Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Implementace GDPR ani vstup Amazonu nezastaví růst české e-commerce, tvrdí experti

E-shopyKomentářRozhovorSponzorováno

Rok 2017 zakončila česká e-commerce rekordními tržbami. Letos čekají majitele e-shopů výzvy v podobě zvládnutí implementace GDPR a udržení si svých zákazníků i přes rostoucí oblibu nákupů ze zahraničních e-shopů. Experti z panelu Eshopista vidí v tomto roce řadu zajímavých příležitostí, díky kterým může česká e-commerce pokračovat v růstu.

Honza Mayer (Dataweps, CEO)

Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?

Pokud budeme optimisti po vzoru studie Shoptetu a Zboží.cz, můžeme se bavit o tom, že letos budeme útočit na hranici 140 miliard korun, což znamená 18,5 % růst.

To bude platit pouze v případě, že bude pokračovat stabilní ekonomický růst. Od začátku roku došlo k mírnému vzrůstu nezaměstnanosti, že by nás konjunktura opouštěla?

Vyjdeme-li z historických čísel Apeku, která ukazují mírné zpomalování růstu, očekával bych spíše růst kolem 16 % a celkový obrat kolem 133 miliard korun.

Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?

Jedna z hlavních příležitostí a zároveň rizik bude pokračující konsolidace trhu. Další velkou výzvou je pokračující vlna cross-border selling. Věřím, že podobně jako v minulém roce, se budou další shopy snažit tamější trh obsadit. Velice zajímavým trhem pro expanzi by se následně mohlo stát Rumunsko.

Očekávám, že se e-shopům budou zvyšovat náklady na návštěvy z cenových srovnávačů a předpokládám stále vyostřenější souboj o první pozice a klesající trend v návratnosti investic z daných kanálů. Tak jako ještě loni mohlo být využití automatizovaných nástrojů pro optimalizaci cenových srovnávačů pouze volbou, nyní bude podmínkou.

O to více energie by měli e-shopy investovat do retence a zákaznické loajality. Velký trend pro letošní rok bude jednoznačně automatizace cenotvorby. Cenoví roboti budou chytřejší a rychlejší. Změnu ceny častěji než 4x denně zatím vidíme u klientů spíš výjimečně, letos by se mohla stát standardem.


Daniel Lupinski (NetDirect, Sales and Marketing Manager)

Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?

V roce 2018 česká e-commerce sice dále poroste, ale zřejmě ne tak rapidně jako v roce 2017. Odhaduji růst okolo 15 %, což by znamenalo, že česká e-commerce dosáhne obratu kolem 133 miliard korun. Zajímavé bude sledovat, co udělá vzrůstající obliba Čechů nakupovat potraviny přes internet, protože i to může mít znatelný vliv na celkový obrat e-commerce.

Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?

Prim bude hrát přijímání trendů patrných na vyspělejších trzích. Velký potenciál bude v responzivním zobrazení, který stále více upřednostňují zákazníci, a proto i vyhledávače. Dále je nutné stále pružněji optimalizovat vnitrofiremní procesy spojené s dodáním zboží. Jako nezbytné se proto ukazují notifikace o stavu doručení zboží. Velkou výzvou v této souvislosti jsou možnosti platby – ať už online převody, kryptoměnami, nebo formou odložených plateb (Twisto).

Provozovatelé e-shopů mohou také více vnímat nutnost personalizace nejen obsahu, ale také komunikace směrem k zákazníkovi. Velký potenciál pro marketing e-shopů je také to, že zákazníci považují služby spojené s prodejem stále více za prožitkové.

Rizikem je už samotná ignorace uvedených trendů a nepružnost ve svých procesech. Největší strašák na obecné úrovni je pak GDPR a rozjíždějící se Amazon na českém trhu.


Jindřich Jíra (ACOMWARE, Head of Marketing)

Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?

Očekávám, že v roce 2018 překoná tuzemská e-commerce obrat 135 miliard Kč.

Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?

Rizika pro e-shopy jsou z mého pohledu spojena zejména s včasnou přípravou a následnou implementací GDPR. V ACOMWARE pracujeme na přípravách již od loňského podzimu.

E-shopy by se zároveň měly soustředit na opětovné získání reputace pro slevové akce, které jsou notně poznamenány „skandály“ s umělým navyšováním cen a následnou obří slevou. Myslím, že zákazníci by ocenili výraznější slevové akce na rozbalené a vrácené zboží nebo případně i větší reálnou slevu na starší modely.

Díky mírnému snížení tlaku na cenu vzniká prostor pro nabídnutí skvělého nákupního zážitku a dodatečných služeb, což může hrát klíčový faktor při nákupním rozhodování. S tím je samozřejmě spojená i kvalitní zákaznická podpora a snaha obchodníků udržet si stávající zákazníky. Jako velkou příležitost zároveň vnímám možnosti pokročilého využití dat.


Rostislav Urbánek (Biddingtools, CEO)

Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?

Myslím si, že i přes pozitivní ekonomické vyhlídky dojde po letech růstu ke stagnaci nebo dokonce poklesu tržeb. Bude to mít na svědomí konkurence čínských obchodů, která se těší stále větší oblibě u českých spotřebitelů, a také nástup Amazonu. Celkový propad možná ovlivní i globální krize, která může výrazně zamíchat celosvětovou ekonomikou. Obrat se v roce 2018 bude pohybovat okolo 105 miliard, což bude cca 10% pokles oproti roku 2017.

Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?

Věřím, že v České republice je pořád prostor ve službách. Další příležitost vidím v expanzi na východní trhy, především do Maďarska a Rumunska. Ti, kdo ještě nejsou na Slovensku, by neměli promarnit příležitost dostat svoje zboží co nejdříve na tento, pro nás velmi zajímavý, trh. Rizika spatřuji v konkurenci ze zahraničí – Amazonu, Aliexpressu a dalších e-shopech z Číny. A v případné globální krizi.


Jan Davídek (Biano, CEO)

Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?

Předpokládám, že letos bude růst e-commerce kolem 20 % na obrat kolem 135 miliard. Kč.

Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?

Rizikem bude určitě zahraniční konkurence v mnoha segmentech. Tak jako české e-shopy expandují do zahraničí, budou i čeští uživatelé nakupovat v zahraničních e-shopech (Aliexpress, Amazon, Asos, apod.). Příležitosti jsou podle mne pořád stejné – nabídnout lepší služby a servis, rychlejší dodání, bezproblémové reklamace a tím získat loajalitu zákazníka.

V segmentu nábytku je podle mě největší příležitost ve zkrácení dodací lhůty, která je často v řádu týdnů, a tak dlouho se zákazníkům nechce čekat. Druhá důležitá služba je dovoz vč. montáže, to tradiční dopravci v e-commerce neumí nabídnout a zde je velká šance pro online hráče.


Vít Zdráhal (Cushman & Wakefield, konzultant)

Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?

Předpokládám, že česká e-commerce v roce 2018 naváže na předcházející léta a dosáhne přibližně 15 % růst. Zákazníci se stále více spoléhají při nákupu potravin a drogerie na e-shopy, z čehož pramení, že by on-line prodej mohl dosáhnout i vyššího podílu na českém retailu ve srovnání s rokem 2017 a dosáhnout úrovně 11–12 %.

Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?

Hlavním trendem tohoto roku bude propojení e-shopů s kamennými prodejnami, jelikož i klasičtí retailoví hráči vstoupili či vstupují na online trh. Vánoční svátky ukázaly rezervy při doručení zboží zákazníkovi, proto zde vidím možná rizika a zároveň prostor pro zlepšení.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Eshopista

Exkluzivní diskuze se špičkami v e-commerce

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    

    Skrýt reklamu