Jak prodat firmu (příklady)
Prodej firem je velmi náročný proces, který není rozumné podcenit. Přinášíme vám exkluzivní zkušenosti českých podnikatelů, kterým se povedlo jejich firmy prodat. Níže naleznete videorozhovory, ve kterých s vámi sdílí své zkušenosti. Pojďme si ale o tom, jak prodat firmu, říct několik obecných slov.
Proč se firmy prodávají?
K prodeji firem dochází z celé řady důvodů. Podnikatelé nám často zmiňují zejména tyto:
- Odchod do důchodu: Zejména ve vyšším věku už podnikatelé nechtějí v řízení firmy pokračovat. V mnoha případech se ji nepovede předat potomkům nebo managementu, a tak se rozhodnou pro její prodej.
- Osobní důvody majitele: Mezi ně může patřit nová životní situace, vztahové záležitosti či jen chuť vyzkoušet v životě něco dalšího.
- Ekonomická situace firmy: Finanční potíže jsou častým důvodem, proč podnikatelé nechtějí s firmou pokračovat. Bohužel to nebývají situace, kdy je nejvýhodnější firmu prodat, jelikož ekonomické potíže mohou výrazně snižovat její hodnotu.
- Další expanze firmy: Částečný či celkový prodej firmy může být způsobem, jak firma rozšíří svou působnost do dalších oborů či na nové trhy. Nový (spolu)vlastník může do firmy přinést peníze a know-how a pomoci jí v dalším růstu.
- Vstup investora: Prodej firmy může zahrnovat příchod nového investora, který firmě pomůže v dalším rozvoji. Pokud investora hledáte, doporučujeme vám tuto rubriku.
- Konkurence: O vstup do společnosti může mít zájem i konkurence, pro kterou to může být velmi chytrým strategickým rozhodnutím.
Důvodů, proč prodat firmu, může být samozřejmě mnohem více a záleží na individuálních potřebách každého podnikatele.
Jak firmu prodat?
Celý proces prodeje firmy je poměrně komplexní a závisí i na velikosti firmy, její aktuální situaci, motivaci k jejímu prodeji a oboru, ve kterém působí. Přesto pro vás máme několik obecných doporučení pro inspiraci:
- Definujte své motivace: Prodej firmy by měl mít jasný cíl, který se samozřejmě nemůže neustále měnit. Proto ho velmi dobře zvažte a neváhejte se poradit i se zkušenějšími podnikateli a dalšími specialisty.
- Zanalyzujte stav společnosti: Zájemci o firmu budou chtít znát detailní stav a provést due diligence, a proto buďte na tento vývoj připraveni.
- Připravte si podklady: Je důležité mít připraveny všechny důležité dokumenty společnosti, jako jsou smlouvy s klienty a dodavateli, finanční výkazy, účetní záznamy a další.
- Oslovte potenciální zájemce: Znát firmy, které mohou chtít koupit vaši firmu, je rozumné i s velkým předstihem, protože jim firmu můžete budovat strategicky. Mějte přehled o trhu a využijte služeb specialistů, kteří vám pomohou zájemce oslovit. Ne vždy je žádoucí, aby se o firmě rozneslo, že je na prodej. Postupujte proto strategicky a s rozmyslem.
- Najměte si zkušené specialisty: Na trhu najdete řadu specialistů, kteří se zaměřují na prodej firem a mají s ním praktické zkušenosti.
Jak se prodávají české firmy?
Poslechněte si zkušenosti tuzemských firem a specialistů s prodejem firem: