Inzerce

Inzerce

Jak docílit toho, aby zákazník v průběhu realizace díla neměnil svou představu?

Většina z nás jistě zažila situaci, kdy je daná práce rozpracována a zákazník najednou přijde s novinkou, která znamená velké předělávání. Tato situace je nešťastná jak pro nás, tak pro samotného zákazníka, jelikož ve většině případů znamená oddálení termínu dodání díla a jeho prodražení. Této situaci lze částečně zabránit a právě vy sami to můžete hodně ovlivnit.

Inzerce

Abychom snížili riziko, že tento jev nastane, musíme splnit před zahájením samotné práce na díle několik kroků. Spousta z nás tyto kroky bere jako samozřejmost, jiní je berou za zdržování a považují je za zbytečnost. Názory jsou různé, ale sám za sebe doporučuji držet se těchto kroků.

Analýza díla

Před samotným zahájením práce by měla být vytvořena analýza díla. Taková analýza může obsahovat:

  • obsah díla,
  • způsob ovládání a způsob zobrazení,
  • technické parametry,
  • stanovení grafické podoby atd.

Např. při zadání díla „Firemní stránky pro prezentaci“ si někdo představí web s pěti položkami menu, jiní si představí propracované firemní stránky s aktualizovaným obsahem a dalšími možnostmi prezentace firmy. Musíme tedy na samotném počátku přesně stanovit, co by dílo mělo obsahovat a právě k tomuto účelu využíváme analýz.

Sami musíte myslet na to, co by v díle mohlo být navíc nebo jaká by mohla být další přidaná hodnota. I když zákazník předem řekne, že mu stačí jeho představa, tak jej vždy můžete ovlivnit tím, že mu budete prezentovat další návrhy. Může se stát, že právě v polovině vaší práce přijde s jedním z těchto nápadů, na které vy jste mysleli na již začátku, ale neřekli jste mu o tom. Snažte se proto ze začátku myslet na všechny možné rozšíření klientovy představy a prezentujte je.

Zjistěte připomínky těch, kteří budou s dílem pracovat

Velice důležité je také zjistit názory a připomínky těch, kteří budou s výsledným dílem pracovat. Pokud se jedná např. o předělání stávajícího díla na dílo nové, tak právě jeho uživatelé k němu budou mít nejvíce co říci. Co jim vyhovovalo nebo naopak, co se jim nelíbilo.

Ideálně byste si měli promluvit s lidmi na různých pozicích, kteří přijdou s dílem do styku. V případě redakčních systémů to může být administrátor, operátor, obsluha call centra, neregistrovaný návštěvník a další. Každý z těchto lidí vám může poskytnout jiný úhel pohledu,a čím více jich budete mít, tím lépe pro vás a pro výsledné dílo.

Zjištění fungování podobného díla

Častokrát se stane, že budete vytvářet dílo, které je již někde nějakým způsobem podobně zpracováno. Důležité je, abyste se na tato podobná díla podívali podrobně a mohli tak zhodnotit, co mají navíc, co je u nich špatně nebo čemu se vyvarovat.

Tuto část doporučuji nepodceňovat, jelikož právě zde můžete velice jednoduše přijít na nové kvalitní nápady a dojem z výsledného díla tak bude o stupně vyšší. Vaším úkolem není kopírovat již zpracovaná díla, ale posoudit, které kvalitní prvky obsahují a zda by nebyly pro vaše dílo přínosem.

Myslete na to, že obsah díla se může v průběhu práce změnit

Sami byste měli myslet na fakt, že se část díla nebo nějaký prvek může během práce změnit. Měli byste mít tuto možnost podchycenou ve smlouvě o dílo. Mnohdy je samotné jednání o navýšení ceny a data dodání velice nepříjemné, a proto je dobré na to myslet již od samotného začátku.

Doporučuji práci na jakémkoliv díle nepodcenit a udělat si přípravu, díky které se vyhnete případným předělávkám a klienta touto přípravou zaručeně ohromíte.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Nenechte si ujít

Premium
michal-krutis-web

Marketingová strategie středně velké firmy | Michal Krutiš

adam-neuberger-web

Nákup kryptoměn: Jak na něj? | Adam Neuberger (Probinex)

igor-strecko-web

Konsolidace na webhostingovém trhu | Igor Strečko (Webglobe)

Právě vyšlo

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

michal-vojak-web

Product Discovery: Neutrácejte peníze na nápady bez smyslu | Michal Voják (DesignDev)

Nejoblíbenější

Premium
petr-pouchly-web

Proč pro vás nechtějí pracovat špičkoví lidé? | Petr Pouchlý

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
jiri-janku-web

Poločas zakladatele eBRÁNY. Jiří Janků o přístupu k firmě

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

jan-rezac-web

Jan Řezáč: Založení agentury, finanční řízení firmy, růst v podnikání

michael-rostock-poplar-web

Michael Rostock – Poplar: Vítězové a poražení v byznysu, předpoklady úspěchu, trendy pro startupy

radkin-honzak-web

Radkin Honzák: Vysoké pracovní nasazení, skutečné vyhoření, vnitřní napětí