Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak využít kritiku ve svůj prospěch a zbytečně se nerozčílit?

Jiří Rostecký
Před 11 roky

Několik let mne fascinovala jedna věc. Na internetu jsem velmi často narážel na negativní komentáře a někdy až vulgární kritiku. Když jsem zapnul televizi, viděl jsem, jak někdo někomu nadává a tvrdě pomlouvá jeho práci. Kritizovaný člověk to ale zvládal s naprostým klidem a ještě dokázal všechno využít ve svůj prospěch. Ale jak?

Mně když dříve začal někdo nadávat anebo se mu nedejbůh nelíbila moje práce, začal jsem rudnout, tikalo mi v oku a netrvalo dlouho, co jsem si na dotyčném vybil snad všechnu zlost, kterou jsem za svůj život nasbíral. Nejhorším na tom všem ale bylo, že jsem tím nic nevyřešil. Dokonce se mi mnohdy ani neulevilo. Kritika zůstala kritikou a dotyčnému jsem jeho názor nerozmluvil, ačkoliv jsem jej mohl nazvat mnoha různými způsoby.

Jak se postavit ke kritice?

Ono se snadno řekne, abychom brali kritiku s nadhledem. Nemá přeci cenu se z ní nervovat, nemá cenu si kazit náladu. Česká republika je královstvím haterů a jak všichni víme, tuzemský internet je přeplněný pochybnými lidmi, co tráví čas kritizováním cizí práce. Zpočátku nás možná uklidní domněnka, že ti lidé sami nic nedokázali, a proto můžeme být nad věcí. Ale stačí to? Co když ne?

S kritikou je nutné umět pracovat. Předně je potřeba si uvědomit, že kritika není špatná věc. Určitě by nám dělalo dobře, kdybychom slýchali jen pochvaly a krásná slova o tom, jak je naše práce skvělá. Ego by si v tom přímo lahodilo. Problémem ale je, že podobná kritika nás nikam neposune.

Inzerce

Jakákoliv negativní kritika se dá proměnit v naše dobro. Při čtení nebo poslouchání negativního hodnocení vaší práce si představte jednoduchou hru, v níž ze začátku prohráváte. Neodpovídejte hned, pokud nemusíte. Vše si v klidu promyslete a už předem si připravte postoj pro podobné situace. Zkuste si rozebrat kritikův komentář a pozorně si přečíst, co vlastně říká a co mu vadí. Pokud je kritika opodstatněná a je možné, že má kritik pravdu, jednoduše poděkujte a zvažte, zdali se jeho slovy neřídit.

Pokud s komentářem nesouhlasíte, uveďte pádné argumenty. Jasně definujte problém, tedy důvod, proč kritikovi nelze vyhovět. Buďte přesvědčiví, ale nelžete. Nemá cenu ze sebe dělat něco, co nejste. Hned na začátku samozřejmě poděkujte. Nic člověka nezarazí víc, než když místo očekávaného pláče či vzteku přijde úsměv a poděkování.

[poll id=“8″]

Na blbou otázku blbá odpověď

S klasickou kritikou, která je pro nás přínosná, pracovat nejspíš umíte. Kritik jednoduše vznese námitky proti vaší práci. Řekne vám, proč se mu design vašich webových stránek nelíbí, proč je váš článek špatně napsaný nebo proč není spokojen s vašimi službami. Důležité na tom všem je, že alespoň něco řekne. Nemlčí. Naopak uvede to, co mu vadí. Daleko horší jsou hateři, kteří to neudělají. Prostě napíší, že práce je špatná a více se nestarají. Mnohdy to napíší dost nevybíravým způsobem.

S takovými je těžká práce. Nejlepším způsobem odpovědi na nicneříkající negativní komentář je ticho. Pokud nebudete reagovat, nic nezkazíte. Hater se může vrátit, odpovědět vám a akorát započne flamewar. Začnete se hádat a nic nikam nepovede. Budete přibližně tam, kde jsem byl já ve druhém odstavci.

Pokud ale reagovat chcete nebo musíte, opět buďte slušní. Nesmí na vás být znát, že vás kritika vykolejila či překvapila. Vždy počítejte s tím, že se najde někdo, kdo si bude chtít nahonit ego a někoho urazit. Kritiku však berte stejně, jako kdyby byla přínosná. V klidu si ji přečtěte ještě jednou, nenechte se znervóznit a zamyslete se nad tím, jakým způsobem reagovat, abyste ji využili ve svůj prospěch.

Kritikovi můžete například navrhnout, zdali by nechtěl svou kritiku rozvést. Napište mu, že si velice vážíte jeho názoru a v rámci zvyšování kvality svých služeb uvítáte jakékoliv nové připomínky k vaší práci. Požádejte ho o pár minut, jež by věnoval rychlé analýze vaší práce a napsal, proč s ní není spokojen.

Stejně tak mu můžete nabídnout, aby vymyslel vlastního řešení, pokud je to v rámci kritizovaného projektu možné. Můžete mu nabídnout spolupráci, začlenění do týmu či jen pozvání na přátelskou schůzku. Jedná-li se o projekt, ve kterém by mohl sám přispět svou troškou do mlýna, nabídněte mu za to odměnu a poproste ho, aby zvýšil kvalitu projektu tím, že se sám zapojí. Vždy za kritiku poděkujte!


Celý rozhovor najdete zde.

Je dost možné, že to nevyjde. Dokonce je to pravděpodobné. To vás ale nemusí zajímat. Důležité pro vás je zachovat si klidnou tvář a dobrou pověst navenek. Kdybyste se s ním začali hádat, asi by to před veřejností nevypadalo příliš dobře. Takto naopak dokážete, že jste nad věcí a umíte s lidmi pracovat. V tom nejlepším případě to vyjde a vy získáte nové náměty na zlepšení vašeho projektu, případně nového partnera či spolupracovníka. Já už jich takto získal několik. Z mnoha se stali i mí noví kamarádi. :)

A co je pomyslnou třešničkou na dortu? Zpočátku to pro vás bude jen snaha o přetvářku, postupně si na to ale zvyknete a negativní kritika vám naprosto přestane vadit. Začnete ji brát jako prostředek k sebezlepšování a nikdy vás neurazí. Je to jen o tréninku, takže kritikům zdar, haterům zvlášť!

Jak zvládáte kritiku Vy?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing