Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Má naše osobnost vliv na příspěvky, které přidáváme na Facebook?

Jaroslav Beneš
Před 9 roky

facebook-webAmerická studie zkoumala 555 uživatelů Facebooku a zjišťovala například to, čí příspěvky mají nejvíce reakcí. Co zjistila?

Každý, kdo používá Facebook, ví, že se na své zdi může setkat se všemožnými příspěvky od přátel. Tyto příspěvky se mohou věnovat nejrozmanitějším tématům, od fotek dětí, vylévání psychických problémů, politických názorů až třeba po videa s roztomilými zvířátky.

Nová studie zkoumá, jaký vliv má naše osobnost na obsah, který vkládáme na sociální sítě. Studie, jejíž výsledky zveřejnil portál Psychology Today, se zúčastnilo 555 respondentů – uživatelů Facebooku. Při studii zkoumali vědci tak zvanou „Big 5“, což je sada znaků zkoumající osobnostní rysy. Patří mezi ně:

  • vstřícnost,
  • svědomitost,
  • extraverze,
  • otevřenost,
  • neuroticismus.

Vědci se též zaměřili například na sebeúctu nebo sklony k narcismu (nikoliv psychickou poruchu, ale osobnostní tendenci).

Inzerce

Co se zkoumalo?

Účastníci studie měli zhodnotit příspěvky, které na Facebook sami přidávají, a pokud to bylo možné, přiřadit je do některé ze specifických kategorií, jako třeba Společenské aktivity a život, Intelektuální témata (politika, věda), Úspěchy, Vlastní děti a podobně.

Dále odpovídali na otázky, například co je motivuje k tomu, aby používali Facebook, či jak často ho používají. Vědci zohledňovali i jejich pohlaví, věk nebo počet přátel.

Jaké jsou výsledky?

Studie ukázala, že mnohé výsledky byly očekávatelné, ale nechyběla ani řada překvapení. Extroverti nejčastěji sdílejí příspěvky týkající se sociálního života a jejich každodenních činností. Lidé se vztahem k neuroticismu pak na Facebooku hledají pozornost a potvrzení jejich názorů.

Překvapivým výsledkem naopak bylo, že vstřícní lidé nesdílejí příspěvky týkající se lidských vztahů a sociálních aktivit.

Vědci dále zjišťovali, kolik lajků a komentářů který příspěvek obdržel. Ukázalo se, že největší počet reakcí u svých příspěvků měli lidé se sklony k narcismu. To je překvapivým zjištěním, jelikož bylo všeobecně známo, že narcisté jsou na Facebooku méně oblíbení. Vědci uvádí, že možným důvodem oblíbenosti jejich příspěvků je to, že lidé „narcisté“ umí psát své příspěvky poutavě a tím zaujmout čtenáře.

Závěr studie je tedy takový, že lidé se razantně liší v tom, co se jim líbí a jaké příspěvky sdílejí. Proto je možné, že se o svých přátelích můžete ledacos dozvědět právě díky tomu, co na Facebook přidávají.

Zdroj: Psychology Today

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jaroslav Beneš

Jarda je člen týmu iParťáka, ve kterém se specializuje na tvorbu obsahu, zejména toho textového.

Komentáře

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Okurková sezóna: Jak si zauditovat vlastní firmu? | Petr Macek (Caflou)

Premium
petr-bilek-web

Z malého stánku na 150 milionů ročně. Takhle vyrostlo BiOOO | Petr Bílek

Premium Nyní zdarma
jiri-rostecky-posunout

Jiřího klienti #5: Jak se v podnikání posunout dál?

marek-odehnal-web

První pololetí 2024 pohledem investora: Co se dělo na burzách? | Marek Odehnal

Premium
tomas-mahring-web

Na jejich blog chodí stovky tisíc lidí a prodali desítky tisíc kuchařek | Tomáš Mähring

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-prodej

Jiřího klienti #4: Každý prodává jinak

kovar-bazala-web

Umělá inteligence: Jak mění logistiku? | Max Kovář a Jaroslav Bazala

Premium
ondrej-kratky-web

Vyměnil Liftago za novou firmu. Co ho naučilo 11 let podnikání? | Ondřej Krátký