Bezpečnost práce a požární ochrana jsou základními předpoklady fungujícího a hlavně bezpečného pracovního života. Nejen, že se pravidelným školením, revizemi pracoviště a kvalitní dokumentací BOZP zajišťuje klidný průběh pracovního dne či dané směny, ale zároveň jsou si zaměstnanci i zaměstnavatelé celkově na pracovišti jistější, díky čemuž se mohou řádně soustředit na běžné pracovní úkoly. Málokdy si ovšem uvědomujeme, že odvětví BOZP a PO přímo zákonem vyžaduje dobrou součinnost zaměstnanců se zaměstnavatelem, ač se může na první pohled zdát, že BOZP a PO jsou zejména záležitostí zaměstnavatelů. Z našeho krátkého shrnutí záhy uvidíte, že tomu tak není, a že bezpečnost práce je skutečně funkční pouze tehdy, když se přidá k dobré organizaci i součinnost zaměstnanců. Obě skupiny, tedy jak zaměstnanci, tak zaměstnavatelé jsou samozřejmě chráněny systémem práv a povinností, a my se proto pojďme podívat na ty nedůležitější z nich z pozice zaměstnanců.
Zaměstnanci mají během řešení problematiky spojené s bezpečností práce a požární ochranou množství práv a povinností, které mají za cíl celkově usnadnit a zpřehlednit organizaci bezpečnosti práce v rámci daných zákonů a dalších prováděcích nařízení ať už externích (tedy zejména veřejných zákonů a vyhlášek) tak interních (vnitropodnikové směrnice a nařízení). Nejdůležitější práva zaměstnanců bychom mohli shrnout takto:
Krom práv na ochranu svého zdraví, bezpečnosti a v některých případech i majetku má zaměstnanec samozřejmě také určité povinnosti. Tyto příkazy a nařízení daná zákonem a prováděcími vyhláškami jednotlivých ministerstev byla vypracována za účelem usnadnění organizace BOZP a PO. Shrnout si je můžeme do těchto bodů:
Toto jsou ve stručnosti hlavní práva a povinnosti zaměstnance při řešení problematiky BOZP na pracovišti. Kdybychom chtěli být důslední, museli bychom vyjmenovat ještě mnohem více bodů, které souvisí s ochranou zdraví a bezpečnosti práce, nicméně všechny další případné body jsou více méně rozšíření zásad napsaných výše. Vidíme z toho jasně, že bezpečnost práce není jenom povinnost zaměstnavatelů, ale že i zaměstnanci v ní hrají zcela zásadní roli. Myslete tedy při práci nejen na sebe, ale i na své kolegy a nadřízené, vždyť jde o zdraví a ochranu všech zúčastněných.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 6 dny
Před 6 dny
Před 3 hodinami
Před 3 hodinami
Před 4 dny
Před 4 dny
Před 4 týdny
Před 4 týdny
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 1 rokem
Před 1 rokem
Před 6 měsíců
Před 6 měsíců
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc