Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Jak prodat firmu (příklady)

Prodej firem je velmi náročný proces, který není rozumné podcenit. Přinášíme vám exkluzivní zkušenosti českých podnikatelů, kterým se povedlo jejich firmy prodat. Níže naleznete videorozhovory, ve kterých s vámi sdílí své zkušenosti. Pojďme si ale o tom, jak prodat firmu, říct několik obecných slov.

Proč se firmy prodávají?

K prodeji firem dochází z celé řady důvodů. Podnikatelé nám často zmiňují zejména tyto:

  • Odchod do důchodu: Zejména ve vyšším věku už podnikatelé nechtějí v řízení firmy pokračovat. V mnoha případech se ji nepovede předat potomkům nebo managementu, a tak se rozhodnou pro její prodej.
  • Osobní důvody majitele: Mezi ně může patřit nová životní situace, vztahové záležitosti či jen chuť vyzkoušet v životě něco dalšího.
  • Ekonomická situace firmy: Finanční potíže jsou častým důvodem, proč podnikatelé nechtějí s firmou pokračovat. Bohužel to nebývají situace, kdy je nejvýhodnější firmu prodat, jelikož ekonomické potíže mohou výrazně snižovat její hodnotu.
  • Další expanze firmy: Částečný či celkový prodej firmy může být způsobem, jak firma rozšíří svou působnost do dalších oborů či na nové trhy. Nový (spolu)vlastník může do firmy přinést peníze a know-how a pomoci jí v dalším růstu.
  • Vstup investora: Prodej firmy může zahrnovat příchod nového investora, který firmě pomůže v dalším rozvoji. Pokud investora hledáte, doporučujeme vám tuto rubriku.
  • Konkurence: O vstup do společnosti může mít zájem i konkurence, pro kterou to může být velmi chytrým strategickým rozhodnutím.

Důvodů, proč prodat firmu, může být samozřejmě mnohem více a záleží na individuálních potřebách každého podnikatele.

Jak firmu prodat?

Celý proces prodeje firmy je poměrně komplexní a závisí i na velikosti firmy, její aktuální situaci, motivaci k jejímu prodeji a oboru, ve kterém působí. Přesto pro vás máme několik obecných doporučení pro inspiraci:

  • Definujte své motivace: Prodej firmy by měl mít jasný cíl, který se samozřejmě nemůže neustále měnit. Proto ho velmi dobře zvažte a neváhejte se poradit i se zkušenějšími podnikateli a dalšími specialisty.
  • Zanalyzujte stav společnosti: Zájemci o firmu budou chtít znát detailní stav a provést due diligence, a proto buďte na tento vývoj připraveni.
  • Připravte si podklady: Je důležité mít připraveny všechny důležité dokumenty společnosti, jako jsou smlouvy s klienty a dodavateli, finanční výkazy, účetní záznamy a další.
  • Oslovte potenciální zájemce: Znát firmy, které mohou chtít koupit vaši firmu, je rozumné i s velkým předstihem, protože jim firmu můžete budovat strategicky. Mějte přehled o trhu a využijte služeb specialistů, kteří vám pomohou zájemce oslovit. Ne vždy je žádoucí, aby se o firmě rozneslo, že je na prodej. Postupujte proto strategicky a s rozmyslem.
  • Najměte si zkušené specialisty: Na trhu najdete řadu specialistů, kteří se zaměřují na prodej firem a mají s ním praktické zkušenosti.

Jak se prodávají české firmy?

Poslechněte si zkušenosti tuzemských firem a specialistů s prodejem firem:

Premium
miroslav-linhart-web

Prodej firmy: Jak ho provést co nejúspěšněji? | Miroslav Linhart (Deloitte)

Miroslav Linhart z Deloitte má za sebou desítky prodejů firem. V rozhovoru sdílí nejzásadnější zkušenosti a rady pro všechny, co nad prodejem firmy přemýšlí.

Před 1 rokem

Jiří Rostecký

Prodej firmy: Hlavní důvod, proč se vám nepovede

Podnikatelé často neznají důvod, proč by měl jejich firmu někdo koupit. Nebo ten důvod hledají příliš pozdě. Pojďte se nad hodnotou vaší firmy zamyslet.

Před 1 rokem

Inzerce

petr-benesovsky-web

Prodej firmy: Příběh hostingu ONEbit | Petr Benešovský

Po 17 letech na trhu změnila hostingová společnost ONEbit majitele. Poslechněte si jejího spoluzakladatele Petra Benešovského a jeho zkušenosti z prodeje firmy.

Před 1 rokem

Premium
martin-bernatek-web

Prodej firmy: Jak značkou zvýšit její hodnotu? | Martin Bernátek (Ovečkárna)

Prodal většinu své firmy. Ze všeho nejvíc mu v tom pomohla silná značka. Rozebrali jsme, jak ji budoval, jak vypadá její brand manuál a co můžete udělat i vy.

Před 1 rokem

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.

Zjistit více

Premium
lenka-ondruchova-web

Jak prodat firmu? Příběh Queens | Lenka Ondruchová

Ztráta smyslu v budování firmy. Malý respekt od některých zaměstnanců. Neúspěšné pokusy o prodej. To je příběh Lenky Ondruchové z Queens. Jak firmu prodala?

Před 2 roky

Premium
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Zakladatel vyhledávače Jyxo, platformy Blog.cz a startupu Zuri o budoucnosti technologií a potřebě kvalitního vývoje. Jak reagovat na virtuální realitu?

Před 2 roky

Premium
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Jak připravit firmu na předání nástupci a jak se z exekutivní role přesunout do role majitelské? Spoluzakladatel MALFINI Martin Hausenblas sdílí své zkušenosti.

Před 2 roky

Premium
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Bývalý generální ředitel Komerční banky a investor Radovan Vávra o tom, jak připravit firmu na budoucnost a do čeho investovat vydělané peníze.

Před 2 roky

Premium
vit-horky-web

Jak prodat firmu? Příběh Brand Embassy | Vít Horký

Poslechněte si zakladatele Brand Embassy Víta Horkého. V rozhovoru dává návod, jak prodat firmu a jak zvýšit její hodnotu, aby kupce skutečně zaujala.

Před 2 roky

Premium
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

Připravte svůj e-shop na budoucí prodej. Zkušený investor vám poradí, jak dnes přemýšlet nad hodnotou vaší firmy, abyste ji jednou prodali za pořádný balík.

Před 2 roky

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

Prodej firmy je náročný proces. Poslechněte si návod od zkušeného advokáta, jak prodej firmy zvládnout co nejlépe a nic nepodcenit. Podívejte se na video.

Před 2 roky

michal-koubek-web

Jak si vybrat svého investora?

Můj klient – říkejme mu třeba Matěj – prodává svoji firmu. Snaží se o to už poměrně dlouho. Firma skončila poslední dva roky ve ztrátě a je zadlužená, na druhou stranu si ale tím nejhorším už prošla a má velkou šanci stát se brzy znovu ziskovou.

Před 3 roky

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Inzerce