl a Honza Černý a mají za sebou dost zajímavé akce. Třeba přednášku Adama Zbiejczuka, ale hlavně v září dělali v regionu nevídanou akci Bigthinking Business Inspiration, kde vystoupili spíkři jako Tomáš Čupr, Ondra Bartoš nebo Oliver Dlouhý (s ním jsme dělali rozhovor také).

Mimo to dělají jako podporu menšího podnikání v regionu obchodní snídaně v Opavě a Ostravě a 20.11. chystají další hodně zajímavou akci, přednášku a debatu s Janem Svobodou, víceprezidentem banky HSBC, zajišťující chod inhouse marketingové agentury pro pobočky banky po celém světě.

Jako malou ochutnávku jsme zajistili rozhovor s Honzou, tak směle do čtení :-)

Vystudoval jste ČZU, absolvoval studijní pobyty ve Velké Británii – a prý bez dobré znalosti angličtiny. Jaká byl Vaše situace po příjezdu do Anglie?
V Anglii mě zaskočila hovorová angličtina, kterou používali i někteří vyučující. Je opravdu velký rozdíl mezi školní angličtinou, kterou nás učili doma, a tou mluvenou. Po dvanácti letech studia angličtiny mi v obchodě nerozuměli, že se ptám na volné místo brigádníka.

Jak se Vám podařilo vyrovnat s cizím prostředím?
Nebylo to až tak těžké, protože na univerzitě studovalo spoustu jiných cizinců. Proniknout mezi domácí bylo obtížnější, přesto jsem i mezi nimi našel pár kamarádů.

V čem spatřujete výhody britské mentality proti české?
Těžko se mi hodnotí výhody nebo nevýhody. Líbí se mi ctění tradic a hrdost na všechno britské. V bance jsem se například setkal s tím, že gentlemanské dohody stále drží. Britové mi také přijdou flexibilnější v rozhodování než třeba Francouzi, které jsem poznal v KB. Připadá mi, že máme společnou počáteční nedůvěru k cizincům a trvá nám déle si k nim najít cestu.

A naopak – v čem my Češi můžeme převálcovat Brity?
Jednoznačně improvizace a schopnost dotáhnout projekty s velmi omezenými zdroji.

Říkáte své jasné never more státní sféře. Co Vás k tomuto nekompromisnímu rozhodnutí vedlo?
Jsem rád, že jsem si to na pár měsíců vyzkoušel. Zažil jsem nudu a naprostou spokojenost kolegů s ní, což mi vůbec nevyhovovalo. Před časem se mi líbil výrok ředitele České spořitelny Pavla Kysilky, který odhadoval, že státní správa funguje zhruba na třiceti procentech produktivity soukromého sektoru a že v rámci úsporných opatření by se měla ministerstva vystěhovat z drahých paláců do administrativních center a uvolněné prostory pronajmout.

Významným bodem Vašeho kariérního putování je Vaše zaměstnání u Komerční banky, kde jste coby webmaster spouštěl mimo jiné i projekt G2.cz pro studenty. Jak na toto období vzpomínáte?
Vzpomínám na to velmi rád. Přešel jsem do oddělení marketingové komunikace a dostal jsem spoustu prostoru se realizovat, včetně projektu G2.cz. Dodnes si vzpomínám, jak jsem volal do magazínu Koktejl s tím, že chystáme super projekt pro mládež a ať nám posílají obsah, že sice nemám ještě vůbec nic v ruce, ale bude to pecka.

Nyní řídíte produkční centrum Global Publishing Services v rámci jedné z největších světových bank – HSBC. Můžete našim čtenářům přiblížit náplň Vaší práce?
Když to zjednoduším, fungujeme jako interní agentura, která dodává marketingové a komunikační materiály oddělením v rámci banky po celém světě. Konkrétně jde o weby, intranety, prezentace a nově i videa a animace.

Co Vás přesvědčilo o správnosti Vašeho rozhodnutí pracovat pro bankovního giganta HSBC?
Velmi rychle jsem měl možnost se naučit věci, ke kterým bych se v české bance nikdy nedostal. Například karetní technologie. Nezapomenu, jak jsme po nocích testovali karty na benzínkách a vybírali z prvních bankomatů a při tom měli na uchu kolegy z karetního oddělení na Floridě.

