Inzerce

Inzerce

Dělají cihly jako před sto lety: český BRISPOL se vrátil ke kořenům a dnes vyrábí i pro památky

Vyrábí cihlu po cihle stejně jako před sto lety – ručně a z českého jílu. Zásobí svými výrobky rodinné domy, školy, ale i památky. Česká firma BRISPOL navazuje na práci dávných cihlářů, ke svým kořenům se přitom vrátila z pragmatických důvodů. Jaký je její příběh?

Dlouhá léta vyráběl kadaňský závod výrobky ze žáruvzdorného šamotu. V průmyslu ale začaly šamot nahrazovat jiné materiály, a tak s jeho klesající potřebou přišla otázka: Vyplatí se nám tento materiál dál vyrábět? A jestli ne, co dál? Nabízela se možnost závod zavřít. BRISPOL se ale rozhodl jinak.

Vrátil se ke kořenům svého řemesla a závodu, které sahají až do roku 1885. Do doby, kdy se cihly vyráběly ručně v dřevěných formách a místního jílu. Hlavním produktem BRISPOLu se tak stal ne šamot, ale kameninová cihla a dlažba vyráběná tradičním způsobem. Firma vsadila na poctivost: používají kvalitní český jíl a přetváří ho v produkty, které vydrží po staletí.

Český materiál, česká práce

Každý kousek kameniny, který odejde z BRISPOLu do světa, je ryze český a prošel několika páry rukou. Od natěžení jílu přes ruční formování po lisování a výpal na 1200 ˚C. Na konci je cihla, ještě teplá jako právě upečený chleba, která se hodí k rodinnému domu i k památce.

Kamenina tu zůstane pro naše vnoučata – i pravnoučata. Díky kvalitnímu materiálu a výpalu odolává mechanickému poškození, mrazu i chemikáliím. Pro tyto vlastnosti a svůj tradiční vzhled se používá v podobě dlažby na příjezdové cesty, terasy, nádvoří, podlahy vinných sklípků a další pochozí i pojezdové plochy. V případě cihel pak na ploty, sloupy, zídky, hradby a další prvky zahradní architektury.

„Dnes jsme schopní vyrobit cihly, které vypadají stejně jako před sto lety, ale jsou odolnější,“ říká ředitel BRISPOLu Jiří Souček

Historicky věrné cihly (nejen) pro Terezín

Opravit památku věrně a na řadu dalších let není jednoduché: řada materiálů a postupů je dnes jiná než před stovkou nebo dokonce stovkami let. V BRISPOLu ale dokážou vrátit památce přesně to, co jí chybí. Pro pevnost Terezín například natěžili jíl ve stejné lokalitě, v jaké se těžil při stavbě pevnosti, a vypálili vzorovou cihlu. Po prozkoumání jejích vlastností dokázali z dnes dostupných jílů vytvořit pevnostní cihlu téměř identickou s původními.

Od šamotu k výjimečnému materiálu, který zajímá architekty

Z původní otázky „Co budeme dělat, až nebudeme vyrábět šamot?“ tak vznikl poctivý český výrobek, se kterým se postupně seznamují památkáři, architekti i majitelé rodinných domů. Pro ně dokáže BRISPOL vyrobit i cihly a dlažbu s vlastním jménem nebo logem. „Doufáme, že se s kameninou brzy seznámí široká veřejnost. Je to výjimečný materiál, který vydrží po staletí,“ shrnuje Souček.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

Právě vyšlo

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Doporučené články

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

pavel-schwarz-web

Pavel Schwarz (GoPay): Vývoj nového systému, zákulisí firmy, přístup e-shopů

marek-kriz-web

Marek Kříž: Ve 23 letech podíly ve 3 firmách a 30 zaměstnanců

roman-hrebecky-web

Roman Hřebecký: Z freelancingu do vlastní firmy, hodnoty v podnikání, budování značky

Inzerce