Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Coca-Cola Company: Cesta od kokainu k miliardám dolarů

Mnozí z nás mají s Vánoci spojené nejrůznější pocity, vzpomínky nebo třeba vánoční reklamy. Většina lidí si totiž spojí Vánoce s červeným tahačem, který před Vánoci přiváží radost v podobě Coca-Coly do každé americké rodiny. Dalo by se dokonce říct, že v Coca-Cola Company vymysleli Vánoce v USA tak, jak je známe dnes.

Inzerce

Kokain, skvělá medicína

Málokdo ví, že na počátku Coca-Cola obsahovala kokain a víno. To vše díky americkému lékárníkovi Johnu Pembertonovi, který v roce 1886 uvařil první Coca-Colu. V té době ještě neměl ponětí, že by se z tohoto nápoje mohl stát jeden ze symbolů kapitalistické Ameriky. Původně totiž kolu (“coke”) vytvořil k medicínským účelům.

Po občanské válce, kterou byl sám postižen, trpěl Pemberton závislostí na morfinu, kterou Coca-Cola zvládla velmi efektivně odbourat právě díky kokainu. Ten v tu dobu byl považován za skvělou látku, která má blahé účinky na své konzumenty.

Colu začal Pemberton prodávat ve své lékárně Eagle drug and chemical store, pod názvem “French Wine Coca”. Je tedy jasné, že původně obsahovala nejen kokain ale i alkohol.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

V době prohibice, která roztočila mafiánské podsvětí a černý trh, uvedl Pemberton kolu bez alkoholu, která měla o krok blíže k dnešnímu nápoji. Stále se však kola prodávala jako lék. Podle Pembertona měla velmi dobré účinky proti závislosti na morfinu, dyspepsii (trávicí potíže), bolesti hlavy nebo impotenci. Netrvalo tedy dlouho a kola se stala velmi oblíbeným nápojem.

V roce 1892 po smrti Johna Pembertona odkoupil Charles Howard Candler, který měl právo používat recepturu nikoliv však jméno Coca-Cola, za 300 dolarů od manželky zesnulého Pembertona práva na používání jména Coca-Cola a roztočil byznys, o kterém se mu ani nesnilo.

Lahvovací franšízy

Coca-Cola Company byla jedna z prvních společností na světě, které nekontrolovaly kompletní výrobu a distribuci, ale svěřily tyto činnosti do rukou franšízantů.

Dodnes výroba tedy funguje tak, že samotná Coca-Cola Co. produkuje sirup, který se původně prodával koncovým zákazníkům, který se následně prodává výrobcům lahví, jež sirup rozředí a kolu nalahvují.

První návrh loga, který známe dodnes, je geniálně jednoduchý. O to víc překvapí, že jej nevytvořil žádný umělec, nýbrž Pembertonův účetní.

To samé se nedá říct o kultovním designu samotné lahve. Ten byl vytvořen Karlem Lagerfeldem, uznávaným umělcem, jež vytvořil doslova ikonu designu.

Klíč k úspěchu

Myslet si, že Coca Cola Company je tak skvělá, protože prodává tak skvělý produkt, je pošetilé. To, co jí dnes pasuje na jednu z nejhodnotnějších firem, je bezesporu marketingová strategie. Těžko byste hledali společnost, která tak bravurně pracuje s reklamními příležitostmi a stala se symbolem Vánoc.

Dnes si to možná neuvědomujeme, ale každé velké sportovní utkání je sponzorováno Coca-Colou. Díky tomu je na poli hráčů s nealkoholickými nápoji číslo 1. Patří pod ní Fanta, Sprite, Cappy a spoustu dalších významných značek. Ve svém portfoliu má více než 20 společností, které mají každá hodnotu převyšující 1 miliardu dolarů.

Celková hodnota Coca-Cola Company činí asi 174,5 miliardy dolarů a dělá z ní tak čtvrtou nejhodnotnější společnost na světě. Pokud se tomuto číslu divíte, podívejte se na pár dalších skutečností, které jsou s touto společností svázány: 94 % lidí na celém světě značku Coca-Cola zná. Koupíte ji po celém světě. Polovina zkonzumovaných nealkoholických nápojů je Coca-Cola. Denně se vypije 47 miliard druhů nápojů, z toho je 1,9 miliardy kola. Celý konglomerát zaměstnává i s partnery více než 700 000 lidí.

Takže až si zase vzpomenete na vánoční reklamu s obrovským červeným kamionem, který přiváží spoustu radosti, uvědomíte si, že s sebou veze drink, který má hodnotu převyšující i ty nejbláznivější představy.

Výběr několika reklam Coca-Coly:



Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

jiri-jemelka-web

Růst vs. ziskovost. Na co se zaměřit? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

Právě vyšlo

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Xénia Gajdošová

Před 11 měsíců

Dobrý den, kutočne coca-cola obsahovala kokain? Kedy ho nahradil kofein? Alebo jak to je? Diky

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
michal-mesko-web

Strategie knihkupectví Martinus | Michal Meško

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Inzerce