Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Andrea Novotná: Prostředí, kterým se obklopujeme, nás ovlivňuje jak psychicky, tak výkonnostně

andrea-novotna-velkyAndrea Novotná se věnuje navrhování interiérů od roku 2008. Kromě bytů se zabývá i designem komerčních prostor. Podnikatelům pomáhá se správnou koncepcí kanceláří, barevným sladěním, dekoracemi, výběrem nábytku a mnohým dalším. Jinými slovy je skvělým adeptem na dnešní rozhovor!

Andreo, vím, že je interiér kanceláří důležitý, ale také vím, že ho řada firem podceňuje. Proč by to podle vás neměly dělat?
Protože prostředí, kterým se obklopujeme, nás ovlivňuje jak psychicky, tak výkonnostně. Důležité je také, jak působí na příchozí, tedy klienty.

Na co tedy může mít správně navržený interiér kanceláří vliv?
Správně navržený interiér nám nabídne dostatek pracovního místa, dostatek úložných prostorů, podpoří pracovní výkonnost i správné naladění. V neposlední řadě může dávat i prostor pro relaxaci.

V domácí pracovně tak můžeme najít třeba čtecí koutek v podobě křesla a stojací lampy, v pracovně firemní třeba terč na šipky.

Jak moc by se domácí pracovna měla od firemní kanceláře lišit?
Já bych spíš řekla, že by se mnohé kanceláře domácím pracovnám mohly přiblížit, samozřejmě pokud to obor dovoluje. Mělo by být vytvořeno takové prostředí, které bude člověka nejen motivovat k práci, ale vytvoří mu právě i prostor k odreagování a následně lepšímu pracovnímu výkonu.

Co vše vlastně profesionální design interiérů zahrnuje?
Dispoziční a ergonomické řešení, materiálové a barevné ladění, výběr konkrétních zařizovacích předmětů, podklady pro řemeslníky a v neposlední řadě dohled nad realizací.

Je to poměrně složitý proces a spousta klientů jej časově podceňuje. Je dobré vědět, že návrh jedné místnosti trvá cca jeden až jeden a půl měsíce. Větší prostory trvají samozřejmě déle. Pak se teprve může přistoupit k realizaci.

To opravdu zní náročně. Jak takové navrhování vlastně probíhá?
Důležitá je první schůzka, kde by si designér a klient měli ověřit, zda si stylově sednou. Nebuďte zaskočeni, pokud vám designér bude klást spoustu otázek. Aby vám navrhl interiér na míru, potřebuje se toho o vás dozvědět co nejvíce.

Dalším krokem bude řešení rozložení nábytku, tzv. dispoziční řešení. Většinou vám předloží dvě varianty, ze kterých pak vybíráte. Stejné je to s barevným řešením.

Následně se přistupuje k tvorbě vizualizace, výběru konkrétních zařizovacích předmětů, tvorbě výkresů atypického nábytku a dalších podkladů pro řemeslné profese, jako jsou například elektrikáři, malíři, tapetáři… Tady může spolupráce skončit a klient si řídí realizaci sám, ale osobně doporučuji využít designéra i k dohledu nad realizací, jedině tak máte totiž zajištěno, že interiér skutečně dopadne tak, jak byl navržen.

Z čeho při tom všem vycházíte?
Při navrhování interiéru vycházím především z představ, přání a požadavků klienta, dále z jeho zálib, koníčků, také z denního harmonogramu osob, které prostor užívají. Je nutné brát v úvahu i zdravotní omezení, jako např. různé alergie, sníženou pohyblivost apod.

V neposlední řadě, pokud mluvíme o kancelářích a firmách, je nutné v návrhu respektovat obor firmy, firemní identitu a její vizuály.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zdroj fotky: Archiv Andrey Novotné

Velkou roli při zařizování hraje určitě i barevnost kancelářských prostor. Jaká barva výmalby je podle vás nejlepší a proč nezůstat jen u klasické bílé? Jak barvy ovlivňují lidi?
Barvy ovlivňují naše pocity, náladu, kreativitu, výkonnost a dokonce dokážou ovlivnit pocitovou teplotu až o dva stupně. Dokážou rovněž opticky pracovat s prostorem. Světlé a chladné barvy prostor zvětšují, tmavé a syté naopak zmenšují.

Klasická bílá výmalba v kanceláři na mě dělá dojem tak nějak nedokončeného prostoru. Použitím jiné barvy výmalby prostor ucelíte.

Nelze jednoznačně říci, jaká barva je nejlepší. Každý obor a každý člověk potřebují své. Někdo dává přednost povzbuzujícímu prostředí, a tudíž volí sytější a jasnější barvy, někdo naopak barvy, které navozují soustředěnost, jako jsou méně syté odstíny modré a zelené. Ten kdo potřebuje, aby prostor vyzněl nadmíru seriozně, sáhne po jemných tónech hnědé barvy.

Velice opatrně pracujte se sytou červenou barvou, ve větších plochách působí agresivně. Pokud ji chcete použít, tak pouze jako doplněk.

Jak pracovat s dekoracemi, aby byly decentní, ale zároveň i nápadité a viditelné?
Samozřejmě způsobů se nabízí více a záleží na konkrétním prostoru a dekoraci. Ale aby taková decentní a zdánlivě nenápadná dekorace vynikla, docílíme třeba tím, že ji postavíme před sytě zbarvenou stěnu.

Podle čeho dekorace vybírat?
Rozhodně by měly korespondovat se společenským postavením profese. Neměly by být příliš okázalé, ale na druhou stranu ani nudné. Jste-li kreativec, klidně se odvažte, ale vkusně, i když i to je relativní.

Velice často je možné vidět v kanceláři záplavu rodinných fotografií či ocenění zvířecích mazlíčků. S tím doporučuji nakládat obezřetně. Jedno rodinné foto stačí. Pokud chcete něco o sobě prezentovat, tak by to měly být licence a certifikáty související s vaší profesí.

Svým klientům pomáháte i s výběrem zařízení. Co v takové situaci vzít v úvahu?
Začínající podnikatel bude zcela jistě řešit finanční rozpočet, a mnohdy i nezačínající podnikatel. V tom případě je dobré si ujasnit, na čem můžu šetřit, a časem, až si na to vydělám, pořídím kvalitnější. Rozhodně se nevyplatí šetřit na pracovní židli a osvětlení. Zkrátka na tom, co bezprostředně ovlivňuje naše zdraví.

V čem při vybírání zařízení dělají firmy nejčastěji chyby?
Podle mě jsou často zbytečně moc usedlé. Kanceláře jsou plné nábytku s  dekorem dřevo-třešeň, podlahou v imitaci mramoru a bílou výmalbou. Můj vzkaz zní: Nebojte se udělat změnu!

Máte nějaký tip, kde by se firmy mohly inspirovat?
Můžete se inspirovat prakticky vším kolem sebe. Městem, přírodou, nebo jen solitérním kusem nábytku. Například pokud si nevíte rady s barvami, použijte barevnou kombinaci, která se v přírodě nachází, a nemůžete udělat chybu.

Pokud chcete konkrétní návrhy a realizace, zkuste inspireli.cz. Je tam velké množství fotografií prací architektů a designérů všech typů interiérů.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zdroj fotky: Archiv Andrey Novotné

Přímo alchymií lze nazvat i správné umístění nábytku. Co zde je nutné vzít v potaz?
Především ergonomická pravidla, tzn. například zajistit, aby byly dostatečné průchody mezi nábytkem a stěnou (80 cm) či mezi dvěma kusy nábytku (70–85 cm dle výšky kusu nábytku), dostatečný prostor za pracovním místem (min. 75 cm).

Dále je dobré pamatovat na pohodlný přístup k otevírání okna či k manipulaci se žaluziemi. Zdá se to banální, ale bývá to často problém, obzvlášť řeší-li se malé prostory. Spolehlivě to dokáže znepříjemnit pracovní čas, musíte-li se ke své židli protahovat úzkým prostorem mezi knihovnou a pracovním stolem nebo pokaždé, když chcete otevřít okno, musíte se natahovat přes pracovní stůl a dávat pozor, abyste, nedej bože, neshodili monitor.

Přijde mi, že při vybavování kanceláří je velice tenká hranice mezi tím, co je už moc nábytku a co ještě málo. Jak to udělat, abychom to s vybavováním nepřehnali?
Nejlépe je si sednout, sepsat vše, co budu v pracovně používat a ukládat. Podle toho pak propočítat úložné prostory. Můžete rovněž zvolit některý z online plánovačů, které se nabízejí k volnému použití. Tím také zjistíte, zda prostor odpovídá ergonomickým pravidlům, která jsem již výše zmínila. Opticky lze nepřeplněného dojmu dosáhnout, pokud použijete převážně uzavřené úložné prostory.

Jaké plánovače byste doporučila?
Je jich spousta. Některé jsou zcela zdarma, některé jsou zdarma s omezením. Mezi nejpoužívanější patří například Autodesk Homestyler, Project Draw, Gliffy, Floorplanner, Floor Planner a FloorPAD. Stačí jen vyzkoušet, se kterým se vám bude nejlépe pracovat.

Jaký máte názor na přímo minimalistické kanceláře, kde mnohdy jen stůl a židle? Jak to na vás působí? Je to vhodné řešení?
Tady se nabízí otázka: Je to ještě vůbec kancelář? Nedovedu si představit profesi, které by toto zařízení stačilo.

Vím, že mnoho lidí řeší například to, kam a jak umístit pracovní stůl. Proč je to tak časté téma a co v tomto ohledu doporučujete?
Ano, problémem je to často u malých prostor, které navíc plní ještě další funkce, jak je tomu většinou u domácích pracoven. Nebo sdílí-li kancelář několik osob, pak často nelze docílit ideálního umístění pro všechny osoby, obzvláště pokud jsou všichni např. praváci.

Především je třeba stůl umístit tak, abychom neměli dveře za zády, dále je dobré, pokud jsme praváci, aby nám šlo světlo z levé strany a opačně, levákům z pravé. Stůl by měl být co nejblíže k dennímu světlu. A opět, nezapomenout na dostatečné průchody kolem pracovního místa.

Jak by vůbec pracovní stůl měl vypadat?
Pracovní stůl by měl být dostatečně prostorný. To je ovšem široký pojem, protože každá profese má jiné požadavky. Je tedy dobré řídit se tím, aby se kromě klávesnice a monitoru nebo notebooku, tiskárny a dalších potřebných přístrojů na stole našlo místo pro pohodlné psaní ručních poznámek či náčrtů a v neposlední řadě bezpečné místo pro hrnek na kávu, čaj či sklenici vody.

Měl by mít také dostatek úložného prostoru – zásuvek. Výhodné, obzvláště pro malé prostory, jsou zásuvky mobilní, které nejen nahrazují klasické šuplíky, ale mohou být i úložným prostorem třeba pro tiskárnu, která tak nemusí zabírat místo na stole, ale stačí jí vysunout z pod stolu jen, když je potřeba.

Dále nesmíme zapomenout na kvalitní osvětlení pracovní plochy. Opět se řídíme tím, že pro praváka přichází světlo zleva a naopak. Světlo by mělo dostatečně osvětlovat pracovní plochu, ne však stínit očím, proto volíme takovou lampu, která je polohovatelná a stínidlo umístíme pod úroveň očí. Vhodné je použití světelného zdroje s chladným bílým světlem.

Jakou by měl mít správnou výšku?
Výška pracovního stolu se pohybuje v rozmezí 60–75 cm. Nejjednodušší je řídit se tím, že pokud sedící položíte předloktí na desku stolu, měla by končetina v loketním kloubu svírat pravý úhel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zdroj fotky: Archiv Andrey Novotné

A židle?
Obecně se udává, že pro postavu vysokou 155 cm je výška sedáku 41 cm, pro výšku postavy 170 cm sedák 46 cm a pro osobu s výškou 185 cm potom sedák 52 cm nad zemí. Ale i zde se jednoduše můžeme řídit pravidlem pravého úhlu, tzn. aby v kyčelních kloubech a kolenních kloubech bylo při sezení 90 stupňů.

Dále by měla mít opěrku hlavy a područky. Pro ideální polohu dolních končetin můžeme využít i různé stupínky.

Je nějaký rozdíl při navrhování pracovního stolu pro muže a pro ženy?
V zásadě není, důležitá je pouze výška postavy.

My ve firmě trochu bojovali s kabely. Setkáváte se s tímto problémem i u svých klientů?
Ano, setkávám. Je vhodné do kanceláře pořizovat takový nábytek, který je pro kabeláž uzpůsoben a má otvory pro kabely nejlépe i s  krytkami.

Dále existují tzv. mobilní elektrické zásuvky. Jedná se o lištu libovolné délky, ideálně po celé šíři stěny, do níž se zasazují elektrické zásuvky, které se dají posunovat a kombinovat tak, jak je momentálně potřeba. Ty jsou pro kanceláře obzvláště vhodné a praktické. Můžeme také použít různé pořadače kabelů, rozlišovače a úchyty, mezi kterými, pokud nám to náš obor podnikání dovolí, můžeme objevit i velmi vtipné kousky.

Co byste doporučila firmám, které potřebují zařídit pracovní stoly pro mnoho lidí na nepříliš velkém prostoru. Jak to řešit?
Výhodné bývá pořídit menší a mobilnější pracovní stoly s možností přidávání pracovních ploch, mobilních zásuvek a skříněk, různých nástavců na stoly, ať již na ukládání, nebo jako předěl pracovního místa. A v neposlední řadě prostor určitě opticky zvětšit pomocí světlých barev či vodorovných prvků.

Co říkáte na dnešní trend, kdy si řada podnikatelů přizpůsobuje stoly i pro práci vestoje?
Tento trend se mi líbí. Při celodenní práci vsedě trpí především páteř a jakákoliv změna je dobrá. Krom polohovacích stolů můžete využít třeba i tzv. klekačky či velké míče.

U míčů však pozor, maximální vhodná doba sezení na míči je 1 hod. Déle většinou nikdo nevydrží mít páteř ve správné poloze. Stejně tak jako u židle, dbáme u míče na to, abychom v kyčelním a kolenním kloubu měli úhel 90 stupňů, nikdy ne menší.

Jak tedy sedět u stolu správně, když máme klasické kancelářské křeslo?
Základem je dodržet pravidlo pravého úhlu ve všech kloubech končetin a kyčlích. Pokud nemáte ideální křeslo nebo židli, můžete si pomoci podnožkami a zádovými opěrkami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zdroj fotky: Archiv Andrey Novotné

Častým problémem v kancelářích je třeba umístění monitorů tak, aby na ně bylo dobře vidět. Jak byste monitor umístila vy?
Začnu tím, kam jej nedávat. Rozhodně ne proti oknu, okno tak tvoří další velkou světelnou plochu a způsobuje, že je tím pádem monitor méně čitelný a naše oči se tak musí více namáhat. V opačném případě, sedíme-li zády k oknu, světlo způsobí, že prakticky nic nevidíme. Takže monitor je nejlépe umístit kolmo k oknu či v různých úhlech natočení, při čemž musíme brát v úvahu i orientaci oken vůči světovým stranám a denní dobu, ve které monitor používáme.

Mluvíme-li o výšce monitoru, je dobré mít jeho horní kraj cca ve výšce očí. Vzdálen by měl být minimálně 30 cm, přičemž nejvhodnější vzdálenost se udává až 100 cm. Dále je dobré mít v blízkosti nějaký umělý zdroj světla pro práci ve večerních hodinách, sledujete-li monitor v úplné tmě, nadměrně tím namáháte oči.

Světlo často zmiňujete. Co mají dělat firmy, které mají málo denním světlem prosvětlené prostory?

Snažit se dostatečně osvětlit prostor. Toho docílí tak, že jako centrální osvětlení použijí světelný zdroj chladnější bílé barvy. Zhruba okolo 4000 kelvinů a více. Je-li prostor menší a čtvercový, bude stačit jedno centrální svítidlo. Je-li prostor větší nebo obdélníkový, je vhodné umístit několik hlavních zdrojů osvětlení rovnoměrně rozdělených. A samozřejmě nezapomenout na pracovní lampy, nejlépe polohovatelné.

Mělo by se podle vás při návrhu kanceláří zohledňovat i to, v jakém oboru firma působí, nebo to není potřeba? Jak to případně udělat?
Ano, je rozdíl, zda kancelář patří např. notáři, nebo právě třeba designérovi. V prvním případě se očekává umírněný, vysoce seriózní prostor. Pozor, to ale nutně neznamená, že musí být nudný. V takovém případě je vhodné použít tlumenější a zemitější barvy a umístit do interiéru třeba jen jednu, ale opravdu kvalitní dekoraci, která celý dojem podtrhne. V takovém interiéru si dovedu představit i květiny.

Ve druhém případě bychom měli být odvážnější, klient bude očekávat, že hned na první pohled na něj dýchne tvůrčí prostředí. Ale všeho s mírou! Toho se dá dosáhnout i poměrně stroze zařízeným interiérem a použitím jednoho značně výrazného kusu, ať už nábytku, či dekorace.

Svou roli hrají i dekorace v podobě firemních log, barev a podobně? Jak k tomuto přistoupit? Je to pro firmy skutečně nutné?
Nutné nevím, ale dobré to určitě je. Podporují firemní kulturu. Do kanceláře bych určitě nějaký firemní prvek zakomponovala, ale více by se měl objevovat ve stupních prostorách, chodbách a zasedacích místnostech.

Proč?
Aby v kanceláři barevně a tvarově nerušily čistě pracovní prostředí a přesto dotvářely firemní sounáležitost. Naopak vstupní prostory a chodby jsou první, co klient při příchodu vidí a získá tak pocit ucelenosti a síly firmy.

Řada podnikatelů pracuje z domova. Někdy je zajímavé poslouchat, kde svá pracovní místa mají. Někteří na půdě, jiní v garáži, dokonce jsem zaslechl i o pracovně v kůlně. Kam radíte vy, aby lidé svou pracovnu umístili?
Pokud mluvíme o rodinných domech, tam se pracovna umísťuje většinou na východní stranu objektu. Je dobré, pokud za vámi chodí více klientů, mít pro pracovnu samostatný vchod. Pokud to nelze, umístěte ji alespoň tak, aby klient zbytečně nechodil přes vaše soukromé prostory, ideálně někde poblíž zádveří či haly. Neočekáváte-li, že klienti za vámi budou docházet, můžete využít jakýkoliv prostor, který vám zabezpečí dostatek světla a klid na práci, klidně i tu půdu, pokud má vše potřebné.

A pokud by se rozhodli přece jen kancelář zřídit jinde, podle čeho by měli vybírat?
Upřímně řečeno, toto se nejvíce řeší v běžném bytě s dispozicí 3–4+kk a tam moc na výběr není. Nejčastěji se pracovní kout umísťuje do obývacího pokoje. Pokud na to máte v obýváku dostatek prostoru, je výhodné pracovní kout oddělit například knihovnou, různými závěsnými předěly či vhodně umístěnou sádrokartonovou příčkou. Pokud ne, je potřeba jej s citem zakomponovat do prostoru, aby se funkční zóny co nejméně rušily.

Méně šťastné řešení, i když někdy bohužel jediné, je umístění pracovního koutu do ložnice. Ložnice má sloužit k odpočinku a ten nám může pohled na rozházený pracovní stůl pěkně narušit.

Pokud pracujete doma jen občas, můžete využít z nabídky výklopných pracovních míst, bydlíte-li v mezonetu, můžete jako občasnou pracovnu využít třeba prostor pod schodištěm.

Sleduji různé zajímavé kreativní počiny, jichž se řada firem dopouští. Jak se na mnohdy extrémní experimentování díváte vy?
Ale proč ne, jen je třeba uvědomit si, co sám unesu a hlavně co unese klient.

Pozor!
Andrea speciálně pro odběratele našeho newsletteru připravila slevový kód na své konzultace a další služby. Přihlaste se a už příští týden jej všem odešleme. Pokud vás její rady zaujaly, může poradit i vám!

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu