Rok 2017 zakončila česká e-commerce rekordními tržbami. Letos čekají majitele e-shopů výzvy v podobě zvládnutí implementace GDPR a udržení si svých zákazníků i přes rostoucí oblibu nákupů ze zahraničních e-shopů. Experti z panelu Eshopista vidí v tomto roce řadu zajímavých příležitostí, díky kterým může česká e-commerce pokračovat v růstu.
Inzerce
Honza Mayer (Dataweps, CEO)
Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?
Pokud budeme optimisti po vzoru studie Shoptetu a Zboží.cz, můžeme se bavit o tom, že letos budeme útočit na hranici 140 miliard korun, což znamená 18,5 % růst.
To bude platit pouze v případě, že bude pokračovat stabilní ekonomický růst. Od začátku roku došlo k mírnému vzrůstu nezaměstnanosti, že by nás konjunktura opouštěla?
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Vyjdeme-li z historických čísel Apeku, která ukazují mírné zpomalování růstu, očekával bych spíše růst kolem 16 % a celkový obrat kolem 133 miliard korun.
Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?
Jedna z hlavních příležitostí a zároveň rizik bude pokračující konsolidace trhu. Další velkou výzvou je pokračující vlna cross-border selling. Věřím, že podobně jako v minulém roce, se budou další shopy snažit tamější trh obsadit. Velice zajímavým trhem pro expanzi by se následně mohlo stát Rumunsko.
Očekávám, že se e-shopům budou zvyšovat náklady na návštěvy z cenových srovnávačů a předpokládám stále vyostřenější souboj o první pozice a klesající trend v návratnosti investic z daných kanálů. Tak jako ještě loni mohlo být využití automatizovaných nástrojů pro optimalizaci cenových srovnávačů pouze volbou, nyní bude podmínkou.
O to více energie by měli e-shopy investovat do retence a zákaznické loajality. Velký trend pro letošní rok bude jednoznačně automatizace cenotvorby. Cenoví roboti budou chytřejší a rychlejší. Změnu ceny častěji než 4x denně zatím vidíme u klientů spíš výjimečně, letos by se mohla stát standardem.
Daniel Lupinski (NetDirect, Sales and Marketing Manager)
Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?
V roce 2018 česká e-commerce sice dále poroste, ale zřejmě ne tak rapidně jako v roce 2017. Odhaduji růst okolo 15 %, což by znamenalo, že česká e-commerce dosáhne obratu kolem 133 miliard korun. Zajímavé bude sledovat, co udělá vzrůstající obliba Čechů nakupovat potraviny přes internet, protože i to může mít znatelný vliv na celkový obrat e-commerce.
Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?
Prim bude hrát přijímání trendů patrných na vyspělejších trzích. Velký potenciál bude v responzivním zobrazení, který stále více upřednostňují zákazníci, a proto i vyhledávače. Dále je nutné stále pružněji optimalizovat vnitrofiremní procesy spojené s dodáním zboží. Jako nezbytné se proto ukazují notifikace o stavu doručení zboží. Velkou výzvou v této souvislosti jsou možnosti platby – ať už online převody, kryptoměnami, nebo formou odložených plateb (Twisto).
Provozovatelé e-shopů mohou také více vnímat nutnost personalizace nejen obsahu, ale také komunikace směrem k zákazníkovi. Velký potenciál pro marketing e-shopů je také to, že zákazníci považují služby spojené s prodejem stále více za prožitkové.
Rizikem je už samotná ignorace uvedených trendů a nepružnost ve svých procesech. Největší strašák na obecné úrovni je pak GDPR a rozjíždějící se Amazon na českém trhu.
Jindřich Jíra (ACOMWARE, Head of Marketing)
Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?
Očekávám, že v roce 2018 překoná tuzemská e-commerce obrat 135 miliard Kč.
Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?
Rizika pro e-shopy jsou z mého pohledu spojena zejména s včasnou přípravou a následnou implementací GDPR. V ACOMWARE pracujeme na přípravách již od loňského podzimu.
E-shopy by se zároveň měly soustředit na opětovné získání reputace pro slevové akce, které jsou notně poznamenány „skandály“ s umělým navyšováním cen a následnou obří slevou. Myslím, že zákazníci by ocenili výraznější slevové akce na rozbalené a vrácené zboží nebo případně i větší reálnou slevu na starší modely.
Díky mírnému snížení tlaku na cenu vzniká prostor pro nabídnutí skvělého nákupního zážitku a dodatečných služeb, což může hrát klíčový faktor při nákupním rozhodování. S tím je samozřejmě spojená i kvalitní zákaznická podpora a snaha obchodníků udržet si stávající zákazníky. Jako velkou příležitost zároveň vnímám možnosti pokročilého využití dat.
Rostislav Urbánek (Biddingtools, CEO)
Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?
Myslím si, že i přes pozitivní ekonomické vyhlídky dojde po letech růstu ke stagnaci nebo dokonce poklesu tržeb. Bude to mít na svědomí konkurence čínských obchodů, která se těší stále větší oblibě u českých spotřebitelů, a také nástup Amazonu. Celkový propad možná ovlivní i globální krize, která může výrazně zamíchat celosvětovou ekonomikou. Obrat se v roce 2018 bude pohybovat okolo 105 miliard, což bude cca 10% pokles oproti roku 2017.
Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?
Věřím, že v České republice je pořád prostor ve službách. Další příležitost vidím v expanzi na východní trhy, především do Maďarska a Rumunska. Ti, kdo ještě nejsou na Slovensku, by neměli promarnit příležitost dostat svoje zboží co nejdříve na tento, pro nás velmi zajímavý, trh. Rizika spatřuji v konkurenci ze zahraničí – Amazonu, Aliexpressu a dalších e-shopech z Číny. A v případné globální krizi.
Jan Davídek (Biano, CEO)
Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?
Předpokládám, že letos bude růst e-commerce kolem 20 % na obrat kolem 135 miliard. Kč.
Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?
Rizikem bude určitě zahraniční konkurence v mnoha segmentech. Tak jako české e-shopy expandují do zahraničí, budou i čeští uživatelé nakupovat v zahraničních e-shopech (Aliexpress, Amazon, Asos, apod.). Příležitosti jsou podle mne pořád stejné – nabídnout lepší služby a servis, rychlejší dodání, bezproblémové reklamace a tím získat loajalitu zákazníka.
V segmentu nábytku je podle mě největší příležitost ve zkrácení dodací lhůty, která je často v řádu týdnů, a tak dlouho se zákazníkům nechce čekat. Druhá důležitá služba je dovoz vč. montáže, to tradiční dopravci v e-commerce neumí nabídnout a zde je velká šance pro online hráče.
Vít Zdráhal (Cushman & Wakefield, konzultant)
Jak odhadujete, že poroste česká e-commerce v roce 2018?
Předpokládám, že česká e-commerce v roce 2018 naváže na předcházející léta a dosáhne přibližně 15 % růst. Zákazníci se stále více spoléhají při nákupu potravin a drogerie na e-shopy, z čehož pramení, že by on-line prodej mohl dosáhnout i vyššího podílu na českém retailu ve srovnání s rokem 2017 a dosáhnout úrovně 11–12 %.
Co budou podle vás největší příležitosti a rizika pro e-shopy v tomto roce?
Hlavním trendem tohoto roku bude propojení e-shopů s kamennými prodejnami, jelikož i klasičtí retailoví hráči vstoupili či vstupují na online trh. Vánoční svátky ukázaly rezervy při doručení zboží zákazníkovi, proto zde vidím možná rizika a zároveň prostor pro zlepšení.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.