Kolik hodin jste v posledním týdnu věnovali svým koníčkům? Přináší vám práce stejné potěšení jako před půlrokem? Nebo vás poslední dobou spíš vyčerpává a nervuje? To jsou jen některé otázky, které napovědí, že se problémy blíží. V extrémním případě pak mohou přerůst až v syndrom vyhoření, kterým prý trpí každý 5. Čech. Proč jsou mezi zasaženou pětinou často i marketéři a co v takové situaci dělat?
Inzerce
Z výzkumu Psychiatrické kliniky, která tuto nemoc sleduje od roku 2015, vyplývá, že intenzivnější symptomy můžeme pozorovat přibližně u 20 % populace. Nejvíce ohroženou skupinou jsou přitom vrcholoví manažeři, řídicí pracovníci s velkou odpovědností a střední a nižší manažeři. Regály knihkupectví, které se prohýbají pod tíhou publikací „jak být ještě úspěšnější“ a „jak toho stihnout co nejvíce“ tak pomalu doplňují i tituly, které doporučují zvolnit a pomáhají se zvládáním stresu.
Proč postihuje syndrom vyhoření marketéry, manažery a podnikatele
Podle výzkumu zažilo symptomy syndromu vyhoření až 53 % manažerů v Česku. Začíná to často nevině. Člověk se pouští do nové práce plný nadšení, chce se před ostatními dobře uvést a nabalující se úkoly bere jako výzvu. Postupně toho řeší víc a víc, roste jeho zodpovědnost a spolu s ní i pracovní nasazení. Pokud nechce nebo nezvládá některé činnosti delegovat, nepěstuje mimopracovní zájmy, neudržuje kontakty s lidmi kromě svých kolegů a nemyslí na odpočinek, může to být přesně ta chvíle, kdy se všechno zlomí.
Nemoc se ale mnohdy rozvíjí plíživě. Lidé ani nezaznamenají, kdy přesně nastal zlom a oni namísto příjemné rozjařenosti začali pociťovat stres a napětí. Kdy se jim víkendy zaplnily prací a večerní četbu nahradilo promýšlení plánů na další den.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Marketéři, podnikatelé a manažeři jsou často vystaveni dlouhodobému působení stresujících podnětů, které mohou vést až k pocitu vyhoření. Jejich profese navíc zahrnuje práci s lidmi a jejich úspěch se mnohdy odvíjí od hodnocení druhých. To jsou další faktory, které hrají do karet syndromu vyhoření. Rizikové jsou totiž především ty profese, ve kterých musejí lidé jednat s dalšími lidmi, zvládat vypjaté situace a poradit si často se silnými lidskými emocemi. Ne vždy je navíc jejich úsilí dostatečně oceněno – a to jak v rovině finanční, tak i emoční.
Jak poznáte, že se syndrom vyhoření blíží
Syndrom vyhoření častěji postihuje ambiciózní jedince, perfekcionisty a lidi, kteří jsou obětaví, empatičtí a citliví. Mnohdy jsou v práci označováni za „srdcaře“, kteří by se pro firmu rozkrájeli. Vídáte je v kanceláři ráno i večer, takže jim často chybí čas na vlastní zájmy, rodinu a přátele. Podle čeho pak například poznáte, že se možná blíží jejich krize?
Varovné signály
klesající pracovní tempo
větší chybovost
nižší kvalita práce
únava
podrážděné či vzteklé reakce
větší sklon k plačtivosti
větší zájem o alkoholu nebo návykové látky, pří. sklony k přejídání
Pokud vašeho kolegu vystihuje hned několik bodů, ukažte, že si o něho děláte starost, proberte s ním jeho práci a nabídněte pomocnou ruku. Pokud chcete vědět, jak si stojíte vy sami, můžete vyzkoušet také některý z dotazníků. Jeden vytvořil přímo Freudenberger – otec myšlenky vyhoření – s dalším přišla jeho pokračovatelka Christina Maslachová. Na internetu pak najdete i mnoho dalších, méně či více spolehlivých diagnostických testů, které vám poskytnou alespoň základní obrázek o tom, jak si stojíte.
Stokrát omleté pravidlo platí – nejlepší je myslet na prevenci
Velkou roli hraje, jaké pracovní podmínky pro vás zaměstnavatel vytvoří. Ideální je, když vám naslouchá a rozvíjí ve firmě prostředí, kde je možné otevřeně mluvit o problémech a kde se dbá na rozumnou míru zatížení jednotlivců. To ale nemůžete vždy zcela ovlivnit. Co ale rozhodně můžete:
Dbejte na kvalitní odpočinek – Základem je především vydatný spánek. Ve večerních hodinách se vyhýbejte modrému světlu obrazovek a na spaní si vyčleňte dostatek času. Vědci z Harvardovy univerzity například zjistili, že náchylnější k různým onemocněním začínáme být už po 15 dnech nedostatečného spánku.
Pěstujte si i jiné než pracovní zájmy – Věnujte se aktivitám, které nijak nesouvisejí s vaší prací. Oprašte staré koníčky, nebo vyzkoušejte něco nového. Je to jedna ze spolehlivých cest, jak na chvíli vypnout, zapomenout na starosti a z dlouhodobého hlediska snížit míru stresu, kterou zatěžujete svůj organismus.
Najděte si čas na rodinu a přátele – Pečujte o svoji offlinovou sociální síť. Opora ostatních je pro naši duševní rovnováhu zásadní. Neříkejte, že na své blízké nemáte čas, ale aktivně si ho vyblokujte v kalendáři, podobně jako byste si plánovali třeba pracovní schůzku.
Neduste emoce v sobě – Sdílejte své pocity s ostatními a klidně si občas od plic zanadávejte (to ideálně v soukromí). Hněv a slovně vyjádřená agrese má totiž prokazatelně protibolestivý účinek. Dokazuje to už klasická studie, při které měli respondenti mít co nejdéle ruku v ledové vodě. Ti, kteří si mohli ulevovat nadávkami a vulgarismy, ji vydrželi mít ponořenou mnohem déle.
Smějte se – Pěstujte vztahy a vyhledávejte aktivity, které vám přinášejí radost a často vás rozesmějí. Srdečný smích má na nás výrazně pozitivní vliv. Snižuje koncentraci stresových hormonů a naše srdeční aktivita po 1 minutě smíchu odpovídá 10 minutám ostré jízdy na rotopedu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.