Peníze na rozjezd neboli počáteční investice. Strašák i klišé spojovanés počátky podnikání. Existují byznys modely, kde je větší suma do začátku nezbytná. Obzvláště u startupů, kde se musí napřed vytvořit například aplikace nebo vyrobit XY prototypů výrobku než se najde ideální model. Najdete ale i příběhy startů úspěšných byznysů, kde stačil jen nápad, odhodlání a menší investice. Což byl i můj případ.
Inzerce
V začátcích mého podnikání jsem fungoval na principu „nejprve prodej, poté nakup“. Až časem jsem se odhodlal ke skladovým zásobám, ve kterých mi leží peníze či investice. Můj byznys se točí kolem akustické izolace. Možná už jste naši akustickou pěnu někde viděli. Každopádně tento článek není o mě. O mých počátcích podnikání téměř bez počáteční investice si můžete přečíst třeba na mém blogu, kde předávám dál zkušenosti z dekády ve svém byznyse pro všechny, kteří hledají ideální způsoby jak podnikat nebo jak vylepšit své nynější podnikání a své výsledky.
Zpátky k tématu:
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Pokud už ale nějaký obnos sehnat potřebujete, můžete následovat klasické cesty – tedy využít banku, nebo hledat investora. Pokud však má váš neziskový projekt či podnikatelský záměr hloubku a příběh, jde to i jinak. Proč nezvolit hned jako první řešení banku, je snad jasné. Bez delší historie v bance spojené se zajímavými obraty na vašem účtu, můžete očekávat nejhorší možný úrok a pokud jste mladý začínající podnikatel, který nemá čím ručit, to také není zrovna ideální startovní pozice. Bankovní půjčku bych tedy nechal až jako „variantu Z“.
A co investoři? Nedávno jsem stál před rozhodnutím, zda můj nový projekt, který v tuto chvíli čítá z mé kapsy přes 400 tisíc korun, budu dále platit z vlastní, či sponzorské peněženky. Kdybych si sehnal peníze u investorů, projekt už by mohl být nejspíš hotový.
Ale za jakou cenu?
Obrovské riziko zde vidím v tom, že můj nápad, sen a vizi by do svých spárů polapili investoři. Najdete stovky příběhů, kdy tvůrce firmy vyšachovali akcionáři, prezident firmy či většinový finanční podílníci. Poté, co se daný nápad rozjede, původní idea tvůrce už většinou nikoho nezajímá. Roli hrají peníze a kolik, kdo dal. „Vyhnání“ původního strůjce z byznysu je asi extrémní a méně pravděpodobný scénář, jistě.
Ale už jen myšlenka toho, že má někdo tu moc mluvit mi do věcí, se mi nelíbí. Proto si svou webovou aplikaci, která snad brzy spatří světlo světa, sponzoruji sám. A když je to možné, využívám low-cost služeb kamarádů z oboru a nadšených lidí, kteří mi poskytují služby „zdarma“. Pokud by neexistovala jiná varianta, parně bych si investora/ry našel. Ale byl bych velice opatrný v podílech, jaké jim za investici přenechám, v ustanovení pravomocí a hranic, které jsem ochoten podstupovat. Rozhodně bych se poradil se svým právníkem a dal si také konzultaci s expertem, který má s investicemi do firem a startupů zkušenosti.
V každém případě mám v rukávu ještě jedno ESO. Můj projekt je totiž jako dělaný na způsob financování, ke kterému se dostanu níže.
Vyšlapejte si svou vlastní cestu
Naštěstí žijeme v době úžasných možností. Dnes můžete svou vizi vykřičet do světa a získat finanční pomoc nadšených fanoušků. Akorát to nikdo moc nedělá, protože žijeme v mýtech a předsudcích. Že lidi nemají peníze?
Že nenajdete dostatečně štědré lidi? Ale prosím vás… Zkuste jen na chvíli mrknout na Kickstarter. Anebo na českou verzi Startovač či Hithit.
Více o Startovači se můžete dozvědět ve videu, ve kterém zpovídám Karla Froslera. Vybral až 70 tisíc korun, které mu dobrovolně poslali nadšenci jeho myšlenky. A proč jsem zvolil za příklad jeho? Získal sice „jen“ necelých 70 tisíc korun, ale zato na projekt, u kterého by vás snad ani nenapadlo, že by na něj někdo přispěl! Jde o skvělou demonstraci toho, jak podnikání funguje, když do něj dáte kus srdce, energii, myslíte to vážně a máte příběh, za kterým stojíte. Karel se rozhodoval, zda zvolit Hithit, nebo Startovač. Ptal jsem se ho proto na rozdíly mezi oběma stránkami. Jaká byla jeho strategie, na jakou šílenost vybíral peníze od fanoušků a jak to celé dopadlo, to vše se dozvíte ve videu, jak získat peníze do startu projektu.
Za tyto příběhy jsem vždy rád. Boří předsudky, že lidé nemají peníze, nebo nejsou ochotni darovat své peníze na nevšední projekty. Existuje ale obrovský počet těch, co mají na rozdávání a při správné prezentaci vašeho nápadu jsou ochotni vám peníze svěřit.
Pokud se vám článek líbí, můžete jej sdílet. Přidejte se do skupiny Podnikání 21.století, ať vám podobné příspěvky neuniknou.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.