Inzerce

Inzerce

Jak se chovat k zaměstnanci? Rozhodně ne jako ke sluhovi…

V našich krajích stále převládá názor, že když zaměstnance platíte, můžete se k němu chovat jako diktátor či hulvát. Podobné chování je bohužel velmi časté, přitom firmám velice škodí. Nedělejte podobné hloupé chyby.

Zaměstnanec je obchodní partner

Vy něco chcete a za to něco nabízíte. Obvykle to nemůžete udělat sami, protože to neumíte anebo na to nemáte čas, proto najímáte zaměstnance. Rozdíl mezi obchodem a zaměstnáváním je pouze ten, že zaměstnanec je jakýsi váš výhradní dodavatel. V současnosti má zaměstnavatel řadu výhod na své straně a ani zákon nedokáže zaměstnance ochránit. Ale pokud budete své zaměstnance zneužívat, určitě se vám náležitě odmění.

Zaměstnanec není sluha

Vaši zaměstnanci chodí do práce proto, aby v první řadě vydělali na živobytí. Vy rozhodujete, zdali budou pracovat v příjemném prostředí, dobrém kolektivu a zda budou mít motivaci. Obvyklejší však je to, že je vedení neustále sleduje na každém kroku, počítá minuty, vymýšlí si nesmysly, aby zaměstnanec náhodou chvíli nestál a bez skrupulí nutí zaměstnance porušovat bezpečnost práce. Běžné je také zakazování internetu, čtení pošty a emailů a vynucování neplacených přesčasů. Mezi další obvyklé nápady zaměstnavatelů patří rozepisování značné části mzdy do „prémií“, mohou tak zaměstnanci kdykoliv jednostranně snížit mzdu. To je nejen velmi hloupé, ale navíc často nezákonné.

Zaměstnanci nejsou hloupí

Chytří a šikovní zaměstnanci se nenechají terorizovat dlouho a odejdou. A i ten nejpomalejší zaměstnanec časem přijde na způsob, jak se zaměstnavateli odměnit za jeho „péči“. Běžné je zneužívání služebního vybavení a aut, drobné krádeže spotřebního materiálu, úmyslné sabotování práce a podobně. Pokud se navíc v okolí vyskytne lepší nabídka, můžete rázem přijít o část kolektivu.

Zaměstnanci také často vykonávají lepší služby než jejich vedení. Domýšlivý manažer trvá na nesmyslných postupech, chytrý manažer se poradí se šikovnými podřízenými.

Problém je obvykle ve vedení

Přestože podnikatelé běžně hořekují nad kvalitou zaměstnanců, obvykle je problém spíše ve vedení. Můžete zaměstnance motivovat anebo nutit pomocí represí. V ČR se obvykle používá druhá možnost. Zaměstnanci pak nejen postrádají motivaci, ale naopak své nadřízené nenávidí, a proto jim provádí různé naschvály. Ve výsledku na tom majitel firmy prodělá, protože demotivovaný zaměstnanec pracuje pomalu a nekvalitně, a navíc bude neustále vymýšlet, jak si od represí ulehčit. Naopak motivovaní zaměstnanci budou do práce chodit raději a budou mít podstatně větší pracovní výkonnost.

Mezi obrovské náklady patří zejména zaškolování zaměstnanců. Bezhlavé represe obvykle skončí odchodem schopných lidí a vysokou fluktuací těch průměrných. Tím ještě více poklesne výkon a zvýší se náklady na zaškolování, navíc to má rozkladný vliv na pracovní kolektiv.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

Právě vyšlo

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

jiri-rostecky-web

MladýPodnikatel.cz mění design

Nejoblíbenější

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

Komentáře

Mikey

Před 8 roky

Zbyňku, kolik lidí jste už zaměstnal?

Odpovědět »

Honek

Před 8 roky

Asi tak, od nadseneho fotografa clanek vubec nema vahu. Autor mel byt majitelem firmy…

Odpovědět »

Zbynek Burival

Před 8 roky

Pro vaši informaci pánové mi za prvé není náct a za druhé jsem povoláním geolog, nejen fotograf. Vedl jsem několik projektů s rozpočty v milionech, takže nějakou tu představu o práci s lidmi mám. A také jsem v několika firmách viděl, jak se to nemá dělat, bohužel pouze v jedné, jak se to dělat má. Kde jste pracovali vy? Kolik lidí jste vedli nebo zaměstnáváte? ;)

Odpovědět »

KALI

Před 8 roky

Článek má nadpis „Jak se chovat k zaměstnanci?“ – kde je tato otázka v článku zodpovězena? Co je tohle zase za článek? Kdyť je zde sepsán dlouhodobě známý fakt a nic jiného…

Odpovědět »

awefa

Před 8 roky

Článek je bohužel nekvalitní, příliš krátký, obsahuje řadu povrchních pohledů. Autor zřejmě čerpal pouze ze svého pohledu zaměstnance nebo z pouze z krátkodobého nenáročného projektu.

„V současnosti má zaměstnavatel řadu výhod na své straně a ani zákon nedokáže zaměstnance ochránit“. Nuže autore, neznáte zákoník práce. Zaměstnavatel má v podstatě jedinou účinnou zbraň na zaměstnance a to psychologii. Vše ostatní je pouze teorie. Jestli se zaměstnanec seznámí se zákony, tak zaměstnavatel nemá šanci. Díkybohu žijeme v kotlině líných zaměstnanců a těch chytrých a vychytralých je tu minorita.

Rukama mi přešlo asi 300 zaměstnanců v průběhu 10 let. Vybudoval jsem 2 firmy. Dobrých zaměstnanců je 10 – 20%. Souvisí to zejména s vlastnostmi „zodpovědnost“ a „čest“, které v našich končinách chybí, protože prý nejsou moderní.

Ano, to co píšete o motivaci by bylo hezký, ale u nás to jednoduše takhle. Výjimka je těch 10 – 20%. Zdůvodnění by ale zabralo na další článek a stejně bych vás nepřesvědčil, protože některé zkušenosti jsou prostě nepřenosné.

Ale nezastávám si ani manažerů. To je taky bída. Není se divit. Komunismus tady napáchal hrozné škody a generace které jim byly poznačeny ještě pořád plodí děti a předávají tu chorobu i na ně. Ale věřím, že za 50 až 100 let budeme jinde. Snad.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

Affiliate podnikání

Podnikání v affiliate: Do jakých oborů se pustit?

Popisky produktů copywriting

5 přehmatů v popiscích produktů, které návštěvníky dočista znechutí

Logo parfums

Jak probíhá tvorba blogu v Parfums.cz?

martin-brablec-web

Martin Brablec: Content marketing u malých a středních e-shopů prakticky

Inzerce