Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Jak docílit toho, aby zákazník v průběhu realizace díla neměnil svou představu?

Většina z nás jistě zažila situaci, kdy je daná práce rozpracována a zákazník najednou přijde s novinkou, která znamená velké předělávání. Tato situace je nešťastná jak pro nás, tak pro samotného zákazníka, jelikož ve většině případů znamená oddálení termínu dodání díla a jeho prodražení. Této situaci lze částečně zabránit a právě vy sami to můžete hodně ovlivnit.

Abychom snížili riziko, že tento jev nastane, musíme splnit před zahájením samotné práce na díle několik kroků. Spousta z nás tyto kroky bere jako samozřejmost, jiní je berou za zdržování a považují je za zbytečnost. Názory jsou různé, ale sám za sebe doporučuji držet se těchto kroků.

Analýza díla

Před samotným zahájením práce by měla být vytvořena analýza díla. Taková analýza může obsahovat:

  • obsah díla,
  • způsob ovládání a způsob zobrazení,
  • technické parametry,
  • stanovení grafické podoby atd.

Např. při zadání díla „Firemní stránky pro prezentaci“ si někdo představí web s pěti položkami menu, jiní si představí propracované firemní stránky s aktualizovaným obsahem a dalšími možnostmi prezentace firmy. Musíme tedy na samotném počátku přesně stanovit, co by dílo mělo obsahovat a právě k tomuto účelu využíváme analýz.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Sami musíte myslet na to, co by v díle mohlo být navíc nebo jaká by mohla být další přidaná hodnota. I když zákazník předem řekne, že mu stačí jeho představa, tak jej vždy můžete ovlivnit tím, že mu budete prezentovat další návrhy. Může se stát, že právě v polovině vaší práce přijde s jedním z těchto nápadů, na které vy jste mysleli na již začátku, ale neřekli jste mu o tom. Snažte se proto ze začátku myslet na všechny možné rozšíření klientovy představy a prezentujte je.

Zjistěte připomínky těch, kteří budou s dílem pracovat

Velice důležité je také zjistit názory a připomínky těch, kteří budou s výsledným dílem pracovat. Pokud se jedná např. o předělání stávajícího díla na dílo nové, tak právě jeho uživatelé k němu budou mít nejvíce co říci. Co jim vyhovovalo nebo naopak, co se jim nelíbilo.

Ideálně byste si měli promluvit s lidmi na různých pozicích, kteří přijdou s dílem do styku. V případě redakčních systémů to může být administrátor, operátor, obsluha call centra, neregistrovaný návštěvník a další. Každý z těchto lidí vám může poskytnout jiný úhel pohledu,a čím více jich budete mít, tím lépe pro vás a pro výsledné dílo.

Zjištění fungování podobného díla

Častokrát se stane, že budete vytvářet dílo, které je již někde nějakým způsobem podobně zpracováno. Důležité je, abyste se na tato podobná díla podívali podrobně a mohli tak zhodnotit, co mají navíc, co je u nich špatně nebo čemu se vyvarovat.

Tuto část doporučuji nepodceňovat, jelikož právě zde můžete velice jednoduše přijít na nové kvalitní nápady a dojem z výsledného díla tak bude o stupně vyšší. Vaším úkolem není kopírovat již zpracovaná díla, ale posoudit, které kvalitní prvky obsahují a zda by nebyly pro vaše dílo přínosem.

Myslete na to, že obsah díla se může v průběhu práce změnit

Sami byste měli myslet na fakt, že se část díla nebo nějaký prvek může během práce změnit. Měli byste mít tuto možnost podchycenou ve smlouvě o dílo. Mnohdy je samotné jednání o navýšení ceny a data dodání velice nepříjemné, a proto je dobré na to myslet již od samotného začátku.

Doporučuji práci na jakémkoliv díle nepodcenit a udělat si přípravu, díky které se vyhnete případným předělávkám a klienta touto přípravou zaručeně ohromíte.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Nenechte si ujít

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Nejčastější chyby a nevyužité příležitosti | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

jiri-jemelka-web

Jak budovat management ve firmě? | Jiří Jemelka (JPF)

Právě vyšlo

Premium
samuela-davidova-web

Práce na dálku v praxi. Česká Remote Girl o životním stylu budoucnosti | Samuela Davidova

denisa-vavrova-web

E-mail marketing v e-shopu NEBBIA store | Denisa Vávrová (SmartEmailing.cz)

jana-sopoci-web

Jak řídit projekty pro klienty, když tvoříte rodokmeny? | Jana Sopóci

Nejoblíbenější

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

jakub-nesetril-web

Jakub Nešetřil (Apiary): Růst startupu, obchodní model, začátky v Americe

Premium
vit-horky-web

Jak prodat firmu? Příběh Brand Embassy | Vít Horký

michal-koubek-10-web

Michal Koubek: Služby pro zákazníky e-shopů jako nový zdroj příjmu firmy

Inzerce