Několik let mne fascinovala jedna věc. Na internetu jsem velmi často narážel na negativní komentáře a někdy až vulgární kritiku. Když jsem zapnul televizi, viděl jsem, jak někdo někomu nadává a tvrdě pomlouvá jeho práci. Kritizovaný člověk to ale zvládal s naprostým klidem a ještě dokázal všechno využít ve svůj prospěch. Ale jak?
Inzerce
Mně když dříve začal někdo nadávat anebo se mu nedejbůh nelíbila moje práce, začal jsem rudnout, tikalo mi v oku a netrvalo dlouho, co jsem si na dotyčném vybil snad všechnu zlost, kterou jsem za svůj život nasbíral. Nejhorším na tom všem ale bylo, že jsem tím nic nevyřešil. Dokonce se mi mnohdy ani neulevilo. Kritika zůstala kritikou a dotyčnému jsem jeho názor nerozmluvil, ačkoliv jsem jej mohl nazvat mnoha různými způsoby.
Jak se postavit ke kritice?
Ono se snadno řekne, abychom brali kritiku s nadhledem. Nemá přeci cenu se z ní nervovat, nemá cenu si kazit náladu. Česká republika je královstvím haterů a jak všichni víme, tuzemský internet je přeplněný pochybnými lidmi, co tráví čas kritizováním cizí práce. Zpočátku nás možná uklidní domněnka, že ti lidé sami nic nedokázali, a proto můžeme být nad věcí. Ale stačí to? Co když ne?
S kritikou je nutné umět pracovat. Předně je potřeba si uvědomit, že kritika není špatná věc. Určitě by nám dělalo dobře, kdybychom slýchali jen pochvaly a krásná slova o tom, jak je naše práce skvělá. Ego by si v tom přímo lahodilo. Problémem ale je, že podobná kritika nás nikam neposune.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Jakákoliv negativní kritika se dá proměnit v naše dobro. Při čtení nebo poslouchání negativního hodnocení vaší práce si představte jednoduchou hru, v níž ze začátku prohráváte. Neodpovídejte hned, pokud nemusíte. Vše si v klidu promyslete a už předem si připravte postoj pro podobné situace. Zkuste si rozebrat kritikův komentář a pozorně si přečíst, co vlastně říká a co mu vadí. Pokud je kritika opodstatněná a je možné, že má kritik pravdu, jednoduše poděkujte a zvažte, zdali se jeho slovy neřídit.
Pokud s komentářem nesouhlasíte, uveďte pádné argumenty. Jasně definujte problém, tedy důvod, proč kritikovi nelze vyhovět. Buďte přesvědčiví, ale nelžete. Nemá cenu ze sebe dělat něco, co nejste. Hned na začátku samozřejmě poděkujte. Nic člověka nezarazí víc, než když místo očekávaného pláče či vzteku přijde úsměv a poděkování.
[poll id=“8″]
Na blbou otázku blbá odpověď
S klasickou kritikou, která je pro nás přínosná, pracovat nejspíš umíte. Kritik jednoduše vznese námitky proti vaší práci. Řekne vám, proč se mu design vašich webových stránek nelíbí, proč je váš článek špatně napsaný nebo proč není spokojen s vašimi službami. Důležité na tom všem je, že alespoň něco řekne. Nemlčí. Naopak uvede to, co mu vadí. Daleko horší jsou hateři, kteří to neudělají. Prostě napíší, že práce je špatná a více se nestarají. Mnohdy to napíší dost nevybíravým způsobem.
S takovými je těžká práce. Nejlepším způsobem odpovědi na nicneříkající negativní komentář je ticho. Pokud nebudete reagovat, nic nezkazíte. Hater se může vrátit, odpovědět vám a akorát započne flamewar. Začnete se hádat a nic nikam nepovede. Budete přibližně tam, kde jsem byl já ve druhém odstavci.
Pokud ale reagovat chcete nebo musíte, opět buďte slušní. Nesmí na vás být znát, že vás kritika vykolejila či překvapila. Vždy počítejte s tím, že se najde někdo, kdo si bude chtít nahonit ego a někoho urazit. Kritiku však berte stejně, jako kdyby byla přínosná. V klidu si ji přečtěte ještě jednou, nenechte se znervóznit a zamyslete se nad tím, jakým způsobem reagovat, abyste ji využili ve svůj prospěch.
Kritikovi můžete například navrhnout, zdali by nechtěl svou kritiku rozvést. Napište mu, že si velice vážíte jeho názoru a v rámci zvyšování kvality svých služeb uvítáte jakékoliv nové připomínky k vaší práci. Požádejte ho o pár minut, jež by věnoval rychlé analýze vaší práce a napsal, proč s ní není spokojen.
Stejně tak mu můžete nabídnout, aby vymyslel vlastního řešení, pokud je to v rámci kritizovaného projektu možné. Můžete mu nabídnout spolupráci, začlenění do týmu či jen pozvání na přátelskou schůzku. Jedná-li se o projekt, ve kterém by mohl sám přispět svou troškou do mlýna, nabídněte mu za to odměnu a poproste ho, aby zvýšil kvalitu projektu tím, že se sám zapojí. Vždy za kritiku poděkujte!
Je dost možné, že to nevyjde. Dokonce je to pravděpodobné. To vás ale nemusí zajímat. Důležité pro vás je zachovat si klidnou tvář a dobrou pověst navenek. Kdybyste se s ním začali hádat, asi by to před veřejností nevypadalo příliš dobře. Takto naopak dokážete, že jste nad věcí a umíte s lidmi pracovat. V tom nejlepším případě to vyjde a vy získáte nové náměty na zlepšení vašeho projektu, případně nového partnera či spolupracovníka. Já už jich takto získal několik. Z mnoha se stali i mí noví kamarádi. :)
A co je pomyslnou třešničkou na dortu? Zpočátku to pro vás bude jen snaha o přetvářku, postupně si na to ale zvyknete a negativní kritika vám naprosto přestane vadit. Začnete ji brát jako prostředek k sebezlepšování a nikdy vás neurazí. Je to jen o tréninku, takže kritikům zdar, haterům zvlášť!
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.