Inzerce

Inzerce

B2B, B2C, B2G a další zapeklité značky, které neznačí nic, ale vlastně všechno…

Přelom tisíciletí přinesl mnoho nových značek a označení obchodních vztahů a marketingu celkově. Mezi ně patří například označení B2B, B2C, B2G a další. Pojďme se podívat, co znamenají…

Inzerce

Co to je B2B?

B2B je zkratkou označení Business To Business, což znamená obchodní vztah a komunikaci mezi společnostmi navzájem bez přímého vlivu na konečného spotřebitele. Tento obchod je určený pro dealerský prodej a patří mezi nejstarší složky elektronického podnikání, jelikož výměna dat většinou funguje elektronicky.

Mezi tyto informace mohou patřit různé objednávky či faktury, zároveň ale i celá B2B internetová tržitě zprostředkovávající obchod. Zcela nejsložitějšími mohou být různé komunikační a distribuční sítě regulující obchodní vztahy. V B2B marketingu patří mezi nejdůležitější úkony budování důvěry.

Jako zcela prvním využívaným komunikačním kanálem byl samozřejmě email. Později se začalo prosazovat například vyhledávání různých informací o firmách na internetu, rozesílání a zveřejňování nabídek a poptávek na inzertních serverech a samozřejmě také přímý prodej na internetu.

Co to je B2C?

B2C je asi nejrozšířenějším modelem v internetovém podnikání. Zkratka pochází z anglického „Business To Customer“ a označuje obchodní vztahy mezi společnostmi a koncovými zákazníky. Jedná se tedy o prodej nebo jen podporu prodeje zákazníkům. Příkladem mohou být například obchody, dodavatelé služeb a další. Jednu ze stran vztahu tvoří vždy spotřebitel, tedy zákazník.

B2C je rozděleno do tří kategorií, přičemž snahou té první je informování potenciálních zákazníků o produktech na webových stránkách. Druhou kategorií je získání zpětné vazby skrze různé formuláře. Poslední a zároveň nejvyšší kategorií je vytvoření celého internetového obchodu s možností objednání a zaplacení zboží.

Co to je B2G?

B2G se dá z anglického „Business To Government“ přeložit doslova jako „podnikání pro vládu“. Označuje obchodní vztah mezi soukromým a státním sektorem, tedy mezi správou a obchodníkem. Toto označení se používá nejen jako označení obchodního vztahu s vládou, ale také s orgány státní správy, úřady či vládními organizacemi.

Co to je C2B?

Customer to Business“ je dalším označením obchodního vztahu. Tentokrát je opět na jedné straně Spotřebitel neboli koncový zákazník, a na straně druhé společnost neboli obchodník. Principem C2B je to, že zákazník sám oslovuje obchodníka s cílem zlepšení si podmínek na trhu.

Co to je B2A?

Zkratka B2A znamená „Business To Administration“ a týká se obchodních a komunikačních vztahů s veřejnými institucemi. Někdy je zaměňován za B2G.

Co to je B2E?

V překladu B2E znamená „Businees To Employee“ vztah obchodníka a zaměstnance. Cílem je například zvyšování informovanosti zaměstnanců, jejich znalostí, motivace a samozřejmě i produktivity.

Co to je B2R?

S pojmem B2R se setkáte především u elektronického podnikání. „Business To Resellet“ tvoří obchodní a komunikační vztahy mezi podnikem a obchodními zástupci.

Co to je C2C?

C2C je zkratkou „Customer To Customer“ a označuje vzájemnou komunikaci a obchodní vztah mezi dvěma nepodnikajícími zákazníky obvykle bez účasti obchodníka. Tento vztah známe například z různých bazarů, burz, inzertních serverů a podobně.

Co to je C2G?

Vztah mezi občanem a správou je spojován s elektronickým podpisem. Demonstrovat jej lze například na podávání daňových přiznání elektronickou formou. Zkratka C2G jinak znamená „Citizen To Government“.

Co to je G2B?

Government To Businees“ označuje obchodní vztahy a komunikaci mezi správou a obchodníkem. V G2B se jedná například o zadávání veřejných zakázek (stavby dálnic), dotace a další.

Co to je G2C?

Třeba v tíživé životní situaci se můžete setkat s pojmem „Govenment To Citizen“. G2C opět označuje obchodní a komunikační vztahy, tentokrát mezi správou a občany.

Co to je G2G?

V mezinárodní spolupráci je používán model G2G, tedy „Government To Government“ označující vzájemnou komunikaci a obchodní vztahy mezi dvěma orgány veřejné správy.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

frantisek-suchan-web

Bez frází: Rozjezd úspěšného projektu, tvorba a monetizace obsahu | František Suchan

marek-odehnal-web

Investování v roce 2021 | Marek Odehnal

ondrej-bereckei-web

Vylepšování webu e-shopu a zvyšování konverzního poměru | Ondřej Bereckei (Cycology.cz)

Právě vyšlo

patrik-babinec-web

Růst e-shopu v době covidu a predikce do budoucna | Patrik Babinec (Skladon.cz)

petr-pilin-web

IT ve firmách: Kdy se vyplatí investovat do cloudu? | Petr Pilin (iPodnik)

stable-web

Prodej firmy očima zaměstnance | Lukáš Nesměrák a Petr Šmída (Stable.cz)

Nejoblíbenější

jaromir-ranek-web

B2B v e-commerce podle Alza.cz | Jaromír Řánek

vit-endler-2-web

E-commerce trendy v roce 2021 | Vít Endler (finGOOD.cz)

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

vit-endler-2-web

Vít Endler (finGOOD.cz): Jak si vybudovat finanční nezávislost?

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek

karel-novotny-web

Karel Novotný: Podnikání na volné noze, naceňování práce klientům, popularita v komunitě

Inzerce