Přelom tisíciletí přinesl mnoho nových značek a označení obchodních vztahů a marketingu celkově. Mezi ně patří například označení B2B, B2C, B2G a další. Pojďme se podívat, co znamenají…
B2B je zkratkou označení „Business To Business“, což znamená obchodní vztah a komunikaci mezi společnostmi navzájem bez přímého vlivu na konečného spotřebitele. Tento obchod je určený pro dealerský prodej a patří mezi nejstarší složky elektronického podnikání, jelikož výměna dat většinou funguje elektronicky.
Mezi tyto informace mohou patřit různé objednávky či faktury, zároveň ale i celá B2B internetová tržitě zprostředkovávající obchod. Zcela nejsložitějšími mohou být různé komunikační a distribuční sítě regulující obchodní vztahy. V B2B marketingu patří mezi nejdůležitější úkony budování důvěry.
Jako zcela prvním využívaným komunikačním kanálem byl samozřejmě email. Později se začalo prosazovat například vyhledávání různých informací o firmách na internetu, rozesílání a zveřejňování nabídek a poptávek na inzertních serverech a samozřejmě také přímý prodej na internetu.
B2C je asi nejrozšířenějším modelem v internetovém podnikání. Zkratka pochází z anglického „Business To Customer“ a označuje obchodní vztahy mezi společnostmi a koncovými zákazníky. Jedná se tedy o prodej nebo jen podporu prodeje zákazníkům. Příkladem mohou být například obchody, dodavatelé služeb a další. Jednu ze stran vztahu tvoří vždy spotřebitel, tedy zákazník.
B2C je rozděleno do tří kategorií, přičemž snahou té první je informování potenciálních zákazníků o produktech na webových stránkách. Druhou kategorií je získání zpětné vazby skrze různé formuláře. Poslední a zároveň nejvyšší kategorií je vytvoření celého internetového obchodu s možností objednání a zaplacení zboží.
B2G se dá z anglického „Business To Government“ přeložit doslova jako „podnikání pro vládu“. Označuje obchodní vztah mezi soukromým a státním sektorem, tedy mezi správou a obchodníkem. Toto označení se používá nejen jako označení obchodního vztahu s vládou, ale také s orgány státní správy, úřady či vládními organizacemi.
„Customer to Business“ je dalším označením obchodního vztahu. Tentokrát je opět na jedné straně Spotřebitel neboli koncový zákazník, a na straně druhé společnost neboli obchodník. Principem C2B je to, že zákazník sám oslovuje obchodníka s cílem zlepšení si podmínek na trhu.
Zkratka B2A znamená „Business To Administration“ a týká se obchodních a komunikačních vztahů s veřejnými institucemi. Někdy je zaměňován za B2G.
V překladu B2E znamená „Businees To Employee“ vztah obchodníka a zaměstnance. Cílem je například zvyšování informovanosti zaměstnanců, jejich znalostí, motivace a samozřejmě i produktivity.
S pojmem B2R se setkáte především u elektronického podnikání. „Business To Resellet“ tvoří obchodní a komunikační vztahy mezi podnikem a obchodními zástupci.
C2C je zkratkou „Customer To Customer“ a označuje vzájemnou komunikaci a obchodní vztah mezi dvěma nepodnikajícími zákazníky obvykle bez účasti obchodníka. Tento vztah známe například z různých bazarů, burz, inzertních serverů a podobně.
Vztah mezi občanem a správou je spojován s elektronickým podpisem. Demonstrovat jej lze například na podávání daňových přiznání elektronickou formou. Zkratka C2G jinak znamená „Citizen To Government“.
„Government To Businees“ označuje obchodní vztahy a komunikaci mezi správou a obchodníkem. V G2B se jedná například o zadávání veřejných zakázek (stavby dálnic), dotace a další.
Třeba v tíživé životní situaci se můžete setkat s pojmem „Govenment To Citizen“. G2C opět označuje obchodní a komunikační vztahy, tentokrát mezi správou a občany.
V mezinárodní spolupráci je používán model G2G, tedy „Government To Government“ označující vzájemnou komunikaci a obchodní vztahy mezi dvěma orgány veřejné správy.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny