Inzerce

B2B, B2C, B2G a další zapeklité značky, které neznačí nic, ale vlastně všechno…

Přelom tisíciletí přinesl mnoho nových značek a označení obchodních vztahů a marketingu celkově. Mezi ně patří například označení B2B, B2C, B2G a další. Pojďme se podívat, co znamenají…

Inzerce

Co to je B2B?

B2B je zkratkou označení Business To Business, což znamená obchodní vztah a komunikaci mezi společnostmi navzájem bez přímého vlivu na konečného spotřebitele. Tento obchod je určený pro dealerský prodej a patří mezi nejstarší složky elektronického podnikání, jelikož výměna dat většinou funguje elektronicky.

Mezi tyto informace mohou patřit různé objednávky či faktury, zároveň ale i celá B2B internetová tržitě zprostředkovávající obchod. Zcela nejsložitějšími mohou být různé komunikační a distribuční sítě regulující obchodní vztahy. V B2B marketingu patří mezi nejdůležitější úkony budování důvěry.

Jako zcela prvním využívaným komunikačním kanálem byl samozřejmě email. Později se začalo prosazovat například vyhledávání různých informací o firmách na internetu, rozesílání a zveřejňování nabídek a poptávek na inzertních serverech a samozřejmě také přímý prodej na internetu.

Co to je B2C?

B2C je asi nejrozšířenějším modelem v internetovém podnikání. Zkratka pochází z anglického „Business To Customer“ a označuje obchodní vztahy mezi společnostmi a koncovými zákazníky. Jedná se tedy o prodej nebo jen podporu prodeje zákazníkům. Příkladem mohou být například obchody, dodavatelé služeb a další. Jednu ze stran vztahu tvoří vždy spotřebitel, tedy zákazník.

B2C je rozděleno do tří kategorií, přičemž snahou té první je informování potenciálních zákazníků o produktech na webových stránkách. Druhou kategorií je získání zpětné vazby skrze různé formuláře. Poslední a zároveň nejvyšší kategorií je vytvoření celého internetového obchodu s možností objednání a zaplacení zboží.

Co to je B2G?

B2G se dá z anglického „Business To Government“ přeložit doslova jako „podnikání pro vládu“. Označuje obchodní vztah mezi soukromým a státním sektorem, tedy mezi správou a obchodníkem. Toto označení se používá nejen jako označení obchodního vztahu s vládou, ale také s orgány státní správy, úřady či vládními organizacemi.

Co to je C2B?

Customer to Business“ je dalším označením obchodního vztahu. Tentokrát je opět na jedné straně Spotřebitel neboli koncový zákazník, a na straně druhé společnost neboli obchodník. Principem C2B je to, že zákazník sám oslovuje obchodníka s cílem zlepšení si podmínek na trhu.

Co to je B2A?

Zkratka B2A znamená „Business To Administration“ a týká se obchodních a komunikačních vztahů s veřejnými institucemi. Někdy je zaměňován za B2G.

Co to je B2E?

V překladu B2E znamená „Businees To Employee“ vztah obchodníka a zaměstnance. Cílem je například zvyšování informovanosti zaměstnanců, jejich znalostí, motivace a samozřejmě i produktivity.

Co to je B2R?

S pojmem B2R se setkáte především u elektronického podnikání. „Business To Resellet“ tvoří obchodní a komunikační vztahy mezi podnikem a obchodními zástupci.

Co to je C2C?

C2C je zkratkou „Customer To Customer“ a označuje vzájemnou komunikaci a obchodní vztah mezi dvěma nepodnikajícími zákazníky obvykle bez účasti obchodníka. Tento vztah známe například z různých bazarů, burz, inzertních serverů a podobně.

Co to je C2G?

Vztah mezi občanem a správou je spojován s elektronickým podpisem. Demonstrovat jej lze například na podávání daňových přiznání elektronickou formou. Zkratka C2G jinak znamená „Citizen To Government“.

Co to je G2B?

Government To Businees“ označuje obchodní vztahy a komunikaci mezi správou a obchodníkem. V G2B se jedná například o zadávání veřejných zakázek (stavby dálnic), dotace a další.

Co to je G2C?

Třeba v tíživé životní situaci se můžete setkat s pojmem „Govenment To Citizen“. G2C opět označuje obchodní a komunikační vztahy, tentokrát mezi správou a občany.

Co to je G2G?

V mezinárodní spolupráci je používán model G2G, tedy „Government To Government“ označující vzájemnou komunikaci a obchodní vztahy mezi dvěma orgány veřejné správy.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

michal-mensik-web

Růst firmy DoDo: Miliardový obrat během 4 let | Michal Menšík

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

petra-jelinkova-web

Rozjezd služby Rentalit, pronájem elektroniky, financování bankou | Petra Jelínková

Právě vyšlo

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

ondrej-koudela-web

Krach firmy kvůli koronaviru, nový začátek | Ondřej Koudela

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak do nich investovat? | Adam Neuberger

Nejoblíbenější

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak fungují, jak probíhá těžba a kdy do nich investovat? | Adam Neuberger

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

tom-sova-web

Tom Sova: Naprostý krach v podnikání, alkoholismus, budování nové firmy

jakub-unger-web

Jakub Unger (Seznam Zprávy): Tvoříme médium budoucnosti. Sleduje nás 3,5 milionu lidí měsíčně

frantisek-suchan-web

Bez frází: Rozjezd úspěšného projektu, tvorba a monetizace obsahu | František Suchan

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)