Zaměstnání Vás opět přivedlo do cizojazyčného prostředí – produkční centrum, které řídíte, se nachází v Krakově. Jak zvládáte nároky tohoto prostředí?
Z pohledu jazyka se až tak moc nezměnilo. S týmem komunikuji obvykle anglicky. Mimochodem, moje zkušenost je taková, že v Krakově je mnohem lepší znalost angličtiny ve srovnání s Ostravou. V obou městech mi prošla rukama více než stovka kandidátů. V Ostravě jsem musel rovnou odmítnout téměř polovinu kvůli špatné angličtině. V Krakově jen dva. To je strašná škoda. Lidé jsou tu šikovní, ale bez jazyků to prostě nejde.

Je pro Vás pobyt v polském Krakově v něčem snazší či naopak náročnější, než byly studijní pobyty v Británii?
Je to úplně o něčem jiném. Dneska jsem v Krakově expert s vybudovaným postavením ve firmě a podle toho se se mnou zachází. V Anglii jsem byl jen student z východní Evropy, a to ještě před vstupem do EU.

Jste součástí vedení globální korporace. Jak vyvažujete pracovní nasazení a stres?
Myslím, že se mi daří docela dobře skloubit pracovní a osobní život. Dvanáct a více hodin denně jsem trávil v práci v počátcích své kariéry. Dnes mám kolem sebe šikovné lidi a snažím se, ať mají i oni prostor se realizovat.

Jaký je typický průběh Vašeho dne? Udržujete nějaké zvyky, které považujete za užitečné a prospěšné Vašemu zdraví a/nebo osobní efektivitě?
Naučil jsem se neodkládat nepříjemné úkoly a řeším je co nejdříve. Když potřebuji víc klidu, odpojím se od komunikátoru a nenechám se vyrušovat. Dále si také vždycky  udělám čas na oběd.

Jaké osobnosti najdou v prostředí globálních korporací své uplatnění? Jaké osobnostní i profesní charakteristiky musí uchazeč splňovat?
Velkou výhodou korporací je možnost spoustu se toho naučit, podívat se do zajímavých zemí a samozřejmě uplatnit jazykové dovednosti. Není to ale prostředí pro každého. Firemní kultura se liší firmu od firmy a ne každý ji je ochotný akceptovat.

Ve středu 20. listopadu mohou zájemci v Ostravě navštívit Vaši přednášku. Jaká témata chcete posluchačům přiblížit?
Přiblížím jim prostředí nadnárodních firem a doporučím, jak se na ně připravit od náboru až po budování dlouhodobé kariéry. A také, jak se nenechat pohltit.

Komu je Vaše přednáška určena?
Všem těm, kteří se chtějí dozvědět víc o fungování velkých firem.

Jaký cíl či poslání Vaše přednáška sleduje?
Prostřednictvím konkrétních příkladů z praxe přiblížit fungování velkých firem se všemi jejich klady i zápory.

Pocházíte z Ostravy, Vaše přednáška se opět koná v Ostravě. Sledujete změny, jimiž Vaše rodné město prochází? Jak na ně reagujete?
V Ostravě jsem sice doma, ale původem pocházím ze středočeského Berouna. Ostravě bych přál opravdové změny hlavně ve složení místní ekonomiky. Připadá mi, že se jen konzervuje současný stav a není prostor pro nové technologie, ať už v průmyslu nebo ve službách. Vezměte si třeba, kdy naposledy se realizovala nějaká zásadní investice? Největšími investory jsou kraj, město, a to zejména z fondů Evropské unie. Velmi vítám aktivity jako Bigthinking, které se snaží stálé vody zčeřit.

Jak často nyní v Ostravě pobýváte?
Obvykle jen na prodloužené víkendy.

Mediálním partnerem akce je MladýPodnikatel.cz. Co byste vzkázal jeho čtenářům – typicky začínajícím i zkušenějším podnikatelům?
Že jim hrozně fandím a ať si stojí za svými vizemi.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu