Myšlenkové mapy skrývají ohromný potenciál, který může být využit každým z nás. Jde o nástroj, který myšlenky nejen zachytí, ale také motivuje jejich tvorbu. Není to schéma; mapa zachycuje proces a má „kouzelnou“ moc – je srozumitelná bez ohledu na věk, jazyk nebo kulturní prostředí. Jak mapy využívat ve svém podnikání? Právě to vám poradí tento článek.
Inzerce
Na začátek je nutné říct, že k vytvoření myšlenkové mapy vůbec nepotřebujete počítač. Mnoho lidí se cítí svobodněji, když si vezmou velký bílý papír, barevné pastelky či fixy a začnou tvořit. Ostatně tak to doporučuje Tony Buzan, velký propagátor myšmap, ve své knize Myšlenkové mapy. Jenže pak jsou lidé, kteří to s pastelkami neumí, ale také chtějí být tvořiví. Těm pak pomohou softwarové aplikace, které si představíme.
Co je a není myšlenková mapa a jak vzniká
„Správná“ myšlenková mapa není organizačním schématem, nýbrž – na rozdíl od schématu – zachycuje proces a výsledek myšlení. Vychází přitom z ústřední myšlenky, k níž autor pomocí větví (či chapadel) připojuje další nápady. Ty přitom vzájemně souvisejí (více či méně), rozvíjejí se, třepí, odkazují na sebe, „obalují“ hlavní téma nebo se od něj zcela odpoutají. Mapa je nástrojem, jak zachytit různé myšlenky a nerezignovat přitom na strukturu, kterou máme podvědomě zafixovanou jako nutnost. Není to nutnost – proto je možné větve různě přesouvat a „strukturu“ tak měnit.
Slovo „struktura“ ale není přesné, protože přínos map spočívá v tom, že je žádná struktura neomezuje. Jde spíše o nezbytně minimální organizaci informací, jež odpovídá přírodnímu principu větví, kořenů či končetin. Je natolik srozumitelná a funkční, že je použitelnější než umělé struktury (schémata, seznamy, výčty). Pokud během svých zápisků vytvoříte seznam, zpětně do něj moc informací už nepřipíšete – nebudete mít dostatek místa. Pokud místo mít budete (elektronický dokument), seznam bude za chvíli nepřehledný. Text se také přirozeně shromažďuje v levé části dokumentu. Tomu mapa odolává – vždy je ještě možné najít místo, kam lze přidat další větev, a vždy to bude srozumitelné.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
XMind – univerzální program pro vytváření myšlenkových map
Autor článku považuje XMind za nejlepší program, který zatím vyzkoušel. Výsledné mapy vypadají profesionálně a mají určitou estetiku – dobře se na ně dívá. Novou větev založíte stiskem klávesy Ins, smažete ji klávesou Del. Větve mohou být označeny pomocí ikon s významem (markers). Lze tak stanovit průběh činnosti, prioritu, vzájemně je odlišit (hvězdičky, vlajky), přidat výzvu k akci či hodnocení (telefon, vykřičník, bombu, žárovku, tiskárnu apod.).
Do políčka větve lze přidat obrázky, soubory, v placené verzi i zvukové poznámky. Větve lze ohraničovat (boundary), sdružovat (summary) či vzájemně propojovat (šipka relationship). Samozřejmostí je formátování vzhledu – parametrů písma, větví i dalších prvků. Práce s programem je kreativní, aplikace neklade uživateli odpor a mapu lze vytvořit velmi rychle.
Vytvoření nové myšlenkové mapy v XMind
Import dat zřejmě postačí, pokud jej vůbec uživatelé ve větší míře potřebují – lze načíst dokumenty z programů FreeMind a MindJet, které patří v oboru mezi ty známé. Lze také načítat vlastní sady ikon (markers) nebo si je vytvořit. Viz článek Add your own markers and share marker package na blogu vývojářů. Na webu Xmind.net běží služba Library pro sdílení map. Prohlížeč mapy lze vložit (embedovat) do webové stránky, nicméně bohužel jde jen o prohlížení obrázku, mapa není interaktivní.
Poměrně nedostačující jsou ovšem exportní možnosti – zatím neexistuje způsob, jak mapu v její interaktivní podobě dostat na webové stránky. Aplikace dokáže exportovat PDF a obrázek (což je de facto totéž), textovou osnovu nebo hypertextovou osnovu. Propojení hypertextu a atraktivního vzhledu (třeba na bázi HTML5 a CSS3) zatím chybí – nicméně je to open source, takže kdokoliv má možnost takovou aplikaci vytvořit. Sympaticky jednoduché je zkopírování celé mapy do schránky pomocí Ctrl-c a její vložení v textové struktuře do jiného programu (Ctrl-v).
