Většina z nás jistě zažila situaci, kdy je daná práce rozpracována a zákazník najednou přijde s novinkou, která znamená velké předělávání. Tato situace je nešťastná jak pro nás, tak pro samotného zákazníka, jelikož ve většině případů znamená oddálení termínu dodání díla a jeho prodražení. Této situaci lze částečně zabránit a právě vy sami to můžete hodně ovlivnit.
Abychom snížili riziko, že tento jev nastane, musíme splnit před zahájením samotné práce na díle několik kroků. Spousta z nás tyto kroky bere jako samozřejmost, jiní je berou za zdržování a považují je za zbytečnost. Názory jsou různé, ale sám za sebe doporučuji držet se těchto kroků.
Před samotným zahájením práce by měla být vytvořena analýza díla. Taková analýza může obsahovat:
Např. při zadání díla „Firemní stránky pro prezentaci“ si někdo představí web s pěti položkami menu, jiní si představí propracované firemní stránky s aktualizovaným obsahem a dalšími možnostmi prezentace firmy. Musíme tedy na samotném počátku přesně stanovit, co by dílo mělo obsahovat a právě k tomuto účelu využíváme analýz.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Sami musíte myslet na to, co by v díle mohlo být navíc nebo jaká by mohla být další přidaná hodnota. I když zákazník předem řekne, že mu stačí jeho představa, tak jej vždy můžete ovlivnit tím, že mu budete prezentovat další návrhy. Může se stát, že právě v polovině vaší práce přijde s jedním z těchto nápadů, na které vy jste mysleli na již začátku, ale neřekli jste mu o tom. Snažte se proto ze začátku myslet na všechny možné rozšíření klientovy představy a prezentujte je.
Velice důležité je také zjistit názory a připomínky těch, kteří budou s výsledným dílem pracovat. Pokud se jedná např. o předělání stávajícího díla na dílo nové, tak právě jeho uživatelé k němu budou mít nejvíce co říci. Co jim vyhovovalo nebo naopak, co se jim nelíbilo.
Ideálně byste si měli promluvit s lidmi na různých pozicích, kteří přijdou s dílem do styku. V případě redakčních systémů to může být administrátor, operátor, obsluha call centra, neregistrovaný návštěvník a další. Každý z těchto lidí vám může poskytnout jiný úhel pohledu,a čím více jich budete mít, tím lépe pro vás a pro výsledné dílo.
Častokrát se stane, že budete vytvářet dílo, které je již někde nějakým způsobem podobně zpracováno. Důležité je, abyste se na tato podobná díla podívali podrobně a mohli tak zhodnotit, co mají navíc, co je u nich špatně nebo čemu se vyvarovat.
Tuto část doporučuji nepodceňovat, jelikož právě zde můžete velice jednoduše přijít na nové kvalitní nápady a dojem z výsledného díla tak bude o stupně vyšší. Vaším úkolem není kopírovat již zpracovaná díla, ale posoudit, které kvalitní prvky obsahují a zda by nebyly pro vaše dílo přínosem.
Sami byste měli myslet na fakt, že se část díla nebo nějaký prvek může během práce změnit. Měli byste mít tuto možnost podchycenou ve smlouvě o dílo. Mnohdy je samotné jednání o navýšení ceny a data dodání velice nepříjemné, a proto je dobré na to myslet již od samotného začátku.
Doporučuji práci na jakémkoliv díle nepodcenit a udělat si přípravu, díky které se vyhnete případným předělávkám a klienta touto přípravou zaručeně ohromíte.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 4 dny
Před 4 dny
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 6 měsíců
Před 6 měsíců
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem