Připravujete se na expanzi do zahraničí? Chodí vám dnes podstatné množství návštěv z vyhledávačů? V tomto rozhovoru s Martinem Kůrou probereme, jak dělat SEO i mimo Českou republiku.
Inzerce
Martin Kůra se specializuje na mezinárodní SEO. Pomáhá firmám získat přední pozice ve vyhledávačích i za hranicemi. Mezi referencemi má např. Albixon, London Theatre Direct a různé české startupy s globálními ambicemi: např. Legito nebo Edookit.
Co se dozvíte?
V čem se liší lokální a mezinárodní SEO?
Jak se prosadit ve vyhledávačích v zahraničích?
Pomohou nám v zahraničí přední pozice v českých vyhledávačích?
Na jaké doméně stavět zahraniční verzi našeho webu?
Jak porazit konkurenci v zahraničí?
Martine, je české SEO od toho zahraničního v něčem specifické? Myslím, že to nejlépe charakterizuje jeden dotaz, který jsem nedávno dostal. Prý jednomu klientovi v Česku velmi dobře fungují zbožové srovnávače typu Heureka, a tak ho zajímá, zda by se nešlo dostat na nějakou obdobu Heureky v USA. Samozřejmě to je úplně špatný přístup. Američan nebude kupovat u neznámého brandu jen proto, že je zboží o dolar levnější. Když chce slevu, půjde na Amazon, kde získá cokoliv za dumpingové ceny. Nebo žádnou slevu nechce a nakoupí v obchodě, kterému věří.
Když dělám SEO pro e-shop v USA, snažím se v podstatě vybudovat malý lovebrand, ovládnout velmi úzkou niku a hodně pracovat s vracejícími se uživateli. Podle mě největší specifikum je nutnost znát dobře daný trh, jeho kulturní a nákupní zvyklosti. Dál taky využívám moje zkušenosti z oblasti lokalizací webů, což je můj původní obor.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
V Česku máme Seznam.cz. Často se říká, že SEO specialisté dělají něco pro Google a něco pro Seznam. A že jim to komplikuje práci. Znamená to tedy, že SEO v zahraničí je jednodušší? V tomto ohledu asi ano. O to složitější jsou pak trhy, kde ani Google nemá majoritu. Hodně si tu na Seznam stěžujeme. Přitom existují trhy, např. Čína, kde vyhledávače hledí na úplně jiné faktory a někdy se stává, že vám web nezaindexují vůbec. Když máte „štěstí”, tak jenom homepage. To je pak úplně jiné SEO, než na které jsme tu zvyklí.
Na co třeba hledí? Věřím, že si to hodně našich čtenářů nedokáže představit… Třeba právě u čínského vyhledávače Baidu hraje velkou roli právě homepage, kde je dobrou praxí umístit maximum informací na úkor přehlednosti. Tamní uživatelé to snesou, jelikož jsou zvyklí hodně scrollovat. Další výhodou je vládní licence, tzv. ICP, která dává webům jistou výhodu. Umístění serveru je také něco, co hodně řeším, protože tento vyhledávač má svůj seznam “zakázaných” IP adres, které u něj mají z minulosti nějaký černý puntík. Vyplatí se také zkontrolovat, zda Baidu neprovozuje podobnou službu, jakou je váš web – v tom případě většinou shledá, že váš web má „nedostatečnou hodnotu pro uživatele” a web raději nezaindexuje.
Když se budeme bavit jen o Googlu, liší se nějak náročnost získání předních pozic v přirozeném vyhledávaní u nás a v jiných státech? Především by se mělo lišit vnímání onoho termínu “přední pozice”. Na konkurenčních trzích můžete na přední pozice na obecné fráze typu wedding photography rovnou zapomenout. Takové poptávky už z dálky odmítám.
Co na konkurenčních trzích funguje velmi dobře, je najít si svou úzkou niku, ve které jste lepší než jakákoliv konkurence, a na ni cílit. Z hlediska SEO se vyplatí cílit nejdřív na long-tailová klíčová slova a časem, když přesvědčíte své publikum, že jste lepší než konkurence, se můžete dostat i na velmi konkurenční, ale relevantní fráze.
Dobře, zůstaňme u toho příkladu. Pokud tedy mám zapomenout na frázi wedding photography a mám si najít nějakou niku, na co tedy mám cílit? V tomto případě může svatební fotograf svou cizojazyčnou prezentaci postavit např. na portfoliu a sbírat návštěvnost v “See” fázi – pokud má v portfoliu svatební fotografie na zámku, může cílit na klíčová slova spojená se svatbou na zámku. S touto návštěvností může dále dlouhodobě pracovat pomocí mailingu či remarketingu a budovat tak vlastní mikrobrand. Může získat relevantní návštěvnost z více kanálů a na větší množství klíčových slov. Tato cesta je relativně jednodušší, než posedlost jedním konkurenčním klíčovým slovem. Jak moc má být tato nika úzká, to záleží na objemu hledanosti – na některých větších trzích je možné získat i na klíčová slova typu “svatby ve Francii na zámku” stovky návštěvníků.
Daří se českým značkám prosazovat i v zahraničních vyhledávačích? Určitě ano, hlavně tedy těm, které si uvědomují, že to není jen o tom, zda si platí nějakého SEO specialistu, ale o mnoha dalších věcech. O síle brandu, kvalitním produktu, jasně definované cílovce. Pokud jsou tyto věci v pořádku, pak není důvod, aby se česká značka neprosadila v zahraničních vyhledávačích. Zahraničí není nějaká terra incognita, je to jen o přístupu, myšlení, nehledání zkratek.
Poměrně častou chybou je podceňování úvodní přípravy. Řada českých značek se domnívá, že jim pomůže vybudovaná autorita a pozice webu v Česku. Z vlastní zkušenosti vím, že to bývá i na škodu. Je to podobné, jako kdyby pan Jančura přijel do New Yorku za provozovatelem žlutých taxi a řekl “tak od teď tady budou jezdit žluté autobusy, protože já jsem Radim Jančura.” Nejdříve se tedy zabýváme rebrandingem a přípravou firmy na expanzi, poté odkazovým portfoliem a strategií a až pak řešíme “to” SEO.
Pokud mám dneska web na .CZ doméně a chci expandovat do zahraničí, co bych měl udělat jako první? V první řadě si uvědomit, jestli je váš business lokální (tedy např. restaurace, hotel nebo exit game). Pokud tomu tak je a cizinci vás vyhledávají ve spojitosti s lokalitou (např. exit game prague), pak si s .CZ doménou bez problému vystačíte. Jako další krok si vytvořte jazykové mutace v podadresářích (např. doména.cz/en/, doména.cz/de/) a nechte si váš web lokalizovat – včetně formulářů, abyste cizince neodradili položkami typu “PSČ” apod.
Pokud je váš business naopak globálního charakteru, např. mobilní aplikace, globální společnost s více pobočkami či e-shop, tam už je to hodně individuální. Neobejdete se bez hlavního brandového webu, který bývá v angličtině a na .COM nebo .ORG doméně, a dalších mutací podle zemí či jazyků, na které cílíte. Brandový globální web by pak měl obsahovat co nejméně lokálních prvků typu telefonní čísla, mapy, propojení s lokálními zápisy apod. Tyto můžou globální prezenci spíše uškodit.
Tomu rozumím a vcelku si dokáži představit, kdy se více hodí .CZ doména a kdy třeba .COM. Zajímá mě ale, co mám dělat v případě, že mám dnes český e-shop, začínám s expanzí na zahraniční trh a chci získat zákazníky z vyhledávačů. Čím mám začít? Záměrně pomíjím zřejmé věci typu dobrý business plán a fakt, že je o mé produkty na daném trhu vůbec zájem. Základem kvalitní prezentace v zahraničí je bezesporu kvalitní obsah.
Obyčejný překlad vám zajistí a) přesnost, b) gramatickou správnost. Výkon z hlediska marketingu ale s překladem nepřichází v dárkovém balení. V zásadě dva možné přístupy zde jsou lokalizace, kdy se v podstatě zachová struktura obsahu a přizpůsobují se jednotlivé položky (termíny) – reálie, formulářové položky, ISO normy, časová pásma, ceny, způsoby dopravy apod.
Další možnou metodou je adaptace, která je sice náročnější, ale v dlouhodobém měřítku efektivnější. Zde se řeší uživatelské testování, UX, klíčová slova, průzkumy, kulturní a nákupní zvyklosti apod. Na základě těchto poznatků se pak přizpůsobuje layout stránky a informační architektura celého webu.
Kterou z těchto metod zvolit, to záleží na fázi expanze a také jak velký máte na daný trh rozpočet. A také jak specifický je trh, na který cílíte..
Pokud se ještě vrátíme k té doméně, je tedy obecně lepší jeden web na jedné mezinárodní doméně, nebo více webů s konkrétními doménami? Více webů znamená více práce a více nákladů. Záleží tedy, kolik úsilí chcete jednotlivým doménám (trhům) věnovat. Pokud teprve začínáte, pak je vhodnější varianta jedna doména a jazykové adresáře. Postupným sbíráním dat a jejich vyhodnocováním pak získáte jasnější představu o svých zákaznících a můžete tvořit personalizované a lokalizované weby na lokálních doménách.
Martin Kůra
Jak by se měl lišit obsah těchto webů? Stačí obsah jen přeložit? Jak kdy a jak co. Pokud má každý trh jiná očekávání, pak s pouhým překladem neuspějete. Překlady zní někdy velmi cizokrajně nebo někdy i komicky – na výsledcích se to pak hodně projeví. Oblíbeným příkladem je výprodej Hoven na způsob IKEA.
Na druhou stranu, pokud vlastníte e-shop s tisíci produkty, pak je vhodnějším přístupem lokalizace. Doporučuji využívat lokalizační CAT nástroje a vybrat si překladatelskou agenturu, která má s lokalizacemi zkušenosti. Prostý překlad se hodí snad jen v případě technických manuálů a obchodních podmínek, kde je kladen důraz na přesnost na úkor “výkonu”.
Na zahraničním trhu pravděpodobně bude už zavedená konkurence. Jak může úplně nový web uspět a třeba ji předběhnout ve vyhledávačích? Pro každý trh platí trochu něco jiného. Např. v USA, kde jsou uživatelé otevřenější, dobře funguje metoda skyscraper. Zjednodušeně řečeno, zmapujete si konkurenci, která se umísťuje na klíčová slova, na která chcete cílit. Podíváte-li se na stávající obsah optikou cílového publika, pak můžete vyhmátnout jeho slabiny a následně vytvořit obsah, který je kvalitnější, obsáhlejší, srozumitelnější, ověřitelnější nebo má atraktivnější formát.
Takto je možné porazit i velmi významné hráče. Ovšem tato metoda funguje hlavně na liberálnějších trzích – uživatelé musí být ochotni číst a sdílet obsah neznámého brandu.
Jak mám zjistit, co funguje zrovna pro ten trh, na který expanduji? Průzkumy, zkušenostmi, testováním a strategií, která z těchto poznatků vychází. Strategie by neměla jít proti zvyklostem daného trhu, proto doporučuji spolupracovat s někým, kdo daný trh zná. V praxi se to projevuje tak, že při cílení na Azerbajdžán nezapomenu vytvořit ruskou mutaci anebo že nebudu Japonci nabízet, ať si koupí tři páry bot. Nebo třeba že ne ve všech anglicky mluvících zemích slaví Vánoce, tudíž ne vždy s vánočními akcemi pochodím. To jsou věci, které z uživatelských průzkumů nezjistíte, protože respondenti je považují za samozřejmost a do odpovědí je neuvedou.
Zvládnou mi s tím pomoci i čeští SEO specialisté, nebo je lepší poptat specialisty přímo z konkrétního trhu? Obojí má svá úskalí. Specialisté z konkrétního trhu jsou většinou dražší a tedy méně efektivní pro české zákazníky. Často jsem se setkal i s tím, že zahraniční SEO specialista vůbec nepochopil produkt zákazníka, a tudíž ho ani nedokázal efektivně propagovat.
Čeští SEO specialisté pak často mají jen lokální zkušenosti a zahraniční trhy ze začátku hodně podcení. Mně se osvědčilo znát dobře kulturní specifika daného trhu a mít rodilého mluvčího, se kterým můžu spolupracovat na dílčích úkolech. Rozhodně ale nehraje roli geografické umístění toho či jiného týmu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.