Inzerce

Dělají cihly jako před sto lety: český BRISPOL se vrátil ke kořenům a dnes vyrábí i pro památky

Vyrábí cihlu po cihle stejně jako před sto lety – ručně a z českého jílu. Zásobí svými výrobky rodinné domy, školy, ale i památky. Česká firma BRISPOL navazuje na práci dávných cihlářů, ke svým kořenům se přitom vrátila z pragmatických důvodů. Jaký je její příběh?

Dlouhá léta vyráběl kadaňský závod výrobky ze žáruvzdorného šamotu. V průmyslu ale začaly šamot nahrazovat jiné materiály, a tak s jeho klesající potřebou přišla otázka: Vyplatí se nám tento materiál dál vyrábět? A jestli ne, co dál? Nabízela se možnost závod zavřít. BRISPOL se ale rozhodl jinak.

Vrátil se ke kořenům svého řemesla a závodu, které sahají až do roku 1885. Do doby, kdy se cihly vyráběly ručně v dřevěných formách a místního jílu. Hlavním produktem BRISPOLu se tak stal ne šamot, ale kameninová cihla a dlažba vyráběná tradičním způsobem. Firma vsadila na poctivost: používají kvalitní český jíl a přetváří ho v produkty, které vydrží po staletí.

Český materiál, česká práce

Každý kousek kameniny, který odejde z BRISPOLu do světa, je ryze český a prošel několika páry rukou. Od natěžení jílu přes ruční formování po lisování a výpal na 1200 ˚C. Na konci je cihla, ještě teplá jako právě upečený chleba, která se hodí k rodinnému domu i k památce.

Kamenina tu zůstane pro naše vnoučata – i pravnoučata. Díky kvalitnímu materiálu a výpalu odolává mechanickému poškození, mrazu i chemikáliím. Pro tyto vlastnosti a svůj tradiční vzhled se používá v podobě dlažby na příjezdové cesty, terasy, nádvoří, podlahy vinných sklípků a další pochozí i pojezdové plochy. V případě cihel pak na ploty, sloupy, zídky, hradby a další prvky zahradní architektury.

„Dnes jsme schopní vyrobit cihly, které vypadají stejně jako před sto lety, ale jsou odolnější,“ říká ředitel BRISPOLu Jiří Souček

Historicky věrné cihly (nejen) pro Terezín

Opravit památku věrně a na řadu dalších let není jednoduché: řada materiálů a postupů je dnes jiná než před stovkou nebo dokonce stovkami let. V BRISPOLu ale dokážou vrátit památce přesně to, co jí chybí. Pro pevnost Terezín například natěžili jíl ve stejné lokalitě, v jaké se těžil při stavbě pevnosti, a vypálili vzorovou cihlu. Po prozkoumání jejích vlastností dokázali z dnes dostupných jílů vytvořit pevnostní cihlu téměř identickou s původními.

Od šamotu k výjimečnému materiálu, který zajímá architekty

Z původní otázky „Co budeme dělat, až nebudeme vyrábět šamot?“ tak vznikl poctivý český výrobek, se kterým se postupně seznamují památkáři, architekti i majitelé rodinných domů. Pro ně dokáže BRISPOL vyrobit i cihly a dlažbu s vlastním jménem nebo logem. „Doufáme, že se s kameninou brzy seznámí široká veřejnost. Je to výjimečný materiál, který vydrží po staletí,“ shrnuje Souček.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

jiri-hlavka-web

Obalové materiály: Aktuální situace na trhu a jak na nich ušetřit? | Jiří Hlávka (Packung)

konstantin-margaretis-web

Řízení rychle rostoucí firmy | Konstantin Margaretis (Skladon)

jaroslav-baier-web

Expanze do zahraničí: Jak ji zvládnout po právní stránce? | Jaroslav Baier

Právě vyšlo

martin-kames-web

Rozjezd e-shopu, nákup zboží, B2B byznys | Martin Kameš (Espeon)

ondrej-koudela-web

Nejčastější chyby při řízení menších firem | Ondřej Koudela

petr-pilin-web

Růst firmy a její řízení | Petr Pilin (iPodnik)

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

TOP obsah

max-kovar-web

Skladník e-shopu: Jak se připravit na sezónu a jak řídit sklad? | Max Kovář (Skladon)

jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Začátky podnikání na českém internetu, (ne)úspěch inovací, nápady na podnikání

oliver-dlouhy-web

Oliver Dlouhý (Kiwi.com): Rychlý růst firmy, budování managementu, spolupráce s investory

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?