Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Diverzifikace podnikání: Snižte riziko ztráty svého příjmu

Pojem „diverzifikace“ vám možná příliš neříká. Správně by ale měl, protože diverzifikace rizika v podnikání je nesmírně důležitá pro každého, kdo chce předejít možné ztrátě svého příjmu. V tomto článku si povíme něco o tom, jak se lépe zabezpečit a svoje podnikání posílit.

Inzerce

Co to je diverzifikace podnikání?

Každý podnikatel vytváří aktiva, která mu vydělávají peníze. Někdo může provozovat svůj e-shop, někdo může mít webový magazín, reklamní systém, online službu a další a další. Co se ale stane, když e-shop přestane prodávat, na webový magazín přestanou chodit lidé, uživatelé reklamního systému přejdou ke konkurenci a online služba začne být ztrátová?

Podnikatel by při svém podnikání měl ppřemýšlet i nad podobnými katastrofickými scénáři. Každé podnikání se může potýkat s problémy a pokud je podnikatel závislý pouze na jednom vlastním příjmu, může se velmi rychle dostat do finančních problémů. Budovat tedy jen jeden příjem bez jakékoli „pojistky“ by se vám mohlo vymstít.

Diverzifikace podnikání spočívá ve vytváření pojistek. Pokud jeden z vašich příjmů odpadne, může jej nahradit druhý. Zní to sice jednoduše, ale v praxi je to velmi těžké. Přesto by podnikatelé měli zvážit možnost vybudování vícera příjmů tak, aby v případě problémů neskončili na nule.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Co se nám může stát?

Klasickým případem, který potrápil už nejednoho internetového podnikatele, je ban na Google Adsense. Z praxe víte, že se v takové chvíli „nikomu nedovoláte“. Znepřístupnění této populární služby je likvidační hlavně pro ty, co svůj byznys zakládají například na vytváření portfolia webových stránek, kde je právě Google Adsense tím největším příjmem. Jeho ztráta, která nastane ze dne na den, je tak opravdu nepříjemná.

O tom se zmínil i Radek Strouhal, který rovněž vytvářel sítě webových stránek s pocitem, že se mu nemůže nic stát. Po zabanování účtu na Adsense šly jeho zisky radikálně dolů, a tak se začal potýkat s problémy. Dnes už se poučil a i on svoje podnikání diverzifikuje.

Příkladů můžeme uvést mnoho. Pokud provozujete jeden velký magazín, kde jste de facto vázáni na svoje inzerenty, musíte přemýšlet i nad situací, kdy inzerenti reklamu neprodlouží. Tento případ se stal mně. Na svém magazínu jsem vydělával tisíce korun měsíčně, ale jednoho dne se můj největší inzerent rozhodl reklamu neprodloužit. Následovalo hledání náhradníka, ale po více než roční spolupráci těžko najdete někoho, kdo do toho půjde za stejných podmínek, respektive ve stejném rozsahu. Vázanost na jednoho inzerenta se tak stala velmi nevhodným řešením.

Stejně tak můžete přijít o své vydřené pozice ve výsledcích vyhledávání. Google je změnami algoritmu proslulý. Co když se ráno probudíte a váš web bude někde na desáté stránce v SERPu? Mnoho webů je rovněž závislých na sezónním období atd.

Jak lze diverzifikovat?

Vázanost na jeden zdroj příjmu se může vymstít. To jsme si už řekli. Ale jak se tedy pojistit?

  • Vybudujte více webů. Nemusí být tak velké, ale mohou vám „sypat“ alespoň nějaké peníze, které vám pomohou v případě, že ten největší selže.
  • Neustále se vzdělávejte, zkoušejte se naučit nové věci, které budete moci dělat v případě, že nebudete moct pokračovat v současné činnosti.
  • Nebuďte nikdy vázáni jen na jednoho klienta/inzerenta.
  • Zkuste částečně změnit to, co děláte. Zkuste vedle PPC třeba i affiliate.
  • Nespoléhejte se na pozice ve vyhledávači. Co, když se propadnete?
  • Pokud provozujete síť malých webů, zkuste vytvořit jeden trochu větší, který nebude závislý na stejných příjmech (třeba z PPC) jako ty malé.

Možností je mnoho, záložní plán se dá vybudovat kdykoliv. Mějte však na paměti, že pokud vytvoříte zcela odlišný, nový projekt, budete mu muset věnovat více času, práce a prostředků, než když se pustíte do budování něčeho podobného.

Pochlubte se nám v komentářích. Diverzifikujete?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

peter-mac-web

Customer care: Jak funguje v Shoptetu? | Peter Mac

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
ruslan-skopal-web

Vstup investora do e-shopu. Jak proběhl u Trenýrkárny? | Ruslan Skopal

Právě vyšlo

lukas-hejtmanek-web

200 farmářů v Kambodži. Jak funguje byznys pepře pepperfield? | Lukáš Hejtmánek

Premium
milan-petr-web

Finanční zdraví firmy, potenciál růstu a kamenné prodejny | Milan Petr (McPen)

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

Nejoblíbenější

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Inzerce