Na českém internetu jsou desetitisíce komerčních webových stránek a e-shopů. Z toho jsou maximálně stovky opravdu úspěšných. Jiné si musí své místo na internetovém slunci draze platit. Proč to tak je? Pro ilustraci jsem to shrnul do pěti častých chyb, které dělají nejen začínající podnikatelé, ale i velké firmy s velkými rozpočty. Přečtěte si zda mezi nimi nejste i vy.
Inzerce
1. chyba: Cílová skupina
Pokud se tomu tak vůbec dá říkat. Mnozí koučové a zkušení marketéři budou nyní pokyvovat hlavami, protože už to jistě od svých svěřenců a klientů mnohokrát slyšeli, a přesto dle mého názoru 9 z 10 podnikatelů stále tuto důležitou, ale vůbec ne náročnou disciplínu nechce absolvovat. O co jde?
Například na otázku, kdo je vaše cílová skupina, často zní odpověď „muži mezi 18 a 65 lety“ nebo dokonce „všichni“. Jiní jdou trochu hlouběji, a tak odpoví „ženy mezi 20 až 50 lety se středním vzděláním“. Přitom znát a pečlivě určit cílovou skupinu je základem pro další rozhodování a postupy při rozvíjení marketingu.
Kolik to zabere času? Moc ne a není to ani tak těžké. Problém bývá v tom, že lidé on-line svět posuzují z nereálného a často zkresleného hlediska. Někdy tomu bohužel přispívají i různé e-booky a příručky pro „zaručené“ výsledky. Mnozí tedy zapomínají, kdo sedí na druhé straně obrazovky či displaye. Že je to člověk, který má určité problémy, starosti a zájmy a který se chce správně rozhodnout, jak utratí své peníze.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Firmy, které opravdu do hloubky nepromyslely, kdo je jejich přímá a nepřímá konkurence, obvykle znovu odpoví velmi povrchně a všeobecně. Přitom odpověď mohou dobře najít i drobní živnostníci a firmy bez drahých průzkumů a analýz. Jen je třeba si sednout a skutečně přemýšlet a vyznat se v chování normálních lidí. Takže ve výsledku se zdá, že 9 z 10 podnikatelů nemají téměř žádné konkurenty na trhu. Jejich tržby však tomu neodpovídají.
3. chyba: Přednosti
Čím chcete zaujmout, odlišit se? Jaké jsou vaše výhody? Když to shrnu v krátkosti: Pokud vaše odpověď zní „máme nižší ceny nebo větší sortiment“, je to skutečně málo! Chybí vám tedy vize, mise a poslání. Chybí vám služby navíc a profilování se vůči zákazníkovi. Věřte mi, že to, že takové velké firmy, jako je Coca-Cola nebo McDonald´s jsou úspěšné, je i tím, že mají promyšlené i ubrousky, tácky a obaly, na kterých vám servírují své „mňamky“. Zde není prostor pro intuici nebo shodu šťastných náhod. Jde o promyšlené marketingové tahy.
4. chyba. Kopírování
U mnoha začínajícíh nebo off-line firem přecházejících na internetové pole působnosti, je patrný podobný sklon. A to kopírování úspěšných projektů. „Oni mají tlačítko zelené a jde jim to skvěle, dáme ho tam taky. Nebo oni mají chat, taky ho tam chceme.“ Ano jsou zažité věci, které není třeba měnit a je pro uživatele příjemné je najít tam, kde bývají obvykle. Jsou věci, které můžeme „okopírovat“, pokud ale pro to máme svůj důvod.
Naproti tomu jsou věci, které nám v našem případě budou k ničemu anebo nám uškodí. Znovu budu opakovat, že u úspěšných projektů to není jen věc náhody. Ano, možná ke svému stylu došly přístupem „pokus, omyl“, ale okopírovat hotové řešení není cesta k úspěchu.
Raději se inspirujte a spíše než grafických a technických věcí si všímejte jejich přístupu k zákazníkovi. Ptejte se proč tak jednají? Co tím sledují? Znovu ale podotýkám, nekopírujte například tón komunikace, nemuselo by se to vyplatit.
5. chyba. Zázračné všeléky
Je toho mnohem více, ale když přeskočím a dostaneme se do doby, kdy už nějakou dobu podnikání „běží“ nebo spíše pomalu vykračuje a nepřináší, co by mělo. Nastává období, kdy v určitém napětí, prozření a možná až v panice, firma skočí na balíčky „poslední záchrany“. Jde například o SEO, PPC, UX, redesign webu a další. Proč ne? Ano, ono to nějaké výsledky přinese, ale vůbec nemusí být takové jaké bychom čekali.
Nemusí být ani užitečné. Proč? Protože se zde znovu projeví chyby ze začátku a firma se chytá stébel naděje aby se neutopila. A záleží jen na tom jak dlouho chce a jaký má rozpočet na udržování neúspěšného webu nebo e-shopu. Tyto obory jsou v určitých případech a v určitém poměry využití vynikající a někdy i nutné, ale pokud se nepromýšlí celá strategie a obchodní model podniku, může a často se také jedná o vyhazování peněz, často jde o velké sumy peněz.
Co vám mohu nabídnou já?
Komplexní a koncepční návrh a analýzu vašeho stávajícího nebo zamýšleného online projektu. Pomoc a konzultaci při tvorbě značky, marketingu, cílů a mnoho dalšího, co je zásadní pro správný rozjezd podnikání. Pomohu vytvořit správné zadání pro různé specialisty a externí firmy.
S mou pomocí můžete ušetřit desítky až statisíce korun. Opravdu, protože společně zvolíme účelné prostředky a prodejní kanály, které budou stát jen tolik, kolik musí. Nikdo vám nemůže zaručit zaručené zisky a ani já vám je nezaručím, protože nakonec bude stejně záležet na vaší práci a způsobu, jak budujete svou firmu. Mohu vám však zaručit, krom velké úspory, také to, že pokud budete stavět na základech, které položíme, tak určitě budete růst vy i vaše zisky. Nabízím také nadhled, ucelený přehled a kritické nezaujaté oko.
Moje motto je: Nakupují lidé a ne čísla či vyhledávače. Proto si zákazník zaslouží naši největší pozornost.
Riziková skupina: Začínající podnikatelé. Firmy s působností na off-line trhu, zvažující využívat internet.
Akutní případy: Firmy a podnikatelé, kteří jsou již zoufalí a nevědí jak rozjet svůj online byznys. Tedy stojící před chybou 5.
Využijte také konzultaci zdarma. Každou středu od 14:00 do 15:00 hodiny na UxaM.cz
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.