Krize znamená očistu a návrat k běžnému fungování ekonomiky. Ačkoliv je krize situací abnormánlní, její vznik a průběh vždy ekonomice v konečním důsledku pomůže. Navrátí totiž stav do přirozených ekonomických vztahů a pravidel…
Inzerce
Původ celosvětové krize, která zasáhla celý svět a nazývá se „hypoteční“ krizí, je v nadhodnocení možností internetu a nových technologií. Slepá víra v zázrak jménem kabelové připojení vedla k rozkolísání investičních toků a ztrátě volných prostředků investorů.
Počátky krize
První kulminace krize začala v roce 2000. Tehdy se během krátkého období propadly indexy technologického trhu NASDAQ. Z téměř 5.000 bodů se za několik měsíců stalo pouhých 1.200 bodů. Viděno očima investora, hodnota akcií poklesla na čtvrtinu. Dravé technologické firmy do roku 2000 vznikaly jako houby po děšti.
Zatímco v ČR firmy získávají kapitál především z úvěrů, v USA je běžně zvykem získávat prostředky pomocí emisí akcií, tedy investicemi akcionářů. Technologické firmy tak odebraly domácnostem volné prostředky, a ty znehodnotily. Očekávání jasných a téměř bezpracných zisků vystavením webových stránek na internetu nebo vytvořením lokálních sítí se nenaplnila.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Regulátor finančního trhu v USA, který je obdobou ČNB v České republice, se rozhodl zasáhnout. Aby podpořil ekonomický růst a povzbudil domácnosti ke spotřebě, drasticky snížil základní úrokovou sazbu z cca 6 % na pouhých 1,5 %. Tím otevřel stavidla poskytování levných úvěrů. Firmy začaly více využívat levných úvěrů k financování a méně si obstarávaly prostředky pomocí investic. To by bylo v pořádku. Ovšem domácnostem se otevřela cesta k levným úvěrům.
Obrovský boom zažily spotřebitelské úvěry, které financovaly nákupy spotřebního zboží. Jak rostla spotřeba, prudce se zvýšil import zboží do ekonomiky USA a v roce 2004 byl deficit zahraničního obchodu přes 600.000.000.000 dolarů. Zboží se dováželo především z Číny.
Nárůst úvěrů
Kupodivu se nárůst schodku zahraničního obchodu neprojevil příliš na inflaci. Kurz dolaru klesl, ale Čína udržovala pevný kurz dolaru jeho fixací. Takto nemohla narůst inflace, která by včas znehodnotila peníze a vyrovnala rozdíl mezi nákupní silou obyvatelstva a skutečným výkonem ekonomiky. Spotřebitelské úvěry tak nedostaly šanci k ozdravnému znehodnocení.
Kolem roku 2004 začal prudce růst objem hypotečních úvěrů. Sazba hypotečního úvěru s fixací od 15 do 30 let se pohybovala kolem 5 % a bez fixace se snížila až na 3,3 – 3,5 %. To vedlo k ohromnému růstu cen nemovitostí a snadné dosažitelnosti jejich financování.
Hypoteční krize
Nízké úroky s fixací umožnily pořizování nemovistostí i domácnostem, které balancovaly na hraně splatitelnosti. Banky vycházely z předpokladu dalšího příznivého vývoje trhu s nemovitostmi. Každoročně stoupal prodej domů a bytů o přibližně 10 %. K tomu následoval růst cen nemovitostí o 10 % ročně. Příjmy domácností by tedy musely růst o 20 % ročně, aby odpovídaly potřebě realitního trhu a jeho financování. Rostly ale pouze o 5 %.
Do roku 2005 se tak postavilo kolem 800.000 nemovitostí v hodnotě kolem 200.000.000.000 dolarů, které by jinak nikdy nevznikly, protože by neměly zájemce nebo by nebyly profinancovány.
Další podíl na hypoteční krizi mělo navyšování cen domů již existujících. Snadná dostupnost hypotečních úvěrů znamenala neodůvodněný nárůst ceny a na trhu tak vznikl přebytek drahých nemovitostí, které jako v případě technologických firem byly o cca 10 % vyšší než reálná hodnota. Tím se odčerpalo dalších přibližně 500.000.000.000 dolarů z peněz investorů.
Zásah FEDu
Regulační orgán si uvědomil tuto situaci a začal zvyšovat základní úrokovou sazbu. Z 1 % ji zvedl do roku 2006 až na 5 %. Důsledek tohoto správného opatření, ale učiněného pozdě, byl dramatický. Poklesl zájem o hypotéky a tím se začala snižovat jejich cena. Domy se přestávaly dobře prodávat a snížil se tak obrat na hypotečním trhu. Domácnosti se dostaly do problémů se splácením, protože jim dramaticky vzrostly úroky z hypotečních úvěrů.
