Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

2022: Rok inflace a zvyšování úrokových sazeb

Právě začínající rok plný magických dvojek přinese finančním trhům jako každý rok celou řadu potenciálních rizik a spouštěčů výprodejů akcií, nicméně letos je lze přece jen o něco víc předjímat a počítat s nimi dopředu.

Pokud nedojde k nějaké zásadní nové mutaci covidu, která by opět uvrhla světového ekonomiky do lockdownů, tak poprvé po dvou letech už nejspíš nebude koronavirus hlavním tématem burzovních zpráv. O slovo se totiž opět hlásí makroekonomie, fundamenty a po pár letech i geopolitika.

Jednoznačným tématem číslo jedna pro tento rok nejen v investičním světě, ale i v každodenním životě většiny obyvatel planety, bude inflace. Ta během loňského druhého pololetí agresivně vystoupala na úrovně neviděné desítky let a razantně se tak přihlásila o slovo.

Její aktuální globální průměr činí přes 4%, v rozvíjejících se ekonomikách (tzv. emerging markets) především asijské provenience jsou to dokonce dvojciferné hodnoty. V USA reportují 7 %, Eurozóna 5% a u nás, jak víme i z mainstreamových médií, inflace atakuje hranici 6%.

Kde se vzala vysoká inflace

Zatímco ještě v minulých měsících to šlo připsat částečně na vrub nízké srovnávací základně s pandemickým rokem 2020, letos už se na ni musíme dívat objektivně. Jejím spouštěčem bylo především historicky bezprecedentní “tištění“ nových peněz (kvantitativní uvolňování), kterým světové centrální banky zastavily rodící se finanční krizi ještě v zárodku.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Protože se však nejednalo o ekonomický problém, nové peníze sice často končily v akciích a nemovitostech, ale velmi často zůstaly i na bankovních účtech občanů. Díky lockdownům je totiž neměli jak a kde utratit ve službách nebo cestování. “Dokonalá bouře” inflačního koktejlu pak byla dokonána díky přerušeným dodavatelsko-odběratelským řetězcům (viz. čipy). Poptávka i peníze tak na straně spotřebitelů jsou, ale nabídková strana je kapacitně není schopna uspokojit.

Po dlouhých letech, kdy si svět zvyknul na defacto nulové úrokové sazby, tak centrální banky musí sáhnout k prověřenému způsobu krocení inflace a tím je právě zvyšování úrokových sazeb. To na jednu stranu zdraží úvěrování firmám i občanům a schladí tak jejich apetit utrácení, na druhou stranu zvýší výnosy na bankovních spořicích produktech, což lidi opět přiměje spíše šetřit. Tak je to alespoň dáno v ekonomické teorii.

Hodnotové akcie se vrací do hry

V USA, které jsou z investičního pohledu nejdůležitější, tak trh čeká letos průměrně dvojí zvýšení sazeb. To by mělo teoreticky pomoct především akciím tradičních “hodnotových” firem, které mají nízké zadlužení, silné rozvahy, hodně volné hotovosti a díky byznysu založenému na fyzických výrobcích nebo službách pro ně není problém inflací zvýšené ceny vstupů přenést na koncového spotřebitele. Bankovní sektor, který vydělává hlavně na úvěrech, by tak v tomto prostředí měl vyloženě profitovat.

Naopak negativní vliv by zvýšení sazeb mělo mít na růstové akcie především IT firem, které ve svém současném ocenění jednak reflektují teprve budoucí zisky (a ty tak musí ponížit o vyšší náklady právě díky zvýšeným sazbám), jednak se velmi často financují dluhem, který se jim nyní citelně prodraží a jednak díky “nehmotnému” produktu hůř přenesou zvýšené náklady na koncového zákazníka. Pod tlakem budou (mimo vlastních strukturálních a politických problémů) díky silnému dolaru i akcie rozvíjejících se trhů, díky návaznosti jejich lokálních měn právě na světovou měnu číslo jedna.

Dluhopisy čeká těžký rok

FED se snad poučil z neohlášeného zvýšení sazeb na podzim 2018, které trhy vyděsilo a způsobilo výprodeje akcií na Vánoce daného roku, proto nyní svou monetární politiku komunikuje dlouho dopředu a poměrně jasně.

Dál by se letos mělo dařit komoditám, které s inflací přímo souvisí. Naopak jejich podmnožina v podobě drahých kovů zatím neplní proklamované sliby svých prodejců, že v inflačním prostředí konečně výrazně narostou na ceně. Kritické je zvyšování sazeb pro v minulých letech už tak výnosově tristní dluhopisy, které budou díky základní ekonomické logice s rostoucími úroky klesat na ceně. Výjimkou jsou jen tzn. proti-inflační dluhopisy, kde je kupón navázán právě na inflaci.

Inflační prostředí by rovněž mělo pomáhat nemovitostním akciím (tzv. REITs) a nemovitostem jako takovým. Pokud se centrálním bankám podaří inflaci zkrotit (efekty zvyšování sazeb se totiž v praxi promítnou až za několik měsíců), koronavirus bude postupně slábnout a geopolitická situace s agresivním Ruskem se uklidní, mohl by nás čekat poměrně rozumný investiční rok. Jako vždy je ale potřeba být připravený na různé scénáře vývoje a držet se své předem naplánované investiční strategie.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

marekodehnal

Marek Odehnal

Investiční stratég a majitel investičně-poradenské firmy ODEHNAL & PARTNEŘI.

Nenechte si ujít

marek-odehnal-web

2021: Přebytek peněz v systému a rekordní výnosy napříč investičním spektrem

jiri-rostecky-web

Je mi 30. Co jsem se zatím naučil?

jirka-rostecky-web

V čem měla Pretty Woman pravdu?

Právě vyšlo

Premium
martin-penicka-web

Zažité metody nefungují. Řízení firmy je velmi komplexní | Martin Pěnička (TisknuLevně.cz)

petr-macek-web

Finanční řízení firmy v nepříznivé době | Petr Macek (Caflou)

Premium
karel-parizek-web

Jak řídit marketingový tým? | Karel Pařízek

Nejoblíbenější

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

Premium
vit-horky-web

Jak prodat firmu? Příběh Brand Embassy | Vít Horký

Inzerce