Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Komunikace trochu jinak: Co vše o sobě říkáme při prosté konverzaci? A co teprve při té obchodní?

Bc. Martin Otáhal
Před 12 roky

Jak komunikujeme s okolím? Není to pouze díky naší slovní zásobě a uměním mluvit s ostatními lidmi. Další komunikací, pomocí které o sobě něco říkáme, je vše, co nelze vyjádřit slovy. Naše pohyby, postavení těla a gesta, to vše je součástí neverbální komunikace.

Každý správný podnikatel by měl znát nejen tyto základní komunikační kanály, ale měl by se je i naučit ovládat. Znalost neverbální komunikace dopomůže k lepšímu poznání potencionálního obchodního partnera. Dále vám schopnost ovládat neverbální komunikaci zajistí lepší vystupování při jednání s různými lidmi.

Mezi způsoby neverbální komunikace patří:

  • proxemika,
  • posturologie,
  • kinezika,
  • gestika,
  • haptika,
  • mimika,
  • pohledy,
  • lidský hlas.
V tomto článku si povíme, co vlastně tyto pojmy znamenají.

Co vše na nás prozradí…

Proxemika se zabývá studiem vzdáleností komunikujících osob a z ní plynoucích sdělení. Každý člověk má tzv. osobní zóny a podle nich se tak i chová. Svou vzdáleností můžete zjistit, zdali působíte důvěryhodně či naopak můžete prozradit váš názor na komunikující osobu.

Inzerce

Posturologie je řeč našeho těla (držení těla, fyzických postojů). Tato komunikace probíhá neustále. Při chůzi, stání, sezení, ale i vleže. Svým tělem člověk popisuje nejen, jak se sám právě cítí, ale i jak vnímá rozhovor či zda chce prosadit svůj názor apod.

Kinezika se zabývá sdělováním informací pomocí pohybů končetin, těla, krku a hlavy. Tato komunikace dokáže zjistit, zdali se komunikující cítí uvolněně, neboť bezděčné pohyby končetin jsou odůvodněny napětím svalů. Opět tím o sobě můžeme prozradit více, než chceme.

Gestika jsou naučené pohybové projevy, symboly a znaky. Gesta jsou především pohyby rukou, která doprovází řeč, anebo ji nahrazují. Pomocí gest ovšem dokážeme zjistit emoce komunikujících (radost, nelibost, souhlas, apod.).

Haptika jsou sdělení, která předáváme pomocí kontaktu s druhou osobou. Tato komunikace probíhá spíše u osob, které se znají lépe. Mezi haptické kontakty zařazujeme působení tlaku, tepla, chladu, bolesti či chvění.

Mimika sděluje informace osobě, se kterou komunikujeme, pomocí výrazu obličeje. Obličej je hned po řeči druhým nejdůležitějším komunikačním prostředkem. Pomocí mimik lze sdělit mnoho informací, jako je štěstí, nejistota, strach, spokojenost, zájem a mnoho dalších.

Pohledy vyjadřují sdělení pomocí očního kontaktu. Řeč pohledů patří mezi nejpoužívanější neverbální způsoby komunikace. Při pohledu jde například o jeho zaměření, délku a frekvenci očního kontaktu nebo o úhel pootevření víček.

Lidský hlas patří k neverbální komunikaci jako expresivní vyjádření mluvené řeči. Na lidském hlase si všímáme hlasitosti, tempa, výšky a barvy hlasu, intonace, tónu a rytmu řeči.

Čeho si při komunikaci všímat?

Při schůzce na obědě či v kanceláři, kde komunikujete vsedě, si nejvíce všímejte posedu člověka, se kterým hovoříte. Založené ruce či zkřížené nohy značí, že se člověk necítí dobře a nebude se s ním dobře vyjednávat. V tomto případě můžete osobě situaci zpříjemnit a získat tím jeho důvěru. Další informace získáme především z mimiky, hlasu a pohledů. Člověk, který se spíše dívá do země než na vás, nepůsobí důvěryhodně.

Každá varianta neverbální komunikace v sobě obsahuje mnoho informací, které lze o člověku zjistit. Konkrétní významy jednotlivých gest, mimik a pohybů se mohou u jedinců lišit. A proto nejlepším možným způsobem poznávání neverbální řeči je nebát se a komunikovat!

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Bc. Martin Otáhal

Správce financí neziskové organizace United Games of Nations – Czech Republic. Jinak student ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity s básnickým střevem.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
josef-jelinek-web

125 let na trhu, v Česku tržby 955 milionů. Jak funguje byznys spotřebičů Miele? | Josef Jelínek

juraj-harkabuzik-web

Kde dělá vaše zákaznická podpora chyby? Odpoví mystery shopping | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

marek-odehnal-web

DIP majitelům firem umožňuje investovat. Jak to funguje? | Marek Odehnal

vodak-huba-web

Česká e-commerce: Jak je na tom podle Heureky a Shoptetu? | Michal Vodák a Samuel Huba

Premium
dalibor-cicman-web

Dalibor Cicman (GymBeam): Jak nastavit management a strukturu firmy?

petr-macek-web

Jak vybrat firemní systém pro malou firmu?| Petr Macek (Caflou)

Premium
adela-zugarova-web

Praží a prodávají kávu za desítky milionů. Jak roste Dos Mundos? | Adéla Zugarová

jiri-jemelka-web

Prodej firmy pohledem kupce. Co ho nejvíc zajímá? | Jiří Jemelka (JPF)