Nyní se domácnosti začaly soustřeďovat na přežití. Některé vzdaly splácení domů a nechaly si je zabavit. Banky dostaly svoje domy, ale prodělaly na nich, protože jejich cena mezitím poklesla až o 30 % v průměru. Zároveň domácnosti přestaly brát spotřebitelské úvěry, a tím došlo ke snížení obratu zboží. Na trhu najednou zmizelo až 700.000.000.000 dolarů.
Bankroty
A nyní dochází k řetězení událostí, které je možné nazvat krizí. Banky, které si samy půjčují peníze, začínají krachovat. Vracejí se jim nemovitosti, které musejí prodat pod cenou a tím ztrácejí kapitál. Stavební firmy musejí omezovat stavby nových domů tak drasticky, že propouštějí zaměstnance a samy končí v úpadku, protože se financovaly z úvěrů. Narůstá prudce počet nezaměstnaných, což vede ke zvýšeným státním výdajům. Vláda zřizuje záchranné instituce k překlenutí vlivu špatných hypoték, ale bublina je příliš velká, aby mohla být „zaplácnuta“ dotací. Fiktivně rozpuštěných až 700 miliard dolarů nyní chybí bankám, akcionářům a domácnostem.
Krize se přesunuje také do Evropy a celého světa, protože aktiva amerických bank drží banky a investoři po celém světě.
Poučení
Každý zásah do ekonomiky je rizikový. Finanční sektor má svoje pravidla. Bohužel často žije jen z předpokladů a očekávání. Cenu akcií firem nebo domů sice stanovuje trh, ale okolnosti prodeje a nákupu mohou být dány umělými opatřeními, která deformují trh.
Podobným příkladem jsou dotace z Evropské unie a deformování trhu dotační politikou. Pro drobného podnikatele je obtížné vyvarovat se důsledkům krizí. Může se domnívat, že výrobky, akcie nebo nemovitosti jsou nadhodnoceny a tudíž by je neměl nakupovat. Tato úvaha by byla velice prozíravou. Na druhou stranu zboží a služby musí nakupovat za tržní ceny. Takže pokud si myslí, že cena za vstupní náklady je vysoká, stejně nemůže nic udělat.
Důsledek globálních rozhodnutí je devastující a není proti němu obrany. V současné době jsou v kurzu třeba nové webové stránky takzvaných affiliate programů. Také se jedná o bublinu. Třeba malou, ale nadhodnocenou. Kolik podnikatelů prodělá na jejich koupi a kolik provizí může třeba pojišťovna nabídnout, aby sama měla zisk? A počet zákazníků není nekonečný.
Krizím se vyhnout nejde. Má smysl rozložit si svoje rizika. Tato poučka je základem finanční stability. Nerady ji slyší vlády, banky a velké firmy. Ale je vždy účinná. Každá vlastní investice, nákup a spotřeba by měla být kryta alespoň z 50 % z vlastních zdrojů a naše příjmy by měly v celkovém součtu přesahovat objem investice o 20 – 30 %. Potom nás krize nikdy nemůže dostihnout. A že je škoda si nekoupit nový notebook, drahé auto nebo pěkný dům? Mnohem horší je o ně přijít.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nejhrorší je, že lidé mají zafixovaný strach co bude a z toho opět čerpají jenom banky, jelikož lidé neinvestují, nikam nechodí a sedí na penězích, které mají v bance a banky je půjčují dál za velké úroky. Ve finále lidi šetří aby si mohli ještě dráž půjčit v bance…………a pak koupí vše nejlevnější a diví se, že to stojí za ho..o
I love the 4th of July! Great pics! Cpt A definitely dtienomd the pics and I love all the action ones of him with the soccer ball. He is definitely the athletic type. Balls definitely bring joy!
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
toma
Před 11 roky
Nejhrorší je, že lidé mají zafixovaný strach co bude a z toho opět čerpají jenom banky, jelikož lidé neinvestují, nikam nechodí a sedí na penězích, které mají v bance a banky je půjčují dál za velké úroky. Ve finále lidi šetří aby si mohli ještě dráž půjčit v bance…………a pak koupí vše nejlevnější a diví se, že to stojí za ho..o
Odpovědět »
Hamdi
Před 11 roky
I love the 4th of July! Great pics! Cpt A definitely dtienomd the pics and I love all the action ones of him with the soccer ball. He is definitely the athletic type. Balls definitely bring joy!
Odpovědět »