Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Inzerce: Jak se nespálit při koupi komerční nemovitosti?

inzerce
Před 10 roky

Každý rok řeší tisíce malých a středních firem jedno zásadní dilema – je pro ně lepší si komerční nemovitost koupit, nebo jenom pronajmout? A pokud už se rozhodnou pro koupi, jak vybrat takovou, která je finančně nezruinuje a zároveň splní veškeré požadavky?

Podnikání v pronájmu je risk

Koupě výrobní haly nebo skladu je investicí řádově v desítkách milionů korun, takže neuvážené rozhodnutí může mít pro řadu firem zcela existenční důsledky. Na druhou stranu dlouhodobé působení v pronajaté nemovitosti je do jisté míry riskem, protože jste odkázáni na vývoj trhu. Jakmile se zvýší hodnota komerčních nemovitostí (např. z důvodu jejich nedostatku), majitel vám s největší pravděpodobností zvýší nájem. Aniž byste se proti tomu mohli jakkoliv bránit.

 

Nad čím se ještě před nákupem zamyslet?

Ještě, než se pustíte do hledání vhodné komerční nemovitosti ke koupi, zvažte všechna rizika, která se s velkou investicí pojí. Tím prvním je ztráta likvidity – kvůli koupi nemovitosti uvolníte velkou část finančních prostředků a může se stát, že vám peníze v některých pozdějších obdobích budou chybět. Tím druhým je pak ovlivnění cash flow – vlastní nemovitost často vyžaduje dodatečné náklady na údržbu nebo opravy, což se může negativně projevit na vaší krátkodobé platební schopnosti.

Inzerce

 

Sestavte tým expertů

Rozhodnutí o koupi komerční nemovitosti by nemělo vyjít pouze z vaší hlavy, ideální je, když se na něm podílí celý tým lidí. Mezi nimi nesmí chybět účetní, který na základě výsledků z posledních let určí, co si vaše firma může a nemůže dovolit. Také vás upozorní na případné daňové povinnosti, možnosti odepisování atp. Do týmu expertů určitě přiberte také realitní kancelář, která pro vás najde vhodnou nemovitost. Nezapomeňte na právníka (mnohdy zajišťuje RK) a experta na hypotéky (i toho někdy zařizuje RK). V tomto týmu jste schopni určit, jaké máte reálné možnosti a odhadnout rizika, jež z jednotlivých možností vyplývají.

 

Vyberte vhodnou nemovitost

Jestliže jste prošli všemi výše zmíněnými kroky a stále jste přesvědčeni, že chcete nemovitost koupit, nastává nejdůležitější část – vybrat tu pravou. Určitě se řiďte otřepanou frází o lokalitě, ta je pořád ze všeho nejdůležitější. Musíte být blízko svým zákazníkům, dodavatelům i zaměstnancům. Zajímat by vás dále měl fyzický stav budovy (z důvodu možných budoucích nákladů na rekonstrukce), zákonná omezení (např. u historických budov, z důvodu ochrany životního prostředí), možnost parkování (důležité hlavně pro zákazníky), možnost rozšíření budovy a taky možnost pronájmu. Kdoví – možná se za pár let vaše firma dočasně ztenčí a pak je vždy dobré mít možnost volné prostory pronajmout.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Okurková sezóna: Jak si zauditovat vlastní firmu? | Petr Macek (Caflou)

Premium
petr-bilek-web

Z malého stánku na 150 milionů ročně. Takhle vyrostlo BiOOO | Petr Bílek

Premium Nyní zdarma
jiri-rostecky-posunout

Jiřího klienti #5: Jak se v podnikání posunout dál?

marek-odehnal-web

První pololetí 2024 pohledem investora: Co se dělo na burzách? | Marek Odehnal

Premium
tomas-mahring-web

Na jejich blog chodí stovky tisíc lidí a prodali desítky tisíc kuchařek | Tomáš Mähring

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-prodej

Jiřího klienti #4: Každý prodává jinak

kovar-bazala-web

Umělá inteligence: Jak mění logistiku? | Max Kovář a Jaroslav Bazala

Premium
ondrej-kratky-web

Vyměnil Liftago za novou firmu. Co ho naučilo 11 let podnikání? | Ondřej Krátký