Inzerce

Inzerce

Co dělat, pokud vás zaměstnavatel propustil neoprávněně?

Co, když mě zaměstnavatel propustil a já s důvody nesouhlasím? Jak se mohu bránit? Jak konkrétně postupovat?

Zákon přesně stanoví, jak v takové situaci postupovat. Nejprve musí zaměstnanec bez zbytečného odkladu oznámit zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával. V takovém případě pracovní poměr pokračuje i nadále. Pokud však zaměstnanec toto oznámení zaměstnavateli neodešle, nebo osobně nedoručí, skončí pracovní poměr uplynutím výpovědní doby. I pokud se tedy bude jednat o neplatnou výpověď, je vždy na zaměstnanci, aby se domáhal svých práv. V opačném případě se bude mít za to, že s výpovědí souhlasí a pracovní poměr skončí.

Pokud i přes toto oznámení bude zaměstnavatel i nadále trvat na tom, že je výpověď oprávněná a zaměstnanci neumožní vykonávat dál práci, bude opět řada na zaměstnanci, musí podal žalobu k soudu.

Soud v soudním řízení posoudí neplatnost a oprávněnost výpovědi. Lhůta pro podání žaloby je však pouze dva měsíce ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit, tj. ode dne uplynutí výpovědní doby. Není vhodné s podáním žaloby zbytečně vyčkávat, zmeškání lhůty totiž není možné prominout.

Zaměstnanec musí samozřejmě prokázat, že byla výpověď neoprávněná. Nebyl pro ní důvod. Může se pak domáhat toho, aby mu zaměstnavatel poskytl náhradu mzdy, a to ode dne, kdy měl skončit pracovní poměr, až do doby, kdy ho opět zaměstná. Pokud by například zaměstnanec se mzdou 30 tisíc měsíčně nemohl v důsledku neplatné výpovědi pracovat jeden rok, měl by nárok na náhradu mzdy ve výši cca 360 tisíc korun. Tuto výši však může soud i snížit.

Posouzení konkrétní situace a včasné podání žaloby je však vhodné svěřit odborníkům.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Řízení cashflow firmy v době krize | Petr Macek (Caflou.cz)

pavel-roder-web

Jak mohou startupy získat velké klienty? | Pavel Röder (OMG Nest)

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

Právě vyšlo

jiri-diblik-web

Jak získat investora a jak naložit s jeho penězi? | Jiří Diblík

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

miroslav-esser-web

Miroslav Esser (Creative Dock): Inovace ve firmách, vytváření nových startupů, akvizice klientů

bob-kartous-web

Bob Kartous: Změny na trhu práce, stárnutí populace, doživotní sebevzdělávání

michal-mensik-web

Michal Menšík: Vývoj služby iDoDo, logistická platforma, Same Day Delivery, expanze do zahraničí

barbora-lipova-web

Barbora Lípová: Založení značky diářů Black Brick, problémy s výrobci, vážné zdravotní problémy

Inzerce