Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Píše se e-shop, nebo eshop?

Jiří Rostecký
Před 8 roky
Eshop nebo e-shop
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: BillionPhotos.com

Náš magazín se zaměřuje zejména na internetové podnikatele, a proto je pro nás toto slovo velmi důležité a často jej používáme. Jak se píše správně?

S podobnými slovy je to těžké. Lidé si rádi usnadňují práci a píšou je bez rozmyslu špatně. Správným tvarem je totiž „e-shop“, nikoliv bez spojovníku. Tvar „eshop“ je zcela nesprávný.

Důvod je prostý – slovo „e-shop“ je převzaté z angličtiny, kde vzniklo spojením slova „shop“ (obchod) a zkratky „e“, která značí něco elektronického. Jelikož čeština toto slovo převzala, píše se správně v původním tvaru se spojovníkem.

Pro marketéry je to trochu oříšek. Při pohledu do nástrojů, které nám ukazují, jaká slova uživatelé vyhledávačů nejčastěji vyhledávají, vidíme jasný trend – píšou to většinou bez spojovníku. To dokazují i různá diskuzní fóra, komentáře pod články, sociální sítě, ale třeba i statistiky interního vyhledávání na webu.

Slovo e-shop je stejně jako řada podobných slov psáno převážně nesprávně. Dovolím si tvrdit, že jej drtivá většina lidí píše bez spojovníku. Proč? Je to jednodušší, rychlejší… a možná je to svým způsobem i trochu jedno.

Zda je to jedno i vyhledávačům a zda mají marketéři rovněž používat tvar bez spojovníku, jsem se zeptal SEO specialisty Pavla Ungra: „Vyhledávače poznají, že jde o totožnou věc, nicméně výsledky vyhledávání obou variant se ve vyhledávání liší. Obecně doporučuji používat jazykově správný tvar, ačkoliv v případě hodnocení může vyhledávač sáhnout po tom, který používá tvar shodný s tím, který vyhledává uživatel. Jeho přepsáním do nesprávného tvaru si ale příliš nepomůžete – zaměřte se spíše na autoritativnost vašeho webu, sílu brandu, tonalitu apod.

Co se URL adres týče, nabízí se otázka, jaký je rozdíl mezi adresou domena.tld/jak-psat-eshop a domena.tld/jak-psat-e-shop. Ve skutečnosti žádný.

Osobně všem doporučuji používat správný tvar se spojovníkem. Minimálně proto, že budete vypadat informovaněji a nebudete se na svém webu dopouštět vědomých jazykových chyb.

Další podobná slova:

Podobně jako v případě e-shopu se spojovník píše i u dalších slov. Zmínit můžeme například často používané e-mail,e-book, e-commerce apod.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Jakub rejnuš Sledovat @jakubrejnus

Před 8 roky

Tak se mi zdá,že co copík,to názor?aspoň není nuda

Odpovědět »

Michal Škoula Sledovat @volek06

Před 8 roky

Jazykovědci za pár let uznají i „eshop“. Doporučuji proto tuto variantu, budete připraveni na budoucnost :)

Odpovědět »

Jan Kovalcik

Před 8 roky

Co to tady pisete za nesmysly, email bez spojovniku je spisovne ceske slovo http://www.pravidla.cz/pravopis/4063-email.html
Eshop bude brzy take spisovne ceske slovo, tak tady nepiste takove nesmysly. Pravidla ceskeho pravopisu se prizpusobuji tomu co lide pouzivaji, ne tomu co „by melo byt spravne“
Jo a spravte si dole v newslettru, podle vas, chybné označení „Váš email @“ aby si o vas snad nejaky grammar nazi nemyslel, že jste jste neunformovaný a že se záměrně nedopoštíte jazykových chyb.

Odpovědět »

Diego

Před 7 roky

Email (psáno bez spojovníku) je barva, nebo obecněji nějaká povrchová úprava. Oproti tomu e-mail (psáno výhradně se spojovníkem) je elektronická pošta; důvod ke spojovníku je tedy jasný. Pokud někomu pošlete email, může očekávat plechovku s barvou, ale sotva si počte.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)