Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Expanze e-shopu do Maďarska? Teď nebo nikdy!

inzerce
Před 8 roky

Majitelé e shopů nám určitě potvrdí, že česko-slovenský online trh je přesycen. Panuje zde vysoká konkurence, která vytváří velký tlak na ceny. Podle Heureky působí v Česku neuvěřitelných 37.000 a na Slovensku již téměř 9.500 e-shopů. Většina e-shopů balancuje na hraně ziskovosti, i přes každoročnímu růstu obratu. Jaké jsou možnosti českých a slovenský e-shopů? Jak udržet své online podnikání „živé“ a rentabilní z dlouhodobého hlediska? Zeptali jsme se Tomáše Vrtíka, spoluzakladatele outsourcingové společnosti ShopSupport.

Hodně se mluví o tom, že v česko-slovenském „online rybníku“ plave až příliš mnoho ryb. Co s tím mohou e-shopy udělat?

Ano je to pravda, čísla nelžou :) Nebudu chodit kolem horké kaše – majitelé e shopů by se měly podle mě vzdělávat, optimalizovat náklady a pokusit se expandovat.

Pojďme pěkně po pořádku. Není to vzdělávání tak trochu klišé?

Inzerce

Určitě ne. Investice do vzdělávání je velmi důležitá, zvláště v rychle měnícím se online prostoru. Rychlou implementací nových poznatků dokážete získat výhodu nad konkurencí. Následně dokážete např. efektivněji utrácet prostředky do online marketingu a pod.

Téměř všechny e-shopy se snaží optimalizovat. Co si před optimalizací představujete vy?

E-shopy si uvědomují, že platit předraženou lidskou sílu a skladové prostory je z dlouhodobého hlediska neefektivní. Proto si myslím, že využívání specializovaných externích firem a celkově outsourcingu je budoucnost ekonomiky a nejrychlejší cesta k optimalizaci.

Chcete říct, že „inhouse“ řešení jsou neefektivní?

Ano i ne. Řekl bych to takto. I ti najzaritejší odpůrci outsourcingu uznají, že pokud chcete řešit skladování, balení a expedici efektivně ve vlastní režii, potřebujete investovat do technologií a vybavení. Dovolím si tvrdit, že malé a střední e-shopy si takové investice mohou dovolit jen výjimečně. Proto skladují, balí a odesílají balíčky neefektivně. Na západě e-shopy outsourcují téměř vše. Pravda je taková, že postupně trendy ze západu víceméně probíráme, i když se zpožděním. Boom outsourcingu v e-commerce bez pochyb teprve přijde.

Moje osobní vize je taková, že malé a střední e-shopy budou fungovat podobně, jako fungují prodejci na Amazonu. E-shopy budou sdílet stejný externí sklad, jejich objednávky v tomto skladu bude vyřizovat externí firma, zákaznický servis jim bude zajišťovat specializované call centrum. Majitelé e-shopů se budou věnovat hlavně rozvíjení obchodu a marketingu.

Poslední jste vzpomínali expanzi. Kdy a kde je podle Vás vhodné expandovat?

Nad expanzí by měli přemýšlet všechny e-shopy, které jsou doma etablované. Povinnou jízdou pro české e-shopy je sousední a jazykově blízké Slovensko Za zajímavou možností pro české a slovenské e-shopy považuji určitě Maďarsko. O tomto trhu se mluví jako o „neoranom poli“. Kolegové na nedávné konferenci Eshopsummit označili Maďarsko za „zlatý důl“ pro naše e-shopy.

V čem je maďarský e-commerce trh pro naše e-shopy takový zajímavý?

Kromě výhodné polohy vnímáme pozitivně zejména nízký počet maďarských e-shopů. Ty stávající navíc nejsou takové zkušené jako ty naše. Nemají responzivní weby, trendy se k nim dostávají možná o dva-tři roky později jako k nám. Máme klienty, kteří se dokázali velmi rychle etablovat a od prvního dne dělají v Maďarsku zajímavá čísla.

Jaké byly obraty v maďarském e-commerce v roce 2015?

Obrat v maďarském e-commerce byl v roce 2015 přibližně 860 milionů eur. V podobně velké České republice dosáhl obrat v e-commerce v roce 2015 téměř 4 násobek toho maďaského. Meziročně rostl maďarský e-commerce o 16%, o něco vyšší růst se čeká v Maďarsku i v tomto roce…

Zdá se, že „zlaté časy“ má maďarský e-commerce teprve před sebou …

Souhlasím. České i slovenské e-shopy si to pomaličku uvědomují také. I v ShopSupport vnímáme, že rok 2016 je co se týče expanze slovenská a slovenských e-shopů na maďarský trh velm silný. Osobně si myslím, že Maďarsko je pro české a slovenské e-shopy obrovská šance, kterou je třeba jednoznačně využít. Trh se vyvíjí velmi rychle a netřeba příliš dlouho váhat. Vnímám to tak, že teď nebo nikdy … :)

Pokud byste měli zmínit některé specifika maďarského trhu, které by to byly?

Maďaři rádi a hodně komunikují. Např. na Facebooku hodně komentují, sdílejí, lajkují, vědí generovat zajímavý organický dosah. Maďarští zákazníci jsou více podobní slovenské než české nátuře – jsou ochotni zaplatit si za značky, nedívají až tak striktně na cenu. Co se týče online reklamy, ta vychází ve srovnání s naším online trhem řádově o desítky procent levnější. Maďarské porovnávače cen tam například nefungují tak dobře, jak jsme zvyklí u nás. Zaujímavéje také daňové zatížení firem. Pokud se rozhodne e-shop podnikat v Maďarsku jako maďarská firma, do obratu cca 40 milionú korun je daň z příjmu pouze 10%. Těch specifik a zajímavých informací je však mnohem více. :)

Co by e-shopy neměli podcenit při vstupu na maďarský trh?

Nepodceňoval bych určitě překlady stránky a produktů. Jednak zaberou spoustu času a může se stát, že spuštění e-shopu se bude kvůli nim oddalovat. Zároveň doporučuji vyvarovat se strojním překladem, protože ty jim nepomohou ve vyhledávání. Zeptejte se před zadáním překladatele, jestli ví, co je to SEO a podle toho se rozhodněte :)

V čem dokáže při expanzi do Maďarska, pomoci ShopSupport?

Poskytujeme komplexní řešení v oblasti zákaznického servisu. E-shopy si nemusí lámat hlavu s najímáním vlastních zaměstnanců. Za e-shop vyřídíme zákaznické telefonáty, maily, online chat, komunikaci na sociálních sítích, reklamace. Další využívanou službou je externí sběrné místo. V Maďarsku poskytujeme e-shopem adresu (mezisklad) s manipulantem. Na toto místo zasílají maďarští zákazníci e-shopem případné vratky a reklamace. Šetříme tím e-shopu i zákazníkům čas a zejména peníze – nemusí posílat balíky přes hranice. Poslední službu, kterou bych zmínil je tvorba obsahu a překladů, které děláme jako jedny z mála s důrazem na správné SEO. Např. pro e-shop Novesta spravujeme e-shop a zajišťujeme komunikaci pro celou Evropu.

Ve spolupráci s partnery dokážeme zajistit právní poradenství (např. Vypracování všeobecných obchodních podmínek a reklamačního řádu) a spravovat online marketing.

Dá se říci, že, kdo chce rozjet svůj internetový obchod v Maďarsku, dokážeme mu zajistit vše, co je potřebné pro fungování, od A po Z.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)