Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Expanze e-shopu na Slovensko určitě má význam, ani EET není problém – tvrdí Peter Polakovič

Komerční sdělení

Zdroj: Archiv Petra Polakoviče

Peter, Mladého podnikatele sledují z většiny čeští podnikatelé. Jaké největší rozdíly vidíte v podnikání v Česku a na Slovensku?

Podnikání na internetu je v Česku složitější už jen proto, že máte 2 vyhledávače – Seznam a Google.

I přesto, že Google má pořád vyšší procenta využívanosti, musíte myslet i na uživatele Seznamu. Na Slovensku dominuje Google, takže to máme snadnější. I investice do PPC jsou v tomto ohledu finančně méně náročné než u našich českých kolegů.

Liší se nějak naše trhy z hlediska chování zákazníků a jejich preferencí?

Rozdíly v preferencích zákazníků bych neviděl. Čím dál je tento rozdíl méně markantní. Podstatné je uvědomit si, že jak český, tak i slovenský zákazník je náročnější. Potřebuje co nejvíc informací, doporučení, vjemů, aby u vás nakoupil. Důležitý je i design samotného e-shopu a snadná orientace na webu.

Česká e-commerce má před tou slovenskou náskok. Co podle vás na Slovensku nejvíce chybí? V jakých oborech vidíte největší potenciál?

Pokulhává u nás třeba online nákup potravin. Ano, jsou e-shopy, které toto nabízí, ale pokud si odfiltruju Trenčín, zjistím, že nabídka je značně omezená. Domů mi jehněčí nikdo nedoveze:

Zdroj: Archiv Petra Polakoviče

Přitom třeba Rohlik.cz nemá problém doručit objednávku v Brně, Plzni nebo do Pardubic.

V tomto vidím potenciál já. Ušetřit čas pracujícím lidem i mimo hlavní města.

Kdybyste měl srovnat kvalitu českých a slovenských e-shopů, co byste řekl?

Jak jste již naznačil v předchozí otázce, české e-shopy mají před slovenskými pořádný náskok. Možná je to tím, že u nás máme menší poptávku. Slovenských e-commerce statistik je opravdu málo. V tomto jste opět napřed. :)

Já osobně mám pocit, že jsou čeští e-shopaři více v obrazu. Tomu nasvědčuje i fakt, že třeba důsledněji vybírají poskytovatele e-shopového řešení, více se ptají.

Zjistili jsme ale jednu podstatnou věc – je úplně jedno, v jaké zemi e-shopař působí, pokud jej podnikání baví, dělá ho celým svým srdcem a nemá problém být online v pozdních večerních hodinách. Nevnímáme tedy rozdíl mezi státy nebo kulturami, spíš rozdíly v nastavení samotných podnikatelů. Máme tu čest, že čím dál tím víc našich klientů e-shopařů jde v podnikání tímto směrem. Možná k tomu přispívají i rozhovory s klienty, Success Stories na našem blogu, ze kterých je jasně vidět, že tato cesta je správná.

Lze říci, že české e-shopy mají úspěch na slovenském trhu zaručený, když se rozhodnou expandovat?

Tak to vůbec. Spíš bych řekl, že pokud český e-shopař dává do svého podnikání maximum, pečlivě se mu věnuje, analyzuje, neustále inovuje, zlepšuje a sleduje trendy, vzdělává se a pak se rozhodne oslovit i další trh, je potřeba dělat to samé třeba i pro slovenskou jazykovou verzi.

Nový e-shop, resp. stačí klidně i slovenská jazyková verze, je jako další dítě. I ona potřebuje vaši pozornost a péči. Pouze v tom případě, že se jí opravdu věnujete, to má smysl a požadovaný efekt.

Když se český nebo slovenský e-shopař rozhodne oslovit další trh, díky ByznysWebu si hodně práce ušetří třeba importem produktů do jazykové verze. Velice snadno a rychle si dokážete vytvořit kromě slovenské třeba i anglickou nebo německou jazykovou verzi. Rovněž lze velice rychle upravit i automatické popisky jednotlivých jazykových verzí, přidat nové podstránky, nastavit skupiny uživatelů atd.

Co je podle vás pro úspěch na trhu nejpodstatnější faktor?

Rozhodně přístup samotného podnikatele e-shopaře. V Čechách máte spoustu skvělých odborníků, jako třeba Dana Višňáka, který se svým programem eshoprestart pomohl rozvíjet byznys i slovenským e-shopům. Všechny rady, které v programu nabízí, lze aplikovat i na slovenský trh a funguje to. Pokud si založíte e-shop a jen čekáte, že se to nějak chytne, je to celé špatně. Pokud vás něco nebaví a děláte to jen kvůli zisku, tak to prostě nepůjde tak snadno a přirozeně.

Je něco, co české firmy často na Slovensku překvapí? Co třeba podcení?

Nejčastěji se setkáváme s tím, že e-shopaři vsází na Google Translator. To samé se ale děje, i když slovenský e-shop expanduje do Česka. Spoléháme na příbuznost jazyků, které jsou ve skutečnosti hodně odlišné. Proto vždy doporučujeme najmout si korektory nebo copywritery, kteří dodají slovenským překladům smysl a požadovanou emoci. Na tom jsme se poučili i my.

Na začátek ale úplně postačuje, když bude mít e-shop ceny v € (to vyžaduje třeba i Heureka.sk).

Proto nabízíme automatický přepočet měny pro slovenskou pobočku českého e-shopu nebo možnost přepisu automatických popisků v jazykové verzi. Spousta takových „drobností“ dokáže usnadnit a hlavně finančně odlehčit firemní rozpočet.

Pokud se však rozhodnete, že chcete mít slovenské texty a popisky produktů, měli byste jim věnovat náležitou péči co do jazykové přiměřenosti. Ve slovenských popiscích se často objevují výrazy přejaté z češtiny, tzv. bohemismy, jako například český výraz prádlo, slovensky však bielizeň :), a to pak u zákazníka nepřinese kýžený efekt, protože texty mohou působit jako odfláknuté překlady.

Dalším nedostatkem, na který se při expanzi často „zapomene“, jsou česká klíčová slova v title nebo popisech, u obrázků a podobně.

Možná se budou čtenářům hodit i tipy a rady od zkušených slovenských e-shopařů, které jsem sepsal v e-booku Jak a v čem začít podnikat.

Jak se tedy na expanzi připravit co nejlépe?

V každém případě je vhodné zaregistrovat si slovenskou doménu. Ceny se pohybují už od 8,90 € ročně. Rozhodně doporučuji investovat do profi překladů. Web pak působí důvěryhodněji. Stejně tak potřebujete slovenský e-mail. To, že na něj odpovíte v češtině, není vnímáno jako problém.

Výhodou našeho systému je, že tvorba jazykové verze je snadná a rychlá. E-shop dokáže fakturovat i v eurech. Stačí vám účet, který přijímá platby v € (klidně i PayPal).

Dále pak potřebujete spolehlivé způsoby dopravy. Oblíbená je třeba Zásilkovna, Poštomat, Česká pošta nebo Intime a DPD.

Co se týče zákazníků v obou zemích, jsou si velice podobní. Chtějí být hýčkáni, mají rádi, když se jim věnujete, dáte jim výhody, bonusy atd. Jste tady pro ně v čase, kdy jsou online oni.

To je základ úspěchu a nejlepší příprava na expanzi. :)

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Skrýt reklamu