Inzerce

Diverzifikace podnikání: Snižte riziko ztráty svého příjmu

Pojem „diverzifikace“ vám možná příliš neříká. Správně by ale měl, protože diverzifikace rizika v podnikání je nesmírně důležitá pro každého, kdo chce předejít možné ztrátě svého příjmu. V tomto článku si povíme něco o tom, jak se lépe zabezpečit a svoje podnikání posílit.

Inzerce

Co to je diverzifikace podnikání?

Každý podnikatel vytváří aktiva, která mu vydělávají peníze. Někdo může provozovat svůj e-shop, někdo může mít webový magazín, reklamní systém, online službu a další a další. Co se ale stane, když e-shop přestane prodávat, na webový magazín přestanou chodit lidé, uživatelé reklamního systému přejdou ke konkurenci a online služba začne být ztrátová?

Podnikatel by při svém podnikání měl ppřemýšlet i nad podobnými katastrofickými scénáři. Každé podnikání se může potýkat s problémy a pokud je podnikatel závislý pouze na jednom vlastním příjmu, může se velmi rychle dostat do finančních problémů. Budovat tedy jen jeden příjem bez jakékoli „pojistky“ by se vám mohlo vymstít.

Diverzifikace podnikání spočívá ve vytváření pojistek. Pokud jeden z vašich příjmů odpadne, může jej nahradit druhý. Zní to sice jednoduše, ale v praxi je to velmi těžké. Přesto by podnikatelé měli zvážit možnost vybudování vícera příjmů tak, aby v případě problémů neskončili na nule.

Co se nám může stát?

Klasickým případem, který potrápil už nejednoho internetového podnikatele, je ban na Google Adsense. Z praxe víte, že se v takové chvíli „nikomu nedovoláte“. Znepřístupnění této populární služby je likvidační hlavně pro ty, co svůj byznys zakládají například na vytváření portfolia webových stránek, kde je právě Google Adsense tím největším příjmem. Jeho ztráta, která nastane ze dne na den, je tak opravdu nepříjemná.

O tom se zmínil i Radek Strouhal, který rovněž vytvářel sítě webových stránek s pocitem, že se mu nemůže nic stát. Po zabanování účtu na Adsense šly jeho zisky radikálně dolů, a tak se začal potýkat s problémy. Dnes už se poučil a i on svoje podnikání diverzifikuje.

Příkladů můžeme uvést mnoho. Pokud provozujete jeden velký magazín, kde jste de facto vázáni na svoje inzerenty, musíte přemýšlet i nad situací, kdy inzerenti reklamu neprodlouží. Tento případ se stal mně. Na svém magazínu jsem vydělával tisíce korun měsíčně, ale jednoho dne se můj největší inzerent rozhodl reklamu neprodloužit. Následovalo hledání náhradníka, ale po více než roční spolupráci těžko najdete někoho, kdo do toho půjde za stejných podmínek, respektive ve stejném rozsahu. Vázanost na jednoho inzerenta se tak stala velmi nevhodným řešením.

Stejně tak můžete přijít o své vydřené pozice ve výsledcích vyhledávání. Google je změnami algoritmu proslulý. Co když se ráno probudíte a váš web bude někde na desáté stránce v SERPu? Mnoho webů je rovněž závislých na sezónním období atd.

Jak lze diverzifikovat?

Vázanost na jeden zdroj příjmu se může vymstít. To jsme si už řekli. Ale jak se tedy pojistit?

  • Vybudujte více webů. Nemusí být tak velké, ale mohou vám „sypat“ alespoň nějaké peníze, které vám pomohou v případě, že ten největší selže.
  • Neustále se vzdělávejte, zkoušejte se naučit nové věci, které budete moci dělat v případě, že nebudete moct pokračovat v současné činnosti.
  • Nebuďte nikdy vázáni jen na jednoho klienta/inzerenta.
  • Zkuste částečně změnit to, co děláte. Zkuste vedle PPC třeba i affiliate.
  • Nespoléhejte se na pozice ve vyhledávači. Co, když se propadnete?
  • Pokud provozujete síť malých webů, zkuste vytvořit jeden trochu větší, který nebude závislý na stejných příjmech (třeba z PPC) jako ty malé.

Možností je mnoho, záložní plán se dá vybudovat kdykoliv. Mějte však na paměti, že pokud vytvoříte zcela odlišný, nový projekt, budete mu muset věnovat více času, práce a prostředků, než když se pustíte do budování něčeho podobného.

Pochlubte se nám v komentářích. Diverzifikujete?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

proficio-web

Jak řídit e-shop skutečně efektivně a na základě dat?

marek-odehnal-web

Investice do nemovitostí: Jak začít a kdy se vyplatí? | Marek Odehnal

pavel-schiller-web

Procesní řízení v malé firmě | Pavel Schiller (ASN Plus)

Právě vyšlo

tomas-baranek-web

Jak se efektivně vzdělávat a číst knihy? | Tomáš Baránek (Jan Melvil)

michal-mensik-web

Růst firmy DoDo: Miliardový obrat během 4 let | Michal Menšík

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

Nejoblíbenější

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak fungují, jak probíhá těžba a kdy do nich investovat? | Adam Neuberger

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek