Víte, jak na sociálních sítích efektivně využívat networking – tedy tvorbu sítě kontaktů? Bohužel, řada podnikatelů a freelancerů do této oblasti nepronikla a neovládá ji.
Inzerce
Networking je přitom šancí, jak se časem dostat k velmi zajímavým nabídkám práce či spolupráce na různých projektech. Rozhodně zapomeňte na to, že svým známým nebo i cizím lidem prostě pošlete zprávu s tím, že jste připraveni pro ně pracovat. Prosili vás o tuto zprávu? Hledali někoho vašich kvalit? Ne? Tak proč se jim vnucujete?
Co je na takové žádosti o práci špatného?
Hlavní problém, který s touto formou žádosti o práci souvisí, je ten, že takové chování je zkrátka obtěžující. Jestliže se tímto způsobem pokoušíte zkontaktovat někoho dosud zcela cizího, jaký první dojem na něj nejspíš uděláte?
Jak tedy udělat na sítích ten správný dojem?
Marketing sociálních médií je vhodným prostředkem pro vybudování silné sítě kontaktů a zvýšení kvality života, který může navíc časem vést k zajímavým pracovním nabídkám. Pokud chcete uspět, musíte to ovšem vzít za správný konec.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
1. Pamatujte, že networking prostřednictvím sociálních médií je dlouhodobá strategie. Pokud potřebujete práci okamžitě, raději se porozhlédněte po nabídkách na internetu či jinde. Když ale pracujete na projektech, které jste si domluvili přes poptávku, stále budujte svou dlouhodobou strategii pravidelnou aktivitou na sociálních sítích.
2. Specifikujte a zaměřte cílové osoby, se kterými si chcete vybudovat kontakt. Pokud je váš networking zaměřen na podporu vašeho podnikání, patrně budete chtít být v kontaktu zejména se svými minulými či současnými klienty, potenciálními klienty a také jinými freelancery. Samozřejmě je také v pořádku, když budete online komunikovat se svými přáteli a rodinou.
3. Zajistěte, aby váš profil odkazoval na vaši stránku. Mnoho potenciálních klientů se před nabídkou práce pořádně porozhlédne po webu podnikatele. Pokud svou webovou stránku nemáte, můžete tím odradit velkou část klientů a tím ztratit i zajímavé nabídky a příležitosti.
4. Blog je lepší než statická webová stránka. Existuje sice názor, že blog je pro freelancera ztrátou času, ale řada autorů s ním nesouhlasí. Blog je živoucí médium, které o svém autorovi řekne často víc než suché informace v profilu nebo na stránce. Možnosti sociálních sítí jsou navíc omezené. Jen málokterá vám poskytne příležitost k tak hlubokému náhledu na věc jako právě vlastní blog.
5. Sdílejte pravidelně obsah svůj i jiných lidí. Pamatujte ale, že jednoduché sdílení odkazů se svými přáteli, fanoušky nebo followers není networking. Sdílením obsahů jenom potvrzujete svou přítomnost a aktivitu na daném sociálním médiu.
6. Odpovídejte na obsahy jiných lidí něčím víc než jen sdílením. Pokud lidé, s nimiž chcete vybudovat kontakt, sdílí na sociální síti zajímavý obsah, pokuste se s nimi navázat kontakt právě díky tomuto odkazu. Pokud na váš komentář či otázku odpoví jinak než prostým „dík“ nebo jinou jednoslabičnou odpovědí, pak teprve došlo ke skutečnému navázání kontaktu.
7. Přizvěte ostatní k interakci s vámi tím, že jim položíte otázku. Jestliže vám lidé odpoví, reagujte na jejich příspěvek. Stejně jako v předchozím bodě platí, že vaším cílem je rozvinout diskusi a navázat vzájemný kontakt, nikoliv dosáhnout slepé uličky jednoslovným „díky“. Smiřte se však s tím, že většina lidí vám neodpoví a o interakci s vámi neprojeví zájem.
8. K vytvoření vztahu je zapotřebí vícečetná interakce. Jedna zajímavá, hluboká konverzace z vás přátele neudělá. Po několika takových konverzacích se ale mezi vámi a vaším protějškem již dá hovořit o rodícím se vztahu. Právě tohle je fakt, který z networkingu dělá strategii dlouhodobého charakteru.
9. Pamatujte, že ne všichni jsou online proto, aby si najímali freelancery. Obzvláště jiní podnikatelé a profesionálové na volné noze si obvykle nenajímají služby někoho dalšího ze stejného oboru. Pokud tedy jiný podnikatel nezjistil, že potřebuje něčí služby, nebo vás skutečně dobře nezná, je ztrátou času jej žádat o práci.
10. Pokud někdo dá na srozuměnou, že poptává služby, je v pořádku se ozvat. Je samozřejmě vhodnější na takovouto poptávku odpovědět soukromou zprávou. Také pokud jste pro daného člověka již pracovali a lze tedy předpokládat, že vás onen člověk zná, je v pořádku se zeptat, zda by pro vás neměl další práci. Nic ale nepřehánějte a netlačte na pilu.
Z toho, že si vás někdo přidal do okruhů, přátel nebo že se stal vaším followerem, nevyplývá, že jej můžete obtěžovat se žádostmi o práci. Vytvořit si vztah, který může vést k pracovní nabídce, trvá i několik let. Pokud tedy akutně sháníte práci, networking určitě není vhodnou cestou. Na druhou stranu se vám vytrvalost a disciplína v této oblasti může za pár let vrátit v podobě velmi zajímavých a perspektivních nabídek.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.