Schopnosti a zkušenosti tvoří profesionála a odrážejí se v jeho práci, která poté mluví sama za sebe a je pro autora nejlepší reklamou. Problém však nastává ve chvíli, kdy nedostanete šanci předvést, co skutečně dovedete. S tímto úskalím se střetávají zejména podnikatelé na volné noze, kteří sami aktivně shánějí zakázky a zákazníky. Do stejné situace se ale může dostat jakýkoli člověk hledající například novou práci.
Inzerce
Selže-li v této situaci sebeprezentace, i nejlepší dovednosti a um zůstanou nanejvýš majiteli k hrdosti a oprašování. Naším cílem je však své schopnosti především zpeněžit – a to co možná nejvýhodněji. A právě za tímto účelem je nutné pracovat na sebeprezentaci. To, jak se svému budoucímu klientovi (nebo zaměstnavateli) předvedeme, rozhodne o tom, zda využije právě našich služeb – anebo bude hledat dál.
V dnešní době je to obzvláště důležité, neboť v naprosté většině oborů panuje obrovská konkurence. Tento přetlak se týká i pracovního trhu. Míst je málo, zájemců nepočítaně. Proto zvítězí ti, kteří se od ostatních budou něčím odlišovat (samozřejmě v dobrém smyslu slova). Zkuste si představit dlouhou ulici či bulvár, na kterém je naměstnáno velké množství restaurací. Nabídka je zde mnohem vyšší než poptávka. Které restaurace přežijí? Kdo pozorně sledoval pořady šéfa Pohlreicha, už ví, že jen ty, které přijdou s něčím, co nikdo jiný nemá. Nabídnou něco nového nebo zcela odlišného. A hlavně ty, které se zviditelní.
Stejně jako restaurace ani jednotlivec shánějící zákazníka či práci si nemůže dovolit nechávat si svá esa v rukávu. Co na tom, že máme špičkového italského šéfkuchaře, když nezapracujeme na tom, aby se to každý dozvěděl?
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Naše první „setkání“ s potencionálním klientem nebo zaměstnavatelem probíhá obvykle přes životopis nebo profil na webu. Zde se také rozhoduje o tom, který papír poletí do koše a který nikoli. Sotva můžete očekávat, že stroze strukturovaný životopis podle šablony ve Wordu ještě dnes někoho zaujme.
Suchý výčet pracovních míst, hromada dat, dosažené vzdělání. Muselo by to být něco opravdu extra, abyste tímto někoho uzemnili. Neznamená to však, že je nutné být za každou cenu originální. To v žádném případě. Nutné je být chytrý a vědět, jak zaujmout. Životopis či profil by měl obsahovat klíčové údaje, které jsou pro danou pozici relevantní. To, že jste měli v 18 letech brigádu v obchodě s obuví, je sice pěkné – ale pokud se ucházíte o místo redaktora, zřejmě tento údaj není zcela na místě. To souvisí s tím, že životopis není paměť – měl by obsahovat jen to zásadní a být co nejkratší. Dnes už se nikomu nechce číst sáhodlouhé statě. A stořádkový seznam minulých prací a rádoby úspěchů vám taky nepřidá tolik bodů, kolik si možná myslíte.
Rovněž se vyhněte frázím typu „jsem flexibilní, komunikativní, schopný týmové práce“ atd. Tohle napíše do svého CV každý, kdo neví, čím by se mohl skutečně pochlubit. Zkuste se trochu zamyslet, vaše prezentace může znamenat rozdíl mezi novou prací či zakázkou na jedné straně a bídou a nezaměstnaností na straně druhé.
Jako copywriter se s tím potýkám neustále. Na každou nabídku práce je ihned 20 pisálků – konkurence je obrovská. Někteří tento problém řeší nízkou cenou. Jedná se o amatéry, kteří si takto zřejmě přivydělávají při práci nebo škole (podle výsledných textů navštěvují někteří z nich ještě tu základní). Ale podívejte se na to ze strany klienta. Dostane-li dvě nabídky – jednu s cenou 40 Kč za normostranu a druhou s cenou 200 Kč za tentýž objem práce – pro kterou se pravděpodobně rozhodne?
Pravděpodobně pro tu levnější. Ledaže by ta za 200 Kč přinášela něco, čemu nelze odolat. Nabídla by se tak fascinujícím způsobem, aby klienta přesvědčila, že každá vynaložená koruna se mu mnohokrát vrátí. Musí mít pocit, že právě tohle vždycky chtěl a potřeboval. Tak funguje dobrá reklama – i dobrá sebeprezentace. Pokud si adresát pomyslí, jak jsem bez toho či onoho mohl vůbec doteď žít, dosáhli jste svého cíle.
Samochvála smrdí?
V našich končinách se pěstuje spíše skromnost (obvykle falešná) a pasivnější přístup k životu. Nic proti tomu, ale podnikání se to příliš nehodí. A k úspěšnému už vůbec ne. Stejně tak na této filozofii nevybudujete velkou kariéru jako zaměstnanec. V těchto případech je totiž třeba být někdy trochu takříkajíc drzý a vlezlý – ale jenom v tom nejlepším smyslu.
Musíte být schopni ukázat a vyjádřit své přednosti, aktivně se chápat příležitostí. Nečekat až budete osloveni, ale oslovovat. Hledat nové způsoby, jak kontaktovat klienty. Nespoléhat se na nějaký inzerát, který si vystavíte a necháte jej rok „působit“. Vecpěte se do povědomí ve svém oboru. Chce to mít trochu ostré lokty, ale vůbec není třeba zacházet k nekalým praktikám (útoky na konkurenci apod.) – tím si v konečném důsledku spíše uškodíte.
Prezentujte vše, co je na vás dobré a co můžete nabídnout. A přidejte něco navíc. Nějakou hodnotu, kterou klient či zaměstnavatel jinde nenajde. Nevytahujte však obecné fráze. Jsme nejlepší, originální, nejkvalitnější, nejzkušenější – nic z toho nikoho nezajímá, protože to říká každý. Buďte konkrétní:
Čeho výrazného jste dosáhli?
Máte nějaké významné klienty, projekty, pracovali jste pro důležitou společnost, máte zkušenosti ze zahraničí?
Dosáhl díky vaší práci někdo úspěchu? (Například nějaký web díky vaší grafice nebo textům.)
Jste něčím výjimeční?
Proč by si měli vybrat právě vás?
Pokud tvoříte profil nebo životopis, můžete do něj vložit i souvislý (ale ne moc dlouhý) text. Máte-li pocit, že se ve vašem životě odehrálo něco, co stojí za to sdělit a co může pozitivně ovlivnit čtenáře, pak to napište. Ale pokud nic takového nemáte, neobtěžujte s tím. Nikoho nezajímá, kde jste se narodili a co dělala vaše maminka a tatínek. Relevantnost informací je zásadní. Zbytečné řeči text zatěžují. Snažte se textu na svém profilu dát švih – ať je výjimečný a zaujme. Může být i provokativní (ale přiměřeně a vkusně). Lidé nechtějí číst nudné, strojové věty a odstavce – těžkopádné jak od študáka nebo suchopárné jak od účetního.
Přemýšlejte o své sebeprezentaci z pohledu klienta. Podívejte se jeho očima, co by pro něj mohlo mít význam. Jak zareaguje na tohle? Co jej osloví? Zaujalo by mě právě toto, kdybych byl v jeho kůži?
V Umění války se píše, že kdo zná sebe a zná soupeře, zvítězí ve stovkách bitev. Kdo nezná sebe ani protivníka, je odsouzen k nezdaru. Myslete na to. Poznejte sebe i svého klienta či zaměstnavatele, poznejte také konkurenci. Jen tak můžete v této válce zvítězit. Jen když víte, co klient potřebuje a chce, můžete mu to nabídnout. Jen když víte, co nabízí konkurence, můžete nabídnout něco víc.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.