O tom, že se dá na internetu podnikat takřka se vším, jste se dočetli už v několika článcích. Dnes vám přinášíme zajímavý rozhovor, který je vlastně důkazem tohoto tvrzení. Myslíte si, že se na internetu nedá podnikat s módou? Že muž nemůže založit vlastní módní značku, což zní spíše jako příběh z Ameriky? Pletete se…
Inzerce
V dnešním rozhovoru jsme se ptali čtyřiatřicetiletého Filipa Urbana, který má těsně před svatbou. Jeho podnikání na internetu je velice pestré a spadá do něj i založení vlastní módní značky, a to YP Fashion, nezávislé oděvní značky vybudované grafikem a designerem z amatérských potisků až do funkční a uznávané značky.
Filipe, jak se člověk dostane k podnikání v módě? Jak dlouho už YP Fashion funguje? Já se k módě dostal doslova jak slepí k houslím. Nebylo to nic cíleného, spíše přirozený vývoj. V šuplíku spousta nápadů, co bych rád nosil na tričku, do toho studium grafického designu a komunita lidí kolem Youngprimitive a značka byla na světě.
YP Fashion funguje nějaký ten pátek. Pokud bych to měl nějak datovat, dejme tomu někdy od roku 2006.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Je těžké v oboru najít kvalitní a spolehlivé dodavatele? Ano. Přesvědčuji se o tom dnes a denně. Naštěstí těch vyšlapaných slepých uliček už bylo dost a aktuálně jsme ve fázi, kdy už se s našimi dodavateli známe, a spolupráce funguje. Nicméně nejsme pro naše partnery moc zajímaví odběratelé vzhledem k množství, které vyrábíme. Nicméně zjistili, že jsme jakási stálá klientela a doufám, že české firmy pochopily, že musí vyjít vstříc každému zákazníkovi. Zvlášť teď v období konstantní krize.
Jak vypadá typický pracovní den, kdy se věnuješ YP Fashion? Práce pro YP mi zabírá zhruba třetinu mých pracovních aktivit. Dost mi s fungováním pomáhá přítelkyně Jitka, která řeší agendu, švadleny a střihy. Já se starám o návrhy, potisk, focení a o propagaci. Máme to tak rozděleno a funguje to.
Vzhledem k tomu, že by nás čistě YP Fashion asi oba neuživilo, mou hlavní prací je starání se o vizuální styl několika společnostem a tvorba webových prezentací.
Kolik lidí stojí za YP Fashion?
Jak už jsem psal, jsme dva. Já a Jitka, která má vystudovanou oděvní průmyslovku. Díky ní jsme YP Fashion posunuli od potisku triček k vlastním návrhům oblečení a střihům. Důležité je v tomhle oboru nepřešlapovat na místě, ale pořád lidem přinášet něco nového, neokoukaného.
Ačkoliv se Youngprimitive může tvářit jako etablovaná oděvní značka, je to spíše „rodinný“ podnik nás dvou. Dále pak dáváme práci dvěma švadlenám a k ruce máme skvělou sítotiskárnu, se kterou je výborná domluva a kde je možné vše vyvzorovat podle našich představ.
Co prodejní strategie? YP Fashion je dost postavené na komunitě a limitovaných edicích…
Prodejní strategie? Ta se tak nějak vyvíjí neustále. Aktuálně to máme asi tak, že chceme, aby YP zůstala malou značkou pro lidi, kteří ocení naše nápady a styl oblečení, vrací se k nám a těší se na nové věci v našich mini kolekcích.
Myslím si, že naše kouzlo a síla spočívá v malovýrobě v limitovaných edicích věcí, které se nešíří masově mezi lidmi. Člověk má pak při nošení naší značky pocit jakési exkluzivity, a to, že ví, proč to nosí a měl by být na to patřičně hrdý. V momentě, kdy se budeme snažit o rozjetí nějaké obchodní sítě, riskujeme naši největší devízu, a to exkluzivitu malé značky.
Jak řešíš marketing?
Marketing YP je řekl bych „živelný“ (smích). Vzhledem k tomu, že fungujeme víceméně pouze na internetu, směřuje náš marketing právě tam. Pokud bych měl být konkrétní, tak jsou to facebookové reklamní kampaně, články na specifických webech zabývajících se módou, sponzoring vybraných akcí, kam míří lidé, které bychom rádi oslovili, případně různé soutěže na webu.
Modelové a modelky, to k prodeji módy patří. Nabízí se už sami, nebo musíš pracně shánět? Modelové a modelky se rekrutují z řad našich známých a kamarádů, případně šáhnu po serverech jako fotopatracka.cz, kde jsou desítky modelek lačných po vyfocení. Ovšem je to ošemetné, protože každá dívka ve věku od 15 do 30 si myslí, že je modelka, což u mnohých bohužel není pravda.
Důležité je taky nejen získaná krása, ale i chování a přístup k focení. Člověku stačí pár minut, aby věděl, že je zle a že s tímhle „dřevem“, byť krásným, toho moc nevyfotíte. Takže raději volíme naše známé, se kterýma je focení příjemná záležitost a i ten výsledek často stojí za to.
Jaká velká ponaučení jsi za dobu podnikání v módě získal? Ponaučení? Asi jedno základní a to, že co si člověk neudělá sám, to nemá. Nechávat jakoukoliv zodpovědnost na ostatních lidech znamená splnění cíle tak na 60 % a řešení neustálých kompromisů, čekání, dohadování se s nejistým výsledkem. Je dneska malý zázrak narazit na schopné, podnikavé a fér lidi, kteří rozumějí tomu, co proklamují. Ale tak to bude asi širší problém. Tady bych chtěl použít letitou pravdu: „Ševče, drž se svého kopyta.“ Lidi by se měli živit tím, co opravdu umí, nebo k čemu mají sklony, protože jinak je to trápení nejen jich samotných, ale i všech okolo.
Co nějaké inspirace, sleduješ nějaké „klasiky žánru“? Inspirační otázka, na tu sem se těšil. Naše motivy vychází z kultury kolem nás, čili film, muzika, počítačové hry, internetový humor, zkrátka věci kolem nás, které nás nějak oslovují, zajímají. Móda je ošemetná záležitost, kdy jednou chtějí všichni fialovou, aby vám pak za měsíc ležela ve skladu další rok netknutá. Je to vždycky svým způsobem sázka do loterie. Máme na to jedno pravidlo. Dělat věci, které baví nás a doufat, že osloví i ostatní. Nějak moc kalkulovat se v téhle branži moc nevyplatí. Alespoň takový pocit po těch letech máme.
Vidíš v budování značky Youngprimitive dlouhodobou budoucnost?
Budování značky Youngprimitive je něco, čemu nechávám volný průběh. Nikam se netlačíme, snažíme se dělat věci, které baví především nás a za které se nemusíme stydět. Něco vyrobíme, nafotíme, dáme na internet a čekáme, jestli jsme lidi oslovili, nebo jestli v těch mikinách budeme další 2 roky spát místo noční košile. Zatím nás to baví, jak to je. Nikam se netlačíme, ale přitom nechceme stagnovat.
Ta práce nás baví, a to si myslím, že je polovina úspěchu. Možná z YP bude jednou podobný řetězec jako H&M, možná po nás za dva roky neštěkne ani pes. Módní průmysl je ošemetná záležitost a značky, za které byli dřív lidé ochotni utrácet nekřesťanské peníze, dnes bojují o přežití. To stejné se může stát i nám a nic s tím neuděláme. Takže budování značky vidím v tom, dělat tu práci dobře a poctivě a uvidíme, jak na to budou i nadále reagovat lidi.
Filipovi děkujeme za rozhovor a vy můžete do komentářů pokládat svoje dotazy!
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Karel
Před 11 roky
H&M? Wake up!
Odpovědět »