Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Co nám brání začít? Proč ještě nejsme milionáři?

Inzerce

Inzerce

Mnoho lidí v našem okolí mluví o podnikání, o úžasných nápadech a plánech, jak rozjet byznys. Taky jste si říkali, že je skvělé znát lidi, kteří se zajímají o to samé co vy a dost možná mohou být vašimi partnery při zakládání nové firmy? Omyl! Ti lidé o tom pouze mluví. 95 % lidí se nikdy do ničeho nepustí.

Inzerce

Možná, že si to zatím ani sami neuvědomují. Připadá jim uspokojující přemýšlet nad tím, jak jednou budou mít spoustu peněz, budou samostatní a od všech konečně získají uznání. Aniž by měli jasnou vizi, už o svém byznysu mluví před ostatními, jako by fungoval a vynášel jim velké zisky. Oni si ale pouze vypůjčují uznání a pocit důležitosti z podnikatelské budoucnosti, která s největší pravděpodobností nikdy nenastane.

„Názor většiny je ten nejlepší“

Na jednu stranu nás může těšit, že konkurence je menší, než si myslíme, protože jen skutečně malá část lidí sebere odvahu začít něco dělat. Většinou jde totiž jen o žvanili. Na druhou stranu i my můžeme neuspět, protože zbavit se strachu z podnikání je těžké.

Co nám tedy brání začít? Především je to naše myšlení. Většina lidí jsou zaměstnanci, kteří myslí tak, jak je naučila škola a rodiče. Jsou zvyklí chodit každý den na osm hodin do práce a vyslechnout si kázání od šéfa. Na konci měsíce zaplatí nájem, jídlo, dluhy a jede se od znova.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Pro ně je tento životní styl naprosto normální, protože to viděli u svých rodičů a připravovali je na to i ve škole. Jak už jsem řekl, těchto lidí je většina a názor většiny vždy přehluší menšinu. Znamená to však, že názor většiny je správný? Já si ho tedy do své mysli integrovat nechci.

Více práce = více peněz

Být zaměstnancem má svoje plus a mínus. Stejně i podnikání má svoje plus a mínus. A víte v čem je zásadní rozdíl? V jejich velikosti.

  • U zaměstnance jsou malé mínusy: musí každý den vstávat brzy a být v práci do pěti; dovolená jen 4 týdny v roce; malé peníze; nutnost poslouchat rozkazy celý život.
  • Má to však i výhody: pevný plat každý měsíc bez rizika; nemusí ho příliš zajímat, jak si firma vede; kdykoliv svou práci může opustit a jít jinam; může v práci otálet a hodinovou mzdu stejnak dostane.
  • Vedle toho stojí podnikání, které má stejné množství výhod a nevýhod, akorát jsou o mnoho větší. Nevýhody: riziko podnikání, vše mohu ztratit a být na nule; v začátcích musím pro firmu obětovat vše; jsem závislý na každém zákazníkovi; potenciální konkurence mě může zničit.
  • Oproti zaměstnanci je to značná nálož. Ale v momentě, kdy se podniku začne dařit, tak ty výhody za to opravdu stojí: peníze, jaké si zaměstnanec ani nedokáže představit; dovolená kdykoliv budu chtít, moji lidé totiž budou firmu řídit za mě; kromě úřadů nemusíte poslouchat nikoho.

Z toho vyplívá, že dle náročnosti práce získáváme úměrnou odměnu. Člověk je ale od přírody pohodlný a tak si raději vybere málo práce za málo peněz. Je jen na vás, co si vyberete.

Začněte prodávat „byliny“

Jak tedy začít a nesklouznout mezi ty, kteří o tom jen mluví? Musí vás to především bavit. Peníze jsou až na druhém místě. Neberte si velké sousto. V takovém případě je velmi těžké začínat. Klidně naplánujte byznys s datem vzniku a zániku.

Zakladatel obchodního řetězce IKEA Ingvar Kamprad ve svých 13 letech začal sbírat byliny a prodávat je. Nejčastějším zákazníkem byla jeho babička. Avšak už jako malý kluk se naučil principy obchodování. Věděl, že byliny nemůže prodávat věčně, a tak ve svých 17 letech už ve stodole zakládal firmu Ikea.

I vy si najděte svůj obchod s „bylinami“, naučte se základům podnikání a potom si klidně vezměte to velké sousto. Lidé však chtějí všechno hned. Okamžitě mít velkou prestižní firmu, i když vlastně neví, jak začít. Obchodování s „bylinami“ je pro ně příliš nezajímavé, protože by vynášelo jen pár desítek korun a učit se základům podnikání v praxi je nezábavné. Musíte chtít podnikat a pak až peníze. Nikoliv naopak.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Jan Kovanda

Vlastní začínající značku oblečení pro freestylové sportovce. Zajímá se o psychologii v podnikání a osobní rozvoj.

Nenechte si ujít

Premium
jan-herka-web

Wuders: Jak se buduje a řídí firma na nábytek? | Jan Herka

marek-odehnal-web

Co znamená přijetí Eura pro investory? | Marek Odehnal

pravdik-hlisnikovska-web

Jak se zachránila firma se ztrátou 37 milionů korun? | Elena Hlisnikovská a Michal Pravdík

Premium
dalibor-musil-web

Změna oboru na volné noze. Jak rozjet něco nového? | Dalibor Musil

Premium
michal-vodak-web

Heureka: E-commerce čekají obrovské změny. Co mají e-shopy dělat? | Michal Vodák

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
jan-moravcik-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? Příklad GentlemanStore.cz | Jan Moravčík

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Komentáře

Radek

Před 10 roky

JJ, vzpomínám, taky jsem jako malej sbíral byliny :-) Za měsíc sušení květů hluchavky jsem si tehdy vyděla hezkých 70Kč :) No dnes se bavím spíš tvorbou www stránek: http://www.heliumwebdesign.eu
:-)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
ondrej-klega

Hledáte investora pro váš e-shop? Takhle získáte eRockets | Ondřej Klega

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Inzerce