Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Komunikace trochu jinak: Co vše o sobě říkáme při prosté konverzaci? A co teprve při té obchodní?

Jak komunikujeme s okolím? Není to pouze díky naší slovní zásobě a uměním mluvit s ostatními lidmi. Další komunikací, pomocí které o sobě něco říkáme, je vše, co nelze vyjádřit slovy. Naše pohyby, postavení těla a gesta, to vše je součástí neverbální komunikace.

Inzerce

Každý správný podnikatel by měl znát nejen tyto základní komunikační kanály, ale měl by se je i naučit ovládat. Znalost neverbální komunikace dopomůže k lepšímu poznání potencionálního obchodního partnera. Dále vám schopnost ovládat neverbální komunikaci zajistí lepší vystupování při jednání s různými lidmi.

Mezi způsoby neverbální komunikace patří:

  • proxemika,
  • posturologie,
  • kinezika,
  • gestika,
  • haptika,
  • mimika,
  • pohledy,
  • lidský hlas.
V tomto článku si povíme, co vlastně tyto pojmy znamenají.

Co vše na nás prozradí…

Proxemika se zabývá studiem vzdáleností komunikujících osob a z ní plynoucích sdělení. Každý člověk má tzv. osobní zóny a podle nich se tak i chová. Svou vzdáleností můžete zjistit, zdali působíte důvěryhodně či naopak můžete prozradit váš názor na komunikující osobu.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Posturologie je řeč našeho těla (držení těla, fyzických postojů). Tato komunikace probíhá neustále. Při chůzi, stání, sezení, ale i vleže. Svým tělem člověk popisuje nejen, jak se sám právě cítí, ale i jak vnímá rozhovor či zda chce prosadit svůj názor apod.

Kinezika se zabývá sdělováním informací pomocí pohybů končetin, těla, krku a hlavy. Tato komunikace dokáže zjistit, zdali se komunikující cítí uvolněně, neboť bezděčné pohyby končetin jsou odůvodněny napětím svalů. Opět tím o sobě můžeme prozradit více, než chceme.

Gestika jsou naučené pohybové projevy, symboly a znaky. Gesta jsou především pohyby rukou, která doprovází řeč, anebo ji nahrazují. Pomocí gest ovšem dokážeme zjistit emoce komunikujících (radost, nelibost, souhlas, apod.).

Haptika jsou sdělení, která předáváme pomocí kontaktu s druhou osobou. Tato komunikace probíhá spíše u osob, které se znají lépe. Mezi haptické kontakty zařazujeme působení tlaku, tepla, chladu, bolesti či chvění.

Mimika sděluje informace osobě, se kterou komunikujeme, pomocí výrazu obličeje. Obličej je hned po řeči druhým nejdůležitějším komunikačním prostředkem. Pomocí mimik lze sdělit mnoho informací, jako je štěstí, nejistota, strach, spokojenost, zájem a mnoho dalších.

Pohledy vyjadřují sdělení pomocí očního kontaktu. Řeč pohledů patří mezi nejpoužívanější neverbální způsoby komunikace. Při pohledu jde například o jeho zaměření, délku a frekvenci očního kontaktu nebo o úhel pootevření víček.

Lidský hlas patří k neverbální komunikaci jako expresivní vyjádření mluvené řeči. Na lidském hlase si všímáme hlasitosti, tempa, výšky a barvy hlasu, intonace, tónu a rytmu řeči.

Čeho si při komunikaci všímat?

Při schůzce na obědě či v kanceláři, kde komunikujete vsedě, si nejvíce všímejte posedu člověka, se kterým hovoříte. Založené ruce či zkřížené nohy značí, že se člověk necítí dobře a nebude se s ním dobře vyjednávat. V tomto případě můžete osobě situaci zpříjemnit a získat tím jeho důvěru. Další informace získáme především z mimiky, hlasu a pohledů. Člověk, který se spíše dívá do země než na vás, nepůsobí důvěryhodně.

Každá varianta neverbální komunikace v sobě obsahuje mnoho informací, které lze o člověku zjistit. Konkrétní významy jednotlivých gest, mimik a pohybů se mohou u jedinců lišit. A proto nejlepším možným způsobem poznávání neverbální řeči je nebát se a komunikovat!

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Bc. Martin Otáhal

Správce financí neziskové organizace United Games of Nations – Czech Republic. Jinak student ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity s básnickým střevem.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

jiri-jemelka-web

Růst vs. ziskovost. Na co se zaměřit? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

Právě vyšlo

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Inzerce