Program ze stáhnout bezplatně, patří mezi open-source aplikace. Existují i placené verze, které obsahují mj. více možností pro export a import dokumentů, Ganttův diagram, sledování úkolů a použití mapy v prezentačním režimu. Ale i v případě základní verze jde o skvělý nástroj pro každého studenta, neřkuli podnikatele.
Open-source software patří do tzv. svobodného softwaru (anglicky free software, nezaměňovat s freeware). Svobodný software je vydáván s licencemi, které uživateli umožňují volné šíření softwaru, jeho prodávání, úpravy a přispívání do vývoje. Předpokladem je dostupný zdrojový kód, který se označuje právě pojmem open source. V důsledku to znamená, že uživatel může software, včetně zdrojových kódů, získat zdarma a legálně.
Další aplikace pro vytváření map
XMind zaujal autora článku, ale není pochopitelně jedinou aplikací. Mezi velmi známé, volně šiřitelné programy patří také FreeMind a jeho klon FreePlane. Oba mají velké množství funkcí a pro ukládání rozšíření používají formát .mm (dokáže s ním pracovat také výše uvedený XMind). Nicméně pro začátečníka mohou být nepřehledné a příliš těžkopádné. Na druhou stranu poskytují možnosti, kterými jiné aplikace nedisponují, např. exportovat dokážou také ve formě appletů pro webové stránky. Existuje pro ně množství hotových map, doplňkových nástrojů nebo podpora v různých aplikacích (namátkou Moodle).
A jak mapy využít v podnikání? Nabízíme 5 nápadů
Myšlenkové mapy se staly mým důležitým pomocníkem. Už si bez nich nedokážu představit přípravu dokumentů, prezentací, článků nebo vyhodnocování myšlenek. Nechte se tedy inspirovat nápady k využití myšlenkových map. (A to jsme zatím zcela minuli mobilní platformu, kde mají své místo také.)
Plán jednání a záznam schůzky
Chystáte-li se na důležitou schůzku, která bude probíhat podle itineráře, vytvořte si myšlenkovou mapu, do níž budete průběh a výsledky zaznamenávat. Zapisovat budete úkoly plynoucí z jednání, faktické informace a subjektivní postřehy. Získáte tak skvělý záznam schůzky, který můžete později vzhledově vylepšit a s mapou dále pracovat (např. vyexportovat si jen úkoly). V průběhu schůzky máte před očima její osnovu, kterou se můžete řídit a na nic nezapomenete.
Ideální je mapa pro zachycení myšlenek v rámci brainstormingu.
Návrh webových stránek
Navrhněte nový web s využitím myšlenkových map. Jednu použijte pro návrhy vzhledu a jeho prvků (hlavní nabídka, vzhled tlačítek, typologie stránek apod.), druhou pro strukturu (strom a struktura obsahu), další pro funkce či použité moduly (newsletter, stahování souborů, statistiky apod.) Pracujte s mapami postupně, později je zkuste „myšlenkově propojit“ (např. typovou stránku vzhledu se strukturou). K tomuto účelu lze v XMindu používat listy v rámci jednoho dokumentu.
Mapu můžete využít pro vytvoření životopisu
SWOT analýza
Spojení myšlenkové mapy a SWOT analýzy se jeví jako ideální. Myšmapa vás nebude omezovat nějakými políčky či kvadranty. Pravidla pro vytvoření SWOT analýzy na nich ovšem nelpí. Vytvořte čtyři větve; během práce jen pohlídejte, aby dodržely pořadí podle písmen SWOT. V rámci každé větve můžete přidávat tolik nápadů, kolik chcete. Ve výsledku záleží na interpretaci analýzy a realizaci konkrétních kroků.
Postup prací a jejich rozdělení
Mapy lze využít pro základní stupeň projektového řízení. Asi nepůjde o nic složitého, protože k tomu mapy nejsou určeny, ale i minimální vizualizace povinností, zodpovědnosti, priorit a termínů může značně přispět k úspěchu společné práce (a třeba vyvolá potřebu používat nástroj jako Redmine). V tomto případě velmi pomohou různé obrázky a ikony, které programy právě za tímto účelem obsahují.
Getting things… mapped
Mapu používám také pro osobní agendu a organizaci času. Vytvořím větve s názvy jako Napsat (článek, e-mail komu), Přečíst, Zavolat, Pracovat na projektu apod. K nim přiřazuji úkoly, jejichž plnění průběžně značím. Před každý úkol přidávám prioritu, kterou se řídím. Po splnění úkoly mažu, protože věci jsou hotové tehdy, když žádné nevidím. :-)
Základ pro vytvoření článku nebo prezentace
Nerad používám slajdové prezentace – nerad je chystám, nerad je pouštím. Poslední dobou už jsem přešel na myšlenkové mapy (ostatně prezentační nástroj Prezi, který vzbudil před časem rozruch svou originalitou, je „vyladěná“ myšlenková mapa), viz moje přednáška o Darktable na konferenci LinuxAlt. Podobně, než začnu psát článek, začnu nejprve tvořit mapu – myšlenky se objevují samy a samotné psaní je pak už jen zachycení myšlenek stojících ve frontě.
Mapa tohoto článku
Mapy jsou nástroj stejně jako e-mail
K myšlenkovým mapám je třeba zaujmout racionální vztah. Ať už mají jakoukoliv formu, jsou pouze jedním z nástrojů, které používáme za účelem dosažení nějakých komplexních cílů – podobně jako e-mail ke komunikaci. Na druhou stranu bych vám chtěl doporučit trochu emocí – zamilujte si je, bez nich není vaše podnikání kompletní!
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Pořadatel školení LibreOffice a WordPress, provozovatel několika webů, člověk s bohatými publikačními zkušenostmi, šéfredaktor magazínu LinuxEXPRES a OpenOffice.cz a ředitel obecně prospěšné společnosti Liberix, kde plní také úkoly zaměřené na fundraising a marketing.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
V naší malé agentuře jsou mindmapy jedním ze základních nástrojů, hlavně když se zasekneme při tvorbě kreativ, jsou nepostradatelné. Druhým zásadním nástrojem je komplexní systém Izio http://www.izio.cz, který hodně pomáhá s přiřazováním nákladů a hlavně rozklíčování času stráveného na zakázkách. Takže se nám už zdaleka ne tak často stává, že bychom pracovali za cenu pod hodnotou nákladů.
Zaujímavá je aj história myšlienkových máp. Siahá do 3. storočia. Mapy používali aj veľké historické osobnosti ako Da Vinci, Newton, Einstein. Mapy spopularizoval v 70. rokoch britský psychológ a spisovateľ Tony Buzan. Prvý, o kom doložiteľne vieme, že mapy používal bol Porfyrios z Tyru. Bol to novoplatónsky filozof. Používali ich aj mnohí iní učenci, vrátane tých arabských. Dnes sú bežnou súčasťou života tisícov študentov, manažérov a podnikateľov po celom svete. Obstáli v skúške času. Aj ja ich používam na hocičo v podstate.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Jan Hromek
Před 10 roky
Děkuji za tip, již jsem mentálně zamapoval :)
Odpovědět »
PetrV
Před 10 roky
Hm, to je zvláštní, na http://www.xmind.net/ je uvedeno, že je to OS, ale v About je copyright… něčemu nerozumím?
Odpovědět »
Vita
Před 9 roky
V naší malé agentuře jsou mindmapy jedním ze základních nástrojů, hlavně když se zasekneme při tvorbě kreativ, jsou nepostradatelné. Druhým zásadním nástrojem je komplexní systém Izio http://www.izio.cz, který hodně pomáhá s přiřazováním nákladů a hlavně rozklíčování času stráveného na zakázkách. Takže se nám už zdaleka ne tak často stává, že bychom pracovali za cenu pod hodnotou nákladů.
Odpovědět »
neboztik
Před 9 roky
Clanek byl napsat uz skoro pred rokem, nestalo by za to uvest, co je noveho, jak program pokrocil? Napr. v tech exportech.Thx.
Odpovědět »
Michal Compel
Před 7 roky
Zaujímavá je aj história myšlienkových máp. Siahá do 3. storočia. Mapy používali aj veľké historické osobnosti ako Da Vinci, Newton, Einstein. Mapy spopularizoval v 70. rokoch britský psychológ a spisovateľ Tony Buzan. Prvý, o kom doložiteľne vieme, že mapy používal bol Porfyrios z Tyru. Bol to novoplatónsky filozof. Používali ich aj mnohí iní učenci, vrátane tých arabských. Dnes sú bežnou súčasťou života tisícov študentov, manažérov a podnikateľov po celom svete. Obstáli v skúške času. Aj ja ich používam na hocičo v podstate.
Viac o histórií myšlienkových máp tu:
http://bezbolestneucenie.sk/historia-myslienkovych-map/
Odpovědět »