Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Úspěšná sebeprezentace: Jak uspět při propagování sebe sama?

Petr Jaroněk
Před 11 roky

Schopnosti a zkušenosti tvoří profesionála a odrážejí se v jeho práci, která poté mluví sama za sebe a je pro autora nejlepší reklamou. Problém však nastává ve chvíli, kdy nedostanete šanci předvést, co skutečně dovedete. S tímto úskalím se střetávají zejména podnikatelé na volné noze, kteří sami aktivně shánějí zakázky a zákazníky. Do stejné situace se ale může dostat jakýkoli člověk hledající například novou práci.

Selže-li v této situaci sebeprezentace, i nejlepší dovednosti a um zůstanou nanejvýš majiteli k hrdosti a oprašování. Naším cílem je však své schopnosti především zpeněžit – a to co možná nejvýhodněji. A právě za tímto účelem je nutné pracovat na sebeprezentaci. To, jak se svému budoucímu klientovi (nebo zaměstnavateli) předvedeme, rozhodne o tom, zda využije právě našich služeb – anebo bude hledat dál.

V dnešní době je to obzvláště důležité, neboť v naprosté většině oborů panuje obrovská konkurence. Tento přetlak se týká i pracovního trhu. Míst je málo, zájemců nepočítaně. Proto zvítězí ti, kteří se od ostatních budou něčím odlišovat (samozřejmě v dobrém smyslu slova). Zkuste si představit dlouhou ulici či bulvár, na kterém je naměstnáno velké množství restaurací. Nabídka je zde mnohem vyšší než poptávka. Které restaurace přežijí? Kdo pozorně sledoval pořady šéfa Pohlreicha, už ví, že jen ty, které přijdou s něčím, co nikdo jiný nemá. Nabídnou něco nového nebo zcela odlišného. A hlavně ty, které se zviditelní.

Stejně jako restaurace ani jednotlivec shánějící zákazníka či práci si nemůže dovolit nechávat si svá esa v rukávu. Co na tom, že máme špičkového italského šéfkuchaře, když nezapracujeme na tom, aby se to každý dozvěděl?

Inzerce

Na životopise si dejte záležet!

Naše první „setkání“ s potencionálním klientem nebo zaměstnavatelem probíhá obvykle přes životopis nebo profil na webu. Zde se také rozhoduje o tom, který papír poletí do koše a který nikoli. Sotva můžete očekávat, že stroze strukturovaný životopis podle šablony ve Wordu ještě dnes někoho zaujme.

Suchý výčet pracovních míst, hromada dat, dosažené vzdělání. Muselo by to být něco opravdu extra, abyste tímto někoho uzemnili. Neznamená to však, že je nutné být za každou cenu originální. To v žádném případě. Nutné je být chytrý a vědět, jak zaujmout. Životopis či profil by měl obsahovat klíčové údaje, které jsou pro danou pozici relevantní. To, že jste měli v 18 letech brigádu v obchodě s obuví, je sice pěkné – ale pokud se ucházíte o místo redaktora, zřejmě tento údaj není zcela na místě. To souvisí s tím, že životopis není paměť – měl by obsahovat jen to zásadní a být co nejkratší. Dnes už se nikomu nechce číst sáhodlouhé statě. A stořádkový seznam minulých prací a rádoby úspěchů vám taky nepřidá tolik bodů, kolik si možná myslíte.

Rovněž se vyhněte frázím typu „jsem flexibilní, komunikativní, schopný týmové práce“ atd. Tohle napíše do svého CV každý, kdo neví, čím by se mohl skutečně pochlubit. Zkuste se trochu zamyslet, vaše prezentace může znamenat rozdíl mezi novou prací či zakázkou na jedné straně a bídou a nezaměstnaností na straně druhé.

Jako copywriter se s tím potýkám neustále. Na každou nabídku práce je ihned 20 pisálků – konkurence je obrovská. Někteří tento problém řeší nízkou cenou. Jedná se o amatéry, kteří si takto zřejmě přivydělávají při práci nebo škole (podle výsledných textů navštěvují někteří z nich ještě tu základní). Ale podívejte se na to ze strany klienta. Dostane-li dvě nabídky – jednu s cenou 40 Kč za normostranu a druhou s cenou 200 Kč za tentýž objem práce – pro kterou se pravděpodobně rozhodne?

Pravděpodobně pro tu levnější. Ledaže by ta za 200 Kč přinášela něco, čemu nelze odolat. Nabídla by se tak fascinujícím způsobem, aby klienta přesvědčila, že každá vynaložená koruna se mu mnohokrát vrátí. Musí mít pocit, že právě tohle vždycky chtěl a potřeboval. Tak funguje dobrá reklama – i dobrá sebeprezentace. Pokud si adresát pomyslí, jak jsem bez toho či onoho mohl vůbec doteď žít, dosáhli jste svého cíle.

Samochvála smrdí?

V našich končinách se pěstuje spíše skromnost (obvykle falešná) a pasivnější přístup k životu. Nic proti tomu, ale  podnikání se to příliš nehodí. A k úspěšnému už vůbec ne. Stejně tak na této filozofii nevybudujete velkou kariéru jako zaměstnanec. V těchto případech je totiž třeba být někdy trochu takříkajíc drzý a vlezlý – ale jenom v tom nejlepším smyslu.

Musíte být schopni ukázat a vyjádřit své přednosti, aktivně se chápat příležitostí. Nečekat až budete osloveni, ale oslovovat. Hledat nové způsoby, jak kontaktovat klienty. Nespoléhat se na nějaký inzerát, který si vystavíte a necháte jej rok „působit“. Vecpěte se do povědomí ve svém oboru. Chce to mít trochu ostré lokty, ale vůbec není třeba zacházet k nekalým praktikám (útoky na konkurenci apod.) – tím si v konečném důsledku spíše uškodíte.

Prezentujte vše, co je na vás dobré a co můžete nabídnout. A přidejte něco navíc. Nějakou hodnotu, kterou klient či zaměstnavatel jinde nenajde. Nevytahujte však obecné fráze. Jsme nejlepší, originální, nejkvalitnější, nejzkušenější – nic z toho nikoho nezajímá, protože to říká každý. Buďte konkrétní:

  • Čeho výrazného jste dosáhli?
  • Máte nějaké významné klienty, projekty, pracovali jste pro důležitou společnost, máte zkušenosti ze zahraničí?
  • Dosáhl díky vaší práci někdo úspěchu? (Například nějaký web díky vaší grafice nebo textům.)
  • Jste něčím výjimeční?
  • Proč by si měli vybrat právě vás?

Pokud tvoříte profil nebo životopis, můžete do něj vložit i souvislý (ale ne moc dlouhý) text. Máte-li pocit, že se ve vašem životě odehrálo něco, co stojí za to sdělit a co může pozitivně ovlivnit čtenáře, pak to napište. Ale pokud nic takového nemáte, neobtěžujte s tím. Nikoho nezajímá, kde jste se narodili a co dělala vaše maminka a tatínek. Relevantnost informací je zásadní. Zbytečné řeči text zatěžují. Snažte se textu na svém profilu dát švih – ať je výjimečný a zaujme. Může být i provokativní (ale přiměřeně a vkusně). Lidé nechtějí číst nudné, strojové věty a odstavce – těžkopádné jak od študáka nebo suchopárné jak od účetního.

Přemýšlejte o své sebeprezentaci z pohledu klienta. Podívejte se jeho očima, co by pro něj mohlo mít význam. Jak zareaguje na tohle? Co jej osloví? Zaujalo by mě právě toto, kdybych byl v jeho kůži?

V Umění války se píše, že kdo zná sebe a zná soupeře, zvítězí ve stovkách bitev. Kdo nezná sebe ani protivníka, je odsouzen k nezdaru. Myslete na to. Poznejte sebe i svého klienta či zaměstnavatele, poznejte také konkurenci. Jen tak můžete v této válce zvítězit. Jen když víte, co klient potřebuje a chce, můžete mu to nabídnout. Jen když víte, co nabízí konkurence, můžete nabídnout něco víc.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Petr Jaroněk

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)