Velice častá otázka, kterou poslední dobou slýchám. Majitelé eshopů nebo služeb se dozví o tom, že existuje affiliate, zjistí jeho výhody, uplatnění a začne je více zajímat. Poté přichází právě tato otázka. Je toho poměrně hodně, tak se pokusíme si základní prvky rozebrat.
Pokud chcete využívat affiliate, měli byste si stanovit nějaký cíl, co by vám to mělo přinést: brand, větší zisky, SEO. Je důležité pak také tyto cíle vyhodnocovat a sledovat jejich vývoj a průběh.
Nejprve je důležité se zamyslet nad tím, zda vůbec můžeme provizní systém mít z pohledu výše provize. Máme dostatečně vysokou marži na to, abychom mohli její část vyplácet partnerům v provizním systému? Pokud ano, musíme se zamyslet nad tím, jak vysoká by měla být. Určitě tak, aby byla zajímavá pro partnery, protože ti pak s vámi budou raději spolupracovat, než tam, kde je provize malá. Také záleží na dalších aspektech, jako je například průměrná výše objednávky. Dejte si pozor pokud již využíváte slevy, akce, kupóny či jiné snížení cen, abyste nakonec při uplatnění více těchto částí nebyli na nižší ceně, než je nákupní cena.
Tento prvek je poměrně také hodně důležitý, i když někteří partneři zastávají názor, že co potencionální zákazník nekoupí ihned nebo během první týdne, tak už nekoupí vůbec. Já si myslím, že tomu tak není a člověk může nakoupit i po delším čase, proto je dobré i nad tímto prvkem zauvažovat. Nejčastěji je výše cookies 30, 60 nebo 90 dní.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Musíte si určit typ spolupráce, zda partnerům nabídnete affiliate, přeposílání objednávek nebo dropshipping. Tento prvek je hodně důležitý, jelikož se váže na další, a tím je výběr systému.
Zde je několik možností. Můžete se zapojit do již fungující affiliate sítě, která již disponuje svými partnery. Toto zapojení je většinou zpoplatněno vstupním poplatkem a také procenty z provizí pro partnery. Dále si můžete vybrat licenční produkt. Mezi nejlepší produkty u nás patří AffilBox nebo PostAffiliatePro. Mám raději český systém AffilBox, který mi přijde mnohem přehlednější a také podpora pracuje mnohem lépe. Poslední možností je nechat si naprogramovat vlastní systém, což je nejdražší a hodně časově náročná možnost.
Je důležité stanovit kdy a jak často se budou provize vyplácet. Partneři často točí peníze zpět do partnerského programu, aby jim vydělával více a je tedy důležité, aby věděli, kdy se reálně ke svým provizím dostanou. Je nutné také stanovit minimální výši výplaty.
Už v začátcích byste měli myslet na motivaci pro partnery a vymyslet bonusový program, kde budou nejlepší partneři odměněni. Nejčastěji je odměna formou vyšší provize nebo finanční odměna.
Spousta lidí si myslí, že reklamní materiály jsou pouze bannery a nic více. Je to velký omyl. Mezi tyto materiály patří také odkazy, XML feedy, objednávkové formuláře, iframe, widgety, maily nebo reklamní texty. Čím více materiálů partnerům poskytnete, tím dříve mohou začít a tím méně budou mít při začátku práce, což je může namotivovat. Top partneři si vymýšlejí nebo upravují vlastní materiály.
Nezapomeňte na fakt, že samotný provizní systém musí mít své vlastní obchodní podmínky.
Také je důležité zamyslet se nad tím, zda povolit provize podpartnerům nebo nikoli a do jaké hloubky. Pokud jsou podpartneři povoleni, tak se mnohdy affiliate partneři snaží sehnat „si pod sebe“ své partnery, kteří budou vydělávat na ně a zpropagují tak váš provizní systém.
Samotný provizní systém je poměrně časově nákladný. Je potřeba spolupracovat s partnery, vést je a dávat jim typy nebo potřebné materiály. Je tedy otázkou, zda budete potřebovat affiliate manažera, nebo nikoli, a zda máte tolik zkušeností a vědomostí abyste vše zvládli sami. Doporučuji minimálně spolupracovat s někým zkušeným a nechat si od něj celý systém nastavit a uvést do chodu. Affiliate manažeři jsou často vyplácení fixní částkou a procentem z provizí partnerů, což je vede k tomu, aby lépe pracovali.
Je nutností sledovat jak se proviznímu systému daří, co se v něm děje a hlavně, zda vůbec funguje. Pokud máte affiliate manažera, tak se o tyto reporty stará on, ale pokud jej nemáte, tak se musíte naučit, které informace sledovat a jak je vyhodnotit.
Snad vám tento článek pomohl k rozšíření povědomí o affiliate.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 11 hodinami
Před 11 hodinami
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 3 týdny
Před 3 týdny
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 11 měsíců
Před 11 měsíců
Ing. Petr
Před 10 roky
S affiliate delam dost dlouho a tak nedodelany a vicemene nepouzitelny system jako je Affilbox jsem dlouho nevidel. Neprehledne, chybi kanaly, kde je vypis jednotlivych provizi (objednavek), prokliky podle kanalu, … Myslim, ze za ty penize je to draha sranda ;-)
Kazdopadne Vas chvalim za propagaci affiliate jako takoveho.
Jelikoz jste Ing. a velmi to propagujete, tak jsem si to dal ke jmenu take ;-)
Odpovědět »
Robert
Před 10 roky
Mozna by bylo vhodne uvadet v obecne se tvaricim clanku o affiliate, take nejvetsi affiliate sit v CR a SR, Commission Junction. Dodalo by to clanku na verohodnosti a nevypadalo by to jako prvoplanovita reklama na software Affilibox. Pokud to nebyl zamer.:-]
Odpovědět »
Ing. Jan Kvasnička
Před 10 roky
Určitě to není reklama pro Affilbox, jelikož je zde zmíněn i PostAffiliatePro, navíc nikde není odkaz. Já jsem s AffilBoxem hodně spokojen a nebojím se jej doporučit, ovšem každý nemusí mít stejný názor a proto jsem rád za komentáře.
Článek má reálně ukázat, co vše je potřeba udělat nebo na co myslet při spuštění provizního systému, jelikož je to poměrně častá otázka. Zmínka o Commission Junction by tématu článku myslím nijak nepomohla, tedy pokud to není reklama z Vaší strany :) Ale spíše bych uvítal reakce přímo k tématu :)
Snad se s většinou zainteresovaných na téma Affiliate potkáme na konferenci v Praze.
Odpovědět »