Inzerce

Daňová evidence, co má obsahovat a k čemu je dobrá?

Daňová evidence je nástupcem dřívějšího jednoduchého účetnictví. Prostřednictvím daňové evidence se zjišťuje základ daně z příjmu u zákonem určených daňových poplatníků. Formou naší poradny jste si vyžádali článek na toto téma, snad vám tuto problematiku dokážeme osvětlit…

Inzerce

Kdo vede daňovou evidenci?

 

Daňovou evidenci vedou pouze fyzické osoby, které mají příjmy z podnikání nebo z jiné samostatné výdělečné činnosti, a to pouze za předpokladu že nevedou účetnictví (tzn. nejsou uvedeny v § 1 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví) a neuplatňují tzv. paušální výdaje (výdaje stanovené procentem z příjmu, u kterých se nezjišťuje, zda byly prokazatelně vynaložené).

Co daňová evidence obsahuje?

V daňové evidenci se dle § 7b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu (dále jen „ZDP“), vedou:

  1. údaje o příjmech a výdajích, v členění potřebném pro zjištění základu daně – je důležité upozornit, že výdaje (náklady) musí být prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu
  2. údaje o majetku a závazcích – na oceňování majetku zákon myslí a stanovuje způsoby oceňování podle druhu dle § 7b ZDP (hodnotu majetku nebo závazku např. představuje jeho pořizovací cena nebo jmenovitá hodnota)

K poslednímu dni zdaňovacího období musí provést daňový poplatník inventarizaci, kterou zjišťuje skutečný stav zásob, hmotného majetku, pohledávek a závazků. O inventarizaci provede zápis. Pokud vzniknou rozdíly, upraví se podle §24 a § 25 ZDP základ daně.

Poplatník je povinen uschovávat daňovou evidenci za všechna zdaňovací období, pro která neskončila lhůta pro vyměření daně.

Zákon přímo nestanovuje, jak má daňová evidence vypadat, závisí tedy na daňovém poplatníkovi, jakou zvolí formu a jaký bude její obsah. Začínající podnikatelé si tak mohou vybrat, jestli si potřebné tabulky vytvoří sami v jednodušším tabulkovém editoru nebo využijí specializovaný účetní program. Postačit tedy může i Excel známý ze sady Office, ale i některý z pokročilejších programů…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
vit-horky-web

Jak prodat firmu? Příběh Brand Embassy | Vít Horký

Pro předplatitele
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Pro předplatitele
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý

Právě vyšlo

pavel-pajkrt-web

Jak nastavit spolupráci s freelancery? | Pavel Pajkrt (Skillminers)

jiri-rostecky

Ještě lepší rozhovory. Spouštíme předplatné

Pro předplatitele
pavel-milan-cerny-web

Jak nastavit firmu a žít plnohodnotný život? | Pavel Milan Černý (Econea.cz)

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

zuzana-petrofova-web

Zuzana Ceralová Petrofová: Krizové řízení firmy, navazování na rodinnou historii, dlouhodobý úspěch v podnikání

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

karolina-topolova-web

Karolína Topolová (AAA Auto): Budování kariéry manažerky, byznys s ojetými vozy, budoucnost firmy

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz