Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Coca-Cola Company: Cesta od kokainu k miliardám dolarů

Mnozí z nás mají s Vánoci spojené nejrůznější pocity, vzpomínky nebo třeba vánoční reklamy. Většina lidí si totiž spojí Vánoce s červeným tahačem, který před Vánoci přiváží radost v podobě Coca-Coly do každé americké rodiny. Dalo by se dokonce říct, že v Coca-Cola Company vymysleli Vánoce v USA tak, jak je známe dnes.

Kokain, skvělá medicína

Málokdo ví, že na počátku Coca-Cola obsahovala kokain a víno. To vše díky americkému lékárníkovi Johnu Pembertonovi, který v roce 1886 uvařil první Coca-Colu. V té době ještě neměl ponětí, že by se z tohoto nápoje mohl stát jeden ze symbolů kapitalistické Ameriky. Původně totiž kolu (“coke”) vytvořil k medicínským účelům.

Po občanské válce, kterou byl sám postižen, trpěl Pemberton závislostí na morfinu, kterou Coca-Cola zvládla velmi efektivně odbourat právě díky kokainu. Ten v tu dobu byl považován za skvělou látku, která má blahé účinky na své konzumenty.

Colu začal Pemberton prodávat ve své lékárně Eagle drug and chemical store, pod názvem “French Wine Coca”. Je tedy jasné, že původně obsahovala nejen kokain ale i alkohol.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

V době prohibice, která roztočila mafiánské podsvětí a černý trh, uvedl Pemberton kolu bez alkoholu, která měla o krok blíže k dnešnímu nápoji. Stále se však kola prodávala jako lék. Podle Pembertona měla velmi dobré účinky proti závislosti na morfinu, dyspepsii (trávicí potíže), bolesti hlavy nebo impotenci. Netrvalo tedy dlouho a kola se stala velmi oblíbeným nápojem.

V roce 1892 po smrti Johna Pembertona odkoupil Charles Howard Candler, který měl právo používat recepturu nikoliv však jméno Coca-Cola, za 300 dolarů od manželky zesnulého Pembertona práva na používání jména Coca-Cola a roztočil byznys, o kterém se mu ani nesnilo.

Lahvovací franšízy

Coca-Cola Company byla jedna z prvních společností na světě, které nekontrolovaly kompletní výrobu a distribuci, ale svěřily tyto činnosti do rukou franšízantů.

Dodnes výroba tedy funguje tak, že samotná Coca-Cola Co. produkuje sirup, který se původně prodával koncovým zákazníkům, který se následně prodává výrobcům lahví, jež sirup rozředí a kolu nalahvují.

První návrh loga, který známe dodnes, je geniálně jednoduchý. O to víc překvapí, že jej nevytvořil žádný umělec, nýbrž Pembertonův účetní.

To samé se nedá říct o kultovním designu samotné lahve. Ten byl vytvořen Karlem Lagerfeldem, uznávaným umělcem, jež vytvořil doslova ikonu designu.

Klíč k úspěchu

Myslet si, že Coca Cola Company je tak skvělá, protože prodává tak skvělý produkt, je pošetilé. To, co jí dnes pasuje na jednu z nejhodnotnějších firem, je bezesporu marketingová strategie. Těžko byste hledali společnost, která tak bravurně pracuje s reklamními příležitostmi a stala se symbolem Vánoc.

Dnes si to možná neuvědomujeme, ale každé velké sportovní utkání je sponzorováno Coca-Colou. Díky tomu je na poli hráčů s nealkoholickými nápoji číslo 1. Patří pod ní Fanta, Sprite, Cappy a spoustu dalších významných značek. Ve svém portfoliu má více než 20 společností, které mají každá hodnotu převyšující 1 miliardu dolarů.

Celková hodnota Coca-Cola Company činí asi 174,5 miliardy dolarů a dělá z ní tak čtvrtou nejhodnotnější společnost na světě. Pokud se tomuto číslu divíte, podívejte se na pár dalších skutečností, které jsou s touto společností svázány: 94 % lidí na celém světě značku Coca-Cola zná. Koupíte ji po celém světě. Polovina zkonzumovaných nealkoholických nápojů je Coca-Cola. Denně se vypije 47 miliard druhů nápojů, z toho je 1,9 miliardy kola. Celý konglomerát zaměstnává i s partnery více než 700 000 lidí.

Takže až si zase vzpomenete na vánoční reklamu s obrovským červeným kamionem, který přiváží spoustu radosti, uvědomíte si, že s sebou veze drink, který má hodnotu převyšující i ty nejbláznivější představy.

Výběr několika reklam Coca-Coly:



Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
michal-pohludka-web

Jak vybudovat dlouhodobě úspěšnou firmu? | Michal Pohludka

samuel-ondrisak-web

Jak připravit e-shop na rok 2023? | Samuel Ondrišák (Dexfinity)

huba-babinec-web

Česká e-commerce v roce 2023. Jaká bude? Duel Shoptetu a Skladonu

Právě vyšlo

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

jan-kodytek-web

Jak zanalyzovat stav jakékoliv firmy? Zkuste metodu 3S | Jan Kodytek (JPF)

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

Nejoblíbenější

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Komentáře

Xénia Gajdošová

Před 8 měsíců

Dobrý den, kutočne coca-cola obsahovala kokain? Kedy ho nahradil kofein? Alebo jak to je? Diky

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
david-manych-web

Finanční problémy a financování firem | David Manych (Natland)

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
zdenek-mihalco-web

25 let Nadace Via. Jak se řídí a buduje svůj majetek? | Zdeněk Mihalco

Inzerce