Každý rok řeší tisíce malých a středních firem jedno zásadní dilema – je pro ně lepší si komerční nemovitost koupit, nebo jenom pronajmout? A pokud už se rozhodnou pro koupi, jak vybrat takovou, která je finančně nezruinuje a zároveň splní veškeré požadavky?
Koupě výrobní haly nebo skladu je investicí řádově v desítkách milionů korun, takže neuvážené rozhodnutí může mít pro řadu firem zcela existenční důsledky. Na druhou stranu dlouhodobé působení v pronajaté nemovitosti je do jisté míry riskem, protože jste odkázáni na vývoj trhu. Jakmile se zvýší hodnota komerčních nemovitostí (např. z důvodu jejich nedostatku), majitel vám s největší pravděpodobností zvýší nájem. Aniž byste se proti tomu mohli jakkoliv bránit.
Ještě, než se pustíte do hledání vhodné komerční nemovitosti ke koupi, zvažte všechna rizika, která se s velkou investicí pojí. Tím prvním je ztráta likvidity – kvůli koupi nemovitosti uvolníte velkou část finančních prostředků a může se stát, že vám peníze v některých pozdějších obdobích budou chybět. Tím druhým je pak ovlivnění cash flow – vlastní nemovitost často vyžaduje dodatečné náklady na údržbu nebo opravy, což se může negativně projevit na vaší krátkodobé platební schopnosti.
Rozhodnutí o koupi komerční nemovitosti by nemělo vyjít pouze z vaší hlavy, ideální je, když se na něm podílí celý tým lidí. Mezi nimi nesmí chybět účetní, který na základě výsledků z posledních let určí, co si vaše firma může a nemůže dovolit. Také vás upozorní na případné daňové povinnosti, možnosti odepisování atp. Do týmu expertů určitě přiberte také realitní kancelář, která pro vás najde vhodnou nemovitost. Nezapomeňte na právníka (mnohdy zajišťuje RK) a experta na hypotéky (i toho někdy zařizuje RK). V tomto týmu jste schopni určit, jaké máte reálné možnosti a odhadnout rizika, jež z jednotlivých možností vyplývají.
Jestliže jste prošli všemi výše zmíněnými kroky a stále jste přesvědčeni, že chcete nemovitost koupit, nastává nejdůležitější část – vybrat tu pravou. Určitě se řiďte otřepanou frází o lokalitě, ta je pořád ze všeho nejdůležitější. Musíte být blízko svým zákazníkům, dodavatelům i zaměstnancům. Zajímat by vás dále měl fyzický stav budovy (z důvodu možných budoucích nákladů na rekonstrukce), zákonná omezení (např. u historických budov, z důvodu ochrany životního prostředí), možnost parkování (důležité hlavně pro zákazníky), možnost rozšíření budovy a taky možnost pronájmu. Kdoví – možná se za pár let vaše firma dočasně ztenčí a pak je vždy dobré mít možnost volné prostory pronajmout.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.
Před 5 dny
Před 5 dny
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny