Svět moderních technologií se vyvíjí v současné době mílovými kroky. Hardware, ale také software, který byl před pár lety tou nejmodernější technologií, patří dnes doslova mezi staré vykopávky.
Inzerce
Pokud bychom nahlédli hlouběji do historie vynálezů, zjistili bychom, že první kalkulačku „abakus“, využívaly ve starověkém Římě, 2400 let před naším letopočtem. V dnešní době, jsou technologie součástí každodenního života. Mnozí z nás, si život bez mobilu a trendových aplikací nedokáží představit. Podobně jsou na tom i podniky a velké korporace, které by bez špičkového hardwarového a softwarového vybavení nedokázali existovat.
Pokud jste majitelem, manažerem, či ředitelem malého nebo středního podniku a uvažujete nad zavedením nového podnikového softwaru, jehož cílem je zlepšit účinnost procesů ve firmě, následující řádky vám pomohou zorientovat se ve výběru softwaru a v postupu jeho implementace.
1. Krok – Začněte důkladnou analýzou potřeb vašeho podniku
Před zahájením každého většího projektu byste si měli připravit důkladnou analýzu. Projektem v tomto okamžiku můžeme chápat zavedení nového podnikového softwaru. Odpovídat byste si měli tyto základní otázky:
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Jaká je strategie podniku? Zvažte krátkodobé a dlouhodobé hledisko.
Jaké jsou cíle podniku? Zvažte krátkodobé a dlouhodobé hledisko.
Jaké jsou hlavní požadavky na software?
Jaké jsou individuální požadavky na software? Definují jejich zúčastněné osoby, tj vedení podniku, manažeři, zaměstnanci.
Otázka bezpečnosti dat. Vlastní úložiště nebo cloud?
Jaké jsou předpokládané budoucí podnikové procesy?
Jaké jsou současné podnikové procesy?
Jaká je současná struktura řízení podniku?
Jaké má v současnosti podnik výkonnostní rezervy?
Jak probíhají v současnosti materiálové a komunikační toky? Jaké jsou předpoklady do budoucna?
Po zodpovězení výše zmíněných otázek, budete mít jasnější představu, jaký druh softwaru, včetně funkcionalit, je potřebný pro řízení vašeho podniku.
2. Krok – Vyberte software a začněte se seznamovat s funkcionalitami
Na trhu podnikových softwarů existuje množství společností. Největším světovým hráčem na trhu podnikových softwarů (CRM, ERP) je společnost SAP. Ne však každému podniku může vyhovovat robustní řešení, které nabízí právě tato společnost. Většina malých a středních podniků je nakloněna jednodušším a cenově dostupnějším softwarovým řešením.
Při výběru softwaru začněte preferencemi od vašich obchodních partnerů. V případě, že nemáte žádné doporučení, přikládáme seznam nejznámějších společností:
SAP
ORACLE
ASSECO
Microsoft Dynamics
Do pozornosti dáváme i nejznámější online nástroje pro řízení podniku – dostupné ihned po registraci přes internetový prohlížeč.
Pro zrychlení výběru softwaru doporučujeme osobní setkání s obchodním zástupcem konkrétní společnosti, který vám software představí. Poskytovatel služeb by vám měl smluvně garantovat dlouhodobý servis, školení, bezpečnost dat a možnosti programování funkcionalit na míru vašim požadavkům.
3. Krok – Načasování a implementace
Implementace softwaru zpravidla trvá o několik týdnů více, ve srovnání s původním časovým předpokladem. Tento časový skluz má vliv na náklady, které převyšují původní rozpočet. Časový rozdíl je většinou zapříčiněn nutností doprogramování chybějících funkcionalit, přenosem stávajících dat do nového softwaru, školeními a pod.
Právě z výše zmíněných důvodů, si promyslete odpovědi na tyto otázky:
Kdo bude zajišťovat a také účastnit se na implementací softwaru?
Kdo zajistí přenos a synchronizaci dat z aktuálních softwarů?
Kdo připraví scénáře jednotlivých procesů, plánů a úkolů?
4. Krok – Školení a testovací provoz
Školení jsou nezbytnou a velmi důležitou součástí implementačního procesu. Vedení firmy, vrcholový management, zaměstnanci, ale i dokonce externí partneři, se častokrát musí seznámit s novým podnikovým softwarem. Školení by měly být v první řadě zaměřené na změny v procesech organizace, funkcionality a technické aspekty. Doporučujeme školení rozdělit podle organizační struktury a pracovní náplně.
Dále byste měli zaměřit pozornost na vytvoření testovacího prostředí. K testovacímu prostředí by měly mít přístup všechny klíčové zúčastněné strany. Prověřit by se měla komplexnost funkcionalit a jejich funkčnost (přidávání, mazání, editování, export dat, ..). Také by se měli nakonfigurovat přístupová práva jednotlivých zaměstnanců. Vzniklé nedostatky by měly být oznámeny vývojovému, tak konfiguračnímu týmu na další doplnění. Berte v úvahu, že pokud si budou muset všechny zúčastněné strany vedle projektu plnit všechny dosavadní pracovní úkoly, vyskytnou se problémy. Také si ověřte uživatelské rozhraní na mobilních zařízeních a tabletech.
5. Krok – Vypracujte směrnici a komunikační plán
To co není na papíře, neexistuje. To co se řekne, se zapomene. Pojistěte si pracovní postupy spojené s používáním softwaru vypracováním směrnice, kterou dáte podepsat každé zúčastněné straně (ředitel, manažer, zaměstnanci, ..). Připravte komplexní komunikační plán, který pomůže zaměstnancům překonat změnu tak aby projekt vnímali pozitivně.
6. Krok – Motivujte zaměstnanců. Připravte se na odpor, je to přirozené.
Při implementací nového softwaru se určitě setkáte s odporem některých zaměstnanců. Nemějte obavu, je to přirozené. Úspěšnost zapojení zúčastněných stran nikdy nebude na 100%. Nejjednodušší způsob je poslouchat své zaměstnance. Každý z nich je osobností, která má vlastní cíle, úkoly a povinnosti v rámci organizace. Ptejte se na návrhy na zlepšení softwaru a možná vám objasní, co je vnitřně motivuje. Získat kolektivní souhlas se zavedením změn je klíčové. Prezentujte výhody nového softwaru. Přehled a pořádek (data, zakázky, faktury, …) Přehled v úkolech. Odměňujte zaměstnanců za dokončení projektu a udělejte z každého zaměstnance součástí úspěchu.
Několik tipů jak motivovat zaměstnance k lepším pracovním výkonem, včetně odpovědné práce s novým podnikovým softwarem:
nabídněte produkty vaší firmy za zvýhodněné ceny,
nezapomeňte chválit a projevte uznání,
podpořte týmovou práci,
neprikazujte, ptejte si návrhy,
organizujte teambuldingů – mimopracovní aktivity a akce,
kura a školení jako benefity,
dopřejte zaměstnancům služební telefon,
potěšte je menším darem,
postarejte se o jejich zdraví,
nastavte finanční odměny,
nabídněte flexibilní pracovní dobu,
jeden den v měsíci home office,
nebo zlepšete atmosféru ve firmě tím, že dovolíte přinést domácího mazlíčka jednomu z nejlepších zaměstnanců.
7. Krok – Prezentujte přínos nového podnikového softwaru
Software implementovat zejména z důvodu, abyste pro podnik jako celek, získali nové benefity. O výhodách softwaru, by se měla dozvědět ještě před jeho zavedením každá zúčastněná strana.
Jedná se zejména o:
zlepšení vztahů ze zákazníky,
zlepšení výsledků prodeje,
zvýšení tržeb,
měřitelnost údajů a informací,
zlepšení přehledu toku informací,
detailní reportovací nástroje,
přehledná organizace úkolů,
rychlost plnění individuálních cílů zúčastněných stran v rámci organizace, a mnohé další.
9. Krok – Systém připraven na každodenní používání
Pokud jste počítali s tím, že nový podnikový software uvedete do provozu během několika týdnů, musíme vás zklamat. Důkladná příprava, testování, úpravy na míru, školení a mnohé další činnosti, jsou nezbytnou součástí před spuštěním softwaru na každodenní používání. Tento proces může trvat několik měsíců a může překročit hranici jednoho roku.
Věříme, že se postavíte zodpovědně ke každému doporučení a implementace softwaru proběhne úspěšně.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.