Inzerce

Coca-Cola Company: Cesta od kokainu k miliardám dolarů

Mnozí z nás mají s Vánoci spojené nejrůznější pocity, vzpomínky nebo třeba vánoční reklamy. Většina lidí si totiž spojí Vánoce s červeným tahačem, který před Vánoci přiváží radost v podobě Coca-Coly do každé americké rodiny. Dalo by se dokonce říct, že v Coca-Cola Company vymysleli Vánoce v USA tak, jak je známe dnes.

Kokain, skvělá medicína

Málokdo ví, že na počátku Coca-Cola obsahovala kokain a víno. To vše díky americkému lékárníkovi Johnu Pembertonovi, který v roce 1886 uvařil první Coca-Colu. V té době ještě neměl ponětí, že by se z tohoto nápoje mohl stát jeden ze symbolů kapitalistické Ameriky. Původně totiž kolu (“coke”) vytvořil k medicínským účelům.

Po občanské válce, kterou byl sám postižen, trpěl Pemberton závislostí na morfinu, kterou Coca-Cola zvládla velmi efektivně odbourat právě díky kokainu. Ten v tu dobu byl považován za skvělou látku, která má blahé účinky na své konzumenty.

Colu začal Pemberton prodávat ve své lékárně Eagle drug and chemical store, pod názvem “French Wine Coca”. Je tedy jasné, že původně obsahovala nejen kokain ale i alkohol.

V době prohibice, která roztočila mafiánské podsvětí a černý trh, uvedl Pemberton kolu bez alkoholu, která měla o krok blíže k dnešnímu nápoji. Stále se však kola prodávala jako lék. Podle Pembertona měla velmi dobré účinky proti závislosti na morfinu, dyspepsii (trávicí potíže), bolesti hlavy nebo impotenci. Netrvalo tedy dlouho a kola se stala velmi oblíbeným nápojem.

V roce 1892 po smrti Johna Pembertona odkoupil Charles Howard Candler, který měl právo používat recepturu nikoliv však jméno Coca-Cola, za 300 dolarů od manželky zesnulého Pembertona práva na používání jména Coca-Cola a roztočil byznys, o kterém se mu ani nesnilo.

Lahvovací franšízy

Coca-Cola Company byla jedna z prvních společností na světě, které nekontrolovaly kompletní výrobu a distribuci, ale svěřily tyto činnosti do rukou franšízantů.

Dodnes výroba tedy funguje tak, že samotná Coca-Cola Co. produkuje sirup, který se původně prodával koncovým zákazníkům, který se následně prodává výrobcům lahví, jež sirup rozředí a kolu nalahvují.

První návrh loga, který známe dodnes, je geniálně jednoduchý. O to víc překvapí, že jej nevytvořil žádný umělec, nýbrž Pembertonův účetní.

To samé se nedá říct o kultovním designu samotné lahve. Ten byl vytvořen Karlem Lagerfeldem, uznávaným umělcem, jež vytvořil doslova ikonu designu.

Klíč k úspěchu

Myslet si, že Coca Cola Company je tak skvělá, protože prodává tak skvělý produkt, je pošetilé. To, co jí dnes pasuje na jednu z nejhodnotnějších firem, je bezesporu marketingová strategie. Těžko byste hledali společnost, která tak bravurně pracuje s reklamními příležitostmi a stala se symbolem Vánoc.

Dnes si to možná neuvědomujeme, ale každé velké sportovní utkání je sponzorováno Coca-Colou. Díky tomu je na poli hráčů s nealkoholickými nápoji číslo 1. Patří pod ní Fanta, Sprite, Cappy a spoustu dalších významných značek. Ve svém portfoliu má více než 20 společností, které mají každá hodnotu převyšující 1 miliardu dolarů.

Celková hodnota Coca-Cola Company činí asi 174,5 miliardy dolarů a dělá z ní tak čtvrtou nejhodnotnější společnost na světě. Pokud se tomuto číslu divíte, podívejte se na pár dalších skutečností, které jsou s touto společností svázány: 94 % lidí na celém světě značku Coca-Cola zná. Koupíte ji po celém světě. Polovina zkonzumovaných nealkoholických nápojů je Coca-Cola. Denně se vypije 47 miliard druhů nápojů, z toho je 1,9 miliardy kola. Celý konglomerát zaměstnává i s partnery více než 700 000 lidí.

Takže až si zase vzpomenete na vánoční reklamu s obrovským červeným kamionem, který přiváží spoustu radosti, uvědomíte si, že s sebou veze drink, který má hodnotu převyšující i ty nejbláznivější představy.

Výběr několika reklam Coca-Coly:



Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
milan-duda-web

Kampaň Dvojky v CZC.cz: Jak dělat brandové kampaně? | Milan Duda

adam-neuberger-web

Jak začít s investováním? | Adam Neuberger

Pro předplatitele
lenka-ondruchova-web

Jak prodat firmu? Příběh Queens | Lenka Ondruchová

Právě vyšlo

max-kovar-web

Logistika: V čem se liší výrobní od té v e-commerce? | Max Kovář (Skladon)

Pro předplatitele
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Pro předplatitele
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Pro předplatitele
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Pro předplatitele
martin-rozhon-web

Zkušení zaměstnanci. Jak je najít a jak s nimi pracovat? | Martin Rozhoň

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

Pro předplatitele
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

andrej-kiska-ml-web

Andrej Kiska ml.: Osobnost podnikatelů, získávání investora, úspěch startupů

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?