Inzerce

Inzerce

Finanční poradce? Co takový člověk dělá a k čemu je užitečný?

Finančních poradců je stále více a více. Co to je ale vůbec za zaměstnání? Kdo ho vykonává? Co k tomu potřebuje? Jakého finančního poradce si vybrat a na co si dát pozor?

Co to je finanční poradce?

Pojem „finanční poradce“ předně nemá žádnou právní váhu, neexistuje pro něj žádná právní norma. Podobně je tomu například u daňového poradce. Ve skutečnosti se tedy jedná o živnostníka, který pomáhá lidem s hospodařením s jejich penězi. A samozřejmě si za to bere odměnu. Bavíme se tedy o člověku, který umí s penězi nakládat, který se živí tím, že svým klientům pomáhá co nejméně prodělat, tedy s penězi nakládat tak, aby to pro ně bylo co nejlepší.

Za finančního poradce se dá ale považovat i zaměstnanec banky. Tito lidé se spíše nazývají bankovní poradci. Jednají v zájmu banky, většinou o vás ví daleko více informací (jsou přeci jen zaměstnanci banky) a každá banka vám je ráda poskytne. V mnoha ohledech jsou tito poradci daleko výhodnější. Máte u nich větší jistotu, jelikož jsou to skutečně prověření a důvěryhodní poradci. Jejich nevýhodou je fakt, že vám budou vždy radit tak, aby na tom předně vydělala jejich banka.

Jelikož o bankovních poradcích není moc co psát, jejich práce se dá popsat pár větami, bavme se v tomto článku tedy o „klasických“ finančních poradcích se živnostenským listem a bez jakýchkoliv závazků vůči bankám…

Takže znova, co to je finanční poradce a k čemu mi je?

Finančním poradcem se s trochou nadsázky může stát každý. O získání živnosti jsme napsali už dost. Finanční poradce může mít jako obory podnikání „poradenské služby“. Očekává se od něj, že rozumí penězům obecně. Dokáže svým klientům poradit co nejlépe a to tak, aby co nejvíce ušetřili. Pomůže jim s povinným ručením a s dalšími důležitými dokumenty. Finančního poradce sice může dělat každý, ale každý nemusí mít svoje klienty…

Mezi finančními poradci je totiž i všudypřítomný konkurenční boj. Vždy jich je přeci stále více a více. Lidé rádi slyší krásná slova v podobě „plánování finanční budoucnosti“, „plaťte co nejméně“, „pomůžeme vám najít tu nejlepší cestu“ a podobně. Finanční poradce musí mít seznam svých klientů. Ten byste v případě, že o daného poradce máte zájem, měli dokonce vyžadovat a ověřit si jeho platnost a to, zdali nejsou klienti vymyšlení a nebo zdali nemají na finančního poradce pifku…

Proč to všechno? Protože pokud si skutečně najmete finančního poradce, budete s ním projednávat vaše vlastní peníze. Budete jednat podle jeho rad. Bude ovlivňovat vaše hospodaření, možná bude mít i přístup k vašim účtům a stane se pro vás tak nesmírně důležitou osobou. Je naprosto jedno, jestli jste podnikatel nebo ne, jestli jste firma nebo ne. Pokud se v něm spletete, může to pro vás mít hodně špatné důsledky

Z čeho takový finanční poradce žije?

Odměňování finančních poradců je poněkud zvláštní. Existuje totiž více druhů a někdy to může být trochu ošemetné. Nejčastěji se ale setkáte s provizním systémem. Finanční poradce tak získává provize (procento) z částky, kterou mu nový klient zaplatil.

Dalším způsobem může být dohodnutý podíl z výnosu. Poradce tak získá opět určité procento z částky, kterou jeho klient vydělá poté, co mu poradce sestavil finanční portfolio. Poradci jsou v tomto případě poměrně dobře motivováni odvádět co nejlepší výkon…

Finančního poradce si můžete platit i paušálně, ale to se doporučuje pouze v případě, že máte v něj máte plnou důvěru a jste s jeho prací spokojeni.

Jak se stát finančním poradcem?

Lidé strašně neradi slyší, že finančním poradce je velice jednoduché se stát. Bylo by určitě skvělé, kdyby byli poradci vždy stoprocentně důvěryhodní, ověření a maximálně vzdělaní. Ne vždy to tak je. Finančním poradcem se může stát kdokoliv, kdo má živnostenský list a nabízí svoje poradenské služby.

Každý finanční poradce by ale přeci jen nějaké požadavky splňovat měl. Měl by mít dobré vystupování, měl by umět komunikovat s lidmi, nebýt výbušný a mít trpělivost, dokázat lidem nabídnout svoje služby (což je někdy to nejtěžší), měl by být časově flexibilní, motivovaný k učení se novým věcem, sledovat dění ve světě financí a samozřejmě – měl by rozumět tomu, co dělá a měl by za to umět přijmout zodpovědnost.

V České republice se ne nadarmo říká, že finančním poradcem je dnes každý, že ho najdeme na každém rohu a je lehké se jím stát. Není divu, je to totiž nejrozšířenější povolání u nás. Existují navíc velké společnosti, někdy i na mezinárodní úrovni, které finanční poradce hledají. Jedním z nich je společnost ProfiFP, která dokonce nabízí relativně snadnou kariéru ve svých službách a to jak na brigády, tak na full-time zaměstnání.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

Právě vyšlo

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Tereza

Před 6 roky

To je neuvěřitelná snůška blábolů!!!

„Finanční poradce musí mít seznam svých klientů. Ten byste v případě, že o daného poradce máte zájem, měli dokonce vyžadovat a ověřit si jeho platnost a to, zdali nejsou klienti vymyšlení a nebo zdali nemají na finančního poradce pifku…“ Proboha to by přece bylo nehorázné porušení té nejelementárnější mlčenlivosti a důvěry klienta! Vám by se líbilo, kdyby na Vás Váš fin. poradce rozdával kontakty a chlubil se, že Vám dělá finanční poradenství?

„Finančním poradcem se může stát kdokoliv, kdo má živnostenský list a nabízí svoje poradenské služby.“ Hmmm, autor asi v životě neslyšel o nezbytné certifikaci České národní banky….

„Finanční poradce tak získává provize (procento) z částky, kterou MU nový klient zaplatil.“ Klient přece neplatí fin. poradci, ten od klienta nikdy neuvidí ani korunu, pokud se bavíme o nezávislých a pro klienta bezplatných finančních poradcích.

„možná bude mít i přístup k vašim účtům“ No tak to je teprve volovina na entou…

Odpovědět »

Alda

Před 4 roky

No ta část „Finančním poradcem se může stát kdokoliv, kdo má živnostenský list a nabízí svoje poradenské služby“ není až tak mimo. Pokud se člověk nechá zatáhnout do nějaké pyramidy, certifikát dostaneš za absolvování krákého kurzu (slečna která se mě pokoušela zlanařit do profiFP mluvila o 12 hodinách..). To že má dneska někdo certifikát ještě neznamená, že tomu rozumí..

Odpovědět »

Kam

Před 2 roky

Jenže během půl roku si musíš udělat oficiální zkoušky na jednotlivé okruhy finančního poradenství, které nejsou vůbec spojeny s těmito společnostmi.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

petr-pouchly-web

VIDEO: Petr Pouchlý: Jak využít gamifikaci v rámci osobní produktivity?

Linkbuilding

Jan Bělohradský: Jak může malý e-shop budovat zpětné odkazy?

michal-mervart-web

Michal Mervart (parfums.cz): Největší slabiny v UX českých e-shopů

Kde jsou zákazníci

Jak zjistit, kde jsou moji zákazníci?

Inzerce