Inzerce

Expanze e-shopu do Maďarska? Teď nebo nikdy!

Majitelé e shopů nám určitě potvrdí, že česko-slovenský online trh je přesycen. Panuje zde vysoká konkurence, která vytváří velký tlak na ceny. Podle Heureky působí v Česku neuvěřitelných 37.000 a na Slovensku již téměř 9.500 e-shopů. Většina e-shopů balancuje na hraně ziskovosti, i přes každoročnímu růstu obratu. Jaké jsou možnosti českých a slovenský e-shopů? Jak udržet své online podnikání „živé“ a rentabilní z dlouhodobého hlediska? Zeptali jsme se Tomáše Vrtíka, spoluzakladatele outsourcingové společnosti ShopSupport.

Inzerce

Hodně se mluví o tom, že v česko-slovenském „online rybníku“ plave až příliš mnoho ryb. Co s tím mohou e-shopy udělat?

Ano je to pravda, čísla nelžou :) Nebudu chodit kolem horké kaše – majitelé e shopů by se měly podle mě vzdělávat, optimalizovat náklady a pokusit se expandovat.

Pojďme pěkně po pořádku. Není to vzdělávání tak trochu klišé?

Určitě ne. Investice do vzdělávání je velmi důležitá, zvláště v rychle měnícím se online prostoru. Rychlou implementací nových poznatků dokážete získat výhodu nad konkurencí. Následně dokážete např. efektivněji utrácet prostředky do online marketingu a pod.

Téměř všechny e-shopy se snaží optimalizovat. Co si před optimalizací představujete vy?

E-shopy si uvědomují, že platit předraženou lidskou sílu a skladové prostory je z dlouhodobého hlediska neefektivní. Proto si myslím, že využívání specializovaných externích firem a celkově outsourcingu je budoucnost ekonomiky a nejrychlejší cesta k optimalizaci.

Chcete říct, že „inhouse“ řešení jsou neefektivní?

Ano i ne. Řekl bych to takto. I ti najzaritejší odpůrci outsourcingu uznají, že pokud chcete řešit skladování, balení a expedici efektivně ve vlastní režii, potřebujete investovat do technologií a vybavení. Dovolím si tvrdit, že malé a střední e-shopy si takové investice mohou dovolit jen výjimečně. Proto skladují, balí a odesílají balíčky neefektivně. Na západě e-shopy outsourcují téměř vše. Pravda je taková, že postupně trendy ze západu víceméně probíráme, i když se zpožděním. Boom outsourcingu v e-commerce bez pochyb teprve přijde.

Moje osobní vize je taková, že malé a střední e-shopy budou fungovat podobně, jako fungují prodejci na Amazonu. E-shopy budou sdílet stejný externí sklad, jejich objednávky v tomto skladu bude vyřizovat externí firma, zákaznický servis jim bude zajišťovat specializované call centrum. Majitelé e-shopů se budou věnovat hlavně rozvíjení obchodu a marketingu.

Poslední jste vzpomínali expanzi. Kdy a kde je podle Vás vhodné expandovat?

Nad expanzí by měli přemýšlet všechny e-shopy, které jsou doma etablované. Povinnou jízdou pro české e-shopy je sousední a jazykově blízké Slovensko Za zajímavou možností pro české a slovenské e-shopy považuji určitě Maďarsko. O tomto trhu se mluví jako o „neoranom poli“. Kolegové na nedávné konferenci Eshopsummit označili Maďarsko za „zlatý důl“ pro naše e-shopy.

V čem je maďarský e-commerce trh pro naše e-shopy takový zajímavý?

Kromě výhodné polohy vnímáme pozitivně zejména nízký počet maďarských e-shopů. Ty stávající navíc nejsou takové zkušené jako ty naše. Nemají responzivní weby, trendy se k nim dostávají možná o dva-tři roky později jako k nám. Máme klienty, kteří se dokázali velmi rychle etablovat a od prvního dne dělají v Maďarsku zajímavá čísla.

Jaké byly obraty v maďarském e-commerce v roce 2015?

Obrat v maďarském e-commerce byl v roce 2015 přibližně 860 milionů eur. V podobně velké České republice dosáhl obrat v e-commerce v roce 2015 téměř 4 násobek toho maďaského. Meziročně rostl maďarský e-commerce o 16%, o něco vyšší růst se čeká v Maďarsku i v tomto roce…

Zdá se, že „zlaté časy“ má maďarský e-commerce teprve před sebou …

Souhlasím. České i slovenské e-shopy si to pomaličku uvědomují také. I v ShopSupport vnímáme, že rok 2016 je co se týče expanze slovenská a slovenských e-shopů na maďarský trh velm silný. Osobně si myslím, že Maďarsko je pro české a slovenské e-shopy obrovská šance, kterou je třeba jednoznačně využít. Trh se vyvíjí velmi rychle a netřeba příliš dlouho váhat. Vnímám to tak, že teď nebo nikdy … :)

Pokud byste měli zmínit některé specifika maďarského trhu, které by to byly?

Maďaři rádi a hodně komunikují. Např. na Facebooku hodně komentují, sdílejí, lajkují, vědí generovat zajímavý organický dosah. Maďarští zákazníci jsou více podobní slovenské než české nátuře – jsou ochotni zaplatit si za značky, nedívají až tak striktně na cenu. Co se týče online reklamy, ta vychází ve srovnání s naším online trhem řádově o desítky procent levnější. Maďarské porovnávače cen tam například nefungují tak dobře, jak jsme zvyklí u nás. Zaujímavéje také daňové zatížení firem. Pokud se rozhodne e-shop podnikat v Maďarsku jako maďarská firma, do obratu cca 40 milionú korun je daň z příjmu pouze 10%. Těch specifik a zajímavých informací je však mnohem více. :)

Co by e-shopy neměli podcenit při vstupu na maďarský trh?

Nepodceňoval bych určitě překlady stránky a produktů. Jednak zaberou spoustu času a může se stát, že spuštění e-shopu se bude kvůli nim oddalovat. Zároveň doporučuji vyvarovat se strojním překladem, protože ty jim nepomohou ve vyhledávání. Zeptejte se před zadáním překladatele, jestli ví, co je to SEO a podle toho se rozhodněte :)

V čem dokáže při expanzi do Maďarska, pomoci ShopSupport?

Poskytujeme komplexní řešení v oblasti zákaznického servisu. E-shopy si nemusí lámat hlavu s najímáním vlastních zaměstnanců. Za e-shop vyřídíme zákaznické telefonáty, maily, online chat, komunikaci na sociálních sítích, reklamace. Další využívanou službou je externí sběrné místo. V Maďarsku poskytujeme e-shopem adresu (mezisklad) s manipulantem. Na toto místo zasílají maďarští zákazníci e-shopem případné vratky a reklamace. Šetříme tím e-shopu i zákazníkům čas a zejména peníze – nemusí posílat balíky přes hranice. Poslední službu, kterou bych zmínil je tvorba obsahu a překladů, které děláme jako jedny z mála s důrazem na správné SEO. Např. pro e-shop Novesta spravujeme e-shop a zajišťujeme komunikaci pro celou Evropu.

Ve spolupráci s partnery dokážeme zajistit právní poradenství (např. Vypracování všeobecných obchodních podmínek a reklamačního řádu) a spravovat online marketing.

Dá se říci, že, kdo chce rozjet svůj internetový obchod v Maďarsku, dokážeme mu zajistit vše, co je potřebné pro fungování, od A po Z.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

Blahut_Ludek

Nájemný manažer pro vaši firmu: Jak získat kontrolu nad vaším financováním?

miroslav-pesta-web

Miroslav Pešta: Jak se naučit anglicky a jak se vyvíjí aplikace Mooveez?

viktor-janouch-web

Viktor Janouch: Pomáháme firmám hledat informace, které běžný uživatel najít nedokáže

Právě vyšlo

samuel-huba-web

Samuel Huba: Budoucnost a strategie Shoptetu

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

Premium
milan-duda-web

Kampaň Dvojky v CZC.cz: Jak dělat brandové kampaně? | Milan Duda

Nejoblíbenější

Premium
lenka-ondruchova-web

Jak prodat firmu? Příběh Queens | Lenka Ondruchová

Premium
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Premium
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Komentáře

TOP obsah

andrej-kiska-ml-web

Andrej Kiska ml.: Osobnost podnikatelů, získávání investora, úspěch startupů

Premium
piero-sestak-web

Strategie a řízení agentury: Jak firmu nastavit, aby rostla? | Piero Sestak

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

Premium
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý