Kolik hodin jste v posledním týdnu věnovali svým koníčkům? Přináší vám práce stejné potěšení jako před půlrokem? Nebo vás poslední dobou spíš vyčerpává a nervuje? To jsou jen některé otázky, které napovědí, že se problémy blíží. V extrémním případě pak mohou přerůst až v syndrom vyhoření, kterým prý trpí každý 5. Čech. Proč jsou mezi zasaženou pětinou často i marketéři a co v takové situaci dělat?
Z výzkumu Psychiatrické kliniky, která tuto nemoc sleduje od roku 2015, vyplývá, že intenzivnější symptomy můžeme pozorovat přibližně u 20 % populace. Nejvíce ohroženou skupinou jsou přitom vrcholoví manažeři, řídicí pracovníci s velkou odpovědností a střední a nižší manažeři. Regály knihkupectví, které se prohýbají pod tíhou publikací „jak být ještě úspěšnější“ a „jak toho stihnout co nejvíce“ tak pomalu doplňují i tituly, které doporučují zvolnit a pomáhají se zvládáním stresu.
Podle výzkumu zažilo symptomy syndromu vyhoření až 53 % manažerů v Česku. Začíná to často nevině. Člověk se pouští do nové práce plný nadšení, chce se před ostatními dobře uvést a nabalující se úkoly bere jako výzvu. Postupně toho řeší víc a víc, roste jeho zodpovědnost a spolu s ní i pracovní nasazení. Pokud nechce nebo nezvládá některé činnosti delegovat, nepěstuje mimopracovní zájmy, neudržuje kontakty s lidmi kromě svých kolegů a nemyslí na odpočinek, může to být přesně ta chvíle, kdy se všechno zlomí.
Nemoc se ale mnohdy rozvíjí plíživě. Lidé ani nezaznamenají, kdy přesně nastal zlom a oni namísto příjemné rozjařenosti začali pociťovat stres a napětí. Kdy se jim víkendy zaplnily prací a večerní četbu nahradilo promýšlení plánů na další den.
Marketéři, podnikatelé a manažeři jsou často vystaveni dlouhodobému působení stresujících podnětů, které mohou vést až k pocitu vyhoření. Jejich profese navíc zahrnuje práci s lidmi a jejich úspěch se mnohdy odvíjí od hodnocení druhých. To jsou další faktory, které hrají do karet syndromu vyhoření. Rizikové jsou totiž především ty profese, ve kterých musejí lidé jednat s dalšími lidmi, zvládat vypjaté situace a poradit si často se silnými lidskými emocemi. Ne vždy je navíc jejich úsilí dostatečně oceněno – a to jak v rovině finanční, tak i emoční.
Syndrom vyhoření častěji postihuje ambiciózní jedince, perfekcionisty a lidi, kteří jsou obětaví, empatičtí a citliví. Mnohdy jsou v práci označováni za „srdcaře“, kteří by se pro firmu rozkrájeli. Vídáte je v kanceláři ráno i večer, takže jim často chybí čas na vlastní zájmy, rodinu a přátele. Podle čeho pak například poznáte, že se možná blíží jejich krize?
Pokud vašeho kolegu vystihuje hned několik bodů, ukažte, že si o něho děláte starost, proberte s ním jeho práci a nabídněte pomocnou ruku. Pokud chcete vědět, jak si stojíte vy sami, můžete vyzkoušet také některý z dotazníků. Jeden vytvořil přímo Freudenberger – otec myšlenky vyhoření – s dalším přišla jeho pokračovatelka Christina Maslachová. Na internetu pak najdete i mnoho dalších, méně či více spolehlivých diagnostických testů, které vám poskytnou alespoň základní obrázek o tom, jak si stojíte.
Velkou roli hraje, jaké pracovní podmínky pro vás zaměstnavatel vytvoří. Ideální je, když vám naslouchá a rozvíjí ve firmě prostředí, kde je možné otevřeně mluvit o problémech a kde se dbá na rozumnou míru zatížení jednotlivců. To ale nemůžete vždy zcela ovlivnit. Co ale rozhodně můžete:
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 3 dny
Před 3 dny