Bastard.cz je za uplynulých 10 let největším trikoshopem na české scéně. Vyrobil a prodal tolik triček, že vyskládaná do komínků by sahala přes tři kilometry vysoko. Za těch 10 let jsem se jako spoluzakladatel a šéf něco naučil. O to, co nám funguje, ale i nefunguje, se teď rád podělím, protože to může být užitečné i pro další e-shopaře.
Inzerce
1. Název e-shopu je klíčový
Aby si lidi mezi sebou mohli váš e-shop doporučit, musí se dobře jmenovat, jinak si ho ani nezapamatují. S Bastard.cz tohle fungovalo hned od začátku. Taky jsme si dali záležet na tom, aby na našich tričkách, balení i webu bylo logo jasně vidět.
Ale nezůstali jsme jenom u toho. Jako další rozlišující prvek už 10 let fungují psí a kočičí hlavy v náhledech zboží. To je taky věc, kterou žádná konkurence nemá a skrze kterou si nás lidé pamatují. A to je ten hlavní důvod, proč je máme – hlavně odlišit. Proto když budete hledat nějaký podobný prvek, musíte se podívat na to, jak to dělá konkurence a zda by to nemohla do budoucna napodobit. Čím víc to pak bude hrát s vaší značkou, tím líp.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Je až s podivem, že po pětadvaceti letech kapitalismu může být stále konkurenční výhodou to, že se chováte ke svým zákazníkům uctivě. Nám se to rozhodně vrací a čteme to dennodenně v e-mailech, jak jsou zákazníci mile překvapeni, že jim vyměníme zboží, i když je to po 14denní lhůtě, že jim sami prodloužíme uložení zásilky na poště anebo že když jim omylem pošleme špatné tričko, tak si ho mohou nechat a dostanou obratem to správné.
Co vede mnohé podnikatele k tomu, že na svoje zákazníky kašlou? Nedokáží přemýšlet v dlouhodobém horizontu. Protože prozákaznický přístup se projeví až za půl roku, kdy se zákazník vrátí anebo za měsíc, kdy se o svém novém tričku bude bavit se sousedkou a doporučí vás. Takže je to “investice”, kterou jen tak nevyhodnotíte, a navíc krátkodobě můžete i prodělat. Customer lifetime value se o něco podobného snaží, ale furt to je spíš vyšší dívčí výkonnostního marketingu.
3. Klíčová reklama na Facebooku (kterou vám ale můžou půl roku blokovat)
Trvalo to celé léto a podzim 2015, kdy nám na Facebooku neprošla jediná reklama. Nejspíš kvůli “vulgárnímu” názvu naší značky. S nikým jsme nedokázali ten problém vyřešit. Maximálně si po několika žádostech vyžádat schválení jedné kreativy.
Hrozně nás to omezovalo. Sice nám Google Analytics říkaly, že na last click konverzi přinášela Facebook reklama ve stejném období rok před tím jenom 700 tisíc obratu, ve skutečnosti jsme ale viděli, že absence reklamy na Facebooku má mnohem fatálnější dopad.
Naštěstí se něco stalo za pět minut dvanáct, tedy někdy 3. prosince 2015, a všechny reklamy nám začaly opět procházet. Facebook je teď pro nás nejdůležitější zdroj placené návštěvnosti. Žádnou adekvátní náhradou bychom za něj neměli. Newslettering se začal v té době propadat, protože Seznam.cz zavedl složku Hromadná, a PPCéčka vychází mnohem nákladněji. My potřebujeme poutat hlavně vizuálně a k tomu je Facebook nejlepší.
4. Nepovedená expanze do Německa
Říká se, že Německo je s Anglií nejtěžší e-shopový trh v Evropě. Asi na tom něco pravdy bude. Vyzkoušeli jsem si to pár let zpátky. Sklad máme tři čtvrtě hodiny cesty od nejbližší německé pošty, takže s logistikou problém nebyl. Těžší to bylo s mentalitou Němců, kterou jsme neznali.
Jsou totiž hrozně nároční zákazníci, škudlilové a k tomu tradicionalisti – chtějí nakupovat hlavně od svých a jedna chyba v překladu webu je odradí od nákupu, protože k firmám z východu nemají důvěru. Není pro ně problém objednat si tričko ve třech velikostech, jednu si vybrat a druhý den očekávat doma kurýra, který si na vaše náklady odveze dvě zbylé velikosti.
Byla to pro mě velká zkušenost, která mě přiměla více se soustředit na česko-slovenský trh. Příští rok po nějaké odmlce zkusíme Maďarsko, už se na něj ale snad lépe připravíme.
5. Ať žije UX
Díky redesignu webu, při kterém jsme v roce 2014 nasadili responzivní layout, udělali hlubší filtraci zboží, nechali načítat výpis zboží ajaxově, nasadili personalizaci obsahu, umožnili nákup bez registrace nebo začali řadit zboží primárně podle popularity, stouply prodeje o 20 procent a konverzní poměr se zvýšil asi o 45 procent u nových zákazníků. V minulosti jsme měli vyšší návštěvnost, ale nedokázali jsme ji kvalitně zobchodovat. Nyní máme meziročně nižší návštěvnost o 13 procent, ale obrat nám stoupl o 22 procent.
Naše zboží není drahé, není to nic, o čem byste museli dlouho přemýšlet, jako třeba u výběru telefonu. Jde o impulzivní nákup, zákazníka je tedy potřeba chytnout hned.
6. Táhne klasika
Zákazníci, kteří nás posunou v obratu o řád výš, neřeší, jestli je triko z bio bavlny nebo je na potisku hluboká myšlenka odkazující k nové vlně světové avantgardy. Táhne klasika. Nejprodávanější barvy triček jsou černá (35 %), modrá (22 %) a šedá (11 %), 59 % chlapů nosí velikost L nebo XL a nejprodávanější potisky si dělají srandu z alkoholu.
Zkoušeli jsme to pár let s designovou řadou SELF, která byla zaměřena na velké graficky propracované potisky klidně bez vtipu, jenže to se neprodávalo. Podobný trend vidím i u našich konkurentů nebo třeba v pánské sekci bestsellerů na Zootu.
7. Kvalitní fotky se vyplatí
Kvalitně zpracované fotky na lidech, kteří vypadají pěkně, jsme měli mít už dávno. Ony totiž prodávají. Zbytečně jsme se na nich snažili šetřit a dělali si vše amatérsky s kamarády. A tak jsme začali postupně přefocovat. Za jeden den jsme přefotili 200 triček. Tzn. že jsme zaplatili čtyřem zkušeným modelům (4 x 2000 Kč), fotografovi (4000 Kč) a za pronájem ateliéru (6 x 250 Kč). Zhruba 14 tisíc korun není tolik peněz, v obratu to získáme za půl dne. Udělejte klidně víc fotek, než si sami myslíte, že je třeba. Zákazníci vaše zboží neznají, a tak si ho potřebují prohlédnout ze všech stran, i když vy si třeba myslíte, že je to zbytečné.
8. Prostor pro zákazníky
Ještě, než přišel ve velkém Facebook i do Česka, fungoval náš web taky jako místo, kam se lidi chodili bavit. Jednak si prohlíželi produkty a smáli se potiskům, ale taky živě diskutovali, hlasovali a vybírali potisky nové. Hned od začátku jsme nebyli úplně běžným e-shopem. U každého zboží jsme měli desítky komentářů, na webu bylo diskusní fórum a crowdsourcingovou formou se rozhodovalo o tom, co se bude dál tisknout. Kolem Bastardu tak od začátku byla velmi aktivní komunita, která nám pomáhala posouvat se kupředu, dávala nám zpětnou vazbu a šířila nás dál.
Plyne z toho jedno ponaučení, a to naslouchat svým zákazníkům, dát jim prostor, kde se můžou vyjádřit a ukázat, že vám na jejich zpětné vazbě záleží a že se s ní něco děje.
Fotka ze srazu s našimi grafiky, kde jsme jim ukázali tiskárnu na trička.
9. Vyrábět, ne jen přeprodávat
Kromě Bastardu jsem rozjížděl i několik dalších e-shopů a spoustu jsem jich konzultoval v Lovebrandu a vím jedno – nikdy bych nechtěl dělat e-shop, který by fungoval jako čistý přeprodejce zboží, čili nakoupit od distributora a obratem prodat. Pak je totiž celý byznys jenom otázkou nejnižší ceny nebo souboje s giganty.
Místo toho je lepší něco sám vyrábět či poskytovat nebo mít alespoň určitou výhradní distribuci. Čistě přeprodávající e-shopy toho moc nezmůžou ani při budování vlastní značky (o tom více ve videorozhovoru).
10. Bez velké investice
E-commerce scéna dospívá, už to není pískoviště pro pár nadšenců. Je to regulérní trh, který konkuruje klasickým obchodům. Kvůli ostrým loktům je teď mnohem těžší rozjet něco vlastního jen tak od nuly bez investice nebo prostě tak, jak jsme to dělali my – tedy že jsme první čtyři roky všechno, co jsme vydělali, vraceli zpět do firmy.
Teď si musíte pořádně rozmyslet jaké všechny konkurenční výhody máte a všechno si spočítat. Zvládnete si sami naprogramovat e-shop, jste profík na Facebook reklamu, máte zaběhnutý sklad a logistiky pro jiný e-shop nebo máte kupu potenciálních zákazníků, které jednoduše oslovíte?
S e-shopem z obýváku nebo na Fleru už díru do světa neuděláte, a proto abyste se dostali na úroveň středně velkého e-shopu, musíte to mít už všechno dobře promyšlené.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.