Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Jak se chovat k zaměstnanci? Rozhodně ne jako ke sluhovi…

V našich krajích stále převládá názor, že když zaměstnance platíte, můžete se k němu chovat jako diktátor či hulvát. Podobné chování je bohužel velmi časté, přitom firmám velice škodí. Nedělejte podobné hloupé chyby.

Inzerce

Zaměstnanec je obchodní partner

Vy něco chcete a za to něco nabízíte. Obvykle to nemůžete udělat sami, protože to neumíte anebo na to nemáte čas, proto najímáte zaměstnance. Rozdíl mezi obchodem a zaměstnáváním je pouze ten, že zaměstnanec je jakýsi váš výhradní dodavatel. V současnosti má zaměstnavatel řadu výhod na své straně a ani zákon nedokáže zaměstnance ochránit. Ale pokud budete své zaměstnance zneužívat, určitě se vám náležitě odmění.

Zaměstnanec není sluha

Vaši zaměstnanci chodí do práce proto, aby v první řadě vydělali na živobytí. Vy rozhodujete, zdali budou pracovat v příjemném prostředí, dobrém kolektivu a zda budou mít motivaci. Obvyklejší však je to, že je vedení neustále sleduje na každém kroku, počítá minuty, vymýšlí si nesmysly, aby zaměstnanec náhodou chvíli nestál a bez skrupulí nutí zaměstnance porušovat bezpečnost práce. Běžné je také zakazování internetu, čtení pošty a emailů a vynucování neplacených přesčasů. Mezi další obvyklé nápady zaměstnavatelů patří rozepisování značné části mzdy do „prémií“, mohou tak zaměstnanci kdykoliv jednostranně snížit mzdu. To je nejen velmi hloupé, ale navíc často nezákonné.

Zaměstnanci nejsou hloupí

Chytří a šikovní zaměstnanci se nenechají terorizovat dlouho a odejdou. A i ten nejpomalejší zaměstnanec časem přijde na způsob, jak se zaměstnavateli odměnit za jeho „péči“. Běžné je zneužívání služebního vybavení a aut, drobné krádeže spotřebního materiálu, úmyslné sabotování práce a podobně. Pokud se navíc v okolí vyskytne lepší nabídka, můžete rázem přijít o část kolektivu.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Zaměstnanci také často vykonávají lepší služby než jejich vedení. Domýšlivý manažer trvá na nesmyslných postupech, chytrý manažer se poradí se šikovnými podřízenými.

Problém je obvykle ve vedení

Přestože podnikatelé běžně hořekují nad kvalitou zaměstnanců, obvykle je problém spíše ve vedení. Můžete zaměstnance motivovat anebo nutit pomocí represí. V ČR se obvykle používá druhá možnost. Zaměstnanci pak nejen postrádají motivaci, ale naopak své nadřízené nenávidí, a proto jim provádí různé naschvály. Ve výsledku na tom majitel firmy prodělá, protože demotivovaný zaměstnanec pracuje pomalu a nekvalitně, a navíc bude neustále vymýšlet, jak si od represí ulehčit. Naopak motivovaní zaměstnanci budou do práce chodit raději a budou mít podstatně větší pracovní výkonnost.

Mezi obrovské náklady patří zejména zaškolování zaměstnanců. Bezhlavé represe obvykle skončí odchodem schopných lidí a vysokou fluktuací těch průměrných. Tím ještě více poklesne výkon a zvýší se náklady na zaškolování, navíc to má rozkladný vliv na pracovní kolektiv.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

Právě vyšlo

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

ruslan-skopal-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? | Ruslan Skopal (Trenýrkárna.cz)

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Mikey

Před 11 roky

Zbyňku, kolik lidí jste už zaměstnal?

Odpovědět »

Honek

Před 11 roky

Asi tak, od nadseneho fotografa clanek vubec nema vahu. Autor mel byt majitelem firmy…

Odpovědět »

Zbynek Burival

Před 11 roky

Pro vaši informaci pánové mi za prvé není náct a za druhé jsem povoláním geolog, nejen fotograf. Vedl jsem několik projektů s rozpočty v milionech, takže nějakou tu představu o práci s lidmi mám. A také jsem v několika firmách viděl, jak se to nemá dělat, bohužel pouze v jedné, jak se to dělat má. Kde jste pracovali vy? Kolik lidí jste vedli nebo zaměstnáváte? ;)

Odpovědět »

KALI

Před 10 roky

Článek má nadpis „Jak se chovat k zaměstnanci?“ – kde je tato otázka v článku zodpovězena? Co je tohle zase za článek? Kdyť je zde sepsán dlouhodobě známý fakt a nic jiného…

Odpovědět »

awefa

Před 10 roky

Článek je bohužel nekvalitní, příliš krátký, obsahuje řadu povrchních pohledů. Autor zřejmě čerpal pouze ze svého pohledu zaměstnance nebo z pouze z krátkodobého nenáročného projektu.

„V současnosti má zaměstnavatel řadu výhod na své straně a ani zákon nedokáže zaměstnance ochránit“. Nuže autore, neznáte zákoník práce. Zaměstnavatel má v podstatě jedinou účinnou zbraň na zaměstnance a to psychologii. Vše ostatní je pouze teorie. Jestli se zaměstnanec seznámí se zákony, tak zaměstnavatel nemá šanci. Díkybohu žijeme v kotlině líných zaměstnanců a těch chytrých a vychytralých je tu minorita.

Rukama mi přešlo asi 300 zaměstnanců v průběhu 10 let. Vybudoval jsem 2 firmy. Dobrých zaměstnanců je 10 – 20%. Souvisí to zejména s vlastnostmi „zodpovědnost“ a „čest“, které v našich končinách chybí, protože prý nejsou moderní.

Ano, to co píšete o motivaci by bylo hezký, ale u nás to jednoduše takhle. Výjimka je těch 10 – 20%. Zdůvodnění by ale zabralo na další článek a stejně bych vás nepřesvědčil, protože některé zkušenosti jsou prostě nepřenosné.

Ale nezastávám si ani manažerů. To je taky bída. Není se divit. Komunismus tady napáchal hrozné škody a generace které jim byly poznačeny ještě pořád plodí děti a předávají tu chorobu i na ně. Ale věřím, že za 50 až 100 let budeme jinde. Snad.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
jan-simkanic-web

Deník N: Cesta ze ztráty k provoznímu zisku | Ján Simkanič

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Inzerce