Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Filip Urban: Chci, abychom zůstali malou módní značkou pro lidi, kteří ocení naše nápady a styl oblečení

Inzerce

Inzerce

O tom, že se dá na internetu podnikat takřka se vším, jste se dočetli už v několika článcích. Dnes vám přinášíme zajímavý rozhovor, který je vlastně důkazem tohoto tvrzení. Myslíte si, že se na internetu nedá podnikat s módou? Že muž nemůže založit vlastní módní značku, což zní spíše jako příběh z Ameriky? Pletete se…

Inzerce

V dnešním rozhovoru jsme se ptali čtyřiatřicetiletého Filipa Urbana, který má těsně před svatbou. Jeho podnikání na internetu je velice pestré a spadá do něj i založení vlastní módní značky, a to YP Fashion, nezávislé oděvní značky vybudované grafikem a designerem z amatérských potisků až do funkční a uznávané značky.

Filipe, jak se člověk dostane k podnikání v módě? Jak dlouho už YP Fashion funguje?
Já se k módě dostal doslova jak slepí k houslím. Nebylo to nic cíleného, spíše přirozený vývoj. V šuplíku spousta nápadů, co bych rád nosil na tričku, do toho studium grafického designu a komunita lidí kolem Youngprimitive a značka byla na světě.

YP Fashion funguje nějaký ten pátek. Pokud bych to měl nějak datovat, dejme tomu někdy od roku 2006.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Je těžké v oboru najít kvalitní a spolehlivé dodavatele?
Ano. Přesvědčuji se o tom dnes a denně. Naštěstí těch vyšlapaných slepých uliček už bylo dost a aktuálně jsme ve fázi, kdy už se s našimi dodavateli známe, a spolupráce funguje. Nicméně nejsme pro naše partnery moc zajímaví odběratelé vzhledem k množství, které vyrábíme. Nicméně zjistili, že jsme jakási stálá klientela a doufám, že české firmy pochopily, že musí vyjít vstříc každému zákazníkovi. Zvlášť teď v období konstantní krize.

Jak vypadá typický pracovní den, kdy se věnuješ YP Fashion?
Práce pro YP mi zabírá zhruba třetinu mých pracovních aktivit. Dost mi s fungováním pomáhá přítelkyně Jitka, která řeší agendu, švadleny a střihy. Já se starám o návrhy, potisk, focení a o propagaci. Máme to tak rozděleno a funguje to.

Vzhledem k tomu, že by nás čistě YP Fashion asi oba neuživilo, mou hlavní prací je starání se o vizuální styl několika společnostem a tvorba webových prezentací.

Kolik lidí stojí za YP Fashion?
Jak už jsem psal, jsme dva. Já a Jitka, která má vystudovanou oděvní průmyslovku. Díky ní jsme YP Fashion posunuli od potisku triček k vlastním návrhům oblečení a střihům. Důležité je v tomhle oboru nepřešlapovat na místě, ale pořád lidem přinášet něco nového, neokoukaného.

Ačkoliv se Youngprimitive může tvářit jako etablovaná oděvní značka, je to spíše „rodinný“ podnik nás dvou. Dále pak dáváme práci dvěma švadlenám a k ruce máme skvělou sítotiskárnu, se kterou je výborná domluva a kde je možné vše vyvzorovat podle našich představ.

Co prodejní strategie? YP Fashion je dost postavené na komunitě a limitovaných edicích…
Prodejní strategie? Ta se tak nějak vyvíjí neustále. Aktuálně to máme asi tak, že chceme, aby YP zůstala malou značkou pro lidi, kteří ocení naše nápady a styl oblečení, vrací se k nám a těší se na nové věci v našich mini kolekcích.

Myslím si, že naše kouzlo a síla spočívá v malovýrobě v limitovaných edicích věcí, které se nešíří masově mezi lidmi. Člověk má pak při nošení naší značky pocit jakési exkluzivity, a to, že ví, proč to nosí a měl by být na to patřičně hrdý. V momentě, kdy se budeme snažit o rozjetí nějaké obchodní sítě, riskujeme naši největší devízu, a to exkluzivitu malé značky.

Jak řešíš marketing?
Marketing YP je řekl bych „živelný“ (smích). Vzhledem k tomu, že fungujeme víceméně pouze na internetu, směřuje náš marketing právě tam. Pokud bych měl být konkrétní, tak jsou to facebookové reklamní kampaně, články na specifických webech zabývajících se módou, sponzoring vybraných akcí, kam míří lidé, které bychom rádi oslovili, případně různé soutěže na webu.

Modelové a modelky, to k prodeji módy patří. Nabízí se už sami, nebo musíš pracně shánět?
Modelové a modelky se rekrutují z řad našich známých a kamarádů, případně šáhnu po serverech jako fotopatracka.cz, kde jsou desítky modelek lačných po vyfocení. Ovšem je to ošemetné, protože každá dívka ve věku od 15 do 30 si myslí, že je modelka, což u mnohých bohužel není pravda.

Důležité je taky nejen získaná krása, ale i chování a přístup k focení. Člověku stačí pár minut, aby věděl, že je zle a že s tímhle „dřevem“, byť krásným, toho moc nevyfotíte. Takže raději volíme naše známé, se kterýma je focení příjemná záležitost a i ten výsledek často stojí za to.

Jaká velká ponaučení jsi za dobu podnikání v módě získal?
Ponaučení? Asi jedno základní a to, že co si člověk neudělá sám, to nemá. Nechávat jakoukoliv zodpovědnost na ostatních lidech znamená splnění cíle tak na 60 % a řešení neustálých kompromisů, čekání, dohadování se s nejistým výsledkem. Je dneska malý zázrak narazit na schopné, podnikavé a fér lidi, kteří rozumějí tomu, co proklamují. Ale tak to bude asi širší problém. Tady bych chtěl použít letitou pravdu: „Ševče, drž se svého kopyta.“ Lidi by se měli živit tím, co opravdu umí, nebo k čemu mají sklony, protože jinak je to trápení nejen jich samotných, ale i všech okolo.

Co nějaké inspirace, sleduješ nějaké „klasiky žánru“?
Inspirační otázka, na tu sem se těšil. Naše motivy vychází z kultury kolem nás, čili film, muzika, počítačové hry, internetový humor, zkrátka věci kolem nás, které nás nějak oslovují, zajímají. Móda je ošemetná záležitost, kdy jednou chtějí všichni fialovou, aby vám pak za měsíc ležela ve skladu další rok netknutá. Je to vždycky svým způsobem sázka do loterie. Máme na to jedno pravidlo. Dělat věci, které baví nás a doufat, že osloví i ostatní. Nějak moc kalkulovat se v téhle branži moc nevyplatí. Alespoň takový pocit po těch letech máme.

Vidíš v budování značky Youngprimitive dlouhodobou budoucnost?
Budování  značky Youngprimitive je něco, čemu nechávám volný průběh. Nikam se netlačíme, snažíme se dělat věci, které baví především nás a za které se nemusíme stydět. Něco vyrobíme, nafotíme, dáme na internet a čekáme, jestli jsme lidi oslovili, nebo jestli v těch mikinách budeme další 2 roky spát místo noční košile. Zatím nás to baví, jak to je. Nikam se netlačíme, ale přitom nechceme stagnovat.

Ta práce nás baví, a to si myslím, že je polovina úspěchu. Možná z YP bude jednou podobný řetězec jako H&M, možná po nás za dva roky neštěkne ani pes. Módní průmysl je ošemetná záležitost a značky, za které byli dřív lidé ochotni utrácet nekřesťanské peníze, dnes bojují o přežití. To stejné se může stát i nám a nic s tím neuděláme. Takže budování značky vidím v tom, dělat tu práci dobře a poctivě a uvidíme, jak na to budou i nadále reagovat lidi.

Filipovi děkujeme za rozhovor a vy můžete do komentářů pokládat svoje dotazy!

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Zdeněk Dvořák

Autor je specialista na linkbuilding, zajímají ho novinky na síti a v mobilních technologiích.
Web: linki.cz

Nenechte si ujít

Premium
michal-vodak-web

Heureka: E-commerce čekají obrovské změny. Co mají e-shopy dělat? | Michal Vodák

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
jan-moravcik-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? Příklad GentlemanStore.cz | Jan Moravčík

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

gabriela-mrkvicova-web

Zkušená networkerka: Jak v byznysu budovat kvalitní vztahy? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

jan-astary-web

Jak se buduje e-commerce agentura? | Ján Aštary (Dexfinity)

Premium
martin-schovanec-web

Jak otočit kormidlo firmy novým směrem? Příběh Xzone | Martin Schovanec

Komentáře

Karel

Před 11 roky

H&M? Wake up!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
dominik-stroukal

Byznys pohledem ekonoma. Na co se teď zaměřit a je správný čas na prodej firmy? | Dominik Stroukal

Premium
filip-drimalka-web

AI mění řízení firem. Co můžete vyzkoušet už nyní? | Filip Dřímalka

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Inzerce