Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Diverzifikace podnikání: Snižte riziko ztráty svého příjmu

Pojem „diverzifikace“ vám možná příliš neříká. Správně by ale měl, protože diverzifikace rizika v podnikání je nesmírně důležitá pro každého, kdo chce předejít možné ztrátě svého příjmu. V tomto článku si povíme něco o tom, jak se lépe zabezpečit a svoje podnikání posílit.

Co to je diverzifikace podnikání?

Každý podnikatel vytváří aktiva, která mu vydělávají peníze. Někdo může provozovat svůj e-shop, někdo může mít webový magazín, reklamní systém, online službu a další a další. Co se ale stane, když e-shop přestane prodávat, na webový magazín přestanou chodit lidé, uživatelé reklamního systému přejdou ke konkurenci a online služba začne být ztrátová?

Podnikatel by při svém podnikání měl ppřemýšlet i nad podobnými katastrofickými scénáři. Každé podnikání se může potýkat s problémy a pokud je podnikatel závislý pouze na jednom vlastním příjmu, může se velmi rychle dostat do finančních problémů. Budovat tedy jen jeden příjem bez jakékoli „pojistky“ by se vám mohlo vymstít.

Diverzifikace podnikání spočívá ve vytváření pojistek. Pokud jeden z vašich příjmů odpadne, může jej nahradit druhý. Zní to sice jednoduše, ale v praxi je to velmi těžké. Přesto by podnikatelé měli zvážit možnost vybudování vícera příjmů tak, aby v případě problémů neskončili na nule.

Co se nám může stát?

Klasickým případem, který potrápil už nejednoho internetového podnikatele, je ban na Google Adsense. Z praxe víte, že se v takové chvíli „nikomu nedovoláte“. Znepřístupnění této populární služby je likvidační hlavně pro ty, co svůj byznys zakládají například na vytváření portfolia webových stránek, kde je právě Google Adsense tím největším příjmem. Jeho ztráta, která nastane ze dne na den, je tak opravdu nepříjemná.

O tom se zmínil i Radek Strouhal, který rovněž vytvářel sítě webových stránek s pocitem, že se mu nemůže nic stát. Po zabanování účtu na Adsense šly jeho zisky radikálně dolů, a tak se začal potýkat s problémy. Dnes už se poučil a i on svoje podnikání diverzifikuje.

Příkladů můžeme uvést mnoho. Pokud provozujete jeden velký magazín, kde jste de facto vázáni na svoje inzerenty, musíte přemýšlet i nad situací, kdy inzerenti reklamu neprodlouží. Tento případ se stal mně. Na svém magazínu jsem vydělával tisíce korun měsíčně, ale jednoho dne se můj největší inzerent rozhodl reklamu neprodloužit. Následovalo hledání náhradníka, ale po více než roční spolupráci těžko najdete někoho, kdo do toho půjde za stejných podmínek, respektive ve stejném rozsahu. Vázanost na jednoho inzerenta se tak stala velmi nevhodným řešením.

Stejně tak můžete přijít o své vydřené pozice ve výsledcích vyhledávání. Google je změnami algoritmu proslulý. Co když se ráno probudíte a váš web bude někde na desáté stránce v SERPu? Mnoho webů je rovněž závislých na sezónním období atd.

Jak lze diverzifikovat?

Vázanost na jeden zdroj příjmu se může vymstít. To jsme si už řekli. Ale jak se tedy pojistit?

  • Vybudujte více webů. Nemusí být tak velké, ale mohou vám „sypat“ alespoň nějaké peníze, které vám pomohou v případě, že ten největší selže.
  • Neustále se vzdělávejte, zkoušejte se naučit nové věci, které budete moci dělat v případě, že nebudete moct pokračovat v současné činnosti.
  • Nebuďte nikdy vázáni jen na jednoho klienta/inzerenta.
  • Zkuste částečně změnit to, co děláte. Zkuste vedle PPC třeba i affiliate.
  • Nespoléhejte se na pozice ve vyhledávači. Co, když se propadnete?
  • Pokud provozujete síť malých webů, zkuste vytvořit jeden trochu větší, který nebude závislý na stejných příjmech (třeba z PPC) jako ty malé.

Možností je mnoho, záložní plán se dá vybudovat kdykoliv. Mějte však na paměti, že pokud vytvoříte zcela odlišný, nový projekt, budete mu muset věnovat více času, práce a prostředků, než když se pustíte do budování něčeho podobného.

Pochlubte se nám v komentářích. Diverzifikujete?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu