Inzerce

Inzerce

Jak získat peníze na rozjezd byznysu

Peníze na rozjezd neboli počáteční investice. Strašák i klišé spojovanés počátky podnikání. Existují byznys modely, kde je větší suma do začátku nezbytná. Obzvláště u startupů, kde se musí napřed vytvořit například aplikace nebo vyrobit XY prototypů výrobku než se najde ideální model. Najdete ale i příběhy startů úspěšných byznysů, kde stačil jen nápad, odhodlání a menší investice. Což byl i můj případ.

V začátcích mého podnikání jsem fungoval na principu „nejprve prodej, poté nakup“. Až časem jsem se odhodlal ke skladovým zásobám, ve kterých mi leží peníze či investice. Můj byznys se točí kolem akustické izolace. Možná už jste naši akustickou pěnu někde viděli. Každopádně tento článek není o mě. O mých počátcích podnikání téměř bez počáteční investice si můžete přečíst třeba na mém blogu, kde předávám dál zkušenosti z dekády ve svém byznyse pro všechny, kteří hledají ideální způsoby jak podnikat nebo jak vylepšit své nynější podnikání a své výsledky.

Zpátky k tématu:

Pokud už ale nějaký obnos sehnat potřebujete, můžete následovat klasické cesty – tedy využít banku, nebo hledat investora. Pokud však má váš neziskový projekt či podnikatelský záměr hloubku a příběh, jde to i jinak. Proč nezvolit hned jako první řešení banku, je snad jasné. Bez delší historie v bance spojené se zajímavými obraty na vašem účtu, můžete očekávat nejhorší možný úrok a pokud jste mladý začínající podnikatel, který nemá čím ručit, to také není zrovna ideální startovní pozice. Bankovní půjčku bych tedy nechal až jako „variantu Z“.
A co investoři? Nedávno jsem stál před rozhodnutím, zda můj nový projekt, který v tuto chvíli čítá z mé kapsy přes 400 tisíc korun, budu dále platit z vlastní, či sponzorské peněženky. Kdybych si sehnal peníze u investorů, projekt už by mohl být nejspíš hotový.

Ale za jakou cenu?

Obrovské riziko zde vidím v tom, že můj nápad, sen a vizi by do svých spárů polapili investoři. Najdete stovky příběhů, kdy tvůrce firmy vyšachovali akcionáři, prezident firmy či většinový finanční podílníci. Poté, co se daný nápad rozjede, původní idea tvůrce už většinou nikoho nezajímá. Roli hrají peníze a kolik, kdo dal. „Vyhnání“ původního strůjce z byznysu je asi extrémní a méně pravděpodobný scénář, jistě.
Ale už jen myšlenka toho, že má někdo tu moc mluvit mi do věcí, se mi nelíbí. Proto si svou webovou aplikaci, která snad brzy spatří světlo světa, sponzoruji sám. A když je to možné, využívám low-cost služeb kamarádů z oboru a nadšených lidí, kteří mi poskytují služby „zdarma“. Pokud by neexistovala jiná varianta, parně bych si investora/ry našel. Ale byl bych velice opatrný v podílech, jaké jim za investici přenechám, v ustanovení pravomocí a hranic, které jsem ochoten podstupovat. Rozhodně bych se poradil se svým právníkem a dal si také konzultaci s expertem, který má s investicemi do firem a startupů zkušenosti.
V každém případě mám v rukávu ještě jedno ESO. Můj projekt je totiž jako dělaný na způsob financování, ke kterému se dostanu níže.

Vyšlapejte si svou vlastní cestu

Naštěstí žijeme v době úžasných možností. Dnes můžete svou vizi vykřičet do světa a získat finanční pomoc nadšených fanoušků. Akorát to nikdo moc nedělá, protože žijeme v mýtech a předsudcích. Že lidi nemají peníze?

Že nenajdete dostatečně štědré lidi? Ale prosím vás… Zkuste jen na chvíli mrknout na Kickstarter. Anebo na českou verzi Startovač či Hithit.

Více o Startovači se můžete dozvědět ve videu, ve kterém zpovídám Karla Froslera. Vybral až 70 tisíc korun, které mu dobrovolně poslali nadšenci jeho myšlenky. A proč jsem zvolil za příklad jeho? Získal sice „jen“ necelých 70 tisíc korun, ale zato na projekt, u kterého by vás snad ani nenapadlo, že by na něj někdo přispěl! Jde o skvělou demonstraci toho, jak podnikání funguje, když do něj dáte kus srdce, energii, myslíte to vážně a máte příběh, za kterým stojíte. Karel se rozhodoval, zda zvolit Hithit, nebo Startovač. Ptal jsem se ho proto na rozdíly mezi oběma stránkami. Jaká byla jeho strategie, na jakou šílenost vybíral peníze od fanoušků a jak to celé dopadlo, to vše se dozvíte ve videu, jak získat peníze do startu projektu.

Za tyto příběhy jsem vždy rád. Boří předsudky, že lidé nemají peníze, nebo nejsou ochotni darovat své peníze na nevšední projekty. Existuje ale obrovský počet těch, co mají na rozdávání a při správné prezentaci vašeho nápadu jsou ochotni vám peníze svěřit.

Pokud se vám článek líbí, můžete jej sdílet. Přidejte se do skupiny Podnikání 21.století, ať vám podobné příspěvky neuniknou.

Alexandr Fryč

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

Právě vyšlo

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Nejoblíbenější

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

Komentáře

Doporučené články

martin-wallner-web

Martin Wallner (Mixit): Ze seminární práce stamiliónový byznys

jan-hajek

Jan Hájek: Podívejte se na svůj byznys s co největší objektivitou

milan-fiala-web

Milan Fiala (eVisions.cz): Kdy začít přemýšlet nad expanzí do zahraničí?

lukas-gren-web

Lukáš Greň: Jak nebudovat digitální agenturu?

Inzerce