Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce: Jak se nespálit při koupi komerční nemovitosti?

Každý rok řeší tisíce malých a středních firem jedno zásadní dilema – je pro ně lepší si komerční nemovitost koupit, nebo jenom pronajmout? A pokud už se rozhodnou pro koupi, jak vybrat takovou, která je finančně nezruinuje a zároveň splní veškeré požadavky?

Inzerce

Podnikání v pronájmu je risk

Koupě výrobní haly nebo skladu je investicí řádově v desítkách milionů korun, takže neuvážené rozhodnutí může mít pro řadu firem zcela existenční důsledky. Na druhou stranu dlouhodobé působení v pronajaté nemovitosti je do jisté míry riskem, protože jste odkázáni na vývoj trhu. Jakmile se zvýší hodnota komerčních nemovitostí (např. z důvodu jejich nedostatku), majitel vám s největší pravděpodobností zvýší nájem. Aniž byste se proti tomu mohli jakkoliv bránit.

 

Nad čím se ještě před nákupem zamyslet?

Ještě, než se pustíte do hledání vhodné komerční nemovitosti ke koupi, zvažte všechna rizika, která se s velkou investicí pojí. Tím prvním je ztráta likvidity – kvůli koupi nemovitosti uvolníte velkou část finančních prostředků a může se stát, že vám peníze v některých pozdějších obdobích budou chybět. Tím druhým je pak ovlivnění cash flow – vlastní nemovitost často vyžaduje dodatečné náklady na údržbu nebo opravy, což se může negativně projevit na vaší krátkodobé platební schopnosti.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

 

Sestavte tým expertů

Rozhodnutí o koupi komerční nemovitosti by nemělo vyjít pouze z vaší hlavy, ideální je, když se na něm podílí celý tým lidí. Mezi nimi nesmí chybět účetní, který na základě výsledků z posledních let určí, co si vaše firma může a nemůže dovolit. Také vás upozorní na případné daňové povinnosti, možnosti odepisování atp. Do týmu expertů určitě přiberte také realitní kancelář, která pro vás najde vhodnou nemovitost. Nezapomeňte na právníka (mnohdy zajišťuje RK) a experta na hypotéky (i toho někdy zařizuje RK). V tomto týmu jste schopni určit, jaké máte reálné možnosti a odhadnout rizika, jež z jednotlivých možností vyplývají.

 

Vyberte vhodnou nemovitost

Jestliže jste prošli všemi výše zmíněnými kroky a stále jste přesvědčeni, že chcete nemovitost koupit, nastává nejdůležitější část – vybrat tu pravou. Určitě se řiďte otřepanou frází o lokalitě, ta je pořád ze všeho nejdůležitější. Musíte být blízko svým zákazníkům, dodavatelům i zaměstnancům. Zajímat by vás dále měl fyzický stav budovy (z důvodu možných budoucích nákladů na rekonstrukce), zákonná omezení (např. u historických budov, z důvodu ochrany životního prostředí), možnost parkování (důležité hlavně pro zákazníky), možnost rozšíření budovy a taky možnost pronájmu. Kdoví – možná se za pár let vaše firma dočasně ztenčí a pak je vždy dobré mít možnost volné prostory pronajmout.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

jiri-peslar-web

Jak dosáhnout svých snů? | Jiří Peslar

Právě vyšlo

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

ruslan-skopal-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? | Ruslan Skopal (Trenýrkárna.cz)

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

TOP header

jitka-dvorakova

Jitka Dvořáková živě na E-shop Klubu. Co prozradila o řízení CZC.cz?

Premium
michal-mesko-web

Strategie knihkupectví Martinus | Michal Meško

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Inzerce