Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jakých 7 kritérií splňuje dokonalý produkt, který můžu jako podnikatel nabízet?

inzerce
Před 5 roky

Napadla vás už někdy otázka, co je tím nejlepším produktem, který můžete jako podnikatel nabízet? Podívejme se na to čistě pragmaticky v tomto článku.

Podnikám již 10 let v provozu e-shopu. Za tu dobu jsem nasbíral dost zkušeností se zasíláním, balením, skladováním a výrobou různých produktů. Na vzdory nedokonalostem mohu konstatovat, že jsem za svou oblast podnikání vděčný. Někdy i mé podnikání není zrovna procházka růžovým sadem, jelikož musím řešit nepříjemnosti se změnami pravidel dopravců, legislativy atd. Ale přesto jsem za svou oblast podnikání velmi rád. Existují určitě problematičtější produkty… Již 10 let provozuji prodejní web s akustickou pěnou. Tomuto byznysu předcházelo podnikání se vším, co se namanulo, ať už šlo o oblečení či drobnou elektroniku. Za léta podnikání s fyzickými produkty jsem našel 7 kritérií, které by měl splňovat ideální produkt, kterým bych se zabýval, při budování nového byznysu či prodejního webu. Ovšem pokud beru podnikání jako věc, která má život zjednodušit, a ne jej komplikovat a zahlcovat. Osobně vnímám podnikání také jako prostředek ke svobodě.
Finanční i časoprostorové. Aby to mohlo dobře fungovat, prodávaný produkt by měly splňovat toto:

  • Je nepravděpodobné, že se nějak pokazí, není na něm co reklamovat
  • Snadná expedice a nenáročné skladování
  • Dobře se u něj vymýšlí cross selling
  • Dobrý zisk už z pár prodaných kusů
  • Spotřebovává se nebo je třeba jej pravidelně upgradovat
  • Pomáhá, inspiruje a je jedinečný
  • Nemusím u něj být. Vydělává i bez mé přítomnosti…

Proberme jednotlivé body podrobněji:

Je nepravděpodobné, že se nějak pokazí, není na něm moc co reklamovat:

Inzerce

Osobně bych se nepouštěl například do prodeje elektroniky a oblečení. Pokud k tomu má někdo hluboký vztah, pak je to něco jiného a může to přinést naplněné podnikání. Ale čistě z byznysového hlediska jsou patrně lepší artikly.

V těchto odvětvích se nejspíš budete setkávat denně s množstvím telefonátů a

e-mailů, že je něco malé, velké, vadné apod. U elektroniky je dnes zcela běžná vyšší kazivost, zmetkovitost, a navíc i nevědomost uživatele o správném zacházení často vyústí v neoprávněné reklamace, což jsou další zbytečné telefonáty a e-mailové komunikace, které berou náš čas i energii. U oblečení je to zase špatné ušití, střih, velikost. Problémových typů produktů je mnoho, jako první mě ale napadly právě tyto dva.

Giganty jako je třeba mall.cz nebo alza.cz, které se prodejem těchto odvětví zabývají, mají k řešení těchto problémů spoustu zaměstnanců, kteří jsou schopni odkomunikovat se zákazníkem reklamaci, vyřídit s dodavatelem expedici nového produktu, zabalení/přebalení produktu, informovat výrobce atd. Kolem reklamovaných produktů je dost procesů, dost komunikace a musí se to vyřešit rychle.

Malému podnikateli bez pomocného týmu, který by se staral o chod těchto méně příjemných záležitostí, to ubírá čas a energii, kterou by mohl vynaložit na něco hodnotnějšího. Je jasné, že malý podnikatel nebude prodávat v takových objemech jako jsou zmíněné giganty, ale i 10 reklamací denně je v rámci malého e-shopu, který někdo dělá z obýváku dost na to, aby to bralo vzácný čas a energii. Navíc je to dosti otravné a někdy nepříjemné.

Tato idea nemá nijak shazovat možnost skvělého fungování malých e-shopů s oblečením či elektronikou. Existuje několik takových, které dosahují zajímavých obratů i v malém týmu a tyto záležitosti nějak zvládají. Je to jen mé pozastavení nad tím, že určitě existují příjemnější způsoby podnikání, než dennodenně řešit reklamace a vrácené zboží, které zákazníci vyžadují vyřešit nejlépe hned. Obzvláště pokud chce člověk své podnikání řešit sám nebo třeba v páru. Což je zpravidla minimálně v začátcích byznysu běžný případ.

Kromě zákaznického servisu samozřejmě tito podnikatelé musejí zvládat řešit další činnosti spojené s řízením webu a e-shopu. Například online marketing. Jasně

– ideální stav je mít na tyto věci najaté lidi. Ale pokud se začíná byznys od nuly, patrně to není vždy reálné. Osobně jsem si dělal všechno, minimálně první dva startovní roky podnikání, sám. Je to nasazení na 100%. Ale dá se to zvládnout. Když už po zajetí firmy byly peníze na „nákup“ pomocných sil, pak jsem zvolil jako první účetní, jelikož to vidím jako prioritu.☺ Nicméně dělám akustickou pěnu. Tam se nic moc reklamovat nedá. Kdybych prodával ve stejném objemu třeba drobnou elektroniku, která se dříve nebo později může pokazit, asi bych se z těch X e-mailů a telefonátů navíc zbláznil. Nebo bych musel zisk místo na růst firmy investovat do člověka, který mi s pomůže.

Pokud ovšem někdo oblečením či elektronikou žije a baví ho to, rozumí tomu, dá se to určitě zvládnout snadněji. Kladný vztah k věci většinou převáží nevýhody. Důležité je dělat to, k čemu má člověk vztah. Pak jde všechno líp.

Snadná expedice a nenáročné skladování:

Bod, který v rámci svého hlavního byznysu rozhodně nesplňuji. Každodenní chod firmy je někdy náročný, vzhledem k expedici velkých balíků, a to nás trochu demotivuje vyvážet akustické materiály na zahraniční trh. Zde je problémem, že odesíláme balíky sice lehké, zato ale nadměrné. Náš standardní balíček sice váží jen 10-15 kg, ale je o objemu 1m3. Objem nás vždy vyjde dráž než gramáž. Dopravce může místo našich tří balíků naložit 20 menších, které mu vydělají víc na provizích apod. Pro expedici menších balíků existuje na českém i slovenském trhu více firem, které nabízejí rychlou a spolehlivou přepravu, z nich například UPS, GLS, PPL, GEIS. K přepravě velkých balíků slouží firmy jako Toptrans, PPL sprint a další soukromí dopravci. S objemnými balíky je trochu problém nejen při balení a expedici, ale i skladování. Proto se často stává, že nedisponujeme všemi typy zboží skladem a není možno expedovat ihned po objednání. Kdybychom měli byznys zaměřený na ponožky nebo sluneční brýle, bylo by skladování a expedice mnohem snazší a vize expedování balíčků po celé Evropě reálnější. ☺

Kolik produktů, které by se daly lehce expedovat, skladovat a nemá se na nich
moc co reklamovat vás už napadá? 

Dobře se u něj vymýšlí cross selling:

Up-selling a cross-selling jsou metody, které zvýší vaše prodeje na webu či e-shopu i při stávajícím počtu zákazníků. Princip vám vysvětlím opět na příkladu s mým prodejním webem akustické pěny. Zákazník u nás nakoupí 10m2 akustické izolace. Pak samozřejmě řeší, čím a jak jí nalepit. Shání se po lepidle. Já mu přece můžu to lepidlo nabídnout a k tomu navíc přidat vlastní videonávod, jak s lepidlem pracovat. Zákazník zaplatí jedno poštovné, získá přidanou hodnotu v podobě návodu a nemusí už lepidlo shánět. Lepidlo máme asi o 10Kč dražší než jinde, přesto si ale zákazníci v 90 % objednávek nakoupí lepidla u nás. Tomuto se říká cross-selling. Pojďme si ukázat jiný příklad.: Když prodáváte kolečkové brusle, skvělým nápadem na
cross-selling by mohl být online nebo živý kurz, jak se naučit dobře bruslit a brzdit.
U prodeje oblečení můžete nabízet třeba speciální prací přípravek, se kterým vydrží barvy déle než obvykle. Myslím, že metodu cross-sellingu jste tímto pochopili a určitě si ji osvojíte. Více o cross a up-sellingu si můžete pustit ve videu na mém vlogu.

Dobrý zisk už z pár prodaných kusů:

Tady to už nemůže být jednodušší:

Je lepší zabalit a vyexpedovat 500 balíčků a mít z toho 50.000,- nebo jich odbavit jen 30 a mít stejný zisk? Ideální stav asi nemusíme rozvádět. Výhodou také je, že zboží s vyšší cenou má cílovou skupinu, která právě dražší a kvalitnější zboží vyhledává, nespekuluje s cenami a při nákupu je rozvážnější. U dražších výrobků je menší pravděpodobnost, že by se balíky vracely k vám na sklad jako nepřevzaté či mylně objednané. Aspoň u mé desetileté zkušenosti to tak je. Když už se nám něco vrátí, jedná se tu zpravidla o levnější zboží nebo menší objednávky.

S balíky máme práci (musíme je zabalit, poslat), proto jsme rádi, když každý dojde tak jak má. Pokud by se expedovalo bez naší práce přímo od dodavatele, nebo bychom balíky nakupovali hotové, byl by to jiný případ a tato problematika by nás, až na vyhazování peněz za zbytečné poštovné, netrápila. Jak zabezpečit a delegovat expedici i balení zboží? U menších balíčků můžete využít službu s názvem Fulfillment.

Spotřebovává se nebo je třeba jej upgradovat:

Jako příklad si zde můžeme uvést filtr do bazénu. Ten se prostě jednou za čas musí vyměnit. Stejně tak se i sáčky do vysavače musí dokupovat. Je ideální si z jednorázového zákazníka udělat zákazníka pravidelného tím, že mu dodávku těchto produktů v určité frekvenci nabídnete. U online služeb zde může jít příkladem aplikace, kterou si každý rok/měsíc musíte platit. Nebo třeba členství v online klubech, kde se každý rok musí obnovovat licence.

Pomáhá, inspiruje a je jedinečný:

To asi mluví za vše. Vyplácí se přijít na trh s něčím originálním, neotřelým a pro zákazníky atraktivním.

Máte už nápad na ideální produkt, který by splňoval těchto 6 bodů a je tím pádem pro podnikání naprosto dokonalý? Teď vynechme služby. To je jiná kategorie, kde se sice nic neexpeduje a nejsou logistické potíže jako u prodeje produktů, ALE zase je zapotřebí v tomto byznyse fyzicky být, pokud se bavíme například o někom, kdo provádí masáže… Nebo mít někoho, kdo za něj v nepřítomnosti službu odvede, což zase znamená menší nebo žádný zisk.

Můžeme si tedy přidat klidně 7. bod ideálního byznys produktu – nemusím u něj být. Vydělává i bez mé přítomnosti…

Pokud vás napadá fyzický produkt nebo koncept byznysu, který splňuje všech sedm vlastností, podělte se klidně s námi v komentáři. ☺

Ke splnění všech sedmi vlastností mají nejblíže nehmotné produkty. Tedy mobilní či webové aplikace nebo online služby. To však není oblast, která by byla pro každého.

Koncept, který tyto atributy může splňovat a může jej dělat téměř každý, však existuje!

Jedná se o infopodnikání. Tento koncept podnikání se dá provozovat i z obýváku nebo zkrátka odkudkoli chcete. Po deseti letech byznysu s fyzickými produkty se mi tento koncept podnikání zamlouvá víc a víc. Bohužel je v naší zemi tento styl podnikání pořád ještě u velkého množství lidí považován za něco abstraktního a znám i velmi dobré podnikatele, kteří slovo infopodnikání nemohou ani slyšet. Ale není to tak dávno, kdy bylo dokonce i samotné slovo „podnikatel“ bráno skoro jako nadávka, protože i několik dekád po revoluci byli všichni zvyklí jen na socialismus a jistoty v zaměstnání. A kdo to dělal jinak, byl zloděj/podvodník a kdo ví co ještě. ☺ Věřím, že také infopodnikání si časem najde víc a víc příznivců.

Jde vlastně o šíření a prodávání vašich duševních hodnot, zkušeností a know-how, které jste získali. Může to být cokoliv, z jakéhokoliv odvětví, zde se fantazii meze opravdu nekladou. Je pro vás neuvěřitelné, že si někdo koupí abstraktní produkt jako je e-book, online kurz, návod, členství apod.? Napište mi, rád vám představím některé české osobnosti, které v tomto odvětví dosáhly zajímavých obratů a zároveň pomohly velkému množství lidí, kteří díky zakoupenému e-booku či online kurzu dosáhly svých posunů v dané problematice.

Jednou z velkých výhod infopodnikání je, že nic neskladujete ani neexpedujete. Všechny vaše produkty jsou ve formě videí, PDF a textů uložené na cloudu, (ledaže byste měli svůj
e-book také v klasickém knižním vydání). Vše se dá automatizovat. Nemusíte u tohoto podnikání fyzicky být.

Majoritní nákladová položka pro tvorbu produktu v tomto konceptu podnikání je váš čas. Například, když 3 měsíce vymýšlíte a vytváříte váš videokurz. Pak se může léta prodávat sám. Zákazník si kupuje vaše myšlenky, know-how. Poté, co zákazník produkt koupí, vy máte čistý zisk. Nikde nic nepřekupujete. Pokud máte na svém online produktu nižší cenu, tedy nižší zisk, ani to tolik „nebolí“. Jelikož nemáte v podstatě žádnou práci s expedicí a nemusíte u chodu tohoto byznysu fyzicky někde být. Po zaplacení objednávky zákazníkovi přijde odkaz s
e-bookem či videokurzem na email. Pokud by vás zajímal způsob, jak funguje infopodnikání detailněji, můžete si stáhnout zdarma celou kapitolu z knihy Můj první byznys, která je na infopodnikání zaměřena.

Po osobní zkušenosti v tomto konceptu byznysu, mohu konstatovat, že efektivně splňuje všech 7 kritérií ideálního produktu, a zároveň nabízí úplnou svobodu. Aby člověk v infopodnikání uspěl, musí být připraven jít s kůží na trh a mít nasbírané zkušenosti z dané oblasti, kterou si zvolí jako své téma. Nutností je vědět něco o online marketingu, umět psát a natáčet videa. To se dá všechno naučit. Metody infopodnikání se dají skvěle napojit také na již existující byznys v podobě e-shopu či prodejního webu. Sám mám na e-shopu s akustickou pěnou e-book, kde se zákazník dozví, který produkt pro řešení svého projektu vybrat a jak jej nainstalovat. Je to oboustranně výhodný tah – mně to ušetří čas a potenciální telefonáty/
e-maily s dotazy a zákazník zjistí vše přehledně na jednom místě. ITohle dělá náš web a způsob fungování lepší než u konkurence.

Pokud se Vám článek líbil, nezapomeňte dát like a sdílet jej se svými podnikatelskými přáteli.

Děkuji

Alexandr Fryč

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
jiri-rostecky-web

Jak růst na volné noze? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
martin-kucera-web

Jak se řídí letiště, kterým ročně projde 14 milionů pasažérů? | Martin Kučera (Letiště Praha)

marek-odehnal-web

Zlatá horečka umělé inteligence. Co znamená pro investory do akcií? | Marek Odehnal